2016-02-02, 22:29
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twizz
Jag har aldrig tränat på gym. Men nu när jag är ute på mina powerwalks.
Så brukar jag stanna vid ute gymmet och lyfta lite där.
Min fråga är då det brukar finnas en lättare och en tyngre.

Om jag kör 15 lyft, med lite vila 2/3 ggr på den tunga eller
25 lyft 2/3 ggr på den lätta.

Vilken ger bäst effekt?

Den tyngre, efter ett visst repsantal blir det inte mycket nytta.
Citera
2016-02-02, 23:33
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twizz
Jag har aldrig tränat på gym. Men nu när jag är ute på mina powerwalks.
Så brukar jag stanna vid ute gymmet och lyfta lite där.
Min fråga är då det brukar finnas en lättare och en tyngre.

Om jag kör 15 lyft, med lite vila 2/3 ggr på den tunga eller
25 lyft 2/3 ggr på den lätta.

Vilken ger bäst effekt?
Beror på vad du är ute efter, men det finns studier som visar att man varken utvecklar någon styrka eller muskelvolym om vikten är så lätt att man orkar lyfta den mer än 20-25 gånger (däremot kan uthålligheten förbättras av sådan träning).

Välj den tyngre vikten.
Citera
2016-02-03, 06:43
Medlem
Twizzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Den tyngre, efter ett visst repsantal blir det inte mycket nytta.

Tack så mycket för era snabba svar Jag har kört det ena på det tyngsta och den andra på lite lättare men nu kör jag tungt på båda. Så jag kanske kan bygga lite muskler till sommaren.
Citera
2016-02-06, 10:26
Medlem
Hej!
Har inte orkar läsa alla frågor så hoppas ingen har ställt samma fråga innan.
Jag har hög ämnesomsättning pga problem med sköldkörteln så min kropp går alltid på högvarv. Detta gör att det är så sjukt svårt för mig att gå upp i vikt. Jag har sedan i somras lagt om min kost. Tagit bort det mesta tillsatta sockret i min kost, äter mer fisk och röttkött. Även tillskott av protein med proteinpulver, proteinpudding och smoothies på kvarg tre gånger om dagen. Allt för att få i mig den protein jag behöver.
Jag äter frukost, lunch och middag där fett, kalorier och protein finns med. Sen mellanmål mellan varje måltid förutom när jag jobbar då finns inte tiden.
Nu är min fråga, vilken form av träning är bäst för att öka i muskelmassa? Gym med ordentligt schema, gruppträningar eller kondition?
Jag är ca 180 cm lång och väger 50 kg, jag är tjej så jag borde vara nöjd över mitt smala jag men det är jag tyvärr ej..
Någon som har bra svar på hur jag ska gå vidare?
Citera
2016-02-06, 10:52
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballerinakatt
Hej!
Har inte orkar läsa alla frågor så hoppas ingen har ställt samma fråga innan.
Jag har hög ämnesomsättning pga problem med sköldkörteln så min kropp går alltid på högvarv. Detta gör att det är så sjukt svårt för mig att gå upp i vikt. Jag har sedan i somras lagt om min kost. Tagit bort det mesta tillsatta sockret i min kost, äter mer fisk och röttkött. Även tillskott av protein med proteinpulver, proteinpudding och smoothies på kvarg tre gånger om dagen. Allt för att få i mig den protein jag behöver.
Jag äter frukost, lunch och middag där fett, kalorier och protein finns med. Sen mellanmål mellan varje måltid förutom när jag jobbar då finns inte tiden.
Nu är min fråga, vilken form av träning är bäst för att öka i muskelmassa? Gym med ordentligt schema, gruppträningar eller kondition?
Jag är ca 180 cm lång och väger 50 kg, jag är tjej så jag borde vara nöjd över mitt smala jag men det är jag tyvärr ej..
Någon som har bra svar på hur jag ska gå vidare?

Gymträning helt klart.

Titta runt efter något schema du tycker låter roligt och börja med det.
Citera
2016-02-06, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Gymträning helt klart.

Titta runt efter något schema du tycker låter roligt och börja med det.

Tack! Då vet jag iallafall vart jag ska börja!
Trodde först kondition var det mest optimala men efter lite läsande verkar det mest för att minska fettprocenten och inte uppbyggnad.
Citera
2016-02-07, 17:13
Medlem
Konstiga vikter i träningsmaskin.
Var på ett annat gym än vanligt och deras vikter var väldigt skumma,
skulle köra latsdrag (brukar köra 3x8 50kg) på det här gymmet klarade jag inte att köra mer än 3 reps på 48...viktökningen gick ojämnt typ 12, 18.5, 23, 28.5...
jag kände runt lite och den vikten som vägde 28.5 kändes ungefär som 50kg.

Vad var det här för konstiga vikter tror ni?
Jag frågade personalen som jobbade där men de hade ingen aning.
Citera
2016-02-07, 17:47
Bannlyst
amerikanska kanske. 50 pounds delat med 2.2 = 22.7kg
Citera
2016-02-07, 18:37
Medlem
Hej allihopa!

Jag har precis börjar träna (i två veckor) och skulle gärna vilja veta om ni som tränar/tränar har sett någon skillnad på era lår? Jag själv tränar 50 min crosstrainer sedan 3 min squats varannan/varje dag och undrar om det finns någon som gjort något liknande och sett att era ben har förlorat fett.
Mitt problem område är just låren då jag lägger på min mycket fett just där, så ska jag fortsätta att träna på crosstrainern och bara förbränna eller finns det något mer jag kan göra för att få snabbare resultat?

Mvh Emma =)
Citera
2016-02-07, 19:13
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MemmM
Hej allihopa!

Jag har precis börjar träna (i två veckor) och skulle gärna vilja veta om ni som tränar/tränar har sett någon skillnad på era lår? Jag själv tränar 50 min crosstrainer sedan 3 min squats varannan/varje dag och undrar om det finns någon som gjort något liknande och sett att era ben har förlorat fett.
Mitt problem område är just låren då jag lägger på min mycket fett just där, så ska jag fortsätta att träna på crosstrainern och bara förbränna eller finns det något mer jag kan göra för att få snabbare resultat?

Mvh Emma =)
Du kan inte punktförbränna fett, så vilken typ av övningar du gör för kaloriförbrukningen spelar inte så stor roll. Du skulle likaväl kunna simma eller cykla så länge det resulterar i samma kaloriförbrukning. Välj det du tycker är roligast bara.

Är du fett du vill bli av med så är det vad du stoppar i dig du ska fokusera på, det är där man gör den stora skillnaden. Knäböj är förvisso en bra övning för att lägga på sig muskler på ben och rumpa, men du borde då köra mer styrkeinriktat. Alltså istället för att pumpa 3min så lägg mer vikt på stången och kör ett visst antal repetitioner.
Citera
2016-02-07, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
amerikanska kanske. 50 pounds delat med 2.2 = 22.7kg
Pound bör det inte vara.
Jag har kollat på google ganska mycket men inte kommet så långt.
28.5 pounds motsvarar knappt 13kg och vikten jag lyfte kändes som 50kg.
Citera
2016-02-07, 20:57
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakim-fotografen
Pound bör det inte vara.
Jag har kollat på google ganska mycket men inte kommet så långt.
28.5 pounds motsvarar knappt 13kg och vikten jag lyfte kändes som 50kg.
Många gym märker dessvärre upp både sina maskiner och hantlar ganska godtyckligt. Jag har också frågat personalen någon gång vad siffrorna i cable crossen, chin-assisten med mera egentligen motsvarar, men har aldrig fått något ordentligt svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in