2015-11-30, 23:34
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mytomanen123
Så i det stora hela, hur behålla snabbheten samtidigt som jag går upp i vikt?
Det brukar inte vara något större problem om du mestadels går upp kvalitativ massa, det vill säga muskler.

Blir du starkare kompenserar du styrkemässigt för din tyngre kroppsvikt. När det kommer till uthållighet så kan det vara något till nackdel att släpa runt massa (onödiga) muskler, så långdistanslöpare föredrar att vara spinkiga. För fotbollspelare är det större fördel att vara stark jämte att vara lätt. Satsa på typiska styrkeövningar (och nerprioritera typiska body building-övningar) om det här är framförallt för din fotboll, starting strength och liknande program är förmodligen ett bra val.

Vad du kan göra är att träna explosiva övningar för att detta ska hålla sig i paritet med din ökade styrka. Bra övningar för detta är frivändningar (power cleans), stillastående hopp (typ box jumps) och säkert något annat jag inte kommer på nu.
Citera
2015-11-30, 23:37
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sursexa
Har läst mycket om viktnedgång, även fått hjälp av medlemmar vid några frågetecken. Efter att ha läst runt på flashback och andra sidor så verkar dom flesta vara överens om att man "ska" gå ner 1kg i veckan.

Förra veckan gick jag ner 1.8kg, ligger redan nu på samma kaloriunderskott och då är söndagen kvar. Invägning på måndag morgon som vanligt.

Min fråga är, är det "farligt" att gå ner ca 2kg/veckan? Jag äter frukost, lunch, middag och kvällsfika. Blandad kost, ägg, potatis, kyckling, köttfärs (blandfärs), lax, broccoli, gurka, paprika, rödlök, spenatblad, hårdmackor. Dricker även ca 2 liter vatten per dag. Allt som allt proppar jag i mig ca 1000 kalorier per dag. Äter när jag är hungrig och går inte runt och svälter eller liknande.

Är det farligt? Ligger på ett underskott på ca 1500-1700 kalorier/dag
Beror på hur mycket fett du har på kroppen. Personer med mycket fett kan gå ner klart mer varje vecka än någon som är mager.

1000kcal/dag låter något lite. Har du stora problem med hunger så öka några hundra kalorier varje dag.
Citera
2015-12-01, 00:26
Medlem
Topppis avatar
Detta kommer låta noobigt, men akk.

Om man gymmar mycket, som kille i flera år.
Kommer man garanterat få liksom "modellkroppen" om ni förstår(sixpack osv). Om man tränar rätt å äter rätt.

eller är det genetiskt?

liksom inte magnus samuelsson stuket, han e ju jäkligt stor men inte rippad. Är det bara för han äter sjukt mycket mer än behov? eller handlar detta om genetik?
Citera
2015-12-01, 02:15
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Topppi
Detta kommer låta noobigt, men akk.

Om man gymmar mycket, som kille i flera år.
Kommer man garanterat få liksom "modellkroppen" om ni förstår(sixpack osv). Om man tränar rätt å äter rätt.

eller är det genetiskt?

liksom inte magnus samuelsson stuket, han e ju jäkligt stor men inte rippad. Är det bara för han äter sjukt mycket mer än behov? eller handlar detta om genetik?
Det är en ganska vanlig fundering som det dyker upp i trådstarter om titt som tätt. Typ: jag vill inte bli för stor, hur ska jag träna för att se ut som Tyler Durden?

Det är i princip två faktorer du kan påverka, muskelmassa och fettmängd. Magnus har mycket muskler men även en hel del fett på kroppen. Eller, helt normalt med fett men ur den skeva fitnessvärldens synvinkel så mycket. Det jag förmodar att du menar med modellkropp är en kombo av en del muskler och låg fettprocent. Det behövs inte lika mycket muskler som Magnus har, men klart lägre fettprocent.

Så vill du ha en "modellkropp" så behöver du två saker: en tillräcklig mängd muskelmassa och sedan sådan liten mängd fett på kroppen så att musklerna syns. Det sistnämnda brukar vanligen inte komma spontant, utan man behöver aktivt "deffa" för att få fram den looken.

Genetiken avgör var dina muskler fäster, färgen på din hud osv… Det är inte genetiskt bestämt att vissa blir bulkiga, även om man nu kan ha olika bra anlag för att lägga på sig muskelmassa.
Citera
2015-12-01, 02:28
Medlem
Topppis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Det är en ganska vanlig fundering som det dyker upp i trådstarter om titt som tätt. Typ: jag vill inte bli för stor, hur ska jag träna för att se ut som Tyler Durden?

Det är i princip två faktorer du kan påverka, muskelmassa och fettmängd. Magnus har mycket muskler men även en hel del fett på kroppen. Eller, helt normalt med fett men ur den skeva fitnessvärldens synvinkel så mycket. Det jag förmodar att du menar med modellkropp är en kombo av en del muskler och låg fettprocent. Det behövs inte lika mycket muskler som Magnus har, men klart lägre fettprocent.

Så vill du ha en "modellkropp" så behöver du två saker: en tillräcklig mängd muskelmassa och sedan sådan liten mängd fett på kroppen så att musklerna syns. Det sistnämnda brukar vanligen inte komma spontant, utan man behöver aktivt "deffa" för att få fram den looken.

Genetiken avgör var dina muskler fäster, färgen på din hud osv… Det är inte genetiskt bestämt att vissa blir bulkiga, även om man nu kan ha olika bra anlag för att lägga på sig muskelmassa.

Bugar och bockar för ditt fina svar natten till ära tack!
Citera
2015-12-01, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Topppi
Bugar och bockar för ditt fina svar natten till ära tack!

Du borde läsa artikeln nedan, i den så har dom summerat vad forskningen har visat när det kommer till genetik (referenser längst ned).

https://www.t-nation.com/training/tr...lding-genetics

Men kortfattat, generna avgör hur mycket muskelmassa du kan lägga på dig och hur snabbt, vissa får knappt ut något av motståndsträning, så kallade "non-responders", medans andra nästan växer av att bara kolla på en stång.
Citera
2015-12-02, 02:08
Medlem
Signaturums avatar
Min ena knäskål har börjat strula igen och under helgen drog jag på mig en subluxation.
Hur lång tid brukar den generella återhämtningstiden vara?
Knäskålen hoppade tillbaka direkt efter det hände och jag kan promenera/cykla men med små obehagskänslor kan vara värt att nämna.
Hur ser det ut på träningsfronten? Kommer jag att kunna köra knäböj/marklyft, eller är övningar som belastar benet helt otänkbara?
Drar till Brasilien i en vecka på Fredag där jag bara ska ta det lugnt, så det blir lite svårt att boka med sjukgymnast och allt i dagsläget.
Senast redigerad av Signaturum 2015-12-02 kl. 02:26.
Citera
2015-12-02, 20:19
Medlem
Jag kör ett program där 1rm försök på både böj och mark ligger på samma dag. Hur mycket tror ni dessa påverkar resultatet av varandra och vilken av dem är bäst att köra först?
Citera
2015-12-02, 20:45
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppNils
Jag kör ett program där 1rm försök på både böj och mark ligger på samma dag. Hur mycket tror ni dessa påverkar resultatet av varandra och vilken av dem är bäst att köra först?
Definitivt böj först. Sedan kan du ju ta en ordentlig vila innan mark, men du skulle med stor säkerhet prestera bättre i mark om du kör den på separat dag. Men du kanske vill träna på tävlingsupplägget?
Citera
2015-12-02, 20:46
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:

Rätt mycket. Ta dig friheten att lägga någon av dem på en annan dag.

Fast å andra sidan så maxar ju nästan de som tävlar i styrkelyft i ännu en övning och allt under samma dag.
Citera
2015-12-02, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Rätt mycket. Ta dig friheten att lägga någon av dem på en annan dag.

Fast å andra sidan så maxar ju nästan de som tävlar i styrkelyft i ännu en övning och allt under samma dag.

Så bäst egentligen att köra 1rm böj på måndag, bänk på onsdag och mark på fredag. Rent återhämtningsmässigt?
Citera
2015-12-02, 22:13
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Så bäst egentligen att köra 1rm böj på måndag, bänk på onsdag och mark på fredag. Rent återhämtningsmässigt?

Något sånt ungefär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in