2016-04-26, 13:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Plopp123
Hur mycket vila du behöver mellan varje pass beror på väldigt många faktorer, som volym, intensitet, kost, sömn osv.
Jag råder dig dock inte att köra triceps dagen efter bröst och axlar, dels för att triceps mediala och yttre huvuden tränas hårt i bröst och axelpressar och för att risken för armbågsskador ökar.
Att köra biceps dagen innan rygg är inte heller något vidare klokt.
Om du vill träna så många dagar i veckan så måste du göra det smart (övningsval, split, volym, regelbundna deloads/vila osv).
Ett bra alternativ för detta är ett drag/ben/press program där agonist och synergister tränas på samma pass och där normala mark körs på bendagen (om du nu kör den), exempel ->

Dag 1 - Drag (rygg/biceps)
Dag 2 - Ben (lår, röv, hams, nedre rygg, vader)
Dag 3 - Press (bröst, axlar, triceps)
Dag 4
Dag 5 - Drag
Dag 6 - Ben
Dag 7 - Press
Dag 8

När det kommer till magen så avgör ditt val av övningar vart den placeras bäst, kör du t.ex. maghjulet som också tränar triceps långa huvuden och lats väldigt hårt så passar magen bäst på drag eller press och om du kör någon benlyftsvariant så passar den bäst på ben.
Ok tack. Kör på det då. Men blir lite väl maffigt med triceps bröst och axlar i samma pass. Vad är "normala mark"?
Citera
2016-04-26, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dundeeunited
Ok tack. Kör på det då. Men blir lite väl maffigt med triceps bröst och axlar i samma pass. Vad är "normala mark"?

Verkligen inte, tänk på att axlarnas främre huvuden och triceps är synergister i dina bröstövningar, dom tränas alltså i dom, samma med triceps i axelpressar, så när du kör dessa musklerna på samma pass så behöver du inte alls lika mycket direkt träning för dom.
Och här har du normala marklyft http://www.exrx.net/WeightExercises/...BDeadlift.html.
Citera
2016-04-26, 14:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Plopp123
Verkligen inte, tänk på att axlarnas främre huvuden och triceps är synergister i dina bröstövningar, dom tränas alltså i dom, samma med triceps i axelpressar, så när du kör dessa musklerna på samma pass så behöver du inte alls lika mycket direkt träning för dom.
Och här har du normala marklyft http://www.exrx.net/WeightExercises/...BDeadlift.html.
Ska jag köra marklyft på ben dagen menar du?

Kan jag inte köra isoleringsövningar på axlar och triceps på samma dag som jag tränar bröst? Man vilar ju trots allt dagen efter.
Citera
2016-04-26, 14:38
Medlem
DoYouBleeds avatar
Jag tycker jag borde komma i form snabbare.

Kvinna 163cm och väger 55 kg.
Tränar 6 dagar i veckan, varje pass springer jag 20-30 min sen kör jag styrkeövningar efter. Tränar en muskelgrupp i taget och 2 gånger i veckan går jag på yoga. Äter 1000-1500 kcal om dagen. Den enda gången jag gick ned i vikt var när jag låg hemma på amfetamin i en månad. nu står det helt still på vågen i 3 månader och ser inte smalare ut trots att jag tränar 6 dagar i veckan och äter lagom. Känner mig annars helt övrigt frisk och pigg. Får kondition och lite muskler men fettmassan är ju densamma hela tiden känns det som.
Citera
2016-04-26, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dundeeunited
Ska jag köra marklyft på ben dagen menar du?

Kan jag inte köra isoleringsövningar på axlar och triceps på samma dag som jag tränar bröst? Man vilar ju trots allt dagen efter.

Om du kör marklyft så bör du göra detta på benpasset, då det primärt är en benövning, och jo, du kan köra isolationsövningar för triceps och axlar.
Är ditt mål bara att bygga muskler så anser jag att du bör lägga din energi på andra övningar än marklyft, då ingen av dom involverade musklerna i mark tränas genom sin fulla rörelsebana, den är alltså underlägsen t.ex. rumänska mark eller knäflexioner när det kommer till hamstrings och den är underlägsen knäböj eller andra knäextensioner när det kommer till lår, utöver detta så är den även något fruktansvärt slitsam på det centrala nervsystemet.
Nedan har du ett exemplar på en väl balanserad och "standard" PPL (utan normala mark).

Dag 1 - Drag
Horisontalt drag: 3x6-8 (liggande rodd, hammer rodd, stångrodd, t-bar osv)
Vertikalt drag: 2x8-10 (latsdrag, chins)
Ensidigt vertikalt eller horisontalt drag: 2x10-12
Baksida axlar: 2x12-15
Biceps: 3-4x8-12

Dag 2 - Ben
Böj: 3x6-8
Ensidig lår/röv övning: 3x8-12 (bulgariska splitböj, utfall osv)
Rumänska marklyft: 3x6-8
Ensidig lårcurl: 2-3x8-15
Vadpress i benpress: 3x8-10 + 2x12-15
Benlyft: 3xMax
Plank variant: 2xMax

Dag 3 - Press
Plan press: 3x6-8 (bänk, hantelpress)
Kabelflyes: 3x8-10
Vertikal press: 3x8-10 (militärpress, ensidig axelpress, osv)
Sidolyft: 2-3x10-15
Tricepsövning där långa huvudet tränas effektivt: 3-4x8-12 (liggande tricepsextension bakom huvudet eller sittande/stående ovanför huvudet)

Dag 5 - Drag B
Vertikalt drag: 3x4-6
Horisontalt drag: 2x8-10
Ensidigt horisontalt drag: 2x10-12
Baksida axlar: 2x12-15
Biceps: 3-4x6-10

Dag 6 - Ben B
Böj: 3x4-6
Ensidig lår/röv övning: 3x8-12 (bulgariska splitböj, utfall osv)
Finnen (eller rumänska mark): 3x4-6
Ensidiga hypers (ensidig lårcurl om rumänska): 2-3x8-15
Vadpress i benpress: 3x6-8 + 2x12-15
Benlyft: 3xMax
Plank variant: 2xMax

Dag 7 - Press B
Plan press: 3x4-6 (bänk, hantelpress)
Kabelflyes: 3x8-10
Vertikal press: 3x6-8 (militärpress, ensidig axelpress, osv)
Sidolyft: 2-3x10-15
Tricepsövning: 3-4x6-10

Kör du detta så råder jag dig att runt var 4-6 vecka ta ~5 dagar av från gymmet eller köra dom kommande 3 passen som deload (allt som normalt fast med 60% av dina normala vikter).
Senast redigerad av Plopp123 2016-04-26 kl. 15:34.
Citera
2016-04-27, 22:47
Medlem
EddieCabots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoYouBleed
Jag tycker jag borde komma i form snabbare.

Kvinna 163cm och väger 55 kg.
Tränar 6 dagar i veckan, varje pass springer jag 20-30 min sen kör jag styrkeövningar efter. Tränar en muskelgrupp i taget och 2 gånger i veckan går jag på yoga. Äter 1000-1500 kcal om dagen. Den enda gången jag gick ned i vikt var när jag låg hemma på amfetamin i en månad. nu står det helt still på vågen i 3 månader och ser inte smalare ut trots att jag tränar 6 dagar i veckan och äter lagom. Känner mig annars helt övrigt frisk och pigg. Får kondition och lite muskler men fettmassan är ju densamma hela tiden känns det som.

Antingen beror vågens orubblighet på en ökad muskelmassa eller så har du beräknat dina kcal felaktigt.
Citera
2016-04-28, 12:07
Medlem
Har på mitt gym sett en skivstång var ena ända skruvas fast på en ställning och men har fritt svängrum i övrigt vad jag vet. Vad är nyckelordet för när man söker på övningar med stången i ett sånt läge? Blev lite nyfiken, men mina egna sökningar sviker mig.
Citera
2016-04-28, 12:08
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ObotligtFrisk
Har på mitt gym sett en skivstång var ena ända skruvas fast på en ställning och men har fritt svängrum i övrigt vad jag vet. Vad är nyckelordet för när man söker på övningar med stången i ett sånt läge? Blev lite nyfiken, men mina egna sökningar sviker mig.
Tänker du på en T-bar?
Citera
2016-04-28, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Tänker du på en T-bar?

Det var precis vad jag tänkte på, tack.
Citera
2016-04-29, 15:48
Medlem
Iamthebatmans avatar
Jag kommer förmodligen inte ha tillgång till att göra knäböj en tid framöver, tyvärr, då jag inte kommer ha tillgång till en squatrack!

Knäböj, vadcurls, och marklyft utgör egentligen hela min benträning i dagsläget, vilket räcker utmärkt.
Men eftersom den viktigaste byggstenen till det konceptet nu försvinner, så är jag lite fundersam.

Jag skulle vilja ha tips på bra övningar som skulle kunna ersätta det.
Är utfallssteg med hantlar något att hänga i granen?

Tack.
Citera
2016-04-29, 16:08
Medlem
EsoxLucius81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iamthebatman
Jag kommer förmodligen inte ha tillgång till att göra knäböj en tid framöver, tyvärr, då jag inte kommer ha tillgång till en squatrack!

Knäböj, vadcurls, och marklyft utgör egentligen hela min benträning i dagsläget, vilket räcker utmärkt.
Men eftersom den viktigaste byggstenen till det konceptet nu försvinner, så är jag lite fundersam.

Tack.

Finns där ingen benpress? Det är nog den enda övningen som kommer i närheten av knäböj i effektivitet.
Citera
2016-04-29, 16:20
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iamthebatman

Tack.
Ja, det skulle kunna vara något. Även steg upp på en låda med hantlar är bra lårträning, men försök att inte "fuska" genom att hoppa upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in