2016-01-25, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mumszelmerloef
Jag har lagt märke till en sak under en längre tid nu och skulle vilja ha lite tankar kring det och vad det kan bero på. Det är så att under många övningar känner jag att den vänstra sidan av bröstmuskulaturen blir mycket mer ansträngd än den högra. Det kan jag till och med känna när jag kör övningar som inte primärt är för bröst, t.ex. marklyft och då har jag testat alla grepp som går på stången, och kan till och med då känna att vänstra sidan av bröst blir lite ansträngt. Har försökt kompensera det genom att köra lite extra för den högra sidan vid t.ex. hantelpress och flyes.

Vad kan detta bero på? Under själva övningen, t.ex. bänkpress, så försöker jag att ta det lugnt och inte pusha mer med någon sida, men känner ändå skillnad.

Men är du starkare på den sidan?
Citera
2016-01-25, 22:19
Medlem
mumszelmerloefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Men är du starkare på den sidan?
Det skulle jag inte påstå, nej.
Citera
2016-01-26, 15:01
Medlem
En kort liten fråga, när ni börjar med ett nytt schema med t.ex 10 repetitioner, räknar ni ut maxvikten som ni klarar av på just 10 repetitioner och sedan börjar där eller räknar ni bort en viss procent på maxvikten och börjar därifrån?
Citera
2016-01-26, 18:16
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av misonbos
En kort liten fråga, när ni börjar med ett nytt schema med t.ex 10 repetitioner, räknar ni ut maxvikten som ni klarar av på just 10 repetitioner och sedan börjar där eller räknar ni bort en viss procent på maxvikten och börjar därifrån?
De som är mer erfarna och vet sitt max ganska exakt brukar räkna från det. Nybörjare har inget sådant definitivt max utan får pröva sig fram. Är du relativt ny så välj en vikt där du klarar göra 12-15 repetitioner max, och arbete sedan med den utifrån reps om tio.
Citera
2016-01-26, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av misonbos
Är väl olika hur personer gör men om du klarar av din vikt på säg 3x10 så bör du höja till nästa gång. Att medvetet träna på en vikt under den du vet att du klarar av känns ju helt meningslöst.
Sen är det inte hela världen om du inte orkar 10 reps sista setet. Bättre det än att man står och lyfter en komfortabel vikt i veckor utan att höja.
Citera
2016-01-27, 08:03
Medlem
Räcker de här 2 övningarna med för att träna hela ryggen?

Hejsan. Jag har precis börjat träna och tänkte träna ryggen idag och jag undrar om de här två övningarna tränar hela ryggen?

http://www.muscles.se/styrkeovningar...ngar/marklyft/

http://www.muscles.se/styrkeovningar...kivstangsrodd/
Citera
2016-01-27, 08:16
Medlem
Hax.Pains avatar
Man kan säga så här, för att bli stark och explosiv behöver du inget annat än en skivstång.
Marklyft, raka marklyft och frivändning är tre fantastiskt bra övningar. träning med skivstång har många fördelar. Du involverar stora och fler muskelgrupper under samma övning, du skapar en stabilitet i kroppen och du får bra kordinations träning samtidigt. Framförallt är det kul.
Viktigt att tänka på att sluta i tid, när du känner att du tappar i teknink så är det dags att sluta lyfta.
Lycka till.
Citera
2016-01-27, 08:17
Medlem
W.Smiths avatar
Lägg till latsdrag/chins så har du ett komplett upplägg.
Citera
2016-01-27, 08:39
Medlem
apankanneringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Man blir inte för stor av misstag, det är en helt obefogad rädsla. Vad man kan påverka är musklernas storlek och hur mycket fett man har på kroppen, det är det som avgör hur man kommer ser ut. Det finns inga specifika övningar eller repsantal för långa, tonade, tighta muskler eller vad man nu väljer att kalla det. Man får dem att växa mer eller mindre effektivt, och hur mycket man sedan ser av dem beror på hur mycket fett som sitter i vägen.

Det "bulkiga" utseendet beror framförallt på ett dagligt högt kaloriintag (något som är fördelaktigt om man vill bygga muskler och styrka). Man kan sedan "deffa" bort fettet och få ett "tightare" utseende (eller låta det vara, beroende på vad man vill göra). Här samma kropp, (typ) samma muskelmassa fast mindre fett på högre bilden. Man måste dessutom inte bulka och deffa i cykler, en del har ett mer kontrollerat kaloriintag och bygger långsammare upp kroppen utan att lägga på sig allt för mycket fett.

Vad gäller träningsvärk så brukar det minska vid regelbunden träning. Gör det så ont att man inte kan resa sig utan att skrika så kan man man behöva vila någon dag till. Överlag är träningsvärk inget man ska bry sig om för mycket, se på det ungefär som ni ser på blåmärken – irriterande men det försvinner.

Hur många dagar man styrketränar i veckan varierar så klart, tre till fyra pass brukar vara rekommenderat om man inte vet var man ska börja. Självklart finns det de som tränar mycket mer, men steroidfria amatörer brukar sällan få ut särskilt mycket mer av högre träningsvolym än så. Bättre i så fall att se över hur passen ser ut.

JohnDRockefeller, du behöver inte vara orolig för att explodera i storlek om du börjar lyfta tungt och ordentligt. Högreps är ofta det man brukar förknippa med någon som just vill få större muskler för övrigt. Har du fått en släng av fuckarounditis möjligtvis? Man kan vara smittad utan att veta om det.

Tack, riktigt bra och utförligt svar. Uppskattar det!
Citera
2016-01-27, 09:47
Medlem
General.Maximus.s avatar
Jag hade bytt ut marklyft mot chins eller latsdrag.
Citera
2016-01-27, 09:56
Medlem
flashgrenades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Jag hade bytt ut marklyft mot chins eller latsdrag.

Varför då?
Citera
2016-01-27, 09:57
Medlem
gilbert25s avatar
Släng in typ latsdrag så har du fått med det mesta, eventuellt någon för baksida axlar med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in