2015-12-04, 07:55
Medlem
Tja!
Har tränat i ca 4 månader med målet att gå upp i vikt via en clean bulk. Vikten har gått upp och ner lite smått men i slutändan ligger jag i princip på samma vikt som när jag började. Midjemått är kanske skillnad på 1cm, tränat 5 dagar i veckan inte missat ett pass hitills o kört strikt på kosten.

Nu är frågan om hur mina resultat blir i följd av det här? Känns lite som jag står och trampar utan att komma någon vart när jag varken går upp eller ner i vikt? Ligger det något i det?
Citera
2015-12-04, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tronle
Tja!
Har tränat i ca 4 månader med målet att gå upp i vikt via en clean bulk. Vikten har gått upp och ner lite smått men i slutändan ligger jag i princip på samma vikt som när jag började. Midjemått är kanske skillnad på 1cm, tränat 5 dagar i veckan inte missat ett pass hitills o kört strikt på kosten.

Nu är frågan om hur mina resultat blir i följd av det här? Känns lite som jag står och trampar utan att komma någon vart när jag varken går upp eller ner i vikt? Ligger det något i det?
Ät mer
Citera
2015-12-04, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kleopp
Ät mer
Haha anade att jag skulle få det här svaret. Jo det vet jag och har höjt mitt intag för andra gången nu och ska snart utvärdera.

Min fråga var dock inte vad jag ska göra utan mer fundera bara över vad man får för resultat när man tränar men ligger på samma vikt helt enkelt? Kommer man någon vart? Bygger man några muskler? Tar det mycket längre tid för något sorts resultat från träningen att visa sig?
Citera
2015-12-04, 11:48
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Haha anade att jag skulle få det här svaret. Jo det vet jag och har höjt mitt intag för andra gången nu och ska snart utvärdera.

Min fråga var dock inte vad jag ska göra utan mer fundera bara över vad man får för resultat när man tränar men ligger på samma vikt helt enkelt? Kommer man någon vart? Bygger man några muskler? Tar det mycket längre tid för något sorts resultat från träningen att visa sig?

kommer att gå långsammare.
Citera
2015-12-04, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
kommer att gå långsammare.
Vad gör kroppen igentligen då när man ligger på samma vikt? Förbränner den fett och bygger muskler ändå? Känns lite som jag slösat bort min tid när det varken gått upp eller ner
Citera
2015-12-04, 15:00
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Tja!

Har du blivit starkare och presterar bättre i övningarna så skulle man ju kunna säga att det gått framåt.
Citera
2015-12-04, 15:08
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Vad gör kroppen igentligen då när man ligger på samma vikt? Förbränner den fett och bygger muskler ändå? Känns lite som jag slösat bort min tid när det varken gått upp eller ner

Muskelbyggning och fettförbränning är två olika processer. Om man väljer att "satsa" mer på den ena var för sig och låta den andra komma i skymundan (bulk/deff) eller om man kör på bägge samtidigt spelar mindre roll. Vad som är bäst är också individuellt. Det är absolut inte nödvändigt att bulka och deffa för att få bra resultat, "lean gains" som vissa kallar det fungerar bra också.
Citera
2015-12-06, 02:26
Medlem
popeondopes avatar
om man går från 3x5 på 90 i mark till 175 samt 65 till 117.5 i bänk hur många kg muskelmassa kan man tänkas ha byggt?
Citera
2015-12-06, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popeondope
om man går från 3x5 på 90 i mark till 175 samt 65 till 117.5 i bänk hur många kg muskelmassa kan man tänkas ha byggt?

Omöjligt att besvara, varför? Ta studien nedan som exempel, grupp 1 utförde färre sets med mer reps/lättare vikt och grupp 2 utförde mer sets med lägre reps/tyngre vikt, volymen var dock lika hög för båda grupperna (kilon lyfta).
Detta resulterade i att båda grupperna ökade ungefär lika mycket i muskelmassa men gruppen som använde sig av tyngre vikter gjorde bättre styrkeökningar.
Så kortfattat, man kan inte mäta muskelmassa/styrka på det sättet.

http://www.lookgreatnaked.com/blog/b...th-and-muscle/
Citera
2015-12-06, 13:41
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popeondope
Att öka i marklyft och andra basövningar är inte bara tack vare ökad muskelvolym. Förbättrad teknik och anpassad CNS m.m. är också relevant.
Citera
2015-12-09, 23:57
Medlem
Lillarapunzels avatar
Nu kommer jag garanterat bli helt dumförklarad men...

Om man typ gymmar eller håller på med mer "traditionell" träning, i vilken omfattning brukar man värma upp då? Är det typ 25 armhävningar och 500 m jogging som är uppvärmning då eller?

Är lite nyfiken bara, då jag själv tränar flera timmar per dag, dock inte gym eller liknande, och aldrig värmer upp...
Citera
2015-12-10, 10:24
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Nu kommer jag garanterat bli helt dumförklarad men...

Om man typ gymmar eller håller på med mer "traditionell" träning, i vilken omfattning brukar man värma upp då? Är det typ 25 armhävningar och 500 m jogging som är uppvärmning då eller?

Är lite nyfiken bara, då jag själv tränar flera timmar per dag, dock inte gym eller liknande, och aldrig värmer upp...
Det varierar. Vissa kör 10 minuter på löpbandet och sen lite stretch, andra värmer upp genom att gå direkt till övningen och börja med några lätta set.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in