2015-08-25, 06:27
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hodur
Det finns inga bevis för ett högt proteinintag.

Punkt.

Forskning stödjer det så varför fortsätter folk att envisas med att ligga på enormt höga intag av protein. Jag har en bekant som envisas med att få i sig 250 gram protein per dag och då väger han runt 85 kg dessutom...
Citera
2015-08-25, 17:57
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlaBlaBrah
Ok. Tycker du själv att det är meningsfullt att hänga på ett diskussionsforum när du vägrar kommentera (eller ens läsa?) inläggen du citerar?

Spelar inte roll hur mycket du spekulerar - fakta är fakta. Jag tror inte ett högt proteinintag vid energiöverskott är gynnsamt, alltså tvärtom från din spekulation.

Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
Forskning stödjer det så varför fortsätter folk att envisas med att ligga på enormt höga intag av protein.

Vilken forskning? Länka.

Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
Jag har en bekant som envisas med att få i sig 250 gram protein per dag och då väger han runt 85 kg dessutom...

Och det är bevis... på vad?
Citera
2015-08-26, 01:35
Medlem
BlaBlaBrahs avatar
Citat:
Spelar inte roll hur mycket du spekulerar - fakta är fakta.
Ja, fakta är naturligtvis, rent tautologiskt, fakta. Jag vet inte vad du vill ha sagt med det. Var det några specifika fakta du tänkte på eller var det bara ett allmänt konstaterande?
Citat:
Jag tror inte ett högt proteinintag vid energiöverskott är gynnsamt, alltså tvärtom från din spekulation.
Det är givetvis i sin ordning att du tror vad du vill, men det var inte riktigt så du presenterade det. När du avfärdar standardrekommendationen som "värdelös" och "lureri" för att det inte finns "vetenskapliga belägg" får man lätt intrycket av att du skulle ha några vetenskapliga belägg för din egen avvikande åsikt. Det var dem jag bad dig länka, vilket du inte har gjort eftersom du inte har några.
Citera
2015-08-26, 05:15
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlaBlaBrah
Ja, fakta är naturligtvis, rent tautologiskt, fakta. Jag vet inte vad du vill ha sagt med det. Var det några specifika fakta du tänkte på eller var det bara ett allmänt konstaterande?

Det är givetvis i sin ordning att du tror vad du vill, men det var inte riktigt så du presenterade det. När du avfärdar standardrekommendationen som "värdelös" och "lureri" för att det inte finns "vetenskapliga belägg" får man lätt intrycket av att du skulle ha några vetenskapliga belägg för din egen avvikande åsikt. Det var dem jag bad dig länka, vilket du inte har gjort eftersom du inte har några.

Tarnopolsky et al. (1992)
Walberg et al. (1988)
Tarnopolsky et al. (1988)
Lemon et al. (1992)
Hoffman et al. (2006)
Phillips & Van Loon. (2011)
Citera
2015-08-26, 06:20
Medlem
BlaBlaBrahs avatar
Citat:
Tarnopolsky et al. (1992)
Walberg et al. (1988)
Tarnopolsky et al. (1988)
Lemon et al. (1992)
Hoffman et al. (2006)
Phillips & Van Loon. (2011)
Nu har jag inte läst alla de där studierna, men resultatet i de jag har läst (åtminstone Hoffman, Lemon och Tarnopolsky) är att de inte hittar en statistiskt signifikant effekt på sin utfallsvariabel av en given ökning av proteinintaget. Återigen: Att inte kunna förkasta en hypotes är inte detsamma som att bevisa dess motsats. Och vilken precision förväntar du dig egentligen från de där studierna? Tarnopolsky et al. (1988), som du refererar till, har t.ex. ett urval på tre gånger sex personer. Det är helt enkelt jävligt knepigt att förkasta något överhuvud taget med ett sådant urval.

Phillips & Van Loon (2011) har ingen data alls, men rekommenderar 1.3-1.8 g/kg. Det är oklart varför du tycker att en övre gräns på 1.8 g/kg ger stöd för ditt uttalande om att den övre gränsen för vad som har en effekt går vid 1.5 g/kg och att de som talar om en gräns på 2.0 g/kg sysslar med "lureri".
Citera
2015-08-26, 12:57
Medlem
TheAlamos avatar
Hodor: du suger. Anledningen är för att du inte vet svaret eftersom ingen annan gör det heller. Studierna kan ses som rekommendationer för hur mycket protein man borde ta in, och individuella behöv. I MM sports tidning som jag har här framför mig så hänvisar de till en massa studier som kommer fram till allt från 1,4 g till 2,4 g per kg kroppsvikt. Sveriges olympiska kommitté har den officiella siffran 1,6-1,7. Inom byggning brukar man använda 2 g. Efter det måste man använda hjärnan också. Olika människor har olika yrken där de sliter olika mycket på sig, man har olik hög ämnesomsättning, man stressar mer, man ligger på olika kroppsfettsnivåer, man deffar, gör inget speciellt, man bulkar osv osv.
Citera
2015-08-26, 13:02
Medlem
Iamthebatmans avatar
Är det någon fara att köra rygg (i form av tunga hantelrodd och chins) idag, och därefter köra marklyft imorgon, som ju också tränar ryggen?
Citera
2015-08-26, 13:24
Medlem
hp-sauces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iamthebatman
Är det någon fara att köra rygg (i form av tunga hantelrodd och chins) idag, och därefter köra marklyft imorgon, som ju också tränar ryggen?
Kör på.
Citera
2015-08-26, 21:33
Medlem
När jag gör mina marklyft kritiserar min polare min form. Jag får varken ont i ryggen eller haft sämre hållning sen jag började med mina marklyft. Gör jag fel eller ska jag bara köra på?

Jag tror mina marklyft ser ut ungefär så här, https://youtu.be/aQexpyc4Nas?t=7s

Med tanke på hur mkt den ryssen lyfter så borde det jag lyfter vara småpotatis, eller?
Citera
2015-08-26, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KentB
När jag gör mina marklyft kritiserar min polare min form. Jag får varken ont i ryggen eller haft sämre hållning sen jag började med mina marklyft. Gör jag fel eller ska jag bara köra på?

Med tanke på hur mkt den ryssen lyfter så borde det jag lyfter vara småpotatis, eller?
Filma dig när du markar nästa gång. Du har ingen aning om hur du egentligen lyfter om du ska gissa dig fram, om du filmar dig själv från sidan/lite bakifrån så avslöjar det rätt mycket om din teknik.
Citera
2015-08-27, 07:39
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KentB

Rundad övre rygg är överlag okej om man lyfter konventionell stil - med viss reservation. Vid maxlyft och vikter i den storleken kommer man börja tappa form, och medvetet rundad övre rygg har ofta fördelar. Men man bör veta vad man håller på med så att man inte gör fel.

Men om även lättare lyft ser ut så här så kan man fundera lite. Det kan då vara bättre träning att försöka hålla övre rygg rak för att träna de musklerna bättre. De som inte gör det har en tendens att börja missa sina tunga lyft i utlåsningen, de klarar inte "curla upp" övre rygg i toppläget.
Senast redigerad av Killer-queen 2015-08-27 kl. 07:44.
Citera
2015-08-27, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fura
Filma dig när du markar nästa gång. Du har ingen aning om hur du egentligen lyfter om du ska gissa dig fram, om du filmar dig själv från sidan/lite bakifrån så avslöjar det rätt mycket om din teknik.

Ska filma och se
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in