2015-07-25, 17:02
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ohyfsad
Vad är nackdelen med att använda maskiner vs fria vikter? Har börjat komma igång med min träning nu(4 ggr veckan) och har ett träningsschema där majoriteten av övningarna är med maskiner, borde jag byta?

Ja, men inte direkt. Du borde börja träna med skivstänger och få hjälp att göra övningarna rätt. Dvs, knäböj, marklyft, bänkpress, militärpress/overhead press och kanske frivändningar om du har en bra coach/PT. När tekniken sitter kan du börja byta ut maskiner till fria vikter.

Det handlar om en ganska tuff inlärningsperiod men i långa loppet blir du mycket starkare av att träna med fria vikter.
Citera
2015-07-25, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ohyfsad
Vad är nackdelen med att använda maskiner vs fria vikter? Har börjat komma igång med min träning nu(4 ggr veckan) och har ett träningsschema där majoriteten av övningarna är med maskiner, borde jag byta?

Här är exempelvis en kort artikel med 7 skäl för att träna med fria vikter:
http://www.styrkelabbet.se/fria-vikter/

Här hittar du också en jämförelse: http://axonblogg.se/fria-vikter-vs-maskiner/

En gammal tråd: (FB) fria vikter eller maskiner
Citera
2015-07-26, 17:27
Medlem
linnros24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theken1891
Får man fråga hur det gick?

Jag tyckte det kändes ostabilt med brett grepp på tyngre vikter. Liksom skakade mer i kroppen! Men på lägre runt 100 så kändes det enklare att utföra.
Citera
2015-07-26, 20:52
Medlem
TheQues avatar
Flashback, här är en förvirrad kille som vill börja träna för första gången, era svar på mina frågor hoppas jag ska fungera som pepptalk!

Mitt mål: Att se större ut, att få till några centimeter på armar, ben & övrig kropp då jag är väldigt smal och det påverkar mig negativt. :/
Att se jättebiffig ut och muskulös är alltså inte prio 1 (Låter kanske dumt)
Men jag är inte alls sugen på det traditionella gymmet med vikter, utan söker andra alternativ och har fastnat för crossfit, det känns mer som min grej.

Vad säger ni? Tar det längre tid att nå mitt mål genom crossfit?

Ålder: 20-25
Längd: 180
Vikt: 75kg

Tack!
Citera
2015-07-26, 21:06
Medlem
linnros24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheQue
Flashback, här är en förvirrad kille som vill börja träna för första gången, era svar på mina frågor hoppas jag ska fungera som pepptalk!

Mitt mål: Att se större ut, att få till några centimeter på armar, ben & övrig kropp då jag är väldigt smal och det påverkar mig negativt. :/
Men jag är inte alls sugen på det traditionella gymmet med vikter, utan söker andra alternativ och har fastnat för crossfit, det känns mer som min grej.

Tack!

Skit i crossfit och åk till gymmet. Ät mat. När du tror du är mätt så äter du mer.

Repeat. Om du är seriös med din önskan alltså :-) Tar inte lång tid innan du ser resultat för så hemska är inte dina stats över huvudtaget (det lilla man har att gå på) Kör hårt
Citera
2015-07-26, 21:32
Medlem
Citat:

Tack!

Vad får dig att tro att man inte tränar med vikter i crossfit?
Dom utgår från samma basövningar som tyngdlyftning & styrkelyft.
Skillnaden är att det är högre volym och att de lagt till egna efterblivna modifieringar som kipping- pullups, det negativa med CF är att köra dessa basövningar i många repetitioner dessa kräver god form och dom pressar sig så långt att skaderisken ökar enormt, marklyft, ryck o liknande övningar ska inte utföras i 50 repetitioner i samma set.

Här kan du läsa lite mer om skaderisken.
http://traningslara.se/stor-skaderisk-i-crossfi/
Citera
2015-07-27, 11:59
Medlem
TheQues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linnros24
Skit i crossfit och åk till gymmet. Ät mat. När du tror du är mätt så äter du mer.

Repeat. Om du är seriös med din önskan alltså :-) Tar inte lång tid innan du ser resultat för så hemska är inte dina stats över huvudtaget (det lilla man har att gå på) Kör hårt

Citat:
Ursprungligen postat av Gulax
Vad får dig att tro att man inte tränar med vikter i crossfit?
Dom utgår från samma basövningar som tyngdlyftning & styrkelyft.
Skillnaden är att det är högre volym och att de lagt till egna efterblivna modifieringar som kipping- pullups, det negativa med CF är att köra dessa basövningar i många repetitioner dessa kräver god form och dom pressar sig så långt att skaderisken ökar enormt, marklyft, ryck o liknande övningar ska inte utföras i 50 repetitioner i samma set.

Här kan du läsa lite mer om skaderisken.
http://traningslara.se/stor-skaderisk-i-crossfi/

Jag skrev lite skevt innan, har sett att det används vikter i cf också, men det kändes som att det var mycket andra varierande övningar som också gjordes utan vikter m.m.

Men jag förstår vad ni menar.
Tack grabbar.
Citera
2015-07-27, 19:41
Medlem
CHI9s avatar
Är det helt och hållet meningslöst att träna kondition när man röker cigg? Jag vill få upp flåset lite, blir andfådd av gå i trappor och springa till bussen osv. Kan jag bättra på det trotts att jag röker cigg?
Citera
2015-07-27, 20:05
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHI9
Är det helt och hållet meningslöst att träna kondition när man röker cigg? Jag vill få upp flåset lite, blir andfådd av gå i trappor och springa till bussen osv. Kan jag bättra på det trotts att jag röker cigg?
Jadå, det går bra. Självklart finns det massa dåliga saker med rökning, men det här med försämrad kondition är möjligen något överdrivet. Jag rökte ganska frekvent själv under tiden jag tränade långdistanslöpning.
Citera
2015-07-27, 21:15
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Jag skrev lite skevt innan, har sett att det används vikter i cf också, men det kändes som att det var mycket andra varierande övningar som också gjordes utan vikter m.m.

Men jag förstår vad ni menar.
Tack grabbar.
Är det crossfit du vill köra så gör du naturligtvis det. Det kan ta lite längre tid att få de där cm men du går åt rätt håll.
Citera
2015-07-28, 02:57
Medlem
Lar3es avatar
Vet ej om detta passar in på varken enkla, korta eller nybörjarfrågor men kör här i tråden ändå

Bakgrund:
Tränat regelbundet på gym i snart 5 år. Snittar idag ungefär 3-4 gympass i veckan (då min kropp, vad jag tycker svarar bäst på detta - snittar ca 80 min/pass) samt 1-2 löppass/motionspass. Är 197 cm lång, väger strax över 100 kilo beroende på när på dagen man väger sig. Äter bra mat (nästan aldrig halvfabrikat) (sällan för lite - ibland för mycket) och sover det jag bör.

Till mina frågor:
(1) Mina anlag sett till far, bror, nära släktningar av den manliga sidan är väldigt skrallt ur muskelsynpunkt. Jag är till växten längst, tygnst och sett till muskelmassan störst redan vid min relativt unga ålder (född på 90-talet). Hur stor betydelse har detta för min fortsatta träning? (Är min potential begränsad?)

(2) Min grundstyrka har ökat avsevärt senaste halvåret men ändå känns det som min motivation börjat avta mer och mer. Intalar mig själv att jag mår bra av att träna, vilket jag gör då jag börjar klättra på väggar om jag inte kommer iväg till gymmet efter ett par dagar men likväl när jag är iväg o lyfter så kan motivationen tryta. Planerar alltid vad jag ska göra på gymmet innan jag kommer dit och lyckas för det mesta sätta planeringen men vill göra det lilla extra - som jag har svårt att få gjort.

Tips på sätt att motivera sig själv att tävla bättre? (Med andra ord undvika den falska tryggheten som lätt kan infalla i att strunta i en extra övning? Har jag för höga krav på mig själv?)

(3) Uppläggen på mina pass försöker jag variera så dom aldrig är exakt likadana från vecka till vecka. Intentensitetsmässigt varierar jag passen så dom ibland blir tyngre med färre övningar för att sedan köras lättare med högre intensitet och fler övningar. Är variation bra eller kan den bli till nån nackdel vid för stor variation?

(4) Övriga synpunkter som ni som har mer erfarenhet vill förtälja?

Kan även berätta att när jag började träna på gym var jag ca 194 cm lång och vägde i runda slängar 82 kg. Tack på förhand!
Senast redigerad av Lar3e 2015-07-28 kl. 03:00.
Citera
2015-07-28, 04:29
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lar3e
Vet ej om detta passar in på varken enkla, korta eller nybörjarfrågor men kör här i tråden ändå

Bakgrund:
Tränat regelbundet på gym i snart 5 år. Snittar idag ungefär 3-4 gympass i veckan (då min kropp, vad jag tycker svarar bäst på detta - snittar ca 80 min/pass) samt 1-2 löppass/motionspass. Är 197 cm lång, väger strax över 100 kilo beroende på när på dagen man väger sig. Äter bra mat (nästan aldrig halvfabrikat) (sällan för lite - ibland för mycket) och sover det jag bör.

Till mina frågor:
(1) Mina anlag sett till far, bror, nära släktningar av den manliga sidan är väldigt skrallt ur muskelsynpunkt. Jag är till växten längst, tygnst och sett till muskelmassan störst redan vid min relativt unga ålder (född på 90-talet). Hur stor betydelse har detta för min fortsatta träning? (Är min potential begränsad?)

Du har de gener du har, du är ju alltid begränsad på nått sätt. Du kan nog bli svårt att bli en elitgymnast tex. Men är du stor från start är det ju troligt att du kan bli riktigt stor och stark, men det har med det mentala hur mycket jobb du är villig att lägga ner på att nå dina mål också.

(2) Min grundstyrka har ökat avsevärt senaste halvåret men ändå känns det som min motivation börjat avta mer och mer. Intalar mig själv att jag mår bra av att träna, vilket jag gör då jag börjar klättra på väggar om jag inte kommer iväg till gymmet efter ett par dagar men likväl när jag är iväg o lyfter så kan motivationen tryta. Planerar alltid vad jag ska göra på gymmet innan jag kommer dit och lyckas för det mesta sätta planeringen men vill göra det lilla extra - som jag har svårt att få gjort.

Tips på sätt att motivera sig själv att tävla bättre? (Med andra ord undvika den falska tryggheten som lätt kan infalla i att strunta i en extra övning? Har jag för höga krav på mig själv?)

Extra? Du verkar ju köra efter den plan du har gjort upp och det verkar gå bra. Kör på det och noja inte.

(3) Uppläggen på mina pass försöker jag variera så dom aldrig är exakt likadana från vecka till vecka. Intentensitetsmässigt varierar jag passen så dom ibland blir tyngre med färre övningar för att sedan köras lättare med högre intensitet och fler övningar. Är variation bra eller kan den bli till nån nackdel vid för stor variation?

Är du ute efter att ta absolut max i bänk eller liknande så kan det vara negativt. Men för allmän styrka och hälsa så är variation bra.

(4) Övriga synpunkter som ni som har mer erfarenhet vill förtälja?

Sluta inte.

Kan även berätta att när jag började träna på gym var jag ca 194 cm lång och vägde i runda slängar 82 kg. Tack på förhand!
...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in