Vet ej om detta passar in på varken enkla, korta eller nybörjarfrågor men kör här i tråden ändå
Bakgrund:
Tränat regelbundet på gym i snart 5 år. Snittar idag ungefär 3-4 gympass i veckan (då min kropp, vad jag tycker svarar bäst på detta - snittar ca 80 min/pass) samt 1-2 löppass/motionspass. Är 197 cm lång, väger strax över 100 kilo beroende på när på dagen man väger sig. Äter bra mat (nästan aldrig halvfabrikat) (sällan för lite - ibland för mycket) och sover det jag bör.
Till mina frågor:
(1) Mina anlag sett till far, bror, nära släktningar av den manliga sidan är väldigt skrallt ur muskelsynpunkt. Jag är till växten längst, tygnst och sett till muskelmassan störst redan vid min relativt unga ålder (född på 90-talet). Hur stor betydelse har detta för min fortsatta träning? (Är min potential begränsad?)
(2) Min grundstyrka har ökat avsevärt senaste halvåret men ändå känns det som min motivation börjat avta mer och mer. Intalar mig själv att jag mår bra av att träna, vilket jag gör då jag börjar klättra på väggar om jag inte kommer iväg till gymmet efter ett par dagar men likväl när jag är iväg o lyfter så kan motivationen tryta. Planerar alltid vad jag ska göra på gymmet innan jag kommer dit och lyckas för det mesta sätta planeringen men vill göra det lilla extra - som jag har svårt att få gjort.
Tips på sätt att motivera sig själv att tävla bättre? (Med andra ord undvika den falska tryggheten som lätt kan infalla i att strunta i en extra övning? Har jag för höga krav på mig själv?)
(3) Uppläggen på mina pass försöker jag variera så dom aldrig är exakt likadana från vecka till vecka. Intentensitetsmässigt varierar jag passen så dom ibland blir tyngre med färre övningar för att sedan köras lättare med högre intensitet och fler övningar. Är variation bra eller kan den bli till nån nackdel vid för stor variation?
(4) Övriga synpunkter som ni som har mer erfarenhet vill förtälja?
Kan även berätta att när jag började träna på gym var jag ca 194 cm lång och vägde i runda slängar 82 kg. Tack på förhand!