Citat:
Ursprungligen postat av
BlaBlaBrah
Det enklaste är att kliva på ett färdigt
nybörjarprogram. Wikin har svar på alla dina frågor (
1,
2,
3).
Känns dock att sidan du länkade ligger på en "professionell" gymnings muskelbygge nivå, vilket definitivt inte är mitt mål (just nu åtminstonde). Under tabben "Exercises" finns några exempel på övningar som snubben där gör. Jag utför inga av dessa, då de inte var en del utav den introduktion som jag fick, utan håller mig endast till de simplare sakerna, och då känns det inte som att det han skriver är applicerbart för det jag gör.
Jag skrev mitt ovanstående stycke i detta inlägg innan jag googlade. Allt jag hittar är i intervallen 30 sekunder upp till 5 minuter mellan varje set beroende på vad det är för övning som utförs. Vad i helvete? Vad är det meningen att jag ska göra under dessa 30 sekunder? Sätta mig på maskinen och låstas flåsa lite extra medans jag återhämtar mig? Lägga mig på golvet brevid för att göra en liten charader om hur jag är helt slutkörd?
Så om det är mycket folk på ett gym får man helt enkelt gå fram till någon random snubbe som kör en maskin jag är intresserad av och fråga om man kan varva att göra sina set:s med den snubben? dvs medans han kör så vilar jag och tvärtom? Min sociala kunskap klarar inte en sådan påfrestning. Nätt och jämnt att jag klarade av att överhuvudtaget interagera med personen som förde introduktionen. Känns som att det är lika bra att ge upp med gymmandet redan nu. Även fast jag gärna skulle vilja gymma. Men det var innan jag visste dessa saker.
Om jag överhuvudtaget skulle behöva så lång tid för att återhämta mig måste jag ju direkt behöva köra ungefär 50% tyngre vikter på maskinerna jämfört med de vikter som jag tyckte kändes lagom på introduktionen idag. Och då var de flesta vikter jag körde ändå rekommendationer från personen som skötte introduktionen för mig.
Under den tid som jag tränade i simnings klubb (länge sedan) handlade det vanligtvis om 5-15 sekunder mellan de olika set som vi då gjorde. Tyckte då att det var definitivt tillräckligt, även om det stundvis var jobbigt. Men det kanske är en
väldigt annorlunda typ av träning.