2016-03-06, 01:31
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Är ju bättre att köra fler korta pass och utöka passen efterhand och på så sätt öka intensiteten.

Har du lust att utveckla detta lite mer?
Ja, glykogendepåer är där människor har sina kortsiktiga energireserver. Glykogen lagras främst i musklerna (lite i levern) och spjälkas vid behov till att bli glukos (kolhydrater). Om dessa depåer tar slut så omvandlas istället energi främst från fettreserver. Som jag uppfattat det så finns det lite olika sätt som det kan ske på och det har något med syre i själva omvandlingen att göra. Där kommer något med aeroba och anaeroba faser in. Jag har för mig att dessa beror lite på träningens intensitet samt längd och att man under olika faser främst syntetiserar energi från olika reserver. Men jag kan för lite näringslära för att gå in på detaljer där. Du kan garanterat googla dig till mer info om det.
Citera
2016-03-06, 02:20
Medlem
Jag skulle rekommendera att du valde att förlänga varje pass lite grann till fördel för att kunna värma upp inför ditt styrkepass men att fokusera på höja pulsen snabbt och låta den ligga den alternaivt köra intervaller. sen fortsätta på styrka.

Upplever du efter ett tag att den metoden inte ger något längre vad gäller att den förbättrrar konditionen så kan du investera i yttliggare ett besök i veckan på gymmet
Citera
2016-03-06, 06:45
Bannlyst
Kör ett längre pass i veckan. Inte för att det skulle ha någon större betydelse för din viktnedgång utan enbart för att få in ett kvalitativt konditionspass.
Viktnedgången sköter du i köket.
Citera
2016-03-07, 10:01
Medlem
lucifersatans avatar
Tränar man för styrka blir passen ofta längre då man vilar längre mellan seten och måste fokusera extra på lyften. Pumpa sönder biceps eller bröst kan man ju göra på en kvart
Citera
2016-03-07, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxfemhundra
hej. började tidigare i veckan på friskis&svettis där jag kommer varva mellan gymmet och gympapassen.
dock är jag osäker på när det kommer till tiden.

Jag är i gymmet cirka en timme varje dag (kanske hoppar över på helgen), där jag springer på löpband, crosstrainer och även försöker styrketräna lite. men jag är orolig att det är alldeles för lite för att det ska visa resultat? måste man träna flera timmar per dag eller räcker det med en timme?

Varför inte bara hitta ett bra träningsprogram? Det finns massor av olika scheman för både nybörjare och erfarna. Du är liksom inte den första på jorden som börjar träna - så varför ska du uppfinna hjulet igen och gör något eget hittepå?

Dels så vet du att du får bra och målinriktad träning - med bra övningar i ett avvägt program - och dels så VET DU NÄR DU ÄR KLAR och får gå hem. Då behöver du inte bekymra dig om du lagt tillräckligt eller för mycket tid, utan du vet att när alla set och rep är avklarade enligt schemat så får du gå hem med gott samvete.

Så vad vill du med din träning?

Du kan ju börja här: http://www.styrkelabbet.se/traningsprogram/
Citera
2016-03-07, 14:06
Medlem
Har precis gjort en kalipermätning idag vilket resulterade i 10,9% fett på 93kg. Känns ganska korrekt.

Till min fråga. Jag är inne på vecka 13 utav min diet och har ej satt någon slut tid än. Jag ligger på cirka -500 kcal per dag och har tappat ungefär 0.3 - 0.5kg i veckan stadigt under hela perioden fram tills nu.

När tror ni uppskattningsvis att jag kan komma ner på 8-9% fett om jag fortsätter ligga på samma underskott?

Vet att det är inviduellt och många faktorer spelar in men borde väl gå att räkna ut på ett ungefär?

Tack på förhand
Citera
2016-03-07, 14:10
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fundersam1
Har precis gjort en kalipermätning idag vilket resulterade i 10,9% fett på 93kg. Känns ganska korrekt.

Till min fråga. Jag är inne på vecka 13 utav min diet och har ej satt någon slut tid än. Jag ligger på cirka -500 kcal per dag och har tappat ungefär 0.3 - 0.5kg i veckan stadigt under hela perioden fram tills nu.

När tror ni uppskattningsvis att jag kan komma ner på 8-9% fett om jag fortsätter ligga på samma underskott?

Vet att det är inviduellt och många faktorer spelar in men borde väl gå att räkna ut på ett ungefär?

Tack på förhand
Lite snabbt uppskattat så bör du vara i hamn på två månader. Då räknade jag rakt av på 3 % och att du tappar 0.35 kg per vecka.
Citera
2016-03-07, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EATCHILDREN
Lite snabbt uppskattat så bör du vara i hamn på två månader. Då räknade jag rakt av på 3 % och att du tappar 0.35 kg per vecka.
Tack, låter som en vettig tidsram!

Får man fråga vilken formel du använde dig utav? Kan vara skönt o veta för grova uppskattningar i fortsättningen.
Citera
2016-03-07, 18:24
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fundersam1
Tack, låter som en vettig tidsram!

Får man fråga vilken formel du använde dig utav? Kan vara skönt o veta för grova uppskattningar i fortsättningen.
Ingen formel, utan tog 3 % av 93 kg delat med 0.35 kg.
Citera
2016-03-08, 11:01
Medlem
Så då har man för första gången tänkt börja gymma. Bokade en introduktion av en anställd på gymmet idag för att få en uppfattning om hur man gymmar. Var väl en simpel genomgång men är väl en bra sak att göra i början. Just nu bryr jag mig inte om att ha speciella dagar där jag bara kör överkropp och vissa dagar där jag bara kör ben utan tänker att jag bara kör blandat.

Till mina frågor:
- Har läst att folk gör något i stil med "4 set 12 rep" på olika maskiner. Att göra rep vet jag innebär att man kör 12 "pumpningar" (alltså typ fram och tillbaka rörelse) på maskinen. Vad är 4 set? Har förstått (tror) att det är att man vilar mellan sina rep, med hur lång vila snackar vi egentligen om här? 5 sekunder? 20 sekunder? 30 sekunder? Om man vilar för lång tid känner jag snarare att man bara ockuperar maskinen onödigt länge för de andra i gymmet

- Är det acceptabelt att om man kör 4 set 12 rep kör de första 2 eller 3 set:en på en viss tyngd och sedan kör de sista på ett snäpp lägre vikt? Tänker mest för att jag känner att jag säkert klarar de första två eller tre set:en med bra vikt (alltså, detta är en vikt som faktiskt passar mig och inte överdrivet tungt) på vissa maskiner utan några problem men sedan finns det säkert risk att jag blir för utmattad i musklerna för att köra samma vikt se sista set:en eftersom jag är väldigt otränad. Eller bör man då bara köra 2 set och komma tillbaka senare i sitt gympass och köra de sista set:en?

- Hur gör man uppvärmning på ett gym? (Instuktören nämnde inte detta). Min tidigare uppfattning är att man bara får igång blodcirkulationen, så på ett gym innebär det då att man kör löpband/spinning en liten stund för att uppnå detta? Eller kan man gå rakt på att köra maskiner, fast med en lite mindre vikt på den första/de första maskinerna?

Edit: "4 set 12 rep" var endast ett exempel. Som totalt otränad nybörjare finns det säkert risk att jag inte klarar att köra det på någon maskin. Får väl se hur det blir när man väl kommer igång på riktigt.
Senast redigerad av Sovet80 2016-03-08 kl. 11:45.
Citera
2016-03-08, 11:47
Medlem
BlaBlaBrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sovet80
Så då har man för första gången tänkt börja gymma. Bokade en introduktion av en anställd på gymmet idag för att få en uppfattning om hur man gymmar. Var väl en simpel genomgång men är väl en bra sak att göra i början. Just nu bryr jag mig inte om att ha speciella dagar där jag bara kör överkropp och vissa dagar där jag bara kör ben utan tänker att jag bara kör blandat.

Till mina frågor:
- Har läst att folk gör något i stil med "4 set 12 rep" på olika maskiner. Att göra rep vet jag innebär att man kör 12 "pumpningar" (alltså typ fram och tillbaka rörelse) på maskinen. Vad är 4 set? Har förstått (tror) att det är att man vilar mellan sina rep, med hur lång vila snackar vi egentligen om här? 5 sekunder? 20 sekunder? 30 sekunder? Om man vilar för lång tid känner jag snarare att man bara ockuperar maskinen onödigt länge för de andra i gymmet

- Är det acceptabelt att om man kör 4 set 12 rep kör de första 2 eller 3 set:en på en viss tyngd och sedan kör de sista på ett snäpp lägre vikt? Tänker mest för att jag känner att jag säkert klarar de första två eller tre set:en med bra vikt (alltså, detta är en vikt som faktiskt passar mig och inte överdrivet tungt) på vissa maskiner utan några problem men sedan finns det säkert risk att jag blir för utmattad i musklerna för att köra samma vikt se sista set:en eftersom jag är väldigt otränad. Eller bör man då bara köra 2 set och komma tillbaka senare i sitt gympass och köra de sista set:en?

- Hur gör man uppvärmning på ett gym? (Instuktören nämnde inte detta). Min tidigare uppfattning är att man bara får igång blodcirkulationen, så på ett gym innebär det då att man kör löpband/spinning en liten stund för att uppnå detta? Eller kan man gå rakt på att köra maskiner, fast med en lite mindre vikt på den första/de första maskinerna?
Det enklaste är att kliva på ett färdigt nybörjarprogram. Wikin har svar på alla dina frågor (1, 2, 3).
Citera
2016-03-08, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlaBlaBrah
Det enklaste är att kliva på ett färdigt nybörjarprogram. Wikin har svar på alla dina frågor (1, 2, 3).

Känns dock att sidan du länkade ligger på en "professionell" gymnings muskelbygge nivå, vilket definitivt inte är mitt mål (just nu åtminstonde). Under tabben "Exercises" finns några exempel på övningar som snubben där gör. Jag utför inga av dessa, då de inte var en del utav den introduktion som jag fick, utan håller mig endast till de simplare sakerna, och då känns det inte som att det han skriver är applicerbart för det jag gör.

Jag skrev mitt ovanstående stycke i detta inlägg innan jag googlade. Allt jag hittar är i intervallen 30 sekunder upp till 5 minuter mellan varje set beroende på vad det är för övning som utförs. Vad i helvete? Vad är det meningen att jag ska göra under dessa 30 sekunder? Sätta mig på maskinen och låstas flåsa lite extra medans jag återhämtar mig? Lägga mig på golvet brevid för att göra en liten charader om hur jag är helt slutkörd?

Så om det är mycket folk på ett gym får man helt enkelt gå fram till någon random snubbe som kör en maskin jag är intresserad av och fråga om man kan varva att göra sina set:s med den snubben? dvs medans han kör så vilar jag och tvärtom? Min sociala kunskap klarar inte en sådan påfrestning. Nätt och jämnt att jag klarade av att överhuvudtaget interagera med personen som förde introduktionen. Känns som att det är lika bra att ge upp med gymmandet redan nu. Även fast jag gärna skulle vilja gymma. Men det var innan jag visste dessa saker.

Om jag överhuvudtaget skulle behöva så lång tid för att återhämta mig måste jag ju direkt behöva köra ungefär 50% tyngre vikter på maskinerna jämfört med de vikter som jag tyckte kändes lagom på introduktionen idag. Och då var de flesta vikter jag körde ändå rekommendationer från personen som skötte introduktionen för mig.

Under den tid som jag tränade i simnings klubb (länge sedan) handlade det vanligtvis om 5-15 sekunder mellan de olika set som vi då gjorde. Tyckte då att det var definitivt tillräckligt, även om det stundvis var jobbigt. Men det kanske är en väldigt annorlunda typ av träning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in