2014-11-06, 18:23
Medlem
tj.s avatar
Massvis med OT raderat. Håll er till tråden.
/Mod
Citera
2014-11-06, 19:23
Medlem
qdqdqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F22Raptor
Jag gav ett grundligt och pedagogiskt förklaring av hur det fungerar. Men tydligen klarar inte av alla även grundskolan.

Nä tydligen så har du inte klarat av grundskolan.
Citera
2014-11-07, 18:13
Medlem
Parkours avatar
Jag har löpt i ett drygt halvår nu.
Springer 4-5 dagar i veckan utomhus. 5km i 5.30 minuters tempo eller 12km i 6-7 minuters tempo.

Jag har prövat att pressa mig ordentligt, jag klarade ett halvmara. Men efter 15km så började det gå betydligt långsammare.. Benen kändes stumma & det kändes som energin tog slut i kroppen. Pulsen var det inte något fel på iaf.

Hur avancerar jag? Känns som att jag stått still nu i ett par månader...
Jag återhämtar mig aningen snabbare ifrån spurter & kan möjligtvis kapa några sekunder ifrån mina runor, men thats it :/ Vet inte vad jag gör för fel? Äter som jag bör, vilan kunde varit bättre. Men har bättrat mig på sistone...

Vad finns det för bra kompletterande styrketräning för oss multiidrottare? (Simning och löpning)
Citera
2014-11-07, 19:46
Medlem
Fjodorovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parkour
Jag har löpt i ett drygt halvår nu.
Springer 4-5 dagar i veckan utomhus. 5km i 5.30 minuters tempo eller 12km i 6-7 minuters tempo.

Jag har prövat att pressa mig ordentligt, jag klarade ett halvmara. Men efter 15km så började det gå betydligt långsammare.. Benen kändes stumma & det kändes som energin tog slut i kroppen. Pulsen var det inte något fel på iaf.

Hur avancerar jag? Känns som att jag stått still nu i ett par månader...
Jag återhämtar mig aningen snabbare ifrån spurter & kan möjligtvis kapa några sekunder ifrån mina runor, men thats it :/ Vet inte vad jag gör för fel? Äter som jag bör, vilan kunde varit bättre. Men har bättrat mig på sistone...

Vad finns det för bra kompletterande styrketräning för oss multiidrottare? (Simning och löpning)

Testa 1 kilometers intervaller. Dvs du ska försöka ligga på ett så högt tempo som möjligt i en kilometer och i ditt fall ska det väl helst under 5 minuter. När du sprungit kilometern så vila en halv minut, också kör du en gång till. Upprepa detta 5 gånger.

Gör detta max en gång i veckan och du ska att du lär bli bättre efter ett tag på längre sträckor. Fortsätt bara att löpa i övrigt också, hade kört 12 km en eller två gånger i veckan och ifall jag bara hade kört 12:an en gång i veckan så hade jag kört 5 km också en gång i veckan, annars hade jag skippat den. Ifall det är nu den sträckan du vill satsa på att bli bra på att löpa.

Tänk på att du måste vila också och att det är i längden som det räknas. Håller du fast vid ditt upplägg så lär du ju bli bättre efter hand också, handlar bara om kontinuitet.
Citera
2014-11-07, 20:59
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodorov
Testa 1 kilometers intervaller. Dvs du ska försöka ligga på ett så högt tempo som möjligt i en kilometer och i ditt fall ska det väl helst under 5 minuter. När du sprungit kilometern så vila en halv minut, också kör du en gång till. Upprepa detta 5 gånger.

Gör detta max en gång i veckan och du ska att du lär bli bättre efter ett tag på längre sträckor. Fortsätt bara att löpa i övrigt också, hade kört 12 km en eller två gånger i veckan och ifall jag bara hade kört 12:an en gång i veckan så hade jag kört 5 km också en gång i veckan, annars hade jag skippat den. Ifall det är nu den sträckan du vill satsa på att bli bra på att löpa.

Tänk på att du måste vila också och att det är i längden som det räknas. Håller du fast vid ditt upplägg så lär du ju bli bättre efter hand också, handlar bara om kontinuitet.

Tack för flera nyttiga tips!
Jag kom precis hem ifrån en löprunda nu faktiskt! Fick för mig att springa i byxor istället för tights. Aldrig igen.. Brallorna transporterade inte ut fukt/svett och dom fladdrade i vinden.

Jag hade inte läst ditt inlägg när jag drog ut, men jag gjorde något liknande det du beskrev. Sprang drygt 8 kilometer på asfalt (Runt om i centrala Göteborg) så fick ta hänsyn till cyklister, billister och andra stjärnor. Men splittiderna såg ut ungefär såhär

1) 5.54 (Övergångställe & skit)
2) 5.34
3) 5.14
4) 5.10
5) 5.12
6) 5.05
7) 4.42
8) 6.30 (??????)

Hade lurarna kopplade till telefonen för musiken skull. Och Runkeeper ropar ut splittiderna (5 min 0,9km) etc... Kändes inte som en bra runda överlag.. Kände mig smått svimfärdig när jag kom hem och joggade upp för trappan. Ätit dåligt kanske.. Måste köpa mig en Pulsklocka. Har kikat lite på Garmin 220 & 620. Något du har erfarenhet av?
Citera
2014-11-07, 21:20
Medlem
Fjodorovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parkour
Tack för flera nyttiga tips!
Jag kom precis hem ifrån en löprunda nu faktiskt! Fick för mig att springa i byxor istället för tights. Aldrig igen.. Brallorna transporterade inte ut fukt/svett och dom fladdrade i vinden.

Jag hade inte läst ditt inlägg när jag drog ut, men jag gjorde något liknande det du beskrev. Sprang drygt 8 kilometer på asfalt (Runt om i centrala Göteborg) så fick ta hänsyn till cyklister, billister och andra stjärnor. Men splittiderna såg ut ungefär såhär

1) 5.54 (Övergångställe & skit)
2) 5.34
3) 5.14
4) 5.10
5) 5.12
6) 5.05
7) 4.42
8) 6.30 (??????)

Hade lurarna kopplade till telefonen för musiken skull. Och Runkeeper ropar ut splittiderna (5 min 0,9km) etc... Kändes inte som en bra runda överlag.. Kände mig smått svimfärdig när jag kom hem och joggade upp för trappan. Ätit dåligt kanske.. Måste köpa mig en Pulsklocka. Har kikat lite på Garmin 220 & 620. Något du har erfarenhet av?

Nej inte direkt. Har bara sprungit ute i löparspår i skogen med ett vanligt digital-armbandsur som har mätt tiden. Har nog aldrig använt mig utav pulsklocka utan istället lyssnat på kroppen, man känner när man klarar av att pusha sig lite till eller när man behöver ta det lugnare. Oftast om man springer en längre sträcka så brukar jag ta det lugnt första kilometerna så att kroppen blir varm, håller ett hyfsat jämnt tempo och om där finns kraft så ökar jag lite grann mot slutet om det finns energi kvar. Ett råd är dock att försöka hitta ett jämnt tempo att hålla, exempelvis försöka hålla 6 min per kilometer elle 5.30 per kilometer m.m.

Hade ju aldrig pallat springa mitt i en storstad, alldeles för mycket hinder m.m. blir ju irriterad bara det är mycket folk som går ute i spåren, det stör löpningen och man får lägga för mycket tanke-energi till annat.
Citera
2014-11-07, 21:26
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodorov
Nej inte direkt. Har bara sprungit ute i löparspår i skogen med ett vanligt digital-armbandsur som har mätt tiden. Har nog aldrig använt mig utav pulsklocka utan istället lyssnat på kroppen, man känner när man klarar av att pusha sig lite till eller när man behöver ta det lugnare. Oftast om man springer en längre sträcka så brukar jag ta det lugnt första kilometerna så att kroppen blir varm, håller ett hyfsat jämnt tempo och om där finns kraft så ökar jag lite grann mot slutet om det finns energi kvar. Ett råd är dock att försöka hitta ett jämnt tempo att hålla, exempelvis försöka hålla 6 min per kilometer elle 5.30 per kilometer m.m.

Hade ju aldrig pallat springa mitt i en storstad, alldeles för mycket hinder m.m. blir ju irriterad bara det är mycket folk som går ute i spåren, det stör löpningen och man får lägga för mycket tanke-energi till annat.

Helt rätt! Men prylbög som man är så är det alltid roligt med lite gadgets
Jag hade gärna sprungit mer i motionsspår. Men jag bor mitt inne i centrum och det är inte alltid jag har tid/ork eller lust att ta mig till ett löpspår. På kvällarna springer jag på cykelbanan med reflexer och flyttar mig om det kommer en cyklist

Drömmen är att en dag börja springa Ultra-lopp, men det är väldigt långt kvar dit.
Och även om jag tycker det vore grymt skoj att springa ett Ultra-lopp så vet jag inte om jag orkar vägen dit.. 10-20km motionsträning nästa sommar är inte alls en omöjlighet. Men att dra ut och köra 50km plus ett par dagar i veckan har jag varken tid eller lust med. Tar för lång tid helt enkelt..

En vän till mig som tränar inför ultralopp kan vara ute i flera timmar och springa. Även om tempot är mycket lågt...
Citera
2014-11-07, 22:05
Medlem
adagios avatar
Hej! Jag har i ca två månader börjat gå med styrketräning. Jag väger 92 kg och är 182 lång. Jag har lite muskler i nuläget, och vill bygga på mig och bli stark. Man kan säga att jag är lönnfet i dagsläget, så jag skulle helst vilja gå ned i vikt samtidigt, om möjligt.

Jag vet inte riktigt om det är värt att gå ned i vikt samtidigt som man bygger muskelmassa, det sägs ju inte vara optimalt. Jag vill helst bygga på mig med muskler just nu, och sedan gå ned i vikt när jag får muskler. För om jag går ned i vikt nu kommer jag ändå vara svag och ha ful/dålig fysik. Men går det okej som nybörjare att bli starkare i bänkpress/marklyft/knäböj m.m. men samtidigt gå ned lite i vikt? Min farsa hävdar det, och han envisas med att det går utmärkt. Jag känner mig skeptisk till det, men skulle gärna vilja höra era åsikter.
Citera
2014-11-07, 22:11
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adagio
Men går det okej som nybörjare att bli starkare i bänkpress/marklyft/knäböj m.m. men samtidigt gå ned lite i vikt? Min farsa hävdar det, och han envisas med att det går utmärkt. Jag känner mig skeptisk till det, men skulle gärna vilja höra era åsikter.
Ja. Det går att bygga på energibalans och även energiunderskott, i synnerhet som nybörjare går det alldeles utmärkt. Se till att du får i dig tillräckligt med protein och träna tungt och regelbundet.
Citera
2014-11-07, 22:18
Medlem
adagios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Ja. Det går att bygga på energibalans och även energiunderskott, i synnerhet som nybörjare går det alldeles utmärkt. Se till att du får i dig tillräckligt med protein och träna tungt och regelbundet.
Tack för snabbt svar! Jag har köpt in Whey FX som jag tänkt ha som komplement till kosten. Käkar mycket husmanskost, bacon/egg, och lite annat. Hur ser behovet av protein ut för nybörjare? Räcker det med 1 proteinshake efter träning med vanlig kost tro?
Citera
2014-11-07, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wayto
Menar du max 10 set per träningspass eller max 10 repetitioner per set?

Träningspass beror på vilka muskler du tränar denna dag.
Jag menade max 10 repetitioner per set, och cirka 3-4 set. Dvs första set, 10 lyft så du blir helt slut, andra set kanske 8 lyft, tredje 6 lyft, och om du vill maxa då kan du köra fjärde set, även om du lyfter bara 3 gånger så är just detta som gäller, det är detta som skickar signaler till musklerna att de måste växa för att i framtiden klara av detta..

Alltså den sista svåraste biten som det gäller. Kör detta inte varje dag, utan varannan dag om aktuella muskler. Vad du ska göra är att du delar upp din träning, typ 5 muskler ena dagen, 5 muskler nästa dag, och så upprepar du. Musklerna måste ha 48 timmar återhämtning för maximal resultat.

Du kommer att se resultat på bara några veckor, men ät protein. Kan en batteri laddas utan tillräckligt med ström? Växer inte benmusklerna om man har som jobb att bära 50 kilo säckar varje dag, det är naturens gång, man tränar inte upp musklerna, man beordrar dem att växa för ens bästa att klara av livets uppgifter. Och kroppen som tur är vet inte att du kör detta för skojs skull, utan den tror att det handlar om överlevnad.

Precis som med en person som äter för mycket och blir fet, kroppen vet inte att personen har hur mycket mat som helst, och att det äter kanske pga depression, koppen tror bara att man hittat jackpot och lagrar allt som fet. För kroppen så handlar allt om överlevnad.

Kanske en dag lyckas forskarna lokalisera denna "gen" och lyckas manipulera den, så att man t.ex. tar en tablett och manipulerar genen att beordra musklerna att växa utan någon träning alls, eller att sluta lagra fet.

Man har faktiskt lyckats hitta denna gen på korna, och där har du beviset att man beordrar muskler att växa:

https://cdn2.cdnme.se/cdn/7-2/130516...l_70748280.jpg

http://3.bp.blogspot.com/-r7VysJ6tl1...orror+Show.jpg
Citera
2014-11-07, 22:24
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adagio
Tack för snabbt svar! Jag har köpt in Whey FX som jag tänkt ha som komplement till kosten. Käkar mycket husmanskost, bacon/egg, och lite annat. Hur ser behovet av protein ut för nybörjare? Räcker det med 1 proteinshake efter träning med vanlig kost tro?
En allmän rekommendation är att få i sig 1.5-2g protein per kg kroppsvikt. Det kan vara fördelaktigt med upp till 2.5g vid energiunderskott. Det är omöjligt att säga hur mycket protein du får i dig i din kost, men husmanskost är ju inte per definition proteinfattigt så en shake om dagen kan säkert räcka för att fylla ut ditt behov.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in