• 1
  • 2
2009-03-21, 19:22
Medlem
Vad upplever ni ger den bästa effekten för ökad muskelvolym. Skall man köra fria vikter, maskiner, eller en kombination
Citera
2009-03-21, 19:28
Medlem
En bra liknelse som jag hörde .

Doing compound exersizes are like a hotdog, isolation is like mustard.

If you wan´t some mustard with your hot dog that is fine but if you eat a bowl of mustard youre a fucking retard.

nu är det inte exakt det du frågade med iom att dom flesta maskiner är till för att isolera specifika muskler så kan du ju tänka dig.

Ju fler muskler en övning kopplar in ju bättre övning, dom flesta maskiner kopplar bort mycket av dom stabiliserande musklerna i en rörelse vilket gör att man i längden kan få grova muskel obalanser om man bara tärnat med maskiner.

Kort o gott är att fria vikter är ett måste om du vill få nåt vetigt gjort, använd maskiner om du vill men dom behövs egentligen inte till nåt förrutom rehab/prehab träning.
Citera
2009-03-21, 19:28
Medlem
hurfans avatar
Fria vikter och basövningar

Ett annat val är ju att köra det som känns bäst för dig själv.
Citera
2009-03-21, 19:29
Medlem
Mistrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanzon1
Vad upplever ni ger den bästa effekten för ökad muskelvolym. Skall man köra fria vikter, maskiner, eller en kombination

Du kan väl kombinera om du vill, det du missar med maskiner är ju framförallt stödmuskler. Själv föredrar jag fria vikter.
Citera
2009-03-21, 20:05
Medlem
LiLWizs avatar
Körde fria vikter första året, kände att jag inte fick fart på mina bröstmuskler trots bänk+flys+hantelpress, valde då in några maskiner och tycker att jag ser resultat. Men det kan vara psykiskt. Men att variera ser jag inget dåligt med.
Citera
2009-03-21, 20:23
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Det är beroende på vilken nivå man är i och vilket mål man har om man väljer fria vikter eller maskiner, eller nån kombination. Man kan aldrig säga att något är bättre eller sämre eftersom båda sorter ger olika resultat.

Är man nybörjare så är ju maskiner att föredra. Annars funkar ju maskiner även för de som har stor gymvana.

Specifikt för endast mer volym så är det maskinerna som är bättre på det, eller isolationövningar med fria vikter.
Citera
2009-03-21, 20:45
Medlem
BengtZzs avatar
Jag älskar senap

Kör det som känns bäst för dig själv, en kombination är ju bra dock. I början handlar det mer om att lära sig använda musklerna på ett visst sätt. I början är det oftast väldigt skakigt och svårt att hålla rörelsebanorna/balansen på ett särskilt sätt.

Kör allting, försök lära dig så många olika övningar som möjligt så lär du dig använda din kropp. Koordination är viktigt, resultaten kommer komma för dig i början ändå.
Citera
2009-03-22, 09:14
Medlem
Superfoxs avatar
Jag har hört att man ska undvika maskiner om man bara vill bygga?
OT: Jag tycker inte om senap.
Citera
2009-03-22, 09:32
Medlem
Enzymes avatar
Fria vikter är det jag föredrar. Tycker det bygger funktionell styrka!
Körde mycket maskiner i början men har gått över till skivstång och hantlar mer och mer. Detta tror jag är vanligt om man kört ett par år eller så.
MEN omväxling förnöjer så i bland kör jag lite maskin. Problemet är att viktmaggen på mitt gym är ganska små så jag kör lätt många maskiner med maxvikt 10+ rep
Citera
2009-03-22, 09:50
Medlem
seloots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superfox
Jag har hört att man ska undvika maskiner om man bara vill bygga?

Maskiner en jätte bra variation, det blir ju annorlunda i maskin, vilket är bra, att man ska undvika maskiner om man bara vill bygga är skitsnack.
Citera
2009-03-22, 09:57
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seloot
Maskiner en jätte bra variation, det blir ju annorlunda i maskin, vilket är bra, att man ska undvika maskiner om man bara vill bygga är skitsnack.

+1
Citera
2009-03-22, 12:12
Medlem
Det kan vara bra att kombinera båda.

Om man är helt frisk och skadefri i kroppen så tycker jag att man borde köra fria vikter först då i alla fall för mig känns mer effektivt och så får man med alla små muskler också som man inte skulle kommit åt annars så man får en bättre ballans i hela kroppen.

Dock så gillar jag att pumpa ut det sista i en maskin då det är skönt att bara sätta sig och pressa lite utan att behöva tänka så väldigt mycket på om man gör rätt eller inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in