2015-07-19, 09:40
Medlem
Fyra20s avatar
Jag tänkte köra 1 helkroppspass och en 2-split push/pull i veckan.

Jag kommer köra hårt på basövningarna och lätt på isolation på en och tvärtom på den andra, frågan är bara när jag ska göra det, jag tänkte lägga styrka-bas/lätt-isolation på 2-spliten eftersom man kanske tröttar ut sig för mycket om man kör hårt på alla basövningar på bara 1 pass.

Jag vet redan alla övningar jag ska göra så det är bara det jag behöver råd om, hur skulle ni lägga upp det?
Senast redigerad av Fyra20 2015-07-19 kl. 09:43.
Citera
2015-07-19, 12:48
Medlem
Godseyes avatar
Tänkte dra igång med lite träning enligt följande modell:

http://www.styrkelabbet.se/traningsp...for-nyborjare/

Men hur vet man undefär hur mkt vikt man ska lasta på vid varje övning. Jag är man, 190 cm, 95 kg men inte speciellt stark. Jag skulle uppskatta väldigt mkt om nån kunde hjälpa mig med lite ingångsvikter på de övningar som beskrivs i länken ovan =)

Edit: En annan fråga oxå. Är tanken att man ska varva övningarna eller ska man köra hela settet (3x8) innan man går in på en ny övning?
Senast redigerad av Godseye 2015-07-19 kl. 12:52.
Citera
2015-07-19, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Godseye

Men hur vet man undefär hur mkt vikt man ska lasta på vid varje övning. Jag är man, 190 cm, 95 kg men inte speciellt stark. Jag skulle uppskatta väldigt mkt om nån kunde hjälpa mig med lite ingångsvikter på de övningar som beskrivs i länken ovan =)

Edit: En annan fråga oxå. Är tanken att man ska varva övningarna eller ska man köra hela settet (3x8) innan man går in på en ny övning?

Enkelt svar. Du börjar med en vikt. Testar, för lätt? Höj, börja om, fortsätt så tills du hittar rätt vikt som passar dig.

Alltid köra klart en övning. Handlar om att bryta ner en muskel så att mata samma övning är ju det ultimata med kort vila.
Citera
2015-07-19, 16:52
Medlem
Nossleus avatar
Finns det någon magövning som inte belastar höftböjarna? Försöker få min ena höftböjare att läka, men vill fortsätta träna magen. Vet dock inga övningar för magen som ej påfrestar dem!
Citera
2015-07-19, 18:08
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nossleu
Finns det någon magövning som inte belastar höftböjarna? Försöker få min ena höftböjare att läka, men vill fortsätta träna magen. Vet dock inga övningar för magen som ej påfrestar dem!
https://www.youtube.com/watch?v=PwqJTPsI6i0 där har du en bra övning enligt mig som jag inte känner av att den tränar höftböjarna. Viktigt att man gör den korrekt dock så det är värt att lyssna på vad de säger i klippet.
Citera
2015-07-19, 18:16
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godseye

Angående vikterna i knäböj, bänkpress, rodd, marklyft och militärpress skulle jag satsa på en väldigt lätt vikt i början och få in tekniken ordentligt, och sedan progressivt lasta på mer vikt runt 2,5-5kg i taget.
Citera
2015-07-19, 18:26
Medlem
Nossleus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
https://www.youtube.com/watch?v=PwqJTPsI6i0 där har du en bra övning enligt mig som jag inte känner av att den tränar höftböjarna. Viktigt att man gör den korrekt dock så det är värt att lyssna på vad de säger i klippet.
Den tar inte så mkt i höftböjarna men det blir en liten belastning på dem ändå, har försökt
Citera
2015-07-20, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Samtidigt går det inte att göra en sådan generalisering. Det finns minst lika många långa personer som kör väldigt smalt när de markar.

Det är nog till och med mer vanligt med smalt grepp även för oss långa. Min poäng var bara att det är en av anledningarna till att stå lite bredare med fötterna.
Citera
2015-07-20, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theken1891
Det är nog till och med mer vanligt med smalt grepp även för oss långa. Min poäng var bara att det är en av anledningarna till att stå lite bredare med fötterna.

Har för mig att ifall man lång och så kan det vara en god ide att stå lite bredare annars finns det risk att ländryggen krummar sig lite för mycket (detta gäller iaf på mig.)
Citera
2015-07-20, 14:41
Medlem
linnros24s avatar
Tack för svaren angående marklyftet. Har kört axelbrett hela tiden men skall pröva bredare ikväll. Jag är 187 och "mindre" så det kanske är den god idé.
Citera
2015-07-20, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linnros24
Tack för svaren angående marklyftet. Har kört axelbrett hela tiden men skall pröva bredare ikväll. Jag är 187 och "mindre" så det kanske är den god idé.
Ja, prova dig fram. Det som spelar mest roll är längden på din torso, dina ben och dina armar i förhållande till varandra. Jag är lång och stod brett i början men började stå ungefär axelbrett. Det kändes fel men jag blev ändå starkare i den ställningen
Citera
2015-07-20, 20:41
Medlem
Godseyes avatar
Nån som har nån bra basövning som kan ersätta chins? Har bara bänk och skivstång och ingenstans att göra chins..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in