2014-11-01, 16:24
Bannlyst
Jag har kört på 10-12 reps och jag har stora vader gemfört än vad jag hade förut.
Citera
2014-11-01, 17:34
Medlem
krokons avatar
Fråga om muskelnedbrytning tid

Hej!

Läste att man max skall träna 45 min åt gången, för efter det kunde muskeln börja brytas ner i stället.

Jag kör på för fullt på träningscykeln ca 3 gånger om dagen i 30-60 min.

Jag undrar nu hur lång tid det skall gå emellan träningspassen för att inte lårmusklerna skall brytas ner av allt mitt cyklande?

Hur lång tid tar det för muskeln att återhämta sig efter ett 45 minuters pass?
Citera
2014-11-01, 17:46
Medlem
tj.s avatar
Låter som typisk broscience. Träna så länge du vill istället för att förhålla dig till någon specifik tid för att någons mammas brors systers moster sa något annat...
Citat:
Exercise of both the resistance and nonresistance types appears to depress muscle protein synthesis (MPS), whereas muscle protein breakdown (MPB) probably remains unchanged during exercise. However, both MPS and MPB are elevated after exercise in the fasted state, when net muscle protein balance remains negative. Positive net balance is achieved only when amino acid availability is increased, thereby raising MPS markedly.
http://jap.physiology.org/content/106/6/2026
Citera
2014-11-01, 17:47
Medlem
endures avatar
Spinning (träningscykel) är i huvudsak ett redskap för konditionsträning, dvs den muskel som utsätts hårdast är hjärtat. Hjärtat behöver inte samma vila utan det går (oftast) bra att köra på varje dag om man är frisk.

Det sker inte någon betydlig muskelnedbrytning under konditionspass, men däremot stimuleras muskelnedbrytning långsiktigt genom musklenedbrytande hormoner (främst kortisol) för att göra kroppen mer anpassad för att ta sig fram lättare (spekulativt).

Vad du kan göra är att stimulera muskeltillväxt de dagar du inte tränar kondition, förslagsvis genom tunga lyft som använder hela kroppen och enklare kroppsövningar. Då kompenserar du för konditionpassens muskelnedbrytande effekt.

Vad gäller tid mellan pass så är det högst individuellt. Något som jag brukar göra är att ta min vilopuls när jag vaknar. Är den ovanligt hög en viss dag föreslår det att jag inte har återhämtat mig ännu.

Det finns ingen specifik tid som passar dig varje gång, det beror helt på hur väl du återhämtar dig (hur mycket du sover, tränar (frekvens, intensitet), äter, dricker, blodcirkulation, osv).
Senast redigerad av endure 2014-11-01 kl. 17:53.
Citera
2014-11-01, 17:59
Medlem
krokons avatar
Får passa på att tillägga att jag inte tränar på cykeln för att bygga muskler utan för att gå ner i vikt. Men vill ju inte riskera förstöra muskler i benen på kuppen.

Är 45 minuter kl 9, kl 14 och kl 19 lugnt?
Citera
2014-11-01, 18:02
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krokon
Får passa på att tillägga att jag inte tränar på cykeln för att bygga muskler utan för att gå ner i vikt. Men vill ju inte riskera förstöra muskler i benen på kuppen.

Är 45 minuter kl 9, kl 14 och kl 19 lugnt?
Varför läser du inte studien jag länkade? Träning hämmar proteinsyntesen under tiden du tränar men muskelnedbrytningen är förmodligen intakt. Du kan lika gärna träna 90 minuter en gång om dagen istället för två stycken trekvarspass om du känner för det...
Citera
2014-11-01, 18:38
Medlem
Bara du äter tillräckligt med protein så bryts inga muskler ner det spelar ingen roll hur länge man tränar.
Citera
2014-11-01, 18:58
Medlem
Arne Perssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragprov
Visst är gastrocnemius volym dubbelt så stor som soleus men soleus lite bredare?

Edit: http://happymtb.org/forum/file.php/1...ame=calves.jpg

Syftar på vaderna på bilden till höger. Visst är det ett par vältränande soleus under ett par gastrocnemius, som är onormalt smala?

Öööööh... M. soleus bredare?
Citera
2014-11-01, 21:22
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson
Öööööh... M. soleus bredare?
Är det inte soleus som sticker ut på cyklisten? För den bredvid är väl peroneus longus? Eller hur ligger det till?
Citera
2014-11-01, 21:40
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av empano
Bara du äter tillräckligt med protein så bryts inga muskler ner det spelar ingen roll hur länge man tränar.

Muskler bryts alltid ner oavsett vad du äter.
Citera
2014-11-01, 22:18
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hodur
Kan du utveckla varför det är så? Nyfiken

Helt onödig är den inte. Grejen är dock att sittande vadpressar aktiverar soleus men inte gastrocnemius som utgör den större delen av vaden. Eller jo, gastrocnemius aktiveras, men bara till viss del vilket gör sittande vadpressar en mindre bra övning om man vill bygga på vaderna.
Stående vadpressar eller donkey raises aktiverar både gastroc och soleus, så sittande övningar (om de inte sker med raka ben i benpressen t.ex.) är onödiga i de flesta fall.
Citera
2014-11-01, 23:46
Medlem
Arne Perssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pankreatit
Är det inte soleus som sticker ut på cyklisten? För den bredvid är väl peroneus longus? Eller hur ligger det till?
M. soleus är inte bredare än vadmuskeln. Beroende på vadmuskelns laterala huvuds utseende så kan M. soleus "sticka ut" lite på den laterala sidan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in