2016-07-15, 21:28
Medlem
Zizierzrogbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thejam
Tju!

Brukar köra hela alltet på ett pass.

När du slänger in övningarna för benen, byter du ut några av de andra, eller kör du 10 övningar på ett pass?

Är det inte bättre att dela upp det i två, och sen köra det varannan gång? Så kan du köra mer intensivt när du kör övningarna.

Pass A
Bänk
"Upper back" (?)
Chins
Triceps

Pass B
Marklyft (som du ej hade med)
Militärpress
Bicepscurls
Pulldowns (vet ej vad det är? Latsdrag? Om så är fallet är det bättre med chins, som du redan kör)

Du kan ju slänga in någon axelövning med tex Lateral Raises. Knäböj har du inte med heller, det kan du slänga in någonstans och ta bort tex Pulldowns om det är det jag tror det är. Kanske byta plats på chins eller triceps med knäböjen då.
Citera
2016-07-15, 22:28
Medlem
fountrains avatar
Nästa programmet för basövningarna? Trött på 5x5 schemat. Ökar inte längre.
Stats: 5x5 70kg bänk, 110kg böj, 120kg mark.
Citera
2016-07-15, 23:00
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fountrain
Nästa programmet för basövningarna? Trött på 5x5 schemat. Ökar inte längre.
Stats: 5x5 70kg bänk, 110kg böj, 120kg mark.
Texas method om du vill fortsätta i ungefär samma stil. Annars någon split och dela upp beprövade program som MM2K, Sheiko m.fl över veckodagarna.
Citera
2016-07-15, 23:14
Medlem
thejams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zizierzrogba
När du slänger in övningarna för benen, byter du ut några av de andra, eller kör du 10 övningar på ett pass?

Är det inte bättre att dela upp det i två, och sen köra det varannan gång? Så kan du köra mer intensivt när du kör övningarna.

Pass A
Bänk
"Upper back" (?)
Chins
Triceps

Pass B
Marklyft (som du ej hade med)
Militärpress
Bicepscurls
Pulldowns (vet ej vad det är? Latsdrag? Om så är fallet är det bättre med chins, som du redan kör)

Du kan ju slänga in någon axelövning med tex Lateral Raises. Knäböj har du inte med heller, det kan du slänga in någonstans och ta bort tex Pulldowns om det är det jag tror det är. Kanske byta plats på chins eller triceps med knäböjen då.

Latsdrag, japp. Orkar inte göra så många chins än så börjar med chins till jag inte pallar mer, sen går jag till latsdragen och kör lite lättare där

Brukar köra lateral raises faktiskt, glömde skriva med dom.

Anledningen att jag inte kör marklyft är för att det gör så jävla ont i ryggen dagen efter. Inte för att jag har träningsvärk, utan för att jag inte får till rörelsen korrekt. Det är ju en ganska skadebenägen övning också, så har valt bort den därför. Försökte hyra en PT som skulle lära mig det när jag gymmade förut för några år sedan, men han var så jävla kass och gav mig ingen feedback alls på min teknik. Så sket i den. Borde egentligen ha med den då jag vet att det är grym potential i marklyft.
Citera
2016-07-16, 00:04
Medlem
Zizierzrogbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thejam
Latsdrag, japp. Orkar inte göra så många chins än så börjar med chins till jag inte pallar mer, sen går jag till latsdragen och kör lite lättare där

Brukar köra lateral raises faktiskt, glömde skriva med dom.

Anledningen att jag inte kör marklyft är för att det gör så jävla ont i ryggen dagen efter. Inte för att jag har träningsvärk, utan för att jag inte får till rörelsen korrekt. Det är ju en ganska skadebenägen övning också, så har valt bort den därför. Försökte hyra en PT som skulle lära mig det när jag gymmade förut för några år sedan, men han var så jävla kass och gav mig ingen feedback alls på min teknik. Så sket i den. Borde egentligen ha med den då jag vet att det är grym potential i marklyft.

Ok!

Men om du delar upp då och kör Chins/Latsdrag på A och lägger dit Squat på B.

Kolla den här videon med Alan Thrall hur man ska göra på marklyft:
https://www.youtube.com/watch?v=Y1IGeJEXpF4

Riktigt bra. Det absolut viktigaste är att inte böja på ryggen och att ta i med benen, stå med fötterna under stången, sen är det bara lyfta skiten! Kör på typ 40 kg(Stång+20kgx2) lite och känn på det. Det är ganska enkelt när man väl kommit in i det, och det finns ingen övning som kan mäta sig i hur jävla stark man känner sig när man börjar lyfta lite tyngre.

EDIT: Jag kan ju inte räkna, jag menar stången och sedan två 10kgs-plattor...
Citera
2016-07-18, 19:23
Medlem
Iamthebatmans avatar
Är det mer eller mindre stört omöjligt att bli starkare & större trots att man ligger på en gnutta underskott av kalorier?

Jag är ungefär 10 kilo ifrån mina nyligen uppsatta mål i både marklyft och bänkpress, men behöver torska en byxstorlek som jag tyvärr har fått tillbaks under det senaste halvåret.
Om jag skulle minska kolhydratintaget och kontrollera kalorierna bättre, är det då omöjligt att bli starkare samtidigt, eller kan man växa iallafall?
Citera
2016-07-18, 20:03
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iamthebatman
Är det mer eller mindre stört omöjligt att bli starkare & större trots att man ligger på en gnutta underskott av kalorier?

Jag är ungefär 10 kilo ifrån mina nyligen uppsatta mål i både marklyft och bänkpress, men behöver torska en byxstorlek som jag tyvärr har fått tillbaks under det senaste halvåret.
Om jag skulle minska kolhydratintaget och kontrollera kalorierna bättre, är det då omöjligt att bli starkare samtidigt, eller kan man växa iallafall?
Det kan definitivt gå, och det är lättare ju mer nybörjare du är. Men även mer avancerade kan öka lite i de stora lyften på kaloriunderskott.
Citera
2016-07-19, 22:44
Medlem
Iamthebatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Det kan definitivt gå, och det är lättare ju mer nybörjare du är. Men även mer avancerade kan öka lite i de stora lyften på kaloriunderskott.

Är inte direkt nybörjare, så jag förväntar mig inga under, men jag fortsätter att köra för att växa då! Tack för svar

Ytterligare en tanke: Igår hade jag smärre(!) halsont och avstod träning.
Idag körde jag ett lättare pass med halsen relativt hel, idag däremot hostar jag lite, det kittlar i halsen och harklar mig mycket.
Tror alltså att det är en begynnande förkylning som jag förhoppningsvis kommer att lyckas avväpna.

Vad säger ni om träning med det? Tumregeln brukar ju vara att aldrig träna med halsont, men eftersom det inte är något värre, och allmäntillståndet är rätt bra så... Träna imorgon?
Citera
2016-07-19, 23:01
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iamthebatman
Är inte direkt nybörjare, så jag förväntar mig inga under, men jag fortsätter att köra för att växa då! Tack för svar

Ytterligare en tanke: Igår hade jag smärre(!) halsont och avstod träning.
Idag körde jag ett lättare pass med halsen relativt hel, idag däremot hostar jag lite, det kittlar i halsen och harklar mig mycket.
Tror alltså att det är en begynnande förkylning som jag förhoppningsvis kommer att lyckas avväpna.

Vad säger ni om träning med det? Tumregeln brukar ju vara att aldrig träna med halsont, men eftersom det inte är något värre, och allmäntillståndet är rätt bra så... Träna imorgon?

Känn efter i morgon hur det känns när du vaknar. Känner du dig pigg så kör på.
Citera
2016-07-20, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fomalhaut
Bra tips på substitut till marklyft som är snällare mot ryggen? Marklyft är en helt jävla fantastiskt övning, men tyvärr invalidiserar den mig då jag har problem med ryggen. Skulle bli mycket glad över en fullvärdig ersättning av denna övning. Tips?

Fantastisk för funktionell styrka, men för muskeltillväxt så är övningar där dom involverade musklerna tränas genom en högre rörelsebana/excentrisk fas betydligt mycket effektivare alternativ, så den är inte svår att ersätta.
Nedan har du lite alternativ.

• Lår/röv/adduktorer: Samtliga knäextensioner (böj varianter, bulgariska, utfall, benspark osv) till eller förbi 90° knäflektion (parallellt).
• Hams/röv/erector spinae: Rena knäflektioner för hams (finnen, lårcurl) och höftextensioner för att träna alla tre (rumänska mark, hypers med stödet under höften och rak rygg, omvända hypers osv).
• Övre rygg: Vertikala och horisontella dragövningar (roddar, chins, latsdrag osv).

Är det belastningen i mark som irriterar din rygg så prova hypers eller rumänska mark med ett ben åt gången för att halvera den.
Erector spinae är f.ö. en hållningsmuskel och består av majoriteten av typ I fibrer, och dessa svarar bäst på en högre volym/reps, så du behöver ingen tung belastning för att bygga ländrygg.
Och av ren nyfikenhet så måste jag fråga, vet du vad det är som orsakar dina problem? Om inte, vad har du för symptom?
Senast redigerad av Plopp123 2016-07-20 kl. 13:52.
Citera
2016-07-20, 18:11
Medlem
apankanneringens avatar
Har börjat styrketräna benen och märker att benen känns tyngre när jag motionerar. Har blivit mycket jobbigare att cykla, springa och gå i trappor. Kan det här vara en effekt av träningen? Får lättare mjölsyra i benen också.
Citera
2016-07-20, 20:02
Medlem
deadhead.s avatar
Hur ska man göra som nybörjare om man vill börja gymma? Jag har ett god psyke när det gäller träning och gillar att ligga i tills skulderbladen knäcks. Det ska svida! Dock är jag sämst på gällande planering av vilka maskiner/träningstyper man ska använda. Har jag ett schema jag kan följa samt att det utvecklas så kommer jag följa det till punkt och prickar. PT känns lite väl overkill när man själv inte är så gammal och det känns som att ingen annan i min ålder har det.

Har även en stor social fobi gällande att sätta min fot på ett gym. Känner att alla kollar på mig. Att gymma med en kompis kan vi glömma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in