Citat:
Ursprungligen postat av
Fomalhaut
Bra tips på substitut till marklyft som är snällare mot ryggen? Marklyft är en helt jävla fantastiskt övning, men tyvärr invalidiserar den mig då jag har problem med ryggen. Skulle bli mycket glad över en fullvärdig ersättning av denna övning. Tips?
Fantastisk för funktionell styrka, men för muskeltillväxt så är övningar där dom involverade musklerna tränas genom en högre rörelsebana/excentrisk fas betydligt mycket effektivare alternativ, så den är inte svår att ersätta.
Nedan har du lite alternativ.
• Lår/röv/adduktorer: Samtliga knäextensioner (böj varianter, bulgariska, utfall, benspark osv) till eller förbi 90° knäflektion (parallellt).
• Hams/röv/erector spinae: Rena knäflektioner för hams (finnen, lårcurl) och höftextensioner för att träna alla tre (rumänska mark, hypers med stödet under höften och rak rygg, omvända hypers osv).
• Övre rygg: Vertikala och horisontella dragövningar (roddar, chins, latsdrag osv).
Är det belastningen i mark som irriterar din rygg så prova hypers eller rumänska mark med ett ben åt gången för att halvera den.
Erector spinae är f.ö. en hållningsmuskel och består av majoriteten av typ I fibrer, och dessa svarar bäst på en högre volym/reps, så du behöver ingen tung belastning för att bygga ländrygg.
Och av ren nyfikenhet så måste jag fråga, vet du vad det är som orsakar dina problem? Om inte, vad har du för symptom?