2015-06-23, 18:14
Medlem
HaveFuns avatar
i min erfarenhet så har axlarna rätt lång återhämtning så jag skulle istället lagt till skivstångsrodd/hantelrodd/skivstångsshrugs eller något i den stilen. Du får testa dig fram men börja med att lägga till 2 st övningar i veckan och se om du tycket att det påverkar din återhämtning.

Orkar d 5x5 ohp och 5x5 bänk så kör hårt på det!

Med rodd menar jag barbell row, skivstångsrodd. Finns andra varianter med hantlar och annat. Du kan faktiskt sätta dig i en cablerow också om du vill.
Citera
2015-06-25, 19:31
Medlem
Att kroppen behöver vila när man styrketränar är jag fullt medveten om men hur är det med löpning/jogging på svenssonnivå?

Låt säga att jag varit på gymmet och styrketränat på morgonen, om lusten faller på, kan jag dra ut på ett joggingpass på kvällen då?
Citera
2015-06-25, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeamAncient
Att kroppen behöver vila när man styrketränar är jag fullt medveten om men hur är det med löpning/jogging på svenssonnivå?

Låt säga att jag varit på gymmet och styrketränat på morgonen, om lusten faller på, kan jag dra ut på ett joggingpass på kvällen då?

Ja, utan problem.
Citera
2015-06-25, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Ja, utan problem.
Kalas. Blir att sno på sig löpskorna då.
Citera
2015-06-26, 17:02
Medlem
Skulle behöva lite råd angående trapezius. Har kört en del shrugs nu med hantlar, men nu ökat så mycket i vikten att hantlarna inte räcker till. Nu har mitt gym bara lätta hantlar tyvärr (under 40 kg).
Har börjat lite lugnt med skivstångs shrugs, men har problem med utförandet.
Paketet är i vägen hela tiden (ni fattar säkert vad jag menar med det ). Känns även lite lustigt att använda mig ut av skivstång i jämförelse med hantlarna.
Idéer? Ska jag skippa övningen helt och hållet och endast på tunga marklyft?
Citera
2015-06-26, 17:34
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRageInsideMe
Skulle behöva lite råd angående trapezius. Har kört en del shrugs nu med hantlar, men nu ökat så mycket i vikten att hantlarna inte räcker till. Nu har mitt gym bara lätta hantlar tyvärr (under 40 kg).
Paketet är i vägen hela tiden (ni fattar säkert vad jag menar med det ). Känns även lite lustigt att använda mig ut av skivstång i jämförelse med hantlarna.
Power shrug. Men det beror lite varför du gör dem. Eftersom du använder mycket vikt så antar jag att du mestadels siktar på att öka i styrka, och då är den här ganska bra eftersom man kan lassa på en hel del vikt.
Citera
2015-06-26, 23:42
Medlem
Är det meningen att raka marklyft ska ta väldigt mycket i nedre rygg? Känns som det tar mer där än bakre sida lår. Fel eller bara ovana?
Citera
2015-06-27, 09:03
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theken1891
Är det meningen att raka marklyft ska ta väldigt mycket i nedre rygg? Känns som det tar mer där än bakre sida lår. Fel eller bara ovana?

Håller du ryggen neutral och rak (alltså inte böjd) så tar övningen mindre i lägre rygg, men mer säkert. Statisk träning det vill säga.
Citera
2015-06-27, 11:54
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRageInsideMe
Shurgs kör jag aldrig eftersom det inte känns skönt helt enkelt. Bäst för trapsen skulle jag säga är marklyft eller kronlyft så om du tränar ryggen så passa på att kör trapsen med det. T-bar row och sådana övningar där du lutar mer upp tränar också trapsen mer än shrugs. Kör inga äckliga drag upp nerifrån mot huvudet bara där man trashar handleder och axlar och allt möjligt.
Citera
2015-06-28, 21:10
Bannlyst
Hur mycket "gains" bör du göra på 5 månader om du tränar 4-5 gånger i veckan?
Citera
2015-06-28, 22:04
Bannlyst
Hej.

Jag vill gå ner i vikt men vet inte hur jag ska gå tillväga. Jag väger idag 96 kg och är 1,63 cm lång, jag tar medicin antidepressiva ceplion, jag vet inte om dom kan påverka för att jag har fått väldig uppsvälld mage och inte haft mens på tre år. Jag vet heller inte hur jag ska hålla motivationen uppe, jag behöver fokusera mig på magen men jag vill göra nåt för hälsan och vikten först och främst. Jag skulle uppskatta det om ni kunde hjälpa! Tack för er service!
Citera
2015-06-29, 12:25
Medlem
Hur viktigt är det, och hur stor bör egentligen återhämtningsmålet man tar efter träning vara?

Känner att min återhämtning bör kunna bli en del bättre än vad den är nu, men känner samtidigt att jag har svårt att trycka i mig mer mat än vad jag gör för tillfället, har aldrig varit begåvad med särskilt stor aptit.

Tränar oftast på eftermiddagen ca 15:00, och det känns som att om jag äter ett större återhämtningsmål efter träningen kommer jag inte orka lika mycket till middagen så frågan är ju egentligen vart jag bör lägga mest energi på att få i mig det jag behöver. Snabba kalorier och energi efter träning och köttigare middag? eller är det viktigt med mycket protein direkt efter man tränat (och kanske äta lite lättare middag)?

Just nu äter jag ca 200 gram kvarg med lite russin och flingor som mål direkt efter träningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in