2013-08-04, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Där har du nog rätt. Dom är lite för högt uppsatta för att kunna tänkas göra ett sådant utspel på egen hand. Hade det varit några kommunalgubbar som skrivit exakt samma artikel så hade dom varit uteslutna innan dom hunnit göra en pudel.

Kan tänka mig att den här typen av utspel främst har just kommungubbarna som publik. I valrörelsen blir det nog svårt att närma sig annat än ett nollsummespel gentemot SD 2014: varje invandringskritisk röst som värvas/räddas från SD uppvägs säkert av att SD samtidigt legitimeras som val för en annan. Plus en och annan indoktrinerad stackare som migrerar till Fp, Kd, C eller rent av Mp när "bruna M" kommer upp på banan.

En stramare linje kan inte drivas trovärdigt förrän efter 2014, det kommer på sin höjd bli ett schizofrent dubbelprat med tanke på hur bränd Billström blev. Lite försiktiga, halvhjärtade sonderingar för att hålla ihop partiet över valet och visa fotfolket att debatten "finns" i partiet.

Det finns nog rätt många lokalpolitiker som funderar rätt allvarligt just nu. Kanske någon på riksplanet rent av. Ett parti som tar stryk vid valurnorna för en politik som en absolut majoritet av dess väljare inte gillar måste på sikt välja mellan ändrad kurs eller splittring.
Citera
2013-08-04, 00:34
Medlem
Billström ska presentera resultatet av den moderata arbetsgruppens arbete på senvåren nästa år. Jag börjar nu misstänka att det kommer att komma en hel del skarpa förslag som är mer än bara kosmetika. Detta är ett reellt hot mot SD.

SD måste, som jag skrev tidigare, påpeka att detta är hyckleri så länge man inte har en plan för hur man ska få igenom sin politik. Man kan inte avvisa samarbete med SD samtidigt som man förespeglar väljarna att en röst på Moderaterna är en röst för förnuft i invandringspolitiken. Det är rent bedrägeri, precis som Folkpartiets språktest.
Citera
2013-08-04, 00:37
Medlem
Det finns nästan inget som är intressantare än hur Moderaterna positionerar sig till invandringspolitiken. De är partiet av medelålders vita män med kapitalistiska böjelser. Att dessa håller sig på mattan är ur kulturmarxisternas perspektiv ännu viktigare än att hålla SD:s opinionssiffror nere. Dock ser jag inte så mycket nytt med den här utspelet. Även riksdagsledamot Hanif Bali (M) har drivit frågan om utökade försörjningskrav för anhöriginvandrare utan att få smäll på fingrarna av Nero Reinfeldt. Möjligen visar debattartikeln att moderaterna börjar känna sig stressade. Deras smala lycka är att Stefan Löfvén tar över rodret innan skutan kapsejsar helt, sen kan de gå över på att försöka skylla allt på honom istället.

Jag tror debattartikeln kommer mötas med tystnad. Vänstern har den svenska borgerligheten precis där de vill ha den. Nu ser man fram emot nya progressiva förändringar när sossarna gör sig beroende av miljöpartiet.

Jag undrar hur i ******* moderata partigängare motiverar sig själva att gå ur sängen om morgonen. De måste veta att de är på fallrepet, att invandringspolitiken och SD är orsaken, och att ingen ljusning är i sikte. Vad säger de till sig själva? "Nåja, jag klarar åtminstone betala mina amorteringar." Nåt i den stilen skulle jag tro.

/SD-trollet
Senast redigerad av CharlieLindh 2013-08-04 kl. 00:41.
Citera
2013-08-04, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Billström ska presentera resultatet av den moderata arbetsgruppens arbete på senvåren nästa år. Jag börjar nu misstänka att det kommer att komma en hel del skarpa förslag som är mer än bara kosmetika. Detta är ett reellt hot mot SD.

SD måste, som jag skrev tidigare, påpeka att detta är hyckleri så länge man inte har en plan för hur man ska få igenom sin politik. Man kan inte avvisa samarbete med SD samtidigt som man förespeglar väljarna att en röst på Moderaterna är en röst för förnuft i invandringspolitiken. Det är rent bedrägeri, precis som Folkpartiets språktest.

Moderaternas problem är att de är stekta hur de än gör. Antingen är man för öppenhet och tolerans, vilket innebär att man förnekar verkligheten utan att lura vare sig själv eller väljarna. Eller också försöker man minska invandringen, varvid det kommer att framstå som att man ger SD rätt.

/SD-trollet
Citera
2013-08-04, 01:57
Medlem
LostGenerals avatar
Citat:
Sverigedemokraternas strategi, om Moderaterna nu på allvar kommer att börja ge ifrån sig invandringskritiska ljud, är naturligtvis att peka på hyckleriet i att avvisa samarbete med det enda parti i riksdagen som kan hjälpa dem att få igenom sin politik. Detta visar att Moderaternas utspel bara är tom retorik.

(Jag inser nu också att det här kan vara ett sätt att desarmera SD:s kommande argument i valrörelsen. Vad än SD säger så svarar man bara att "vi är medvetna om det problemet och arbetar nu på förslag som ska täppa igen den luckan i lagstiftningen". Men det visar i alla fall att Moderaterna inser att detta blir ett val som kommer att handla om invandringspolitiken).

Sent ska syndaren vakna. Jag har svårt att tro att Moderaterna kommer röra sig i rätt riktning. Om det skulle finnas antydningar att det är en omsvängning på gång kommer mediadrevet inte att vänta på sig och med tanke på vilka syltryggar vi har till politiker kommer de vika ner sig som vanligt. Det kommer visa för moderata väljare att det inte blir någon kursändring och därmed ingen politisk förändring och det gynnar givetvis SD som därmed trovärdigt kan peka på sin egen nödvändighet i svensk politik.

Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Det är farsartat (och rätt förolämpande) att svenska politiker gravallvarligt meddelar oss, att när kraven blott omfattar 3 promille av målgruppen "kan [kravens] positiva incitament för jobb och integration aldrig ge effekt". Nähä??! Va?! Jösses, det hade man aldrig kunnat tänka sig!

Allt detta är medias fel. Hade de sanningsenligt rapporterat om detta så hade givetvis situationen sett annorlunda ut. Vi får väl se om det blir någon debatt kring det här framöver. Att strama upp kraven för anhöriginvandrare bör inte vara lika kontroversiellt som andra frågor rörande invandring, det är ju trots allt inte folk som "flyr."
Citera
2013-08-04, 11:20
Medlem
thomas24s avatar
Sammanfattningsvis kan man säga att sd fortfarande har en ljus framtid.
Moderaterna har målat in sig ett hörn och att medierna och övriga partier vägrar rädda dom.

Problemet är bara att Sverige är på väg utför med rasande takt.
Citera
2013-08-04, 17:41
Mediaklubbens självklara "expertpanel" på Twitter får sig en känga. http://www.expressen.se/gt/cissi-wal...64-000-tweets/

Citat:
Efter nästan 64 000 tweets lägger nu Sveriges kanske flitigaste twittrare av.

– Jag har tröttnat på hur mentaliteten har blivit. Just nu överskuggas det av den interna, elitistiska och raljanta tonen, säger Cissi Wallin som menar att hon sjäv bidragit till detta.

/.../

– Det är inte att jag känner mig näthatad. Jag vill gärna ha nyanserade debatter och det får gärna vara hetsigt men Twitter är en enda stor fest i misstolkningar, övertolkningar och människor som sitter och mästrar med varandra om vad man ska säga och inte säga.

Det gäller dock att lämna dörren öppen:

Citat:
Cissi Wallins twitterkonto kommer att finnas kvar och hon lämnar en öppning för en comeback.

– Jag hoppas att jag kommer tillbaka om några månader.
Citera
2013-08-04, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Easy-Lee
Mediaklubbens självklara "expertpanel" på Twitter får sig en känga. http://www.expressen.se/gt/cissi-wal...64-000-tweets/

Det gäller dock att lämna dörren öppen:
Anledningen var dessutom att Wallin drog ett skämt om bögar....
Citera
2013-08-04, 20:43
Medlem
Citat:

Inte bara måste SD påpeka detta för sin egen skull. Eftersom det faktiskt är ett bedrägeri, så måste så klart väljarna informeras om det. Om M tar SDs väljare med hjälp av den politik som SD vill föra, men M vägrar att förhandla om, då är det så klart synnerligen demokratiskt allvarligt. Särskilt som man sannolikt inte menar allvar.
Citera
2013-08-04, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LostGeneral
Nu börjar Moderaterna återigen få lite kalla fötter och börjar bli nervösa över konsekvenserna av sin egen politik. Vi har sett det här tidigare, och vi vet alla på vilken sida Kejsar Nero står i de här frågorna, men jag tror faktiskt att situationen är såpass allvarlig att det inte går att ignorera problemen längre. Billström har tagit upp frågan tidigare men han kan inte öppna munnen offentligt längre om han vill behålla jobbet.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...ag_8396232.svd

Vad ska man säga egentligen? Uppgörelsen med miljöpartiet gick ut på att i så stor utsträckning som möjligt undanta anhöriginvandrare från försörjningsplikt när de kommer till Sverige. Det verkar ganska konstigt att ändra sig såhär sent i frågan. Uppgörelsen med MP var ju så "viktig" för förtroendet för invandringspolitiken.

Skippar man flosklerna i artikeln så inser man ganska tydligt vilken prekär situation anhöriginvandringen har skapat i många kommuner. Efter snart två mandatperioder har passerat med en regering som säger sig ha "arbetslinjen" som högsta prioritet framstår det som ganska märkligt att folk fritt kan ta hit sina anhöriga och försörja dem på skattebetalarnas bekostnad utan i princip några motprestationer. Man kan ju fråga sig varför dessa personer ska undantas från den så kallade arbetslinjen. Jag förstår inte varför inte fler moderater underkänner sin egen politik i de här frågorna.

Många inser nog att klockan är sent slagen och att det inte kommer att gå att göra några åtstramningar under denna mandatperiod. Samtidigt fortsätter miljardrullningen inom invandringspolitiken som aldrig förr samtidigt som andra delar av samhället håller på att falla samman.
Försörjningskravet för anhöriginvandrare infördes 2010. De långtgående undantagen berodde på krav från främst kd och c. Proposition 2009/10:77 finns här: http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-.../200910/SfU12/

Försörjningskravet är alltså inget som har beslutats om inom ramen för migrationsöverenskommelsen med mp. Men mp är ju naturligtvis emot (precis som 2010), vilket de klargjorde tydligt i vintras i samband med Billströms utspel: http://www.svt.se/nyheter/sverige/kd...rsorjningskrav Billström försökte väl då få gehör för förändring av de reglerna inom överenskommelsen, men mp var ju totalt avvisande så...

Jag kan inte se någon möjlighet för m att få igenom någon förändring på området. Det skulle ju vara med SD och fp isåfall (fp verkar vara avvaktande i frågan). Om de inte kan kohandla på något vis med något annat parti då... Men Reinfeldt kommer ju aldrig att låta SD (ens passivt) stödja regeringen i frågan?
Senast redigerad av Kebnekaisa 2013-08-04 kl. 21:41. Anledning: la till lite
Citera
2013-08-05, 12:15
Medlem
Blixtmannens avatar
Då har Tove Lifvendahl gjort sin debut på SvD och hon förnekar inte vare sig själv eller sina överordnader.

Citat:
Men man får använda ganska tjocka lager av färg om man vill täcka över de djupa utmaningar som går på tvärs med den fagra bilden: Sverige har många unga som saknar både jobb och utbildning. Vikande export och signaler på en tilltagande industri- och kunskapsflykt. Antisemitism på sina håll som driver människor att byta bostadsort.

Ja Tove, antisemitismen är ett av de största problemen vi har i Sverige.
Citera
2013-08-05, 12:18
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blixtmannen
"Antisemitism på sina håll som driver människor att byta bostadsort."
Den antisemitism hon referar till, där folk tvingas flytta, utspelar sig i Malmö & är uteslutande ett problem som är skapat av massinvandring av analfabetiska muslimer från tredje världen.

Dessa var naturligtvis antisemiter redan i hemlandet så, det är ju inte så att antisemitismen har ökat totalt sett. Utan bara att vi själva har betalat skattepengar för att få hit den till Sverige.

Go figure.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in