Citat:
Ursprungligen postat av
DavidHume
Applicerad på synen på svensk kultur så har den absolut bäring. Essensen av detta ser vi i Mona Sahlins berömda uttalande "Och vad har vi? Vi har midsommarafton och sådana töntiga saker".
Det råder inget tvivel om att tyckar-eliten anser sig vara förmer än det svenska folket, men när samma elit blir tillfrågad om va vi i Sverige har i form av nationellt kulturarv så är det definitivt Jante som talar.
Nåväl, Jag förstår tankemönstret men anser att saken bör ses ur sitt rätta perspektiv. Det är snarare essensen av ett långvarigt socialfascistiskt maktutövande. Sossarna, speciellt under 60-70-talet systematiserade nedtryckande av alla de goda gamla dygderna. Det skulle inte längre löna sig att vara flitig, allmänt kunskapsförakt och andra flosskler typ. "Det är inte ditt barn, du har bara fått det till låns", ingen ska komma efter i skolan så lugnt och fint, inga betyg, eller som i egenupplevt fall när skolan utlyste tävling om finast julsmyckat klassrum inte kan utse en vinnare då alla klassrum är lika fina så då får, "Obs-klassen" priset som uppmuntran."Vi i Sverige har en stor social trygghet, bättre än alla andra".
Allt detta genomsyrar Svenskars livsåskådning till stora (om än inte längre lika stora) delar än idag. Det är detta som möjliggör för de aktörer som idag försöker sänka landet. Vilka dessa är tycker jag framgår väl av Fula Gubbens tidigare uppräkning. Och det är i ovanstående konklusion (bättre ord finns säkert) dessa får sin näring än idag.
Vansinnet dog (tyvärr) inte på Sveavägen (som tänkt?). Bara en del blev uppnått, men större delen tog sig bara lite annorlunda uttryck.
Ny teknik, nya informationskanaler har dock relativt snabbt öppnat upp för ett friare tänkande som inte så lätt längre kan kontrolleras av tidigare prenumeranter av infoflödet. När ett ev. skifte sker på allvar är mkt. svårt att sia om.
Klart är dock att i tråden verkar folk söka med ljus och lykta efter minsta lilla tecken till att nåt är på gång att hända, och ett flertal verkar ju se dessa tecken. Huruvida detta är ett rent önsketänkande som har sin näring i en önskan av folk som inte annat vill, än att ställa saker till rätta, kan enbart framtiden påvisa. Men jag gläds över varje lite tecken till förändring av dumhetens utbredning.