2012-07-26, 17:52
Medlem
Buffelo Balls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Ordförande
Vad gäller ditt prat om amerikaner räcker det med att notera att amerikan är en medborgarskapsidentitet som rymmer många olika etniciteter. Få amerikaner skulle däremot hävda att de saknar etnicitet (det är ju nämligen nonsens), så varför gör du det? (Jag antar här att du är "svensk" som hävdar att du inte är etnisk svensk, utan just ingenting.)

Hur skulle det vara om jag höll med om din definition? Då skulle vi kunna strunta i etnicitet och börja prata om medborgarskapsidentitet
Citera
2012-07-26, 18:23
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffelo Ball
Hur skulle det vara om jag höll med om din definition? Då skulle vi kunna strunta i etnicitet och börja prata om medborgarskapsidentitet
Det där är ju på sätt och vis intressant. Medborgarskapet blir på så vis inklusivt. Kanske är detta outtalat vartåt man idag syftar med integrering ā la medborgarskapsceremoni och annat.

Men samtidigt: man kan inte dra ett streck över Sveriges historia. Sedan urminnes tid är majoritetsbefolkningen i detta land vita nordgermaner. Detta måste vägas in, detta får inte kastas på sophögen. Dagens elit tenderar ju att göra det och göra oss alla till identitetslösa världsmedborgare som råkat hamna på den del av den skandinaviska halvön som traditionellt kallas Sverige.

Att utan raslagar, utan veritabel etnokrati ge 7 miljoner traditionella svenskar deras land tillbaka - det är utmaningen för dagens politiker. 40 år av svenskfientlighet måste gottgöras på något sätt. Reinfeldts erkännande av etniska svenskars existens var en bra början.

USA är USA, Sverige är Sverige. USA är historiskt mångetniskt, Sverige är historiskt mer etniskt homogent. Detta måste man erkänna för att minska de friktioner som idag fått växa sig för starka, tack vare konflikträdda politiker som gett nysvenskarna allt och de traditionella svenskarna intet.
Citera
2012-07-27, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
USA är USA, Sverige är Sverige. USA är historiskt mångetniskt, Sverige är historiskt mer etniskt homogent. Detta måste man erkänna för att minska de friktioner som idag fått växa sig för starka, tack vare konflikträdda politiker som gett nysvenskarna allt och de traditionella svenskarna intet.

Om man ska vara petig, och det tycker jag man ska vara i det här fallet, så är USA ett mångetniskt land som historiskt har bestått uteslutande av européer, vilket är en helt annan sak än ett land bestående av svenskar och diverse människor från världens alla hörn. Varje diskussion om människors etniciteter och att blanda dessa måste ta hänsyn till detta, vissa etniciteter är ändå förhållandevis mer lika än andra och fungerar bättre tillsammans än vad andra gör.
Citera
2012-07-27, 02:28
Medlem
Röd-gröna i Södertälje vill ha flyktingstopp.

http://lt.se/asikter/debatt/1.174559...k-paverkar-oss
Citat:
Vi har från Södertälje kommun vädjat både till den tidigare socialdemokratiska och den nuvarande borgerliga regeringen om att vår kommun bör få möjlighet till en paus i flyktingmottagandet.

Med ändringar i lagstiftningen skulle det vara möjligt. Dessvärre har vi inte fått gehör.
Nu vädjar vi till regeringen igen då ett beslut om uppehållstillstånd för syrier fattats. Södertälje är inte ett bra alternativ för en ny flyktingvåg.
Som jag ser det är det här helt orealistiskt. Dels kommer syrianerna flytta till Södertälje i alla fall. Dels så skapas ett prejudikat som kommer att ge SD egen majoritet i många kommuner i Skåne när folk inser att det bara är att rösta på SD så blir det stopp för flyktingar till kommunen.

Kanske skulle det gå att lösa författningsenligt med något speciellt undantag för just Södertälje, men jag tror inte det skulle förhindra SD från att växa explosionsartat i många kommuner.

Det andra intressanta är att det är röd-gröna som kommer med förslaget. Raserandet av Sverige och den svenska modellen kommer från de borgerliga och från högersossar som Mona Sahlin. Inte från den vänster ute i kommunerna som fortfarande har rötter i arbetarrörelsen.
Citera
2012-07-27, 08:39
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skoll
Om man ska vara petig, och det tycker jag man ska vara i det här fallet, så är USA ett mångetniskt land som historiskt har bestått uteslutande av européer, vilket är en helt annan sak än ett land bestående av svenskar och diverse människor från världens alla hörn. Varje diskussion om människors etniciteter och att blanda dessa måste ta hänsyn till detta, vissa etniciteter är ändå förhållandevis mer lika än andra och fungerar bättre tillsammans än vad andra gör.
Visst är det vita människor som byggt upp och definierat detta USA.

Och återför jag nu debatten till min planhalva, nationalism, gör jag denna reflektion: som "vit nationalist" är det annorlunda att vara etnisk svensk än att vara vit amerikan. Etniska svenskar har varit majoritetsbefolkning i Sverige sedan urminnes tider. I USA, god bless them, har de vita inte samma djupa rötter.

Det är en helt annan ekvation. I den svenska ekvationen har vi historia, kultur, rötter och traditioner från tusentals år tillbaka. Detta måste vägas in i den framtida svenska politiken, exakt hur vet jag inte (etnokrati är inte på min dagordning). Men kraften i detta komplex (svenskhetens yttringar genom årtusendena) kan ingen förneka.

"Sverige är vårt genom svensk strävan" som Vilhelm Moberg sa. Politiskt medvetna, etniska svenskar måste inse att de förvisso har en rik historia och tradition att falla tillbaka på. Det är inte som något litet Tjeckien eller Lettland (god bless them), det är en historia om SUVERÄNITET http://lennart-svensson.blogspot.se/...veranitet.html och kulturell särprägel som bara en dåre kan förneka.
Citera
2012-07-27, 09:51
Medlem
Cellars avatar
Lite skamlös selfpromotion här, men jag tycker det ändå är på temat.

Jag har skrivit en tråd: https://www.flashback.org/t1924268

Den handlar om Europa och mångkulturen men jag i skapande av tråden så började jag läsa olika specifika rapporter om just Sverige och märkte hur drastiskt fertiliteten sjönk bland 2:a generationens invandrare som har föräldrar födda utanför Europa(lägre än bland infödda etniska svenskar) och det förvånade mig. Frågan är hur dessa demografiska trender kommer påverka debatten framöver?

Jag laddade ner en rapport(ja, jag är statistiknörd and proud of it) från SCB som utkom i december förra året om skillnader i skolresultat mellan infödda etniska svenskar och invandrare, både 1:a generations och 2:a generations.

En av de mest intressanta grejerna var att 2:a generationens tjejer hade i praktiken samma skolresultat som etniskt svenska killar. Etniskt svenska tjejer hade något högre resultat än båda.

Däremot så hade skolresultaten för 2:a generationens killar sjunkit de senaste åren och är nu 40 % under alla andra och fortsätter att falla. Och tittar man enbart på killar med rötter från MENA så är tappet ännu högre.

Jag skrev ett annat inlägg om just relationer mellan 2:a generationens tjejer och svenska killar kommer att bli den avgörande knutpunkten för integration i Sverige.
Du kan läsa inlägget här: https://www.flashback.org/sp38473246

När jag har satt tänderna i SCB-rapporten(jag har hittills bara kikat på sammanfattningen) så kommer jag skriva ett uppföljarinlägg i min första tråd och referera inlägget här.

Men för att sammanfatta vad jag skrev, kort, mångkulturen i Sverige framöver så är det att Islam kommer ta allt mindre plats. Sekulariseringen(moskébesök etc) har penetrerat den unga 2:a generationens befolkning ganska omfattande, speciellt de mer utbildade.

Den stora frågan kommer vara kön och klass. Eftersom gapet mellan 2:a generationens invandrartjejer från killar är så stort idag - och gapet ökar hela tiden - så kommer detta skapa väldigt stark friktion då killarna har väldigt traditionella synsätt på en man. När de allra flesta kvinnor i deras ålder när de är, säg 30 år gamla(typ 10-15 år från idag), inte bara är socioekonomiskt mer välbeställda utan mycket mer välbeställda så kommer det skapa ett enormt hav av bitterhet.

Skillnaden mellan könen bland etniska svenskar är relativt liten och särskilt bland toppen så jämnas det ut.

Alla hetsar idag kring "faran" vid unga, vita arbetargrabbar. Jag menar snarare att den stora faran är ett stort block av misslyckade och småkriminella förlorare av 2:a generationens MENA-killar som inte kan låtsas vara 'tuffa' i all evighet och till slut måste se arbetsmarknaden i ögat och totalt misslyckas därefter.

Bitterheten mellan könen bland MENA-grupperna kommer öka explosionsartat men frukten av detta kommer inte komma förrän om 10-15 år även om fröna redan har satts i jorden. Debatten kring mångkulturen i Sverige borde därmed inkludera det här, vilket den inte har gjort utan har ofta konstruerats på ett sådant sätt att den blir alltför monolitisk. Jag hoppas mitt lilla bidrag kan göra lite, lite för att förändra det här och ge lite mer nyans.

När vi talar om "problem med mångkulturen" så talar vi i praktiken.
Citera
2012-07-27, 10:12
Medlem
lampross avatar
@Cellar: mycket som påstås av dig. Men en punkt bara: bara för att islamsk religiositet går ner betyder ju inte det att alla folk från muslimska länder blir kristna, västerländska och slutar komma med krav om halalslaktat kött, skilda badtider och tät klädsel. Det är kulturbruk som, mer eller mindre, även stöds av sekulära MENA-människor.

"Problem att integrera"...? Vi kan ju fråga oss i förstone om Sveriges majoritetsbefolkning gynnas av massinvandring.
Citera
2012-07-27, 10:48
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
@Cellar: mycket som påstås av dig. Men en punkt bara: bara för att islamsk religiositet går ner betyder ju inte det att alla folk från muslimska länder blir kristna, västerländska och slutar komma med krav om halalslaktat kött, skilda badtider och tät klädsel. Det är kulturbruk som, mer eller mindre, även stöds av sekulära MENA-människor.

"Problem att integrera"...? Vi kan ju fråga oss i förstone om Sveriges majoritetsbefolkning gynnas av massinvandring.

Kultur och religion är på många sätt detsamma. Och det allra viktigaste: kultur och religion skapar inte samhället, utan det är tvärt om. Bland annat är slöjan en konsekvens av det sjuka samhället som mena-människorna kommer ifrån. Tyvärr har våra politiker inte förstått detta.
Citera
2012-07-27, 13:00
Medlem
White Christmass avatar
Citat:
Bitterheten mellan könen bland MENA-grupperna kommer öka explosionsartat men frukten av detta kommer inte komma förrän om 10-15 år även om fröna redan har satts i jorden. Debatten kring mångkulturen i Sverige borde därmed inkludera det här, vilket den inte har gjort utan har ofta konstruerats på ett sådant sätt att den blir alltför monolitisk. Jag hoppas mitt lilla bidrag kan göra lite, lite för att förändra det här och ge lite mer nyans.

Jag kan hålla med om mycket du skriver men jag tycker du har glömt en sak. Visst så känner sig många MENA män underlägsna studerande invandrarkvinnor, de går ju inte att kontrollera i samma utsträckning. Så därför när dessa MENA män med svenskt medborgarskap ska gifta sig så gör de det med en kontrollerbar outbildad kvinna från hemlandet, som sen kommer till Sverige och lindas in i duk och som alltid kommer lyfta bidrag och aldrig arbeta. Det är lagar som dessa man måste täppa igen.

Bland invandrarkvinnor som är på väg att anpassa sig finns ett annat problem, det kan handla om mycket pengar som släkten får när man gifter sig med en man från mellanöstern eller Turkiet. Många invandrarkvinnor som tvingas av släkten att gifta sig med någon från dessa länder så denne ska få komma till Sverige och få svenskt medborgarskap.
Citera
2012-07-27, 13:32
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cellar

När vi talar om "problem med mångkulturen" så talar vi i praktiken.

Snart ska du nog se i statistiken att kvinnor från mena-länderna själva tar initiativ och gifter sig med utbildade män från föräldrarnas ursprungsland. Den hjälpen kommer säkert dessa kvinnor att få och uppmuntras till. Särskilt av politiker som ser unga utbildade män från mena-länder som framtida pensionsräddare. Jag kan se att vår (o!)intellektuella elit får en nya argument som legitimerar ännu mer invandring.
Citera
2012-07-27, 13:51
Medlem
Buffelo Balls avatar
Citat:
"Till höger om SD" = med det menas att man inte håller fast vid kulturnationalismen som en snuttefilt.

OK! Då har du i alla fall klargjort vad du menar. De som befinner sig till höger om SD i min värld är inte radikala, de är extrema...

Citat:
Etnicitet måste vägas in, hur mycket kan diskuteras, någon etnokrati är inte aktuell för min del. Men etnicitet är satt på dagordningen. Det kan vi tacka massinvandringen för. Importerar man en främmande befolkning som kommer att utgöra 15% av medborgarna, ja då får man kontrast, då lyfter man samtidigt de etniska svenskarna.
Dumhet är också satt på dagordningen. Det tackar jag ingen för. Men jag beklagar att vi måste dras med idioter oavsett vilken etnicitet de vill diskutera...

Citat:
Btw så är Heidenstam, Tegnér, Frans G. Bengtsson och andra traditionalister röda skynken för kultureliten. De är rädda för dem, de kan inte hantera dem. De motarbetar dem på kvinnligt vis, med nålstick och dissanden, men verken i sig påverkas inte utan går en ny vår till mötes. "Röde Orms" nyutgåva möttes i våras i DN av sedvanlig fint formulerad defamering men who cares...! Folk i gemen vill ha sina vikingaäventyr, sitt Ultima Thule och sitt Valhalla av Peter Madsen. Detta är en tecknad serie om asagudar. Madsen är t.o.m vänster men så är han ju dansk också, då kan man gilla sitt land. Det går inte i Sverige för en vänsterist. Ännu.

Madsen sa en gång detta:

Nationalismen är tillbaka. Spelplanen är nationen och PK-falangen är rädd för detta. Då säger jag: vad är ni rädda för? Släpp sargen och kom in i matchen. Det enda ni har att förlora är era bojor, de bojor som hindrar er från att ha lite roligt i vardagen också. De senaste 15 årens diktatursentiment, dess sahlinism och rasiststämpel-välde, det liknar förbudstiden i USA. Ingen ska få dricka och ha roligt, ingen ska få gilla sitt land, ingen ska få bekräfta sin identitet via sitt kulturella och etniska arv.

BTW har Kierkegaard sagt något intressant om ödmjukhet...

Citat:
Well slöjan lyfts nu och jag tror PK-regimen, mångkulturkramarna och antinationalisterna börjar se lite tråkiga och osexiga ut. Ingen säger längre att mångkultur är spännande, ingen gör längre TV-serier ā la Peter Birros "Det nya landet" från 2000 med afrikan och kurd som berikar Sverige på sin flykt från flyktingförvaret. Ingen gör längre låtar som "Blanda upp" eller "Det här är mitt land", Pete Seegers gamla dänga, moderniserad för ett tiotal år sedan med mångkulturell kör. Bubbles "Regnbågens barn" var väl sista skriket i denna genre: "Regnbågens barn, tillsammans är vi vackra"... http://www.youtube.com/watch?v=3WU4nzyRNsg Youtubeklippet ifråga är upplagt 2006 men filmen i sig sägs vara från BaraBarn Galan 2001. Det svänger ju...!

Bubbles svänger men det var 2001 det. Idag får man väl säga att multisarna are running on empty. Självförtroendet finns hos samnationalismen och identitärerna, inte hos negativister, självhatare och rasiststämplare.

Lycka till med fortsättningskursen i retorik
Citera
2012-07-27, 14:58
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffelo Ball
OK! Då har du i alla fall klargjort vad du menar. De som befinner sig till höger om SD i min värld är inte radikala, de är extrema...

Dumhet är också satt på dagordningen. Det tackar jag ingen för. Men jag beklagar att vi måste dras med idioter oavsett vilken etnicitet de vill diskutera...

Lycka till med fortsättningskursen i retorik
And a good day to you sir...!

Och argumenten då? Du har inga så vitt jag kan se. Bara trollande. Nice try men allt du gör är att sätta fokus på vad jag skrivit. Spelplanen heter numera nationalism och det har du nu bidragit till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in