En artikel som kanske kvalificerar sig som det mest absurda som publicerats på SVT. Av någon märklig anledning handlar artikeln officiellt om etnicitet, men när man läser den så förstår man att det är identitet som han är ute efter. Enligt författaren verkar etnicitet vara lika konstruerat som sociala normer.
Citat:
Jag förstår inte fascinationen över att tala om begreppet ”svenskhet”. I dagens samhälle handlar det inte alltid om att vara ”svensk” eller inte, och diskussionen behöver nyanseras. Därför vill jag vara etnicitetens hen, skriver Ihsan Kellecioglu.
Varför är det så att vi alla ska bli kallade svenskar eller inte i Sverige?
Ja, det kan man ju undra.
Citat:
För min del är det så att jag kommer känna mig som helt svensk när alla ses som svenskar oavsett hur pass ”integrerade” eller som Sverigedemokraterna skulle kalla det ”assimilerade” de är i samhället.
I min naiva värld är detta land egentligen alla världens medborgare och alla ska därmed få vara med och utveckla det nya Sverige som växer fram i vår alltmer mobila värld. Jag vill vara etnicitetens ”hen” och bestämma själv på vilket sätt jag ska definiera mig som svensk eller inte.
Ibland undrar man om dessa människor verkligen finns på riktigt. Det är intressant att notera hur mediadebatten har börjat röra sig från diskussionen om huruvida invandring är bra/lönsamt osv till att börja handla om vilka som är svenskar. Enligt Ihsan Kellecioglus logik så skulle i princip hela jorden vara befolkad utav svenskar.
Ingen vettig människa som läser detta kan snubbens resonemang på allvar.
http://debatt.svt.se/2013/07/04/jag-...icitetens-hen/