2013-03-24, 10:18
Medlem
Citat:
Så långt stämmer din analys, Phasers. Men bilden i sig har tappat lyster. Denna vision är nu åtskilligt skamfilad. Invandring är numera lika med kostnader, det vet kreti och pleti. Massinvandring är lika med kåkstäder. Problem som invandrad kriminalitet och asylfusk diskuteras vid varje fikabord.

Du underskattar människors dumhet. Det finns många som lever i föreställningen att problemen beror på "rasism", en mystisk ond gudom som lever i onda människors sinnen. En botbar sjukdom.

Några reala förhållanden som tillgång och efterfrågan på arbetsmarknad och bostadsmarknad eller anställningsbarhet ryms inte inom förklaringsmodellen. Det blir lätt så när man sitter på en skyddad anställning där ingenting reellt produceras och inga avvägningar mellan vad som är möjligt och vad som är önskvärt måste göras.

Min kanske något översimplistiska föreställning är att murbruket i det tankebygget är billiga bostadskrediter.

Sedan femton år tillbaka har svensk medelklass haft tillgång till billigt lånekapital att köpa bostadsrätter för. Därmed har det funnits kapital att sätta upp nya kåkar för när man fyllt allmännyttan med människoöverskott från Nordafrika och Mellanöstern. Den verserade medelklassen i storstäderna har sluppit konfronteras med konsekvenserna av invandringen.

Vanlig hederlig white flight. Men snyggare än i USA och mer omärklig.

Sverige har nu en av världens mest skuldsatta befolkningar. En tragedi av ofantliga mått. Vi är ett land med välutbyggd allmännytta som räckt till och blivit över om vi fört en mentalt frisk invandringspolitik.

Amorteringskrav och borttagna ränteavdrag är en besk men nödvändig medicin. Ju förr den sätts in dess bättre är det. Så stockholmarna kommer ur sin förtrollning och ser verkligheten som den är.

Den pedagogiska utmaningen består i att medialt exploatera sambandet mellan barnfamiljens ekonomiska ruin och att allmännyttan fyllts med asylfuskande slödder.
Senast redigerad av Starke Adolf 2013-03-24 kl. 10:24.
Citera
2013-03-24, 10:22
Medlem
Severstals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Realismen som försvann ur debatten

Anna Dahlberg sätter fingret på hyckleriet och påminner godhetsapostlarna om att det finns sluttande plan.

Att S och M gör upp om migrationspolitiken tror jag vore det bästa alternativet. Vad tror du CrispyKreem om det?

http://www.newsmill.se/artikel/2013/...tionspolitiken

Statsvetaren Hallström diskuterar detta på Newsmill.
Citera
2013-03-24, 10:29
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:

Anna Dahlberg sätter fingret på hyckleriet och påminner godhetsapostlarna om att det finns sluttande plan.

Förväntad reaktion från godhetsapostlarna:

- Hmm... hmm... alltså... det är ju... hmmmm....
(publiken står tysta och tittar ängsligt på varandra)
- Jag vet inte, men... vad jag vet är att INGEN MÄNNISKA ÄR ILLEGAL!!!
(publiken brister ut i stormande jubel, applåder och spontana ejakulationer. Debatten tillbaka på ruta ett)

Bra artikel av Anna Dahlberg. Som vanligt ska sägas. Nya Wärmlnads tidning hade i fredags också en ledarartikel om dagens migrationspolitik, i synnerhet den som Billström har, men inte får föra:

Citat:
Även om Moderaterna står för mer ordning och reda i migrationspolitiken, senast uttryckt av just Billström på partiets Sverigemöte i Karlstad i helgen, så vacklar nu även statsminister Reinfeldt under det externa trycket och han har gett sin migrationsminister en exempellös offentlig avhyvling. Och Billström har de senaste dagarna fått göra en hel kennel. Men det skapar oklarheter om vad M egentligen står, även om många kommunpolitiker backar upp Billström, och säkert rätt många M-väljare också.

Statsministerns agerande är dessvärre inte förvånande. Han har för ovana att offentligt läxa upp medarbetare. Och han håller sig alltid på behörigt avstånd när besvärlig politik skall genomföras. Det var nästan aldrig man hörde honom backa upp till exempel Sven Otto Littorin under a-kassedebatten eller Cristina Husmark Pehrsson under sjukskrivingsdebatten. Så fick de också gå och det blir kanske även Billströms öde.

Tror att vi nog kommer att få se många fler inlägg i Billströmsdebatten.
Citera
2013-03-24, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Severstal
Att S och M gör upp om migrationspolitiken tror jag vore det bästa alternativet. Vad tror du CrispyKreem om det?

http://www.newsmill.se/artikel/2013/...tionspolitiken

Statsvetaren Hallström diskuterar detta på Newsmill.
Jo, det minst sinnesrubbade sjuklöver-alternativet för migrationspolitiska uppgörelser är naturligtvis S+M, och så har det också fungerat rent historiskt. Två saker har ändrat förutsättningarna: Att borgarna bildade en allians som försvårar eller rent av omöjliggör samarbete med S, samt att MP i mitten av 00-talet började köra med rena maffiataktiken och hotade fälla S budgetpropositioner om de inte gick med på det ena massinvandringsfrämjande vansinnesförslaget efter det andra. Alliansen gjorde eländet komplett genom att inleda samarbete med dem.

Ett S+M-samarbete mer eller mindre kräver att alliansen först förlorar valet.
Citera
2013-03-24, 11:00
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Bra artikel av Anna Dahlberg. Som vanligt ska sägas. Nya Wärmlnads tidning hade i fredags också en ledarartikel om dagens migrationspolitik, i synnerhet den som Billström har, men inte får föra:

Tror att vi nog kommer att få se många fler inlägg i Billströmsdebatten.

Det kan tänkas. Intressant nog så torde det bli allt svårare för statsministern att entlediga Billström, ju hårdare debatten går. Även i GMVs panel idag, diskuterades Billström. http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5481287

Det kan bli några spännande veckor, om inte något "viktigare" tar över mediaintresset.
Citera
2013-03-24, 11:04
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Jo, det minst sinnesrubbade sjuklöver-alternativet för migrationspolitiska uppgörelser är naturligtvis S+M, och så har det också fungerat rent historiskt. Två saker har ändrat förutsättningarna: Att borgarna bildade en allians som försvårar eller rent av omöjliggör samarbete med S, samt att MP i mitten av 00-talet började köra med rena maffiataktiken och hotade fälla S budgetpropositioner om de inte gick med på det ena massinvandringsfrämjande vansinnesförslaget efter det andra. Alliansen gjorde eländet komplett genom att inleda samarbete med dem.

Ett S+M-samarbete mer eller mindre kräver att alliansen först förlorar valet.

Nyckelkortet kan här vara FP, som traditionellt varit det farligaste borgerliga partiet. MP har redan ett ben i varje läger, men FP är osäkert. Björklund & Widman kan man nog lita på, med FP-mått mätt, men Ohlsson & Arnholm torde vara fullständigt filifjonkade särskilt i dylika frågor.

Svårt läge, helt enkelt, och medan S har problem med MP, så har M problem med FP. Jag bortser härvid från C och KD som är så pass vingklippta att de knappast är att räkna med för stunden.
Citera
2013-03-24, 11:12
Moderator
manamanahs avatar
Citat:

Det borde vara förbjudet (eller åtminstone "frowned upon") att prata om "human flyktingpolitik", "sjuka som skickas tillbaka", "mormödrar som skickas ut från Sverige" utan att kunna redogöra för hur ett faktiskt mottagande av alla dessa nya invånare ska fungera. Vad är planen? Hur ska detta finansieras? Hur många fler kan tänkas komma?

Ca 100 000 är redan en hög siffra, var tror de att gränsen kan gå innan vi inte har mer resurser? Finns det några uträkningar på det öht? Så många frågor...

Argumentet brukar ju vara att Sverige är ett rikt land och att vi har råd. Jag funderar på hur länge det kommer att se ut så om det får fortgå, om det dessutom blir fler som kommer?

Om jag någon gång fick en vettig förklaring på hur det ska lösas kanske jag inte skulle vara så skeptisk.
Senast redigerad av manamanah 2013-03-24 kl. 11:29.
Citera
2013-03-24, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manamanah
Det borde vara förbjudet (eller åtminstone "frowned upon") att prata om "human flyktingpolitik", "sjuka som skickas tillbaka", "mormödrar som skickas ut från Sverige" utan att kunna redogöra för hur ett faktiskt mottagande av alla dessa nya invånare ska fungera.
Ja. Den enda rimliga logiska förlängningen av lagen mot ministerstyre, borde vara att det även är förbjudet för opposition och övriga att dra upp enskilda fall i debatten. Hur fan ska man kunna föra en saklig debatt när de ministrar som ska försvara den förda politiken är belagda med munkavle medan motståndarna fritt får använda tjyvnypet "låt mig få berätta om lilla lilla lilla Ahmed utan armar..."
Citera
2013-03-24, 13:55
Moderator
Siegfrids avatar
Läget förändras snabbt.

Sakine Madon twittrar från sin förvising i Umeå om att hon inte vill se någon assimilation eller integration alls. och att hon inte vill definiera sig som svensk:
Citat:
@LinusBylund Jag är emot både integrations- och assimileringspolitik. Skönt att ni inte har mer makt. @robertstenkvist @andraanais
https://twitter.com/Sakine/status/315441962239016960

Och hamnar i diskussion med Quaisar Mahmod, mannen som vill förneka allt svenskt:

Citat:
Qaisar Mahmood ‏@qaismah mars 23

@Sakine Men varför skulle du assimileras överhuvudtaget? Det är i en essentialistisk uppdelad värld som du kan stå inför sådant val.
Detaljer
8:20 F.M. - 23 mars 13 · Detaljer
Sakine Sakine ‏@Sakine mars 23

@qaismah Jag tror vi är på väg dit när folk blir irriterade på att jag väljer att kalla mig annat än svensk i första hand.
Detaljer
Anna Anna ‏@Anna_Waara mars 23

@Sakine varför väljer du det?
Detaljer

. @Anna_Waara För att jag varken känner själv att jag är, eller uppfattas som, svensk i första hand, har inget behov av det.
Detaljer

@Sakine men är det inte en del av problemet? Att det är för smalt och exkluderande?
Detaljer

@Anna_Waara Jo, det är bra om nationalismen blir öppen - men jag vill inte assimileras. Jag ser inte svenskheten som bättre än annat.
Detaljer
Qaisar Mahmood Qaisar Mahmood ‏@qaismah mars 23

@somaralnaher Community? Vem betalar du skatt till? Varför ska jag ta ansvar för arbetslösheten i det vi kallar för Sverige? @sakine
Detaljer

. @qaismah Menar du att vi bör kalla oss svenskar för välfärdssystemets skull? Oj, jag är fjärran här.. @somaralnaher
Detaljer
Andreas Ericson Andreas Ericson ‏@neo_andreas mars 23

@Sakine @qaismah @somaralnaher det funkar ju så för många. skåningar betalar gärna skatt för människor 150 mil bort, men inte för dem i kph.

https://twitter.com/Sakine/status/315384066222465024

Här ser vi alltså samhällets nedbrytning twitter för twitter. Jag vill inte assimileras, jag vill inte kallas svensk, jag vill inte bidra till samhället. Steg för steg vittrar det sönder.

Under tiden, på en buss mot Åland, sorteras sluskiga snussmugglare in i en särskild buss för att höja trevnaden hos nöjesresenärerna.
klagomäl på diskriminering höjs. I färjerederiets kommentarsfält fylls det på med klagomål på smugglarnas beteende, tills alla kommentarer raderas.
I Sydsvenskan skriver man om illegala för femtielfte gången. Den här gången är det svenskar i fokus, svenskar som anger illegala till polisen (fast det verkar främst vara de icke blonda landsmännen som anger i första hand) .
Svensken har fått nog och visar det. Man vill inte ha med olagliga, skräpiga och kriminella invandrare att göra. Man vill hålla distansen. Skötsamma och anpassliga invandrare är en annan fråga. De tolereras. Man uppfinner nya sätt att hålla distansen och en del upptäcks av den politiskt korrekta agendan och hängs ut som rasism.
Samtidig skriver Cwejman och Fula gubben om hur tjatet om rasism driver på vit medvetenhet. Den har nu vuxit så stark att den tränger fram överallt. Kampen om mångkulturen har flyttat ut från tidningssidor till verkligheten.
Citera
2013-03-24, 14:11
Medlem
Megafailures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starke Adolf
Den pedagogiska utmaningen består i att medialt exploatera sambandet mellan barnfamiljens ekonomiska ruin och att allmännyttan fyllts med asylfuskande slödder.

Tro aldrig att media ens skulle få för sig något sådant.

Storstadsbor har inte en susning, dom sover sött fortfarande som du beskriver. Men ute i landet, där det händer, i varje liten småort i varje liten småkommun. Där utflyttningen till städerna skapat tomma kommunala och privata allmännyttiga bostäder, där ser du verkligheten, och ingen bär blind för den där.

Det som sker är en befolkningsförflyttning av drakoniska mått där de trögrörliga villaägarna är de enda som blir kvar för att försvara sig mot ett ständigt växande hot fyllande de allmännyttiga.

Media hanterar den frågan på de enda sätten dom kan, genom tystnad eller skuldbeläggande.
Citera
2013-03-24, 14:34
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Läget förändras snabbt.

Sakine Madon twittrar från sin förvising i Umeå om att hon inte vill se någon assimilation eller integration alls. och att hon inte vill definiera sig som svensk:

https://twitter.com/Sakine/status/315441962239016960

Och hamnar i diskussion med Quaisar Mahmod, mannen som vill förneka allt svenskt:

https://twitter.com/Sakine/status/315384066222465024

Här ser vi alltså samhällets nedbrytning twitter för twitter. Jag vill inte assimileras, jag vill inte kallas svensk, jag vill inte bidra till samhället. Steg för steg vittrar det sönder.
Jag fattar inte twitterspråk, går det att översätta till svenska så att konversationen blir begriplig? Vem säger vad till vem?
Citera
2013-03-24, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Jag fattar inte twitterspråk, går det att översätta till svenska så att konversationen blir begriplig? Vem säger vad till vem?

Sakine Madon talar med flera personer samtidigt. Jag har fetmarkerat de citat som kommer från henne.

Citat:
Qaisar Mahmood ‏@qaismah mars 23

@Sakine Men varför skulle du assimileras överhuvudtaget? Det är i en essentialistisk uppdelad värld som du kan stå inför sådant val.
Detaljer
8:20 F.M. - 23 mars 13 · Detaljer

@qaismah Jag tror vi är på väg dit när folk blir irriterade på att jag väljer att kalla mig annat än svensk i första hand.
Detaljer

@Sakine varför väljer du det?
Detaljer

. @Anna_Waara För att jag varken känner själv att jag är, eller uppfattas som, svensk i första hand, har inget behov av det.
Detaljer

@Sakine men är det inte en del av problemet? Att det är för smalt och exkluderande?
Detaljer

@Anna_Waara Jo, det är bra om nationalismen blir öppen - men jag vill inte assimileras. Jag ser inte svenskheten som bättre än annat.
Detaljer
Qaisar Mahmood Qaisar Mahmood ‏@qaismah mars 23

@somaralnaher Community? Vem betalar du skatt till? Varför ska jag ta ansvar för arbetslösheten i det vi kallar för Sverige? @sakine
Detaljer

. @qaismah Menar du att vi bör kalla oss svenskar för välfärdssystemets skull? Oj, jag är fjärran här.. @somaralnaher
Detaljer
Andreas Ericson Andreas Ericson ‏@neo_andreas mars 23

@Sakine @qaismah @somaralnaher det funkar ju så för många. skåningar betalar gärna skatt för människor 150 mil bort, men inte för dem i kph.

Vad Sakine Madon i princip säger är: "Jag vill bara vara jag, så ta ert prat om integration och assimilering och kör upp det någonstans." En individualistisk utgångspunkt där det kollektiva perspektivet får stå tillbaka, vilket inte är förvånande för en liberal. Även om Sakine Madons känslor i ämnet är förståeliga så kvarstår dock en kollektivistisk intressekonflikt; massinvandringen är inte bra för Sverige och detta är något som Sveriges invånare - svenskarna - har att förhålla sig till.
Senast redigerad av CharlieLindh 2013-03-24 kl. 14:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in