2013-02-24, 19:18
Citat:
FP har en och en halv profilfråga: skolan (1) och försvaret (0,5), vilket placerar dem i samma fack som SD och MP. Övriga har faktiskt inga profilfrågor alls: S är en "jobben och välfärden"-gröt, M är en likadan "jobben och välfärden"-gröt, KD har ingenting, C har ingenting - såvida inte uppmärksamheten kring fri invandring har varit så stor att de ofrivilligt har fått det som profilfråga.
Ursprungligen postat av CharlieLindh
I nuläget har Fp en borgerligt djupblå profil, med majoren Jan Björklund i spetsen som talar om hårdare krav i skolan och missilförsvar (!) på Gotland. Men han är omgiven av socialliberaler på alla håll och kanter. Maria Arnholm, nuvarande jämställdhetsminister, har nämnts som möjlig efterträdare. Rör sig Fp i socialliberal riktning, vilket tycks troligare än motsatsen, blir Fp mer likt Kd eller C. Ett parti av människor som är allmänt snälla och inte vill något särskilt. En plattform för soloartister med siktet inställt på riksdagen eller EU-parlamentet.
Detta tillstånd av undfallande mesighet tycks vara borgerliga partiers minsta gemensamma nämnare, vars motsvarighet här på Flashback skulle vara etnonationalister som spammar trådar med tjat om judar eller bonnläppsrasister som har minst en svordom i varje mening. Såna partier belönas inte av väljarna. Jag förväntar mig dock inte att partiet kommer gå under utan hårdnackat motstånd in i det sista. Det är hårdare virke i dem än i de andra borgerliga småpartierna.
Detta tillstånd av undfallande mesighet tycks vara borgerliga partiers minsta gemensamma nämnare, vars motsvarighet här på Flashback skulle vara etnonationalister som spammar trådar med tjat om judar eller bonnläppsrasister som har minst en svordom i varje mening. Såna partier belönas inte av väljarna. Jag förväntar mig dock inte att partiet kommer gå under utan hårdnackat motstånd in i det sista. Det är hårdare virke i dem än i de andra borgerliga småpartierna.
Väldigt svårt att bli av med partier som har profilfrågor. Väldigt dumt av KD att inte paxa en profilfråga. Kriminalpolitiken är ju ledig, för fasen, men Hägglunds framtoning skulle kanske göra det hela alldeles för tamt.