Citat:
Ursprungligen postat av
Das Auto
Jag läste när jag var yngre några år praktisk filosofi i Lund då ämnet intresserar mig, och liksom humaniora i stort fanns det en slagsida vänsterut bland eleverna. I Sverige dominerar som du kanske vet analytisk filosofi och det blir ett fokus på satser, konklusioner och motsägelser, även i normativ etik. Och det är inte så att personer som sympatiserar med typiska vänsterideal på något sätt saknar sinne för logik. I kritiken av hypotetiska resonemang ser jag inte någon skillnad alls. Så finns det en skillnad i hur vi inhämtar och betraktar vår egen världsbild så måste det snarare vara något psykologiskt.
Är det något jag är skeptisk mot gällande moralfilosofi inom akademin så är det att jag upplever metaetiken som lite undanskymd och isolerad från normativ etik. Trots att den utgör fundamentet den senare står på så överbryggs de sällan. Det dras slutsatser utifrån en rad olika axiom utan att det egentligen diskuteras varför kontrasten uppstår. Det framstår som en fråga om personlig smak huruvida man som ändamål vill maximera lustupplevelse eller minska lidandet, utgå från kollektivet eller personlig dygd, om vår relation till ändamålet upplevs som objektiv eller subjektiv. Och det ligger väl i och för sig i linje med vad disciplinen avser åstadkomma, men gör det samtidigt lite för kantigt för att nå på djupet innan vi plötsligt snubblat över på socialpsykologi eller liknande. Jag har själv svårt att relatera till idén om förnuft som passionens motsats och varför denna stoicistiska hållning varit så otroligt dominant genom filosofihistorien. Till och med när vi pratar sinnelagsetik framställer detta perspektiv det som en diskussion kring handling utan agent. Går man tillbaka och läser exempelvis Den nikomachiska etiken får man ju inte alls detta intryck av pådyvlad distansering.
Jag tror vad jag vill landa i är att jag är osäker på om olika personer verkligen menar samma sak med begreppet "moral" eller om det finns en begreppsförvirring som aldrig låtit sig redas ut. Om "moral" kan betyda både bedömning av handling, liksom bedömning av person, då uppkommer ju frågan om det är två separata ord och vi talar förbi varandra. Alltså återigen, jag vet inte om det handlar så mycket om att vi formar moraliska övertygelser olika, utan snarare en skillnad i hur vi tror att vi formar dem.
Vad jag menar är att det finns en uppfattning bland högermänniskor att det är "fult" att ha känslor. Att rasa över en våldtäkt är "att tappa fattningen" och man äger debatten genom att samtala lugnt och metodiskt oavsett situation. Men jag tror inte det får människor till vänster att uppleva sig ägda på det sätt högermänniskan föreställer sig. Om något uppfattas det nog som manipulativt eller rentav som ett tecken på ondska. Den diplomatiska hållning att markera att man tagit in alla perspektiv före bildandet av en åsikt kan också uppfattas som att man saknar tilltro. Har man utgångspunkten att goda handlingar görs av goda människor så framstår det som konstruerat att en person måste resonera högt först.
Därför finner jag det intressant att istället försätta vänstermänniskor i en position där de måste förfäkta sin egen orättfärdighet. För att återknyta till tidigare stycke ter sig moral som något väldigt personligt för människor som dras åt vänsterideologier. Oftast hanterar de situationen som ett olydigt barn som vid tillrättavisning istället förstärker det negativa beteendet på ren trots.
Citat:
Ursprungligen postat av
stevenstills
Mycket klokt sagt här. Jag vill bara påpeka att vi måste skilja på moral i största allmänhet och på politisk moral. Hur man ska vara som människa och vad som är rätt och fel har inget med politik att göra. Den politiska moralen får allt för mycket dominera den politiska debatten. Ja vi vet vad den politiska moralen säger.
Moral är något som gäller oavsett om det passar ens syften eller inte. Svårare än så är det faktiskt inte att veta att man har att göra med en moralisk fråga och närmar sig den på rätt sätt: att man kan vara tvungen att göra det som inte passar ens syften, sympatier eller impulser. Om det är på förhand givet vad man kommer/måste tycka i en fråga, är man inte moralisk eftersom man inte har mer valfrihet än ett djur. Åtminstone inte i annat än deskriptiv, relativ mening; alltså att man råkar agera i enlighet med konventionella normer eller att man tar sig friheten att kalla en handling moralisk eller agerar efter en ingruppskod som gruppen kallar moral.
Den nödvändiga kopplingen mellan förnuft och moral har ju att göra med vad som krävs för att ens vara en moralisk agent; friheten att ta ett moraliskt ansvar. Ett djur är som sagt varken moraliskt eller inte om det dödar en människa, ett barn har inte fullt ansvar för sina handlingar och en traditionell syn är väl att kvinnor inte heller har det. Sådant kan man ju tvista om, men tanken att en vit man har moraliskt ansvar är desto mer uppenbar. Han är klander
värd i kraft av sin manliga, europeiska dygd - något han själv inte kan rygga för utan att förminska sig. Att bli som ett djur, ett barn eller en kvinna kanske KÄNNS som en befrielse från ansvaret, men är åtminstone inte förenligt med att vara höger, om höger ska betyda något.
Jag ser ingen moralfilosofisk skillnad mellan höger och vänster i dagens debatt, vilket ju Das Auto själv illustrerat tillsammans med andra i tråden (åtminstone tidigare, senaste inläggen är ju oklanderliga): det finns inte en tillstymmelse till objektivitet i förhållande till ett begrepp som "folkrätt" t ex - allt är relativt och affekterat. Några traditionellt manliga värden ser jag inte heller, typ att hålla sig själv till en högre standard av intellektuell hederlighet eller ens att utföra en rationell konsekvensanalys, vilket ju förutsätter möjligheten att ta in fakta och ändra uppfattning.
Möjligen kan man läsa in någon slags heroisk vilja till makt och tankar om att skapa sin egen moral, eftersom man inte erkänner vare sig Gud eller andra eviga sanningar - men grejen är ju att detta är ju lika mycket ett vänsterfenomen.
Men visst är detta en bättre nivå för tråden att existera på? Om vi t ex ska tala om politisk filosofi eller metapolitik, så ska den som sagt HANDLA om den gyttjebrottning som politiken degenererat till och ska själv inte VARA gyttjebrottning. Politik liksom etik kan ju sägas skilja sig från moral genom att imperativen är hypotetiska istället för kategoriska; någon handling är mer eller mindre funktionell för att uppnå ett visst mål, vare sig det handlar om att uppnå kritisk opinionsmassa för återvandring eller det goda livet.