2024-08-15, 21:17
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Mycket klokt sagt här. Jag vill bara påpeka att vi måste skilja på moral i största allmänhet och på politisk moral. Hur man ska vara som människa och vad som är rätt och fel har inget med politik att göra. Den politiska moralen får allt för mycket dominera den politiska debatten. Ja vi vet vad den politiska moralen säger.
Det verkar som att de flesta kan känna mer eller mindre medlidande och empati, en viktig skillnad är dock att mer konservativt sinnade känner den empatin med offret medan sk progressiva lägger sin empati på förövaren.

Dan Eliassons famösa snyftande för kvinnomördaren på asylboendet är ett skolexempel.
Citera
2024-08-15, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
När du beskriver den säregna konstruktionen (för de ca 700.000 araber som fördrevs från det, som blev Israel) med flyktingstatus i generation efter generation ad infinitum med orden "en ren eftergift för att kunna möjliggöra planen Israel. Ren politisk pragmatism", så slår du fast, att den säregna konstruktionen enl. dig var nödvändig. Varför var den märkliga konstruktionen nödvändig?

Det finns mig veterligen inte någon tidigare situation, där man genom förhandlingar har avskaffat en statsbildning för tillkom för ca 75 år sedan

Dessa s.k. "flyktingar" bör lämpligen bosättas på samma sätt som andra fördrivna folkgrupper efter WWII, nämligen i de arabiska grannländerna. Tyvärr är de arabiska grannländerna starkt negativa till det, då dessa s.k. "flyktingar" är oerhört avskydda av alla länder i grannskapet och ansedda som ovälkomna problempersoner. Vilket ju knappast är förvånande, då UNRWA från späda barnsben (!) har skolat in dem i generation efter generation i en offeridentitet, förtrytelse och ursinnigt judehat. Mellanösternkonflikten är idag en hopplös sitation utan någon lösning.

De styrande jämte befolkningen i Israel anser, att landet ska vara "en judisk stat med en judisk majoritet" - vilket du förkastar. Du svarade inte på, hur pass konsekvent du är. Har du har samma inställning till t.ex. officiellt islamska länder? Anser du, att du von oben kan förkasta vad de styrande jämte befolkningen i sådana länder föredrar och köra över dem?
Varför klipper du och klistrar fel i mina citat? Skärp dig för i helvete, du citerar felaktigt!

Varför det var nödvändigt? Det har jag redan förklarat. Här får du Trumans egna ord:
https://youtu.be/N0DvO72fuG4

man var tvungen att göra praktiska saker för att flytta ut 6 miljoner och in med 6 miljoner andra. Jag förstår inte vad det är som är så svårt att förstå för dig.

Den absoluta majoriteten bor ju redan i Jordanien, Syrien och Libanon. Vad är problemet för dig egentligen?

Låt mig besvara din fråga med en observation från konservatism-forumet:
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Som värdekonservativ så tycker jag att konflikten är ett exempel på ett avancerat sätt att blanda bort korten och inte prata om vad som egentligen hänt.

Fakta är att efter andra världskriget så blev judarna lovade ett eget land av segermakterna i kriget, som hade dåligt samvete. Problemet var att det bodde palestinier där. Judisk sionism och terrorism, bland annat Stern-ligan som dödade Folke Bernadotte, verkade för att de snabbt skulle få en judisk stat.

Vi vet alla som hände, efter förslaget från NF om en judisk stat 1947 utropades Israel som stat 1948 och krig utbröt direkt med grannarna. Sedan har det fortsatt. Till Israel strömmade det judar från världens alla hörn som vill vara med och bygga upp judarnas stat. En stat som aldrig funnits tidigare. Problemet var att det redan bodde människor där. Landet var inte tomt!

Liknelsen om att någon skulle lova bort delar av Sverige till någon religiös grupp är träffande. Vad skulle vi göra och säga om Skåne skänktes bort till muslimer? Muslimer som i krig därefter strax ockuperade hela Götaland. Där skulle bosättande muslimer bygga enklaver på bördig mark som de ockuperade och de åkte snabbt på motorvägarna mellan dem. Vår äganderätt över vår mark skulle inte respekteras då det inte var registrerat i en muslimsk domstol. Men där tilläts vi inte registrera vår äganderätt.

Stockholm skulle muslimerna vilja ha som muslimsk huvudstad i deras land. De skulle köpa, tvångsöverta och skrämma bort alla boende på Söder så det blev en muslimsk del i staden!

Min fundering är nu, hur fan skulle vi svenskar ställa oss till den muslimska staten i Sverige? Skulle vi gilla det? Skulle vi uppskatta att USA stödde den muslimska staten med vapen och pengar? Det är kanske inte så konstigt att en del palestinier är bind-galna...

Nej, för min del som värdekonservativ så tycker jag att det hela är ett övergrepp på äganderätten. Att bygga upp ett land på annans mark är ingen bra grund för fred i framtiden. Låt hela området bli ett land med två folk och två religioner som inte förtrycker varandra. Det är nog enda chansen till fred.

Om Skåne skänktes bort till muslimer och utropade sig till en muslimsk stat så hade jag ansett att nej, det är inte ok. Du anser då helt analogt att skåningar då ska flytta till Finland, och fyfan för skåneflyktingar.
Citera
2024-08-15, 21:25
Medlem
Citat:
Det är DU som ska underbygga dina återkommande inlägg, att trådens tema är helt fel.

Det vore vidare bra, om du startade en egen tråd i "Medier och journalistik" där du kan utveckla din tes, att press och etermedia har noll påverkan på sin läsekrets/lyssnarskara/TV-tittare.
Ja haha vilken lustig inställning. Ungefär lika lustig som att ingen styr världen. Människor saknar agens och vi flyter runt helt oplanerat. Vänta, vem är det som har den inställningen.

Kasta inte sten i glashus och citera ordentligt!
Citera
2024-08-15, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Das Auto
Jag läste när jag var yngre några år praktisk filosofi i Lund då ämnet intresserar mig, och liksom humaniora i stort fanns det en slagsida vänsterut bland eleverna. I Sverige dominerar som du kanske vet analytisk filosofi och det blir ett fokus på satser, konklusioner och motsägelser, även i normativ etik. Och det är inte så att personer som sympatiserar med typiska vänsterideal på något sätt saknar sinne för logik. I kritiken av hypotetiska resonemang ser jag inte någon skillnad alls. Så finns det en skillnad i hur vi inhämtar och betraktar vår egen världsbild så måste det snarare vara något psykologiskt.

Är det något jag är skeptisk mot gällande moralfilosofi inom akademin så är det att jag upplever metaetiken som lite undanskymd och isolerad från normativ etik. Trots att den utgör fundamentet den senare står på så överbryggs de sällan. Det dras slutsatser utifrån en rad olika axiom utan att det egentligen diskuteras varför kontrasten uppstår. Det framstår som en fråga om personlig smak huruvida man som ändamål vill maximera lustupplevelse eller minska lidandet, utgå från kollektivet eller personlig dygd, om vår relation till ändamålet upplevs som objektiv eller subjektiv. Och det ligger väl i och för sig i linje med vad disciplinen avser åstadkomma, men gör det samtidigt lite för kantigt för att nå på djupet innan vi plötsligt snubblat över på socialpsykologi eller liknande. Jag har själv svårt att relatera till idén om förnuft som passionens motsats och varför denna stoicistiska hållning varit så otroligt dominant genom filosofihistorien. Till och med när vi pratar sinnelagsetik framställer detta perspektiv det som en diskussion kring handling utan agent. Går man tillbaka och läser exempelvis Den nikomachiska etiken får man ju inte alls detta intryck av pådyvlad distansering.

Jag tror vad jag vill landa i är att jag är osäker på om olika personer verkligen menar samma sak med begreppet "moral" eller om det finns en begreppsförvirring som aldrig låtit sig redas ut. Om "moral" kan betyda både bedömning av handling, liksom bedömning av person, då uppkommer ju frågan om det är två separata ord och vi talar förbi varandra. Alltså återigen, jag vet inte om det handlar så mycket om att vi formar moraliska övertygelser olika, utan snarare en skillnad i hur vi tror att vi formar dem.

Vad jag menar är att det finns en uppfattning bland högermänniskor att det är "fult" att ha känslor. Att rasa över en våldtäkt är "att tappa fattningen" och man äger debatten genom att samtala lugnt och metodiskt oavsett situation. Men jag tror inte det får människor till vänster att uppleva sig ägda på det sätt högermänniskan föreställer sig. Om något uppfattas det nog som manipulativt eller rentav som ett tecken på ondska. Den diplomatiska hållning att markera att man tagit in alla perspektiv före bildandet av en åsikt kan också uppfattas som att man saknar tilltro. Har man utgångspunkten att goda handlingar görs av goda människor så framstår det som konstruerat att en person måste resonera högt först.

Därför finner jag det intressant att istället försätta vänstermänniskor i en position där de måste förfäkta sin egen orättfärdighet. För att återknyta till tidigare stycke ter sig moral som något väldigt personligt för människor som dras åt vänsterideologier. Oftast hanterar de situationen som ett olydigt barn som vid tillrättavisning istället förstärker det negativa beteendet på ren trots.

Citat:
Mycket klokt sagt här. Jag vill bara påpeka att vi måste skilja på moral i största allmänhet och på politisk moral. Hur man ska vara som människa och vad som är rätt och fel har inget med politik att göra. Den politiska moralen får allt för mycket dominera den politiska debatten. Ja vi vet vad den politiska moralen säger.

Moral är något som gäller oavsett om det passar ens syften eller inte. Svårare än så är det faktiskt inte att veta att man har att göra med en moralisk fråga och närmar sig den på rätt sätt: att man kan vara tvungen att göra det som inte passar ens syften, sympatier eller impulser. Om det är på förhand givet vad man kommer/måste tycka i en fråga, är man inte moralisk eftersom man inte har mer valfrihet än ett djur. Åtminstone inte i annat än deskriptiv, relativ mening; alltså att man råkar agera i enlighet med konventionella normer eller att man tar sig friheten att kalla en handling moralisk eller agerar efter en ingruppskod som gruppen kallar moral.

Den nödvändiga kopplingen mellan förnuft och moral har ju att göra med vad som krävs för att ens vara en moralisk agent; friheten att ta ett moraliskt ansvar. Ett djur är som sagt varken moraliskt eller inte om det dödar en människa, ett barn har inte fullt ansvar för sina handlingar och en traditionell syn är väl att kvinnor inte heller har det. Sådant kan man ju tvista om, men tanken att en vit man har moraliskt ansvar är desto mer uppenbar. Han är klandervärd i kraft av sin manliga, europeiska dygd - något han själv inte kan rygga för utan att förminska sig. Att bli som ett djur, ett barn eller en kvinna kanske KÄNNS som en befrielse från ansvaret, men är åtminstone inte förenligt med att vara höger, om höger ska betyda något.

Jag ser ingen moralfilosofisk skillnad mellan höger och vänster i dagens debatt, vilket ju Das Auto själv illustrerat tillsammans med andra i tråden (åtminstone tidigare, senaste inläggen är ju oklanderliga): det finns inte en tillstymmelse till objektivitet i förhållande till ett begrepp som "folkrätt" t ex - allt är relativt och affekterat. Några traditionellt manliga värden ser jag inte heller, typ att hålla sig själv till en högre standard av intellektuell hederlighet eller ens att utföra en rationell konsekvensanalys, vilket ju förutsätter möjligheten att ta in fakta och ändra uppfattning.

Möjligen kan man läsa in någon slags heroisk vilja till makt och tankar om att skapa sin egen moral, eftersom man inte erkänner vare sig Gud eller andra eviga sanningar - men grejen är ju att detta är ju lika mycket ett vänsterfenomen.

Men visst är detta en bättre nivå för tråden att existera på? Om vi t ex ska tala om politisk filosofi eller metapolitik, så ska den som sagt HANDLA om den gyttjebrottning som politiken degenererat till och ska själv inte VARA gyttjebrottning. Politik liksom etik kan ju sägas skilja sig från moral genom att imperativen är hypotetiska istället för kategoriska; någon handling är mer eller mindre funktionell för att uppnå ett visst mål, vare sig det handlar om att uppnå kritisk opinionsmassa för återvandring eller det goda livet.
Citera
2024-08-15, 21:49
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10

Jag driver inte en "tes". Jag påpekar ett faktum. Har jag fel? Jag är öppen för det men då måste det visas. Du och jag vet båda att det inte kommer att hända. Du har deltagit i diskussion om terrorgubbarna i Palestina. I trååden har det spunnits narrativ om "våldtäkt" av palestinier. Uppenbarligen är detta bara narrativspinn och lögner. Att påpeka att det är det inte att driva en "tes".

Du recenserar inlägg men saknar belägg varför den du recenserar har fel. Som enskild skribent i tråden kan jag tycka att detta är jävligt irriterande. Vi sysslar inte med exakt vetenskap. Kom med något matnyttigt. Vi är flera i tråden som är oense om saker, men vi agerar inte som en bingoutropare mot varandra.
Citera
2024-08-15, 21:56
Medlem
Citat:
Vad är "sionism", som du ser det?

Den vedertagna uppfattningen torde vara, att "sionism" syftar på existensen av en judisk stat för för det judiska folket. Men du kanske har någon annan definition?

Sionist idag, i Sverige betyder någon som sätter Israels intressen högre än Sveriges. T ex finns det ett direkt kausalt samband mellan våldtäkter i Sverige (som du tog upp) och sionistisk lobbyism för krig mot Israels rivaler.

Citat:
Ursprungligen postat av Das Auto
Bingo! Du beskriver medelsvensson otroligt träffsäkert! Herr Andersson vill inte ha extrema röster som bokstavligen förespråkar folkmord öppet. Vad han vill ha är något som subtilt kittlar hans förbjudna dröm om att en dag "tar vi tag i svartskallarna" utan att det gör honom till "nazist". Det är här vi har en viktig roll att fylla genom att tilltala salongsrasisterna ute i villaförorterna. Ge dem en legitim kanal att få utlopp för inneboende frustration och hat mot "blattarna" via judealibiet. Deras barn röstar ju redan allihop på SD och M i skolvalet, men deras ängsliga pappor (kanske till och med en och annan mamma) kan behöva lite skjuts.

I förhållande till det är det enda vänstern vinner ökad radikalisering inom den egna fåran. Ökat hat mot samhället som omger dem. Även på det kommer vi kapitalisera.

Det här hänger ju inte ihop: Herr Andersson röstar redan (liksom alla salongsrasister) på SD, KD eller M. Om han luras att kanalisera sin aversion mot "blattarna" mot "muslimer som inte gillar Israel", så är inget vunnet. Det enda som händer är att legitim svensk rätt att inte trängas undan i vårt hemland, kletas ned med Israels illegitima undanträngande av palestinierna från deras hemland.

Det var ju någon stackare om postade om att använda muslimer som gödning och körde in i en Palestina-demo. Liknande tongångar som jag och andra förklarade som en fälla, när de luftades i tråden (någon kände en impuls att meja ned Palestina-demonstranter på grund av döda israeliska partytjejer): när du får tillåtelse att hata, låt bli, sa vi då. Ett mordiskt raseri mot människor som protesterar mot den största orättvisan i världen, kan aldrig vara rätt.

Är detta ett exempel på framgångsrik metapolitik?
Citera
2024-08-15, 22:10
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Det verkar som att de flesta kan känna mer eller mindre medlidande och empati, en viktig skillnad är dock att mer konservativt sinnade känner den empatin med offret medan sk progressiva lägger sin empati på förövaren.

Dan Eliassons famösa snyftande för kvinnomördaren på asylboendet är ett skolexempel.

Precis så är det. Det är en intressant utveckling, som har skett. Tveksamt om vänstern/progressiva hade den här inställningen för 60-70 år sedan? Det kanske är något, som kom med 68-generationen.
Citera
2024-08-15, 23:57
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Men hur ska vi kunna skilja mellan ”moral i största allmänhet” och ”politisk moral”? När ska ”moral i största allmänhet” gälla och när ska ”politisk moral” gälla? Vad är ens ”politisk moral”? Hela det regelverk som definierar demokratin bygger på en avsikt med regelverket. Någon distinktion mellan olika ”moraler” finns inte.
Citera
2024-08-16, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Du recenserar inlägg men saknar belägg varför den du recenserar har fel. Som enskild skribent i tråden kan jag tycka att detta är jävligt irriterande. Vi sysslar inte med exakt vetenskap. Kom med något matnyttigt. Vi är flera i tråden som är oense om saker, men vi agerar inte som en bingoutropare mot varandra.

Nej. Jag presenterar nästan alltid tydliga belägg som vederlägger narrativspinnet. I fallet med "våldtäkt" mot palestinier ansåg jag inte att det behövdes. Det är uppenbara lögner.

https://www.timesofisrael.com/al-jaz...tal-retracted/
Qatari network’s ex-director says ‘Hamas investigations’ have debunked claim broadcast by news channel hours earlier; claimant wanted ‘to arouse the nation’s fervor’
Citera
2024-08-16, 00:19
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Nej. Jag presenterar nästan alltid tydliga belägg som vederlägger narrativspinnet. [...]
Nej, det gör du inte. Du spammar tråden med tjafs. Det är som sagt jävligt irriterande. Och du gör bara dig själv till åtlöje gång på gång. Det är obegripligt att du inte ens tycks fatta det.
Citera
2024-08-16, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Sionist idag, i Sverige betyder någon som sätter Israels intressen högre än Sveriges. T ex finns det ett direkt kausalt samband mellan våldtäkter i Sverige (som du tog upp) och sionistisk lobbyism för krig mot Israels rivaler.

Det finns inget sådant samband. Det är myter att Afghanistan-kriget är på grund av "sionism". Sverige under Palestina-vännerna i (s) deltog i det när Sverige inte var med i Nato. Att någon tror det eller säger sig tro det visar på något underliggande. Vad gäller Irak-kriget var judar naturligtvis den etniskt/religiösa grupp som mest emot det kriget. Irak har idag tätare koppling till Iran. Det skulle vara till hjälp för sionism? Vansinne.

Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Det här hänger ju inte ihop: Herr Andersson röstar redan (liksom alla salongsrasister) på SD, KD eller M. Om han luras att kanalisera sin aversion mot "blattarna" mot "muslimer som inte gillar Israel", så är inget vunnet. Det enda som händer är att legitim svensk rätt att inte trängas undan i vårt hemland, kletas ned med Israels illegitima undanträngande av palestinierna från deras hemland.

Det var ju någon stackare om postade om att använda muslimer som gödning och körde in i en Palestina-demo. Liknande tongångar som jag och andra förklarade som en fälla, när de luftades i tråden (någon kände en impuls att meja ned Palestina-demonstranter på grund av döda israeliska partytjejer): när du får tillåtelse att hata, låt bli, sa vi då. Ett mordiskt raseri mot människor som protesterar mot den största orättvisan i världen, kan aldrig vara rätt.

Är detta ett exempel på framgångsrik metapolitik?

Det här sambandet finns inte.

Gubbarna i Nordiska motståndsrörelsen håller på med din variant av "metapolitik". Inga framgångar hittills. De blev bortkörda av Palestina-simpar och kommunister när de ville delta på Sergels torg.

Jag har inte sett "folkrätt" nämnas vad gäller den pågående konflikten. Du ser ut att ha missförstått det här totalt. "Folkrätt" kan vara ett verktyg i kampen för terrorgubbarna. Det handlar inte "folkrätt" per se. Ingen skulle fatta vad du pratar om ifall du nämner "folkrätt" vad gäller svenskar. Inte ens någon i den här tråden och i synnerhet inte Palestina-Margot och Greta med anhang.
Citera
2024-08-16, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Nej, det gör du inte. Du spammar tråden med tjafs. Det är som sagt jävligt irriterande. Och du gör bara dig själv till åtlöje gång på gång. Det är obegripligt att du inte ens tycks fatta det.

Du måste läsa för att kunna avgöra det. Var så god:
(FB) Början på ett mediakrig om mångkulturen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in