Citat:
Ursprungligen postat av
Das Auto
Jag och jag tror de flesta högersinnade kommer själva från en position av att agera "den vuxne i rummet" genom att vara rättvis och diplomatisk. Med tiden lär mig sig dock att denna strategi är kontraproduktiv eftersom motståndare varken är rättvis eller diplomatisk. Vänsterns utgångspunkt är alltid att alla håller med dem tills motsatsen uppenbaras. De har inget intresse av att förhandla i diskussionen, de förväntar sig inte att någon opponerar sig. Det är för dem "chockerande" och motbjudande med avfällingar. Fördömer du kravallerna i Storbritannien accepterar de dig. Men det är också den enda positionen som ges utrymme. Du kan inte lägga in ytterligare påstående som "det är illa precis som all förstörelse under BLM" eller "men där var lugna demonstrationer också". Såna eftergifter går man inte med på. Enligt högern är moral logiskt, en form av argument. Många på högerkanten förväntar sig därför att få något tillbaka eller mötas på halva vägen om de delvis håller med vänstern. Som att man på så sätt ska kunna "lösa" diskrepansens i motstridiga påståenden. Men för vänstern är moral intuitivt och att förhandla om rätt kan inte leda någon annan vart än moralisk korruption. Det är därför de hycklar och vi är onda.
Israel är hänsynslösa och hämndlystna. Jag är själv övertygad om att de medvetet drar ut på kriget. Men det finns inget att vinna på att säga det högt. Palestina-vänstern kommer tolka det som att jag bara blottar en svaghet som styrker deras egen övertygelse. Som att jag betvivlar min ståndpunkt och att den därför måste vara felaktig. Det går inte att likt i Platons dialoger lura in dem i en fälla via falskt medgivande och dialektik. Jag kommer aldrig mötas av något "Vid självaste Zeus! Hamas är inte jättesnälla heller minsann!" och jag kommer fortfarande vara en jävla fascist. Den "respekterade rationella högermannen" är en fantasi som bara fungerar på andra som delar samma fantasi. I övrigt bidrar den bara till att försätta oss i ständigt underläge.
Fortsättningsvis är jag precis så förståndshandikappad att jag tror att de flesta svenskar inte stödjer Palestina/Hamas. Av anledningar jag redan nämnt. Det rör sig om en högljudd minoritet, men likväl en minoritet. Och denna minoritet går ändå aldrig att nå fram till. Hade jag inte haft denna övertygelse hade jag släppt frågan för längesen.
Det är alldeles uppenbart att "vänsterns" spelbok används HÄR I TRÅDEN, vilket var min poäng. Här finns det inga problem att pröva sina argument sokratiskt, om man nu har argument som tål prövning. Vilket man ju inte verkar ha när man ägnar sig åt teater, trots att ingen "vänster" är närvarande.
En metapolitisk diskussion handlar ju OM gyttjebrottningen och ska inte VARA gyttjebrottning. Om man bara vill "äga vänstern genom att bli vänstern" kan man väl åtminstone släppa fiktionen att man är "höger" i samtal med höger-människor.
Du började utbytet genom att måla upp en bild av att stå bakom en plastsköld och ropa Hell seger, vilket jag var fullt kapabel att förklara inte är vad jag gör. Jag målar upp den bild som trådens sionister gör på X: en grupp empatistörda, rasistiska vita gubbar som ångestskriker om JUDEHAT mot en generation unga politiskt medvetna som i realtid kan jämföra det som gubbarna gnäller om eller varnar för med vad Israel gör mot palestinska människor. Ingen politisk orättvisa eller etnisk förföljelse i Europa är (än så länge) större än den som palestinska människor (ja, det är fråga om människor) utsatts för i generationer, inget tal om folkombyte eller kränkt folkrätt här går (än så länge) att jämföra med det som X-gubbarna gillar därnere. Alltså kommer varje försök från gubbarna att klaga över politiskt förtryck av britter eller våldtäkter på svenska kvinnor att avfärdas av vänstern som spelad upprördhet och hyckleri. Vänstern vinner, eftersom ni bevisar att ni är precis vad de utmålade oss alla som; rasister som är för svaga/fega att själva göra det man beundrar Israel för.
Ni associerar "höger" med sadistisk avhumanisering och europeiska folks situation med sionismen, vilket är kontraproduktivt och bakvänt: både palestinierna och europeiska folk är offer för bokstavlig kolonialism.
Citat:
Ursprungligen postat av
Meiji
Skulle du kunna förtydliga, om (och isf varför) utfallet av den flagranta särbehandlingen av araberna, som fördrevs från det som blev Israel, är något som motiverar denna särbehandling och en annorlunda (och påfallande ljus) inställning till dem?
Samtliga (polacker, finnar, italienare, rumäner, judar osv) som fördrevs efter WWII från områden, där de hade bott i generationer fick vackert acceptera detta och de omgivande grannländerna fick ta emot de fördrivna.
Till skillnad från de ca 700.000 araber, som fördrevs från det som blev Israel; de gavs en helt annan status. Dessa araber - liksom alla deras ättlingar i generation efter generation (!) - fick status av FN som permanenta (!) flyktingar och det skapades en separat (!) FN-organisation *enbart* för dem. Dessa ursprungligen ca 700.000 beräknas nu (av FN) uppgå till 5,9 miljoner. (Medan Hamas anser att de ursprungliga ca 700.000 nu utgör 7 miljoner.) Den absoluta lejonparten kräver alltså att få "återvända" (som det heter) till platser, som de aldrig tidigare har besökt.
Här är ju ett argument som SER logiskt ut, men inte är det. Dels är det av mem-karaktären "Jag tror ju själv inte på rättvisa, men eftersom du gör det så funkar det kanske på dig", men dessutom har det ju inte med saken att göra:
Att Israel inte erkänner palestinska folkets rätt att återvända till det internationellt erkända Israel, är ju inte relevant för att de hela tiden stjäl mer mark från palestiniernas internationellt erkända territorium.
Den enda kopplingen är att Israel är en skurkstat som inte respekterar några palestinska rättigheter, från floden till havet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ottokar
Enstatslösningen ?
Det vore ett stort steg för det judiska folket. Men ett steg som måste tas. Annars kommer Israel inte att kunna överleva.
Israel kommer inte att vara det till 80 procent etniskt homogena land som det har varit. Landet måste gå in i ett mångkulturellt tillstånd vilket kommer att vara svårt eftersom judarna i Israel ännu inte lärt sig att hantera mångkultur med araber.
Vi svenskar har vår historiska roll att spela här, även om vi kommer bli impopulära för den.