2022-02-10, 19:01
Medlem
redrik.feinfeldts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Ja jag tror det börjar bli jobbigt. Det var något i analysen kring mångkultur som brast. Men landet hade gott självförtroende och socialsekreterarna hade väl fått höra att de som kom var som vi i princip och att det med vår upplysta sociala ingenjörskonst skulle bli bra. Med fraser som "bra bemötande" och "inkludering" och det mystiska begreppet "integration" skulle de som kom bli goda samhällsmedborgare och medborgarskap delades ut friskt. Och Sandviken skulle ju tjäna tre miljarder på invandringen sa en socialdemokratisk think tank.

Den sociala optimismen har lett käpprätt åt helvete. En ny dödsskjutning i Fisksätra utanför Stockholm i går. Inte ens brottsoffrets namn nämns i media. Polisen är tillknäppt. Typ att här finns inget att se. Det sker en sakta tillvänjning. Man kan undra hur våra eliter tänker. Det är ju dom som satsat på en ökad invandring för att öka tillväxten. Då får väl eliterna sätta stopp också. Ja det börjar bli jobbigt.
Samtidigt kommer Migrationsverket med en gudagiven prognos, man tar höjd för över 20000 asylsökande i år, det tar aldrig slut för sverige är en mänsklig rättighet.
Citera
2022-02-10, 19:20
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redrik.feinfeldt
Samtidigt kommer Migrationsverket med en gudagiven prognos, man tar höjd för över 20000 asylsökande i år, det tar aldrig slut för sverige är en mänsklig rättighet.

Många afghaner tydligen, sähär efter att USA lämnat Afghanistan hals över huvud. Det är något skumt med alla afghaner som kommit och som ska komma till Sverige. Det skulle ju bara vara några tolkar från början. Nej Sverige kryper i stoftet för USA och har troligtvis lovat USA att hjälpa till med att evakuera USA-samarbetande afghaner av olika slag. Det handlar om betydligt större grupper. än några tolkar. Men vad gör inte Sverige för att få del av USA:s beskydd. I vilken form det vara må.
Citera
2022-02-10, 19:35
Medlem
Citat:
Många afghaner tydligen, sähär efter att USA lämnat Afghanistan hals över huvud. Det är något skumt med alla afghaner som kommit och som ska komma till Sverige. Det skulle ju bara vara några tolkar från början. Nej Sverige kryper i stoftet för USA och har troligtvis lovat USA att hjälpa till med att evakuera USA-samarbetande afghaner av olika slag. Det handlar om betydligt större grupper. än några tolkar. Men vad gör inte Sverige för att få del av USA:s beskydd. I vilken form det vara må.

Bisarra fantasier. Det finns många afghaner har hört om Sverige eller har släktingar eller bekanta som bor här.
Citera
2022-02-10, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Bisarra fantasier. Det finns många afghaner har hört om Sverige eller har släktingar eller bekanta som bor här.
Framförallt är de nästan garanterade asyl och uppehållstillstånd i Sverige trots att det inte råder något krig i Afghanistan och att den mycket stora majoriteten inte har något att frukta från talibanerna.

I Sverige verkar Migrationsverket ha valt synen "Talibanerna är elaka så ingen ska behöva bo där" ivrigt påhejade av media som bara porträtterat Afghanistan som helvetet på jorden för allt och alla.

Vi ser samma med Eritrianer som alltid väljer att ta sig till Sverige eller Norge för här får de garanterat uppehållstillstånd oavsett om de faktiskt bott senaste åren i Eritrea eller inte.
Citera
2022-02-10, 20:16
Medlem
Citat:
Mycket klokheter i tråden. Som vanligt. Vi ser exempel på detta på denna totalitära och drakoniska inställning till medmänniskorna i Expressen (d.v.s. "Bonnier") idag.
Offentlig verksamhet måste fokusera på kärnverksamheterna i stället för att skapa fluffarbeten åt alla som läst sådant som genusvetenskap, samhällsförändring och social hållbarhet.

Såväl gymnasie- som högskoleutbildningar bör i högre grad dimensioneras efter vilka arbetsuppgifter som är nödvändiga. Utbildningsminister Anna Ekström (S) har nyligen lagt fram förslaget att regioner och kommuner måste samarbeta för att bättre anpassa utbudet av gymnasieprogram efter behoven hos arbetsgivarna. Det är bra. Att i stället hitta på jobb åt dem som har läst ämnen som inte är efterfrågade på arbetsmarknaden är faktiskt koko.
"Bonnier" stampar på den progressiva konservatismen och det utan att argumentera. Avfärdar den som värdelös och "koko". Inga jobb för de utbildade om "Bonnier" får bestämma.
Detta är en osignerad ledartext. Expressens politiska hållning är liberal.
. Osignerad. Naturligtvis. Vem skulle vara grym nog att sätta sitt namn på detta? Och som sagt: liberal: totalitär, auktoritär, drakonisk.
Tack för artikeln från Expressen. Dagens Nyheter har varit betydligt tydligare än Expressen och uttryckt det många gånger - att massutbildning på det sättet vår elit ägnar sig åt idag inte fungerar och att utbildningar bör vara dimensionerade efter vad arbetsmarknaden efterfrågar. Skälet till varför vi har massutbildning bottnar i att politikerna bestämde att ekonomin skulle finansialiseras på 1970-talet. Först expanderade de gymnasiet för att lösa problem med arbetslösheten. Sedan expanderades högskolan. Det sista kortet är förbrukat. Värdet på utbildning har kraftigt reducerats de senaste 30 åren. De första varningarna kom omkring 2004 men politikerna har fortsatt med samma sak. Som jag har skrivit tidigare så är inte allt som går att läsa i media bedrövligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Det är väl redan ett gammalt konstaterande att inom varje liberal så bor en totalitärt sinnad som skriker om att få komma ut. Vad gäller den röda drakens rike så har det blivit märkligt tyst om galna baizo som var aktuellt där för ett par år sedan. Jag skulle gissa att de insett (myntades av Napoleon) sanningen i att man aldrig ska hindra fienden när den är på väg att göra ett misstag. På den noten så kan jag dra mig till minnes att jag sett exempel på Youtube med inslag där kinesamerikaner (som härmar de rasifierades kroppsspråk och frasering) anklagar vita för rasism mot kineser och svarta. Den intersektionella alliansen håller tydligen på att få en ny grupp deltagare.
Sanningen är ju att det mestadels är rasifierade kroppar som utövar oprovocerat våld med gula kroppar i Imperiets kärnland.
Ja, i varje liberal bor det en auktoritär personlighet som vill komma ut. Notera hur "kommunisterna" i Kanada nu bär vatten åt de liberala eliterna. Från deras Twitter;

Citat:
"The "trucker convoy" is not a spontaneous working-class protest but an expression of an increasingly assertive far right. It seeks to divide workers with hate & instil the idea that the enemy is not the bosses, but working people themselves."

https://twitter.com/compartycanada/s...DRmYSI9KwpAAAA

As the crisis of capitalism deepens, new political forces present themselves as the people's champion, denouncing the "elites" while hiding their anti-working class & anti-democratic essence.We should not be fooled!

https://twitter.com/compartycanada/s...DR9a3AzrIpAAAA
Jag är förvisso ingen vän till anti-vaccinrörelsen eller är motståndare till de initiala instängningarna men jag förstår att nedstängningar drabbar många människor negativt. Jag går dock inte runt och kallar dessa vanliga människor med en annan uppfattning rörande de här frågorna än mig för fascister eftersom det inte finns något fascistiskt i deras samhällskritiska rörelse. Det är ganska talande att kanadensiska kommunistpartiet (CPC) tar sida för Justin Trudeau och kallar arbetarklassen för fascister. Det skall sägas att CPC inte är mer än en tidning idag som tilltalar universitetsutbildade radikaler som vill att universitetslärare, byråkrater på meningslösa myndigheter, reklamare, konstnärer och journalister som anser att de skall tjäna mer pengar än andra. Jag noterade att Proletären har ungefär samma inställning som CPC men de är mer balanserade i sin rapportering.

https://proletaren.se/artikel/strejk...-frihetskonvoj

Mycket har hänt sedan Nils Littorin och Robert Mathiasson lämnade Kommunistiska partiet för att inte tala om Frank Baude. Idag är det bara pensionärer, liberaler och identitetspolitiker kvar i det partiet. Jag vet inte riktigt om dessa kanadensare kan anses vara fascister;

https://twitter.com/AthenaMia2nd/sta...20385819893763

Det ser mer ut som vanligt folk med något udda åsikter. Något jag inte kan förstå är varför anarkisterna är så positiva till nedstängningar. Det är en väldigt udda ingång men å andra sidan är det ingen hemlighet att anarkister alltid arbetat för liberalerna för att bekämpa "fascisterna" vilket också innefattar vanligt folk med en något annorlunda uppfattning. Nu har de kanadensiska liberalernas inofficiella ungdomsförbund ANTIFA kört över folk i Kanada.

Citat:
Suspect in Canada trucker protest hit-and-run is militant Antifa punk rocker

https://nypost.com/2022/02/08/canada...david-zegarac/
Kanada är inte ett samhälle som präglas av demonstrationer och våld. Den här ANTIFA-killen tog saken i sina egna händer - uppmuntrad av de egna, liberala politiker och media när kanadensiska staten inte tryckte till "fascisterna" tillräckligt hårt. Att de var vanliga människor som han mejade ner och som inte på något sätt kan betraktas som fascister har som sagt mindre betydelse eftersom "fascism" idag är en flytande definition som vem som helst kan få tillskrivet sig som på något sätt har en uppfattning som strider mot den liberala ordningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Tvångsassimilering?

Signaturen Edgerton tar faktiskt upp en intressant fråga när han nämner tvångsassimilering som ett liberalt alternativ. I dagens version av Det Goda Samhället så skriver Patric Engellau om den groteska mängd barn och ungdomar som varje år blir föremål för sociala tvångsåtgärder.

https://detgodasamhallet.com/2022/02...ge/#more-55466

Jag blev faktiskt uppriktigt sagt chockad över numerären av liberala tvångsåtgärder.

Lösningen är ju inte tvångsåtgärder i de menaitiska fallen utan den stavas istället Den Stora Hemvandringen.
Detta kommer som jag skrev ovan så tillbaka på våra politiska eliter. Det handlar inte bara om det men också sådant som de många poliserna i invandrarområden, hårda straff, kronisk arbetslöshet, underanställningar, socialbidrag och bidrag som inte följer med inflationen osv.

Jag läste anarkistiska tidningen Brand för ett tag sedan. Om jag förstår en av artikeln jag läste så vill anarkisterna lösa de sociala problem med att bekämpa klassisk marxism och arbetarklassen. För en tidning som Brand är skattefinansierade kulturarbetare, journalister och universitetslärare den nya arbetarklassen. Skjut till mer pengar till en högutbildad välavlönad övre-medelklass med fasta jobb. Det låter väldigt snarlikt hur liberaler resonerar. Jag tror inte att satsningen på vänsterakademiker kommer invandrarna till gagn. Det skapar grov brottslighet, gängbrottslighet, social misär och fattigdom så uppenbarligen kommer det bli värre.

Citat:
Om Ryssland plockade oss skulle det politiska toppskiktet (kanske inte SD-ledningen) sticka till sina fjärde hem i Hamptons, NY. Jag tror inte det är beskydd från Ryssland de egentligen vill ha. De vill ha amerikanskt beskydd från den egna svenska befolkningen. Den svenska eliten fick stanna kvar vid grytorna efter andra världskriget och USA har antagligen garanterat deras plats kring dessa grytor. Med tanke på att all den dåliga policy som de sju (kanske åtta partier idag) genomför ser framtiden knappast ljus ut.
Senast redigerad av Edgerton 2022-02-10 kl. 20:50.
Citera
2022-02-10, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
[...]

Det ser mer ut som vanligt folk med något udda åsikter. Något jag inte kan förstå är varför anarkisterna är så positiva till nedstängningar. Det är en väldigt udda ingång men å andra sidan är det ingen hemlighet att anarkister alltid arbetat för liberalerna för att bekämpa "fascisterna" vilket också innefattar vanligt folk med en något annorlunda uppfattning. Nu har de kanadensiska liberalernas inofficiella ungdomsförbund ANTIFA kört över folk i Kanada.
[...]

Det kan jag förklara. Dessa "anarkister" är befinner sig långt, långt ut till vänster. Vaccinet och pandemin är något där alla, oavsett bakgrund, kollektivt ska samverka för att uppnå ett mål. Detta är ett av deras politiska fundament.

Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Om Ryssland plockade oss skulle det politiska toppskiktet (kanske inte SD-ledningen) sticka till sina fjärde hem i Hamptons, NY. Jag tror inte det är beskydd från Ryssland de egentligen vill ha. De vill ha amerikanskt beskydd från den egna svenska befolkningen. Den svenska eliten fick stanna kvar vid grytorna efter andra världskriget och USA har antagligen garanterat deras plats kring dessa grytor. Med tanke på att all den dåliga policy som de sju (kanske åtta partier idag) genomför ser framtiden knappast ljus ut.

De har inga fjärde hem i Hamptons, NY. Ebba Busch har nyligen lyckats skaffa sig ett andra hem. Det finns ingenting - NOLL - som tyder på att USA har stoppat en revolt från folket mot "eliten". Inte när (s) fick över 50% i valet 1968.
Citera
2022-02-10, 22:54
Medlem
Citat:
Det kan jag förklara. Dessa "anarkister" är befinner sig långt, långt ut till vänster. Vaccinet och pandemin är något där alla, oavsett bakgrund, kollektivt ska samverka för att uppnå ett mål. Detta är ett av deras politiska fundament.
Jag skrev att jag var för vaccinering och lockdowns men det var inte min poäng. För att citera Karl Marx;

Citat:
In short, the Communists everywhere support every revolutionary movement against the existing social and political order of things.

https://www.marxists.org/archive/mar...festo/ch04.htm
Förvisso något urplockat från sitt sammanhang men är det inte konstigt att anarkisterna som annars brukar förespråka destruktivt kaos tar samma sida som den liberala eliten? Uppenbarligen så är anarkisterna en del av det liberala politiska etablissemanget på samma sätt som neo-konservativa är en del av det eller de explicita liberaler som försöker lura in oss i den islamofobiska återvändsgränden.

Citat:
De har inga fjärde hem i Hamptons, NY. Ebba Busch har nyligen lyckats skaffa sig ett andra hem. Det finns ingenting - NOLL - som tyder på att USA har stoppat en revolt från folket mot "eliten". Inte när (s) fick över 50% i valet 1968.
Jag var sarkastisk och jag spekulerade om amerikanska intressen. Vidare är det väl ingen hemlighet om att Socialdemokraterna i utrikespolitiken gör som de är tillsagda av Washington DC med några få undantag. Jag tror till och med annars Flamman hävdade detta.
Senast redigerad av Edgerton 2022-02-10 kl. 23:09.
Citera
2022-02-10, 23:50
Medlem
Citat:
Det finns ingenting - NOLL - som tyder på att USA har stoppat en revolt från folket mot "eliten". Inte när (s) fick över 50% i valet 1968.
Ser du Socialdemokraternas segerval 1968 som en populistisk revolt? De flesta andra ser det som en reaktion på Warszawapaktens invasion av Tjekoslovakien en månad före det svenska riksdagsvalet.

Möjligt att jag tolkade dig fel, men det var alltså precis motsatsen till ett populistiskt uppror mot eliten. Men det vet du förmodligen.
Citera
2022-02-11, 00:09
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redrik.feinfeldt
Man har nu prövat miljoner gånger att ta in folk över svea rikes gräns som sedan vägrat bli goda upplysta liberaler med sunda värderingar. Till råga på allt verkar deras barn också gå i sina föräldrars spår helt emot liberalernas utopiska drömsamhälle. Därför är det helt logiskt att man nu tvångsomhändertar de stackars barnen som en sista desperat åtgärd för att skydda dom mot deras antiliberala ointgrerbara vårdnadshavare, vad skulle man annars göra? Erkänna sitt misstag, backa och börja prata om andra lösningar, nej, det finns inte, då faller hela skiten. Det börjar bli jobbigt nu.
Nu lär knappast barn bli omhändertagna för att de inte är liberaler, snarare för att de växer upp i kriminella familjer, sanslös hederskultur eller för att föräldrarna förlorat kontrollen totalt, missbruk, psykisk ohälsa och är oförmögna att få en någorlunda god uppväxt.
Citera
2022-02-11, 05:17
Medlem
redrik.feinfeldts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe Cykelkedja
Nu lär knappast barn bli omhändertagna för att de inte är liberaler, snarare för att de växer upp i kriminella familjer, sanslös hederskultur eller för att föräldrarna förlorat kontrollen totalt, missbruk, psykisk ohälsa och är oförmögna att få en någorlunda god uppväxt.
Ja, mitt inlägg var mer raljant och en reaktion över vansinnet med öppna gränser och noll kontroll över vilka som får bli svenska medborgare. Det ställs inga krav, förmodligen för att våra styrande tror på västerlandets magiska förmåga att stöpa om folk med genetiska och kulturella avvikelser till att bli goda rättskaffens medborgare inom den liberala samhällsramen.

Precis som att vi nu har barnkonventionen inskriven i lagen och att det skulle få någon effekt för barn uppvuxna i dysfunktionella hem relaterat till kultur och arv. Men som Magdalena A sa gällande problemet, att står det mellan barnen och föräldrarna, så väljer vi alltid barnens bästa, vilket är bra och korrekt men problemet när de valde att bjuda hit föräldrarna är att man inte såg till sveriges bästa och därmed barnens bästa.

Hyckleri och vidrig godhetspolitik som nu biter dom i arslet för de var naiva?
Citera
2022-02-11, 08:09
Medlem
arbetets avatar
Det ska till en kulturarbetare på vänsterkanten att ställa de rätta frågorna. Stina Oscarsson möter vår nya kultur- och demokratiminister Jeanette Gustafsdotter. Tyvärr är artikeln bakom betalvägg men jag kan ge ett litet utdrag. Man kan nog konstatera att någon uppgradering från de två miljöpartistiska kulturministrarna blir det inte:

Oscarson till ministern: Varför duckar du?

Vad är det den nytillträdda kulturministern vill egentligen? När Stina Oscarson träffar Jeanette Gustafsdotter och gång på gång avkräver henne svar i en rad frågor, reagerar till slut pressekreteraren.
/.../
När det gäller just Sverigedemokraterna så är de tydliga med att lyfta framförallt kulturarvspolitiken. Och jag undrar, vad skiljer en socialdemokratisk kulturarvspolitik från en sverigedemokratisk?

– Jag tror en skillnad är att vi vill ha kulturarv i Sverige, de vill ha svenskt kulturarv.

Och hur definierar du det?

– Kulturarv i Sverige är ju att allt som finns som har byggt Sverige, oavsett var det kommer ifrån, vem som har stått bakom det från början, vad det har för landstillhörighet eller folktillhörighet. Allt det är oerhört viktigt att bevara. Har vi inte historiken med oss kan vi inte heller lära oss i framtiden.

Hur ser du i förhållande till det på den debatt som varit de senaste åren om att historien behöver uppdateras? Ska vi till exempel riva gamla statyer som för vidare en kolonial syn eller byta porträtten så att det blir fler kvinnor?

– För mig handlar det främst om mänskliga rättigheter.

Ja, men konkret. Ska man plocka bort en staty som vissa upplever kränkande?

– Alltså, jag tycker det är jättesvårt. Vi ska göra vårt bästa för att det ska vara mänskliga rättigheter.

Och då kan det vara rätt att plocka bort en staty, eller en tavla eller en bok?

– Om det visar sig att den personen som är på statyn har gjort övergrepp mot mänskliga rättigheter så kan det vara rätt, ja. Men jag är otroligt noggrann med att vi ska inte sudda ut historien.

Men är det då rätt att plocka bort den?

– Jag tror inte att det finns ett rätt svar på det. Men mänskliga rättigheter är för mig jätteviktigt.

/.../

Har du någon gång tvingats ta ställning i en fråga som har kostat dig någonting på riktigt? För det är ju ofta då ens värdegrund eller moraliska kompass sätts på prov.

– Oj. Jag kan inte komma på ett exempel, men det är klart att jag har gjort det. Jag är femtiosex år.

Fast om du inte kommer ihåg det?

– Ja, men det kan vara lite så ibland tycker jag, att man kan komma på saker i efterhand.

Men jag tänker att det här handlar om väldigt avgörande händelser i ens liv. Om man tvingas ta ställning och väljer att följa sin inre röst trots att det kanske kostar ens jobb, karriär eller vänner.

– Ja, men då kanske jag har haft lite tur. Det jag däremot kan tycka är väldigt smärtsamt är när du plötsligt ser vänner eller bekanta eller släktingar ha åsikter som du inte alls själv känner dig bekväm med. Som du kanske aktivt jobbar emot. Där kan jag ibland känna att min moraliska kompass skakar om. För det man borde göra, och som jag många gånger gör, är att försöka svara på ett respektfullt sätt. Att inte kalla dem för det ena eller det andra, utan faktiskt säga att, ”ja, men att alla har rätt till sin åsikt”. Men det är svårt tycker jag.
https://www.svd.se/oscarson-till-min...rfor-duckar-du

Nämnde jag att hon var demokratiminister också?
Citera
2022-02-11, 09:17
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det ska till en kulturarbetare på vänsterkanten att ställa de rätta frågorna. Stina Oscarsson möter vår nya kultur- och demokratiminister Jeanette Gustafsdotter. Tyvärr är artikeln bakom betalvägg men jag kan ge ett litet utdrag. Man kan nog konstatera att någon uppgradering från de två miljöpartistiska kulturministrarna blir det inte:

Oscarson till ministern: Varför duckar du?

Vad är det den nytillträdda kulturministern vill egentligen? När Stina Oscarson träffar Jeanette Gustafsdotter och gång på gång avkräver henne svar i en rad frågor, reagerar till slut pressekreteraren.
/.../
När det gäller just Sverigedemokraterna så är de tydliga med att lyfta framförallt kulturarvspolitiken. Och jag undrar, vad skiljer en socialdemokratisk kulturarvspolitik från en sverigedemokratisk?

– Jag tror en skillnad är att vi vill ha kulturarv i Sverige, de vill ha svenskt kulturarv.

Och hur definierar du det?

– Kulturarv i Sverige är ju att allt som finns som har byggt Sverige, oavsett var det kommer ifrån, vem som har stått bakom det från början, vad det har för landstillhörighet eller folktillhörighet. Allt det är oerhört viktigt att bevara. Har vi inte historiken med oss kan vi inte heller lära oss i framtiden.

Hur ser du i förhållande till det på den debatt som varit de senaste åren om att historien behöver uppdateras? Ska vi till exempel riva gamla statyer som för vidare en kolonial syn eller byta porträtten så att det blir fler kvinnor?

– För mig handlar det främst om mänskliga rättigheter.

Ja, men konkret. Ska man plocka bort en staty som vissa upplever kränkande?

– Alltså, jag tycker det är jättesvårt. Vi ska göra vårt bästa för att det ska vara mänskliga rättigheter.

Och då kan det vara rätt att plocka bort en staty, eller en tavla eller en bok?

– Om det visar sig att den personen som är på statyn har gjort övergrepp mot mänskliga rättigheter så kan det vara rätt, ja. Men jag är otroligt noggrann med att vi ska inte sudda ut historien.

Men är det då rätt att plocka bort den?

– Jag tror inte att det finns ett rätt svar på det. Men mänskliga rättigheter är för mig jätteviktigt.

/.../

Har du någon gång tvingats ta ställning i en fråga som har kostat dig någonting på riktigt? För det är ju ofta då ens värdegrund eller moraliska kompass sätts på prov.

– Oj. Jag kan inte komma på ett exempel, men det är klart att jag har gjort det. Jag är femtiosex år.

Fast om du inte kommer ihåg det?

– Ja, men det kan vara lite så ibland tycker jag, att man kan komma på saker i efterhand.

Men jag tänker att det här handlar om väldigt avgörande händelser i ens liv. Om man tvingas ta ställning och väljer att följa sin inre röst trots att det kanske kostar ens jobb, karriär eller vänner.

– Ja, men då kanske jag har haft lite tur. Det jag däremot kan tycka är väldigt smärtsamt är när du plötsligt ser vänner eller bekanta eller släktingar ha åsikter som du inte alls själv känner dig bekväm med. Som du kanske aktivt jobbar emot. Där kan jag ibland känna att min moraliska kompass skakar om. För det man borde göra, och som jag många gånger gör, är att försöka svara på ett respektfullt sätt. Att inte kalla dem för det ena eller det andra, utan faktiskt säga att, ”ja, men att alla har rätt till sin åsikt”. Men det är svårt tycker jag.
https://www.svd.se/oscarson-till-min...rfor-duckar-du

Nämnde jag att hon var demokratiminister också?

Ja så ser dom ut - homo politicus. Så där lagom diffusa och DN-skadade. Jag känner dem. Det är alltid å ena sidan och å andra sidan. Ett svar kan vara att "ja men så är det inte alltid" - oavsett vad man säger. Allt handlar bara om social utjämning i grund och botten. Om egalitarism. Allt som har med kristen religion att göra är som bortsopat. De svaga ska ha stöd. Det är fundamentet. Ministerns svar "mänskliga rättigheter" är ju makalöst i sig. Det står egentligen inte för något. Det är något som konstruerades för ett par tre årtionden sedan. När jag växte upp hade ingen hört talas om begreppet. Och hennes svar att kulturarv är något universellt och inget som har rötter i det land man bor är också makalöst. Men så ser de ut, de politiska apparatchnikarna. Den sekulära politiska korrekthetens prästinnor. Som känner sin obekväma av andra människor med annorlunda åsikter. De är beundransvärda när de står ut med att lyssna till en politisk motståndare utan att ta till luktsaltet.
Senast redigerad av stevenstills 2022-02-11 kl. 09:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in