2022-02-11, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det ska till en kulturarbetare på vänsterkanten att ställa de rätta frågorna. Stina Oscarsson möter vår nya kultur- och demokratiminister Jeanette Gustafsdotter. Tyvärr är artikeln bakom betalvägg men jag kan ge ett litet utdrag. Man kan nog konstatera att någon uppgradering från de två miljöpartistiska kulturministrarna blir det inte:

Oscarson till ministern: Varför duckar du?

Vad är det den nytillträdda kulturministern vill egentligen? När Stina Oscarson träffar Jeanette Gustafsdotter och gång på gång avkräver henne svar i en rad frågor, reagerar till slut pressekreteraren.
/.../
När det gäller just Sverigedemokraterna så är de tydliga med att lyfta framförallt kulturarvspolitiken. Och jag undrar, vad skiljer en socialdemokratisk kulturarvspolitik från en sverigedemokratisk?

– Jag tror en skillnad är att vi vill ha kulturarv i Sverige, de vill ha svenskt kulturarv.

Och hur definierar du det?

– Kulturarv i Sverige är ju att allt som finns som har byggt Sverige, oavsett var det kommer ifrån, vem som har stått bakom det från början, vad det har för landstillhörighet eller folktillhörighet. Allt det är oerhört viktigt att bevara. Har vi inte historiken med oss kan vi inte heller lära oss i framtiden.

Hur ser du i förhållande till det på den debatt som varit de senaste åren om att historien behöver uppdateras? Ska vi till exempel riva gamla statyer som för vidare en kolonial syn eller byta porträtten så att det blir fler kvinnor?

– För mig handlar det främst om mänskliga rättigheter.

Ja, men konkret. Ska man plocka bort en staty som vissa upplever kränkande?

– Alltså, jag tycker det är jättesvårt. Vi ska göra vårt bästa för att det ska vara mänskliga rättigheter.

Och då kan det vara rätt att plocka bort en staty, eller en tavla eller en bok?

– Om det visar sig att den personen som är på statyn har gjort övergrepp mot mänskliga rättigheter så kan det vara rätt, ja. Men jag är otroligt noggrann med att vi ska inte sudda ut historien.

Men är det då rätt att plocka bort den?

– Jag tror inte att det finns ett rätt svar på det. Men mänskliga rättigheter är för mig jätteviktigt.

/.../

Har du någon gång tvingats ta ställning i en fråga som har kostat dig någonting på riktigt? För det är ju ofta då ens värdegrund eller moraliska kompass sätts på prov.

– Oj. Jag kan inte komma på ett exempel, men det är klart att jag har gjort det. Jag är femtiosex år.

Fast om du inte kommer ihåg det?

– Ja, men det kan vara lite så ibland tycker jag, att man kan komma på saker i efterhand.

Men jag tänker att det här handlar om väldigt avgörande händelser i ens liv. Om man tvingas ta ställning och väljer att följa sin inre röst trots att det kanske kostar ens jobb, karriär eller vänner.

– Ja, men då kanske jag har haft lite tur. Det jag däremot kan tycka är väldigt smärtsamt är när du plötsligt ser vänner eller bekanta eller släktingar ha åsikter som du inte alls själv känner dig bekväm med. Som du kanske aktivt jobbar emot. Där kan jag ibland känna att min moraliska kompass skakar om. För det man borde göra, och som jag många gånger gör, är att försöka svara på ett respektfullt sätt. Att inte kalla dem för det ena eller det andra, utan faktiskt säga att, ”ja, men att alla har rätt till sin åsikt”. Men det är svårt tycker jag.
https://www.svd.se/oscarson-till-min...rfor-duckar-du

Nämnde jag att hon var demokratiminister också?
Som man kan förvänta sig, goddag yxskaft svar.
Man hamnar inte där hon är om man står på sig och går emot grupptänkandet. De som gör det sorteras bort tidigt.
Citera
2022-02-11, 09:44
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Som man kan förvänta sig, goddag yxskaft svar.
Man hamnar inte där hon är om man står på sig och går emot grupptänkandet. De som gör det sorteras bort tidigt.
Jeanette Gustafsdotter är inte heller beredd på någon som Stina Oscarsson. Att ställa följdfrågor & kräva svar på motsägelsefulla utsagor är inget som sossepolitiker har råkat ut för på mycket länge.
Citera
2022-02-11, 10:10
Medlem
McAzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det ska till en kulturarbetare på vänsterkanten att ställa de rätta frågorna. Stina Oscarsson möter vår nya kultur- och demokratiminister Jeanette Gustafsdotter. Tyvärr är artikeln bakom betalvägg men jag kan ge ett litet utdrag. Man kan nog konstatera att någon uppgradering från de två miljöpartistiska kulturministrarna blir det inte:

Oscarson till ministern: Varför duckar du?

Vad är det den nytillträdda kulturministern vill egentligen? När Stina Oscarson träffar Jeanette Gustafsdotter och gång på gång avkräver henne svar i en rad frågor, reagerar till slut pressekreteraren.
/.../
När det gäller just Sverigedemokraterna så är de tydliga med att lyfta framförallt kulturarvspolitiken. Och jag undrar, vad skiljer en socialdemokratisk kulturarvspolitik från en sverigedemokratisk?

– Jag tror en skillnad är att vi vill ha kulturarv i Sverige, de vill ha svenskt kulturarv.

Och hur definierar du det?

– Kulturarv i Sverige är ju att allt som finns som har byggt Sverige, oavsett var det kommer ifrån, vem som har stått bakom det från början, vad det har för landstillhörighet eller folktillhörighet. Allt det är oerhört viktigt att bevara. Har vi inte historiken med oss kan vi inte heller lära oss i framtiden.

Hur ser du i förhållande till det på den debatt som varit de senaste åren om att historien behöver uppdateras? Ska vi till exempel riva gamla statyer som för vidare en kolonial syn eller byta porträtten så att det blir fler kvinnor?

– För mig handlar det främst om mänskliga rättigheter.

Ja, men konkret. Ska man plocka bort en staty som vissa upplever kränkande?

– Alltså, jag tycker det är jättesvårt. Vi ska göra vårt bästa för att det ska vara mänskliga rättigheter.

Och då kan det vara rätt att plocka bort en staty, eller en tavla eller en bok?

– Om det visar sig att den personen som är på statyn har gjort övergrepp mot mänskliga rättigheter så kan det vara rätt, ja. Men jag är otroligt noggrann med att vi ska inte sudda ut historien.

Men är det då rätt att plocka bort den?

– Jag tror inte att det finns ett rätt svar på det. Men mänskliga rättigheter är för mig jätteviktigt.

/.../

Har du någon gång tvingats ta ställning i en fråga som har kostat dig någonting på riktigt? För det är ju ofta då ens värdegrund eller moraliska kompass sätts på prov.

– Oj. Jag kan inte komma på ett exempel, men det är klart att jag har gjort det. Jag är femtiosex år.

Fast om du inte kommer ihåg det?

– Ja, men det kan vara lite så ibland tycker jag, att man kan komma på saker i efterhand.

Men jag tänker att det här handlar om väldigt avgörande händelser i ens liv. Om man tvingas ta ställning och väljer att följa sin inre röst trots att det kanske kostar ens jobb, karriär eller vänner.

– Ja, men då kanske jag har haft lite tur. Det jag däremot kan tycka är väldigt smärtsamt är när du plötsligt ser vänner eller bekanta eller släktingar ha åsikter som du inte alls själv känner dig bekväm med. Som du kanske aktivt jobbar emot. Där kan jag ibland känna att min moraliska kompass skakar om. För det man borde göra, och som jag många gånger gör, är att försöka svara på ett respektfullt sätt. Att inte kalla dem för det ena eller det andra, utan faktiskt säga att, ”ja, men att alla har rätt till sin åsikt”. Men det är svårt tycker jag.
https://www.svd.se/oscarson-till-min...rfor-duckar-du

Nämnde jag att hon var demokratiminister också?

Stina Oscarsson borde ha ställt den naturliga frågan:
- Kan du definiera begreppet ”mänskliga rättigheter”?

Svaret på den frågan hade varit intressant att läsa.
Citera
2022-02-11, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jeanette Gustafsdotter är inte heller beredd på någon som Stina Oscarsson. Att ställa följdfrågor & kräva svar på motsägelsefulla utsagor är inget som sossepolitiker har råkat ut för på mycket länge.
Det händer ibland, men de är bra på att glida undan, roll with the punches. Till slut fårreortern ge upp, tiden är begränsad och de har fler frågor. Men normalbegåvad bör själv inse att de vägrade svara och ge besked.
Som för lite sen, tror det var lördagsintervju med L Hallengren, hon ville lösa sjuksköterske "kris" med mer pengar till utbildning. Men reportern ifrågasatte det som en lösning då Sverige i ett internationellt perspektiv har många sjuksköterskor. Det blev en stunds goddag yxskaft rundgång från Hallengren när de ifrågasatte hennes svar.
Det viktiga är inte att hon går med på att hon kanske har fel, då det framgår med önskvärd tydlighet att hon är ute och cyklar.
Citera
2022-02-11, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Förvisso något urplockat från sitt sammanhang men är det inte konstigt att anarkisterna som annars brukar förespråka destruktivt kaos tar samma sida som den liberala eliten? Uppenbarligen så är anarkisterna en del av det liberala politiska etablissemanget på samma sätt som neo-konservativa är en del av det eller de explicita liberaler som försöker lura in oss i den islamofobiska återvändsgränden.

Jag klistrar in det jag skrev i förra inlägget.

Det kan jag förklara. Dessa "anarkister" är befinner sig långt, långt ut till vänster. Vaccinet och pandemin är något där alla, oavsett bakgrund, kollektivt ska samverka för att uppnå ett mål. Detta är ett av deras politiska fundament.

Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Jag var sarkastisk och jag spekulerade om amerikanska intressen. Vidare är det väl ingen hemlighet om att Socialdemokraterna i utrikespolitiken gör som de är tillsagda av Washington DC med några få undantag. Jag tror till och med annars Flamman hävdade detta.

Vi har gått igenom det här ett antal gånger. Jag får upprepa mig igen. Vore det så att alla höll med dig men gör saker som motsäger det skulle det vara så att de gör som de blir tillsagda eller är marionetter. Men så är det inte - de håller inte med. Premissen i ditt reonemang är alltså felaktig. Att du för tillfället simpar för Kina eller annan främmande makt innebär inte att alla andra också gör det.
Citera
2022-02-11, 14:50
Medlem
Ett simpande för afrikaner

Soros finansierar BLM men i Sverige introduceras något mer anspråkslöst. Nu ska svenskarna lära sig om afrikanernas historia. Mannen bakom storverket heter Levin.

Citat:
Frihetskämpar, legendariska riken och århundraden av förtryck – svart historia är rik men reduceras ofta till berättelser om enbart slaveriet. Med en ny bok vill journalisten och författaren Amat Levin fylla kunskapsluckorna.

Amat Levin är inte historiker. Men när han 2018 startade Instagramkontot "Svart historia" – "panafrikansk historia i bite size-format" anslöt mängder av följare. Nu kommer en bok med samma namn, tänkt som en introduktion och en guide in i ämnet.

https://www.msn.com/sv-se/noje/other...?ocid=msedgntp

Måste nästan läsa den. Kanske blir jag överraskad, men troligen är det väl bara samma gamla hopkok av överdrifter och fejk.

Namnlära är f.ö en underskattad kunskap. Tillvaron får en ny dimension när man skaffat sig bara basala kunskaper.
Citera
2022-02-11, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar

Soros finansierar BLM men i Sverige introduceras något mer anspråkslöst. Nu ska svenskarna lära sig om afrikanernas historia. Mannen bakom storverket heter Levin.

Måste nästan läsa den. Kanske blir jag överraskad, men troligen är det väl bara samma gamla hopkok av överdrifter och fejk.

Namnlära är f.ö en underskattad kunskap. Tillvaron får en ny dimension när man skaffat sig bara basala kunskaper.

"Soros" "finansierar" BLM? Är du säker?

Trevligt att den boken får åtmistone en köpare men jag måste säga att din verklighetsuppfattning inte har hjälpts av dessa "basala kunskaper". Varje gång du försöker i ett inlägg och jag ser det blir det en massaker.
Citera
2022-02-11, 15:32
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:

Finns ett par trådar om Amat Levin. Givetvis har han gått den gängse karriärvägen via Nöjesguiden.

(FB) Rasisten Amat Levin, chefredaktör på Nöjesguiden
(FB) Tråden om Amat Levin chefredaktören på Nöjesguiden

På tal om namnlära så är det intressant, att som kägla, se att det i det här fallet är samma person som både spelar Bowling & som är själva klotet.

Vet man från vilken av föräldrarna som efternamnet kommer ifrån?
edit:
Den statistikbaserade gissningen är att det är mammans efternamn & att den gambiska pappan övergav familjen ganska omgående.
Senast redigerad av Enoch.Thulin 2022-02-11 kl. 15:46.
Citera
2022-02-11, 16:34
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Vad är det för fel med tvångssterilisering?
Avskaffandet av detta är ju en kraftigt bidragande orsak till eländet i landet.

Inget, förutsatt att det inte sker godtyckligt.

Tvångssteriliseringar är en social katt som fångar sociala problem-möss, där det är likgiltigt om några vill se katten som nazistiskt brun eller liberalt snövit.

Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Hur var det nu. Var det lampskärms- eller tvålfabriken som hon badade för?

BRITISH WW2 DOCTOR REVEALS TRUTH ABOUT BERGEN-BELSEN

https://odysee.com/@HolocaustLiesExp...ERGEN-BELSEN:0

Måste vi bråka om det? Enochs poäng var ju att HBTQ, utan det långsiktiga barnspektivet tenderar att sakna spärrar. Jag ville bara illustrera. Fräulein Grese är ändå en historisk realitet.

Citat:
Ursprungligen postat av redrik.feinfeldt
det tar aldrig slut för sverige är en mänsklig rättighet.

Problemet med mänskliga rättigheter är att svenskarna tar slut.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2022-02-11 kl. 17:00.
Citera
2022-02-11, 16:52
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:

Intressant. Undrar om de tar upp de flerhundraåriga afrikanska erfarenheterna av påtvingad mångkultur.

Det tror jag i och för sig inte. Men den underliggande lågmälda sanningen om den afrikanska erfarenheten av mångkultur kommer inte att ge sig utan tränga igenom den hårdaste hinna av politkorrekthet.
Citera
2022-02-11, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redrik.feinfeldt
Man har nu prövat miljoner gånger att ta in folk över svea rikes gräns som sedan vägrat bli goda upplysta liberaler med sunda värderingar. Till råga på allt verkar deras barn också gå i sina föräldrars spår helt emot liberalernas utopiska drömsamhälle. Därför är det helt logiskt att man nu tvångsomhändertar de stackars barnen som en sista desperat åtgärd för att skydda dom mot deras antiliberala ointgrerbara vårdnadshavare, vad skulle man annars göra? Erkänna sitt misstag, backa och börja prata om andra lösningar, nej, det finns inte, då faller hela skiten. Det börjar bli jobbigt nu.

Jag tror ta mig tusan du har rätt. Nu går självaste godhetsaposteln Anders Lindberg ut med det enligt hans uppfattning självklara förslaget att ännu fler muslimska barn måste tvångsomhändertas. Liberaler och vänster går samman för att skydda den utopiska drömmen. Eftersom det redan idag finns yrkeskriminella 10-11 åringar ute i "orten" och det eviga mantrat är att de sociala, förebyggande åtgärderna måste sättas in "tidigare", så är vi redan nu framme vid sociala insatser vid kanske 5-6 års ålder för att det ska få någon effekt. Vem blir först med att föreslå obligatoriskt omhändertagande vid födseln?

Citat:
Svensk socialtjänst är inte ofelbar.
Men problemet är inte att man ingriper för ofta när barn far illa, utan för sällan.
Självklart måste tvångsåtgärder mot enskilda människor, som exempelvis omhändertaganden av barn utredas rigoröst och omges av starka rättssäkerhetsgarantier och kontroll.
Det handlar om en oerhört ingripande form av myndighetsutövning som får stora konsekvenser för de människor som berörs.
Men med det sagt, så skulle fler barn behöva omhändertas av sociala myndigheter än idag.

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/...erta-fler-barn
Citera
2022-02-11, 16:57
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty
Jag tror ta mig tusan du har rätt. Nu går självaste godhetsaposteln Anders Lindberg ut med det enligt hans uppfattning självklara förslaget att ännu fler muslimska barn måste tvångsomhändertas.

Han glömmer att anledningen till att så "få" barn omhändertas idag är att det kostar multum, pengar som de "utsatta" kommunerna måste dra in på annat först.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in