2021-10-17, 09:37
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redrik.feinfeldt
Högerextremt då det förslår... Tur ingen blev skadad denna gång, det högerextrema våldet kan drabba vem som helst när som helst.

Expressen verkar ha på fötterna om man tittar på formuleringarna i artikeln:

Citat:
Ursprungligen postat av Expressen
Den 53-åriga mannen ska då ha skjutit mot en karavan med fordon.

Misstanken är att han gick till attack ”till synes på grund av rasistiskt hat”.
Efter aggressionen lämnade han platsen, och ansträngde sig för att gömma saker och fordon som användes ..//.. står det i polisuttalandet.

UD: ”Inga uppgifter”
Det finns inga uppgifter om att barnfamiljen ska ha skadats i attacken.
Utrikesdepartement i Sverige har ingen kännedom om händelsen.

"ska då ha skjutit", "till synes på grund av rasistiskt hat", "agressionen". Utrikesdepartementet vet ingenting. "Inga uppgifter".

Det här är Portugal-versionen av "Brandmannen i Boden".
Citera
2021-10-17, 10:00
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Du har ju såklart helt rätt i att 'de lågra förväntningarnas rasism' riskerar att bli/blir en 'självuppfyllande profetia' -- precis som 'stjuktujell jasism' och 'sociå-ekkonommisscka fack-tårrerr' i någon bemärkelse är intrinsikala för 'första generationens invandrare i avsaknad av läs- och skrivförmåga'. I den mån 'en'/'hen'** inte är i besittning av de basala färdigheter som krävs för att konkurrera på arbetsmarknaden i ett kunskapssamhälle kommer 'en'/'hen' naturligtvis inte att kunna 'integreras' i samhället.

I frågan om romer så är ju väldigt komplicerat. Det kan inte reduceras till vare sig 'stjuktujell jasism' eller 'avsaknad av kognitiv förmåga'. Även om man naturligtvis undrar vad fan som pågår när man läser om 'koppartjuvar' som 'brände sig till döds på högspänningsledning'.
Vi måste helt enkelt acceptera att en del av våra medmänniskor är mindre begåvade än snittet, samt att även de som anses vara medelbegåvade eller däröver också har stora hål i sin intelligens på vissa områden.

Exemplet med högspänning är beskrivande för hur kopplingen mellan orsak-verkan och risktagande utan tanke på följderna fungerar för mindre begåvade.
Människor med begränsad intelligens råkar illa ut just på grund av deras begränsade kapacitet och det finns inget vi kan göra åt det.

I St-Petersburg (jag var där) så hade det lokala energibolaget problem med koppartjuvar.
Varje år när underhåll skulle utföras på de stora transformatorerna som förser den sydvästra delen av staden med kraft så hittade man ett antal brända kroppar/koppartjuvar som i sin dumhet försökt att ta sig in transformatorstationen och stjäla koppar med resultatet ögonblicklig elektrifiering/förbränning.

Medias vurmande för mindre begåvade och även de statliga institutionernas vurmande för dessa är ett klart bevis på att även i de sk. begåvades grupp finns stora defekter som inte främjar samhällets utveckling utan på aktivistisk-ointelligent grund bryter sönder fundamentet för välfärdsstaten.
Således kan slutsatsen dras att aktiva inom media tillhör gruppen med begränsad intellektuell kapacitet på flera områden och att aktivismen förenar dessa i deras dumhet.
Att resultatet sedan blir som i religiösa sekter där hjärntvätt är grunden är inget att förvånas över, likaså att landet styrs på det sätt som görs.
Senast redigerad av RobbanUC 2021-10-17 kl. 10:14.
Citera
2021-10-17, 10:31
Medlem
stevenstillss avatar
En liten SvD-spaning igen. Tidningen envisas med sin feminism/Me too- och klimatvurm. Man hakade direkt på drevet mot Hanif Bali med "me too"-artiklar med berättelser från kvinnor som påstod att inget ändrats sedan "me too". En sorts lögnaktig journalistik som försöker låtsas som om "me too" skulle förändrat något. Hybris förstås och en övertro på de mediala berättelserna.

Tidningen har länge haft Miljöpartiet som någon sorts favorit. Nu i samband med partikongressen är bilden mer mångtydig. Läsarna får veta att gängskjutningarna ligger högst upp på dagordningen på kongressen. Inget mysigt och klimatgulligt alls. Idag mer om MP:s partikongress. Nu med en märklig vinkling att Miljöpartiet är PK-Sveriges sista bastion. Övriga partier sägs ha övergett pk:n. Tidningen låter Miljöpartiets ungdomsförbund Aida Badeli framföra det här budskapet. Misstänksam som jag är tror jag det mer är SvD som vill försöka sätta en ny agenda. Tidningen har alltid en agenda att driva. Oklart varför men kanske vill SvD försöka hitta en plats i en mer kritisk omgivning där det kommer nya signaler om att landet är på fel väg och att skutan Sverige måste rätas upp. Inom betalvägg.

https://www.svd.se/miljopartiet--pk-...ts-sista-faste
Senast redigerad av stevenstills 2021-10-17 kl. 10:34.
Citera
2021-10-17, 11:02
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Vi måste helt enkelt acceptera att en del av våra medmänniskor är mindre begåvade än snittet, samt att även de som anses vara medelbegåvade eller däröver också har stora hål i sin intelligens på vissa områden.

Exemplet med högspänning är beskrivande för hur kopplingen mellan orsak-verkan och risktagande utan tanke på följderna fungerar för mindre begåvade.
Människor med begränsad intelligens råkar illa ut just på grund av deras begränsade kapacitet och det finns inget vi kan göra åt det.

I St-Petersburg (jag var där) så hade det lokala energibolaget problem med koppartjuvar.
Varje år när underhåll skulle utföras på de stora transformatorerna som förser den sydvästra delen av staden med kraft så hittade man ett antal brända kroppar/koppartjuvar som i sin dumhet försökt att ta sig in transformatorstationen och stjäla koppar med resultatet ögonblicklig elektrifiering/förbränning.

Medias vurmande för mindre begåvade och även de statliga institutionernas vurmande för dessa är ett klart bevis på att även i de sk. begåvades grupp finns stora defekter som inte främjar samhällets utveckling utan på aktivistisk-ointelligent grund bryter sönder fundamentet för välfärdsstaten.
Således kan slutsatsen dras att aktiva inom media tillhör gruppen med begränsad intellektuell kapacitet på flera områden och att aktivismen förenar dessa i deras dumhet.
Att resultatet sedan blir som i religiösa sekter där hjärntvätt är grunden är inget att förvånas över, likaså att landet styrs på det sätt som görs.

Med avseende på min: det där är ju en truism. Om du betraktar är genomsnittligt begåvad individ, så har ju per definition 50% av populationen samma, eller lägre, kognitiva kapacitet...

Med avseende på din: kunde ha svurit på att jag läste om samma fenomen i Sverige, men lyckades inte hitta det vid en 'snabb-googling'. Det kan såklart vara frågan om ett 'falskt minne' som en konsekvens av mitt 'falska medvetande'. Det kan även ha varit som så att incidenten i Sverige inte resulterade i ond, bråd, död utan istället inskränkte sig till kraftiga brännskador. Icke desto mindre ställer man sig ju frågan -- 'hur fan är det möjligt'?

Then again, på sjuttiotalet var det i Sverige populärt att 'boffa' kontaktlim, tändargas och/eller bensin. Ibland kanske frågan om arv eller miljö är irrelevant. S.k. 'plain dumbassedness' är nog ett globalt fenomen...

I fallet svensk journalistik och stockholmskriminologerna är jag dock osäker på om Hanlon https://en.wikipedia.org/wiki/Hanlon%27s_razor är fullt applicerbar. Men jag vet inte.
Citera
2021-10-17, 11:20
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
En liten SvD-spaning igen. Tidningen envisas med sin feminism/Me too- och klimatvurm. Man hakade direkt på drevet mot Hanif Bali med "me too"-artiklar med berättelser från kvinnor som påstod att inget ändrats sedan "me too". En sorts lögnaktig journalistik som försöker låtsas som om "me too" skulle förändrat något. Hybris förstås och en övertro på de mediala berättelserna.

Tidningen har länge haft Miljöpartiet som någon sorts favorit. Nu i samband med partikongressen är bilden mer mångtydig. Läsarna får veta att gängskjutningarna ligger högst upp på dagordningen på kongressen. Inget mysigt och klimatgulligt alls. Idag mer om MP:s partikongress. Nu med en märklig vinkling att Miljöpartiet är PK-Sveriges sista bastion. Övriga partier sägs ha övergett pk:n. Tidningen låter Miljöpartiets ungdomsförbund Aida Badeli framföra det här budskapet. Misstänksam som jag är tror jag det mer är SvD som vill försöka sätta en ny agenda. Tidningen har alltid en agenda att driva. Oklart varför men kanske vill SvD försöka hitta en plats i en mer kritisk omgivning där det kommer nya signaler om att landet är på fel väg och att skutan Sverige måste rätas upp. Inom betalvägg.

https://www.svd.se/miljopartiet--pk-...ts-sista-faste
Även SVT/SR rapporterar mer kritiskt om MP tycker jag mig märka.

Eftersom jag är lite misstänksam kring den omsvängningen så undrar jag ibland om orsaken kan vara det dåliga opinionsläget för partiet. Redaktionerna är rädda för att MP inte går att rädda kvar i riksdagen vad journalistiken än gör, inte ens flera års skräckpropaganda om jordens undergång har ju kunnat lyfta dem.

När då partiet ändå är kört är det ju bättre för PK-media att så få som möjligt kastar bort sina röster, bättre att dessa röster går till S eller V.

Bara min teori grundat på att jag själv hoppas på 3.9% för MP.
Citera
2021-10-17, 11:29
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Även SVT/SR rapporterar mer kritiskt om MP tycker jag mig märka.

Det verkar som att vissa på den internationella arenan är beredda att kasta klimatalarmismen på soptippen, tillsammans med vindkrafts-skiten. Sverige har inte än fått hela memot än bara. Vi såg Ygeman var ute och snackade om vindkraftsparker "off-shore", men det tåget har gått redan om man istället lyssnar på Boris Johnson.

Det kommer att dödas klimataktivism och börja förespråkas användandet av modern kärnkraft igen, var så säker. Miljöpartiet har gjort sitt och kommer kastas under bussen. Det var heller ingen slump med "blåbrun"-grejen häromveckan att det var just miljöpartiet som fick ta stryk.

Ingenting sker av en slump.
Senast redigerad av Nostradumbass 2021-10-17 kl. 11:32.
Citera
2021-10-17, 11:44
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Det kommer att dödas klimataktivism och börja förespråkas användandet av modern kärnkraft igen, var så säker. Miljöpartiet har gjort sitt och kommer kastas under bussen. Det var heller ingen slump med "blåbrun"-grejen häromveckan att det var just miljöpartiet som fick ta stryk.

Synd att miljöpartiet lämnade miljöfrågorna och de nationella självbestämmandefrågorna man en gång drev. Hade Gahrton bara undvikit flaskan hade utvecklingen kanske tagit en annan riktning tänker jag ibland. Betänk att när Sverige började betala tribut till Fjärde riket 1994 var miljöpartiet en betydelsefull nationell röst.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2021-10-17 kl. 12:01.
Citera
2021-10-17, 12:17
Medlem
Citat:
Med avseende på min: det där är ju en truism. Om du betraktar är genomsnittligt begåvad individ, så har ju per definition 50% av populationen samma, eller lägre, kognitiva kapacitet...

Med avseende på din: kunde ha svurit på att jag läste om samma fenomen i Sverige, men lyckades inte hitta det vid en 'snabb-googling'. Det kan såklart vara frågan om ett 'falskt minne' som en konsekvens av mitt 'falska medvetande'. Det kan även ha varit som så att incidenten i Sverige inte resulterade i ond, bråd, död utan istället inskränkte sig till kraftiga brännskador. Icke desto mindre ställer man sig ju frågan -- 'hur fan är det möjligt'?

Then again, på sjuttiotalet var det i Sverige populärt att 'boffa' kontaktlim, tändargas och/eller bensin. Ibland kanske frågan om arv eller miljö är irrelevant. S.k. 'plain dumbassedness' är nog ett globalt fenomen...

I fallet svensk journalistik och stockholmskriminologerna är jag dock osäker på om Hanlon https://en.wikipedia.org/wiki/Hanlon%27s_razor är fullt applicerbar. Men jag vet inte.

Trollar du? Tror du på ett enda ord av det här?

Lärare, sociologer, kriminologer har det gemensamt att de anser, till stor del genom sin "utbildning", att alla problem, som av en händelse, löses genom att de ska få mer bestämmande och "resurser". Eftersom detta pågår i den akademiska världen så kommer det bara att vara medhåll kring detta från alla håll och ingen som säger emot. Det är så en instutition som bara ser till sig själv automatiskt beter sig. Skillnaden mot politiska partier är t.ex. att partier behöver folk som röstar på dem.

Allt detta betalas med skattepengar och vi har inget inflytande.

Detta reducerar du till att det skulle vara så att lärare m.fl. inte skulle vara smarta nog att se vissa saker? Det är så uppåt väggarna idiotiskt att det är svårt att tro att du inte trollar. Gör du det?
Citera
2021-10-17, 12:30
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Det verkar som att vissa på den internationella arenan är beredda att kasta klimatalarmismen på soptippen, tillsammans med vindkrafts-skiten. Sverige har inte än fått hela memot än bara. Vi såg Ygeman var ute och snackade om vindkraftsparker "off-shore", men det tåget har gått redan om man istället lyssnar på Boris Johnson.

Ingenting sker av en slump.

Nej några inflytelserika industrimän i landet plus kanske Vetenskapsakademin verkar ha satt ner foten kring hoten mot landets gamla basnäringar skogen, stålet och kraften. Och cementindustrin på Gotland. Även den en gammal näring. Håller landet på att avindustrialiseras? Ingen har kunnat sätta emot när miljökraven skruvats upp i tillståndsprocesserna. Ja det är en sorts försumlighet här från regering och riksdag. Man har blivit offer för sin egen miljöretorik när miljöaktivister i skymundan fått påverka och tillämpa regelverket. Oj då var det så här det blev. Stefan Löfven har sovit. Det är uppenbart. Nu får Miljöpartiet bära hundhuvudet.
Senast redigerad av stevenstills 2021-10-17 kl. 12:50.
Citera
2021-10-17, 13:19
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Nej några inflytelserika industrimän i landet plus kanske Vetenskapsakademin verkar ha satt ner foten kring hoten mot landets gamla basnäringar skogen, stålet och kraften. Och cementindustrin på Gotland. Även den en gammal näring. Håller landet på att avindustrialiseras? Ingen har kunnat sätta emot när miljökraven skruvats upp i tillståndsprocesserna. Ja det är en sorts försumlighet här från regering och riksdag. Man har blivit offer för sin egen miljöretorik när miljöaktivister i skymundan fått påverka och tillämpa regelverket. Oj då var det så här det blev. Stefan Löfven har sovit. Det är uppenbart. Nu får Miljöpartiet bära hundhuvudet.
Tråkigt nog så är skadan redan skedd, och skadan är av storleken enorm, omöjlig att uppskatta..
Erfarenheter från Tung industri visar att förlorad produktion kostar MINST TRE GÅNGER så mycket att komma ikapp som det ursprungliga tappet.
När industrier inte får tillstånd till etablering, det finns inte stöm, eller efter moget övervägande väljer att INTE investera i Svärje så är det till hela nationens förlust.
Antalet kriser i dagsläget i Svärje behöver inte räknas upp i denna tråd då merparten av deltagarna i diskussionen är fullt medvetna om detta, även om vissa förnekar denna verklighet och har en infantil förhoppning att allt kommer att lösa sig genom mera av samma politik.
Svärje har förlorat så mycket av den förda politiken som propagerats för och saluförts av media att det inte längre finns någon reell chans att styra upp situationen.
Spelet är helt enkelt över, det är bara frågan om NÄR landet faller.
Medias roll och skuld till den uppkomna situationen som leder till nationens nedgång och mycket möjligt även dess slutliga fall/upplösning är väl dokumenterad och skall inte förringas.
Kanske får vi se en motsvarande process som i Italien eller Rumänien när folket blir hungriga och fryser, och inte bara statschefen avrättas utan även alla medhjälparna i media, myndigheter, partier och organisationer som möjliggjort detta?
Citera
2021-10-17, 13:24
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ingen har kunnat sätta emot när miljökraven skruvats upp i tillståndsprocesserna. Ja det är en sorts försumlighet här från regering och riksdag. Man har blivit offer för sin egen miljöretorik när miljöaktivister i skymundan fått påverka och tillämpa regelverket. Oj då var det så här det blev. Stefan Löfven har sovit. Det är uppenbart. Nu får Miljöpartiet bära hundhuvudet.

Nu gör jag ett avsteg från min utlovade tystnad i frågan, men kan bara konstatera att hade de läst Popper istället för Potter (som Amazon föreslår när man söker efter Popper) hade inte utopisterna tillåtits stenlägga vägen till helvetet.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2021-10-17 kl. 13:29.
Citera
2021-10-17, 14:06
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Trollar du? Tror du på ett enda ord av det här?

Lärare, sociologer, kriminologer har det gemensamt att de anser, till stor del genom sin "utbildning", att alla problem, som av en händelse, löses genom att de ska få mer bestämmande och "resurser". Eftersom detta pågår i den akademiska världen så kommer det bara att vara medhåll kring detta från alla håll och ingen som säger emot. Det är så en instutition som bara ser till sig själv automatiskt beter sig. Skillnaden mot politiska partier är t.ex. att partier behöver folk som röstar på dem.

Allt detta betalas med skattepengar och vi har inget inflytande.

Detta reducerar du till att det skulle vara så att lärare m.fl. inte skulle vara smarta nog att se vissa saker? Det är så uppåt väggarna idiotiskt att det är svårt att tro att du inte trollar. Gör du det?
Du har uppenbara problem med att läsa innantill.

Inlägget du besvarade nämnde inte med ett (1) ord lärare. Och du missade uppenbarligen negationen när jag pekade på Hanlon.

Beträffande kriminologerna så är det ju intressant att de s.k. 'stockholmskrimniologerna' har en tämligen dramatiskt avvikande uppfattning från internationell mainstream inom samma forskningsström. Det var det jag pekade på. Jag beklagar att du trodde det handlade om 'lärare' i allmänhet.

Så, svaret på din fråga är huvudsakligen sluta läsa hermeneutiskt och sluta ljug. Det är ett ganska, för säga att inte säga väldigt, oärligt beteende. Nästan så man tror att du gör dig dummare än du är. Återigen. Jag tror inte riktigt Hanlon är applicerbar på dig, heller.

Men, det var trevligt av dig att låta bli att kalla mig 'icke-icke-nazist'.
--

Beträffande 'lärarkårens' (inte 'universitetslärarkåren' -- det är två olika grupper) så är det klart att jag ser det som ett bekymmer att de i stor utsträckning rekryteras från delpopulationer i avsaknad av akademisk tradition. Samt då, att lärarutbildningarna, påfallande ofta, har extremt låga antagningskrav. Men det var inte det inlägget du besvarade handlade om.
Senast redigerad av hogerspoket 2021-10-17 kl. 14:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in