2022-01-06, 21:29
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Det Cwejman beskriver är ju hur svenskarna hukar under sina åsiktsförtryckare. Man får inte säga att de apatiska flyktingbarnen kanske simulerar. Det går inte att säga i ett åsiktsklimat där experter och media och politik - jag man kan kalla det för det omhändertagande skiktet - har tolkningsföreträde. Ja landet Sveriges själva raison d´etre är och har varit fördelningspolitik och omhändertagande av svaga grupper. Cwejman i artikeln:

"Ideologi och viljan att vara på "rätt sida om historien" har övertrumfat försiktighet och det nödvändiga kritiska förhållningssättet. Med anklagelser om rasism, högerextremism, populism, fake news, eller koppling till Sverigedemokraterna har nästan vem som helst i svensk offentlighet kunnat förvandlas till en lydig och tyst medlöpare."

Jag vet inte att det kan kallas att skylla på svenskarna. Men visst saknas civilkurage i landet. Folk går omkring och hukar. Om barnläkarföreningen och socialstyrelsen bestämmer att barnen är sjuka så måste det vara rätt. Om inte annat så är det politiskt rätt. Gellert Tamas kan nog sägas haft politiskt rätt när han sade att barnen var sjuka. Ja det ger DDR-vibbar. Jag känner och lider med mitt folk.
Detta åsiktsförtryck upphör inte av sig självt , förrän man stoppar det, resolut. Samt kastar ut de ansvariga från landet (eller något annat mer effektivt)
Citera
2022-01-06, 21:32
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrackerPower
-
Precis.
Global kommunism eller Globohomo kommer därför aldrig fungera pga samma anledning som kommunism inte fungerar.
Därför är det inte "en bra" tanke. Det är ren ondska och destruktivt för mänskligheten.
Det ligger i sakens natur att någonstansare som jag inte vill experimentera med min närmiljö. Varsomhelstare drar bara vidare när deras storslagna idéer slog slint som vanligt.
Citera
2022-01-06, 22:04
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McAz
Att Sverige numera dras med en uppsjö allvarliga komplikationer till följd av en massinvandring som majoriteten av svenskarna varit emot är dessa problem ändå svenskarnas fel enligt en debattartikel av Adam Cwejman.

Jag tycker personligen att det är en magstark slutsats och att alla slutsatser likt denna är felaktiga då man förvandlar offer till förövare. För det är precis det det handlar om. Svenskarna är offer av en odemokratiskt utförd politik och masspropaganda samt kraftiga förföljelser av oliktänkande, något som pågått i decennier. Men som lök på laxen försöker man nu lägga skulden på svenska folket.
För ärlighetens skull hade författaren kunnat undersöka hur svenska folket kunnat utveckla en sådan oerhörd rädsla för rasiststämpeln. Det verkar som om rädslan varit helt irrationell och obefogad vilket alla svenskar numera vet inte varit fallet.

https://www.gp.se/ledare/hellre-fals...ser-1.63111743

De invandringsansvariga partierna och media har gemensamt och i samförstånd skapat det nya Sverige och nu ska skulden och ansvaret placeras på svenska folket.

Motbjudande och sanslöst fräckt av Adam Cwejman!

Citat:
Tystnadskulturen som växt fram i Sverige bygger i mångt och mycket på den djupt rotade rädslan som finns inom svensk tjänstemannaklass, och innerstadsmedelklass generellt, att framstå som ond eller sticka ut från mängden med inopportuna åsikter.

Hellre falsk, inför sig själv, sin näste och samhället som helhet, än att framstå som kall och i avsaknad av medmänsklighet. Rädslan att uteslutas ur medelklassens in-grupp har betytt mer än att hjälpa de som faktiskt far illa i Sverige, må de vara barn till asylsökande eller kvinnor som lever i våldsamma hedersrelationer.

Ideologi och viljan att vara på "rätt sida om historien" har övertrumfat försiktighet och det nödvändiga kritiska förhållningssättet. Med anklagelser om rasism, högerextremism, populism, fake news, eller koppling till Sverigedemokraterna har nästan vem som helst i svensk offentlighet kunnat förvandlas till en lydig och tyst medlöpare.

Den svenska kulturen har idag karaktären av en mobbningskultur. Folk hukar för att inte bli nästa mobboffer.

Hukandet är inte minst (kanske rentav främst?) ett resultat av mobbarmedias skoningslösa drev mot tillräckligt viktiga dissidenter med ovälkomna "kritiska förhållningssätt" jämte ett och annat drev mot någon oviktig dissident för att statuera exempel och skrämma gemene man.

Adam Cwejman är tillräckligt intelligent för att inse vilken helt central roll som hans egen yrkeskår spelar - men i likhet med alla journalister, så låtsas han vara totalt omedveten om det.

Förvandlingen av Sverige hade omöjligen kunnat genomföras utan den svenska journaliskårens helhjärtade engagemang för transformationen.

"Ideologi och viljan att vara på "rätt sida om historien" har övertrumfat försiktighet och det nödvändiga kritiska förhållningssättet" hos ALL svensk mainstream media.

"Med anklagelser om rasism, högerextremism, populism, fake news, eller koppling till Sverigedemokraterna har nästan vem som helst i svensk offentlighet kunnat förvandlas till en lydig och tyst medlöpare" av svensk mainstream media. ALL svensk mainstream media har slutit upp och deltagit i smutskastning, skändande och brännmärkning.
Citera
2022-01-06, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Detta åsiktsförtryck upphör inte av sig självt , förrän man stoppar det, resolut. Samt kastar ut de ansvariga från landet (eller något annat mer effektivt)

Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
.. Den svenska kulturen har idag karaktären av en mobbningskultur. Folk hukar för att inte bli nästa mobboffer.

Hukandet är inte minst (kanske rentav främst?) ett resultat av mobbarmedias skoningslösa drev mot tillräckligt viktiga dissidenter med ovälkomna "kritiska förhållningssätt" jämte ett och annat drev mot någon oviktig dissident för att statuera exempel och skrämma gemene man.

Åsiktsförtrycket och mobbningskulturen är en del av den svenska feministiska kulturen. Den bär honornas kännetecken. "Du vet väl vad de säger om dig .."
Citera
2022-01-06, 23:58
Medlem
Mjälls avatar
När folk inte ens pallar låtsas bemöta ett rakt och tydligt enkelt resonemang har man vunnit debatten. Tänker dock inte sänka mig till svepande invektiv.

Btw såg ni DN's artikel om "gangsterns återtåg in i kulturen" eller något? (tidigare i veckan)

Inte mkt o diskutera här egentligen
Citera
2022-01-07, 00:41
Medlem
Citat:
De invandringsansvariga partierna och media har gemensamt och i samförstånd skapat det nya Sverige och nu ska skulden och ansvaret placeras på svenska folket.

Motbjudande och sanslöst fräckt av Adam Cwejman!

Den svenska kulturen har idag karaktären av en mobbningskultur. Folk hukar för att inte bli nästa mobboffer.

Adam Cwejman är tillräckligt intelligent för att inse vilken helt central roll som hans egen yrkeskår spelar - men i likhet med alla journalister, så låtsas han vara totalt omedveten om det.

Förvandlingen av Sverige hade omöjligen kunnat genomföras utan den svenska journaliskårens helhjärtade engagemang för transformationen.

"Ideologi och viljan att vara på "rätt sida om historien" har övertrumfat försiktighet och det nödvändiga kritiska förhållningssättet" hos ALL svensk mainstream media.

"Med anklagelser om rasism, högerextremism, populism, fake news, eller koppling till Sverigedemokraterna har nästan vem som helst i svensk offentlighet kunnat förvandlas till en lydig och tyst medlöpare" av svensk mainstream media. ALL svensk mainstream media har slutit upp och deltagit i smutskastning, skändande och brännmärkning.

Svensk etablissemangsmedia är en förlängning av svenskt etablissemang. Vad skulle alternativet vara - att media och enbart media gick i en annan riktning?

I vilket fall är den här tråden ett dokument på att debatt faktiskt har förts. Det går knappast att ljuga ihop att så inte har skett - i synnerhet inte i denna tråd.
Citera
2022-01-07, 00:51
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Svensk etablissemangsmedia är en förlängning av svenskt etablissemang. Vad skulle alternativet vara - att media och enbart media gick i en annan riktning?

I vilket fall är den här tråden ett dokument på att debatt faktiskt har förts. Det går knappast att ljuga ihop att så inte har skett - i synnerhet inte i denna tråd.

Din kommentar är ett utmärkt exempel på, att fisken ser inte vattnet den simmar i. Givetvis beter sig journalister i alla jämförbara länder precis som svenska journalister... (ironi).
Citera
2022-01-07, 00:59
Medlem
Citat:
Din kommentar är ett utmärkt exempel på, att fisken ser inte vattnet den simmar i. Givetvis beter sig journalister i alla jämförbara länder precis som svenska journalister... (ironi).

Jag fattar inte ett ord av detta.
Citera
2022-01-07, 05:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Problemen med att leva i diaspora - En analys från vänstern

Det finns ju strängt taget ingen anledning att läsa galna konspirationsteorier när verkligheten är så mycket mer spännande.

För de giganter och följare som söker en djupare förståelse kring problemen med att leva i diaspora så rekommenderas varmt denna föreläsning av Michael Walzer. Den är några år gammal men som jag förstår det så är de problem och frågeställningar som han tar upp ständigt aktuella. Han refererar själv till principiella frågor och lösningar som jag tolkar som tusenåriga.

Ber de som väljer att lyssna (tar ca 50 minuter men de första 25 är de riktigt intressanta ) att fundera kring de djupare implikationerna med det som Walzer tar upp som särdragen för den del av judarna som lever i diaspora men även i sitt hemland. Det bör noteras att Walzer verkar vara djupt respekterad och att han blivit inviterad att vara "key note speaker" vid konferenser som behandlar frågan om "Jews and the left".

Enligt Walzer så finns det särskilt 6 karaktärsdrag/ föreställningar (som han som en vänsterman vill lyfta fram som ständigt närvarande och därför svårhanterliga):

1. Idén om det utvalda folket

2. Kvinnornas underordning under männen

3. Rädslan för och det därpå följande hatet mot goyen

4. Hovjuden - gör dig nyttig för härskaren. Stärk härskarens makt. Bekämpa populism.

5. Rabbinen och oligarken som naturliga ledare för det egna samhället - icke demokratiskt styre

6. Fientligheten mot det politiska.

Det är en djupt fascinerande och som jag tolkar det ärlig redogörelse som Walzer lämnar. Själv fann jag särskilt punkterna 3 och 4 intressanta.

https://www.youtube.com/watch?v=YqSLxjMRCyo&t=2203s

Mycket intressant och bra tal av Michael Walzer. Fäste mig vid detta att judiska ättlingar trivs bäst i länder med stark stat (så länge den inte är emot dem). Skall vi se ett ökat inflöde av detta folk till Kina i proportion till sönderfallet av USA? Intressant också att Walzer menade att det behövs en ny tolkning av texterna (?) och av den judiska filosofin. Walzers tar ju upp detta med den judiska passiviteten/vekheten, som jag första gången så i texter av Wittgenstein i min ungdom och som var svårbegriplig i synnerhet som just Wittgensteins far "Karl Otto Clemens Wittgenstein (1847–1913) became an industrial tycoon, and by the late 1880s was one of the richest men in Europe, with an effective monopoly on Austria's steel cartel.[24][30] Thanks to Karl, the Wittgensteins became the second wealthiest family in the Austro-Hungarian Empire, only the Rothschilds being wealthier." (Wikipedia) Man förstår varför författaren och filosofen Lars Gustavsson ville vara jude.

“So long as Judaism flourishes among Jews there is no need to talk of safeguarding race or nationality; both are automatically preserved by the religion.” Israel Zangwill
Citera
2022-01-07, 06:11
Medlem
CrackerPowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swordomer
Mycket intressant och bra tal av Michael Walzer. Fäste mig vid detta att judiska ättlingar trivs bäst i länder med stark stat (så länge den inte är emot dem). Skall vi se ett ökat inflöde av detta folk till Kina i proportion till sönderfallet av USA? Intressant också att Walzer menade att det behövs en ny tolkning av texterna (?) och av den judiska filosofin. Walzers tar ju upp detta med den judiska passiviteten/vekheten, som jag första gången så i texter av Wittgenstein i min ungdom och som var svårbegriplig i synnerhet som just Wittgensteins far "Karl Otto Clemens Wittgenstein (1847–1913) became an industrial tycoon, and by the late 1880s was one of the richest men in Europe, with an effective monopoly on Austria's steel cartel.[24][30] Thanks to Karl, the Wittgensteins became the second wealthiest family in the Austro-Hungarian Empire, only the Rothschilds being wealthier." (Wikipedia) Man förstår varför författaren och filosofen Lars Gustavsson ville vara jude.

“So long as Judaism flourishes among Jews there is no need to talk of safeguarding race or nationality; both are automatically preserved by the religion.” Israel Zangwill
-
Nej.
Kineser kommer inte bli lurade av Juden.
Kinesiska finans polare som säger det. I Svenska ögon skulle de här kottarna var så nazistiska höger extrema att det inte skulle passa eran vänster smutsiga politiska skala.

Det är endast "vita" som inte har fattat reglerna säger de och skrattar. Jag skrattar med dem för att de betalar för drickat. Men va fan när säger man ifrån lixom.
Citera
2022-01-07, 09:04
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin

Man kan börja med att avskaffa den kvinnliga rösträtten.
Citera
2022-01-07, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Man kan börja med att avskaffa den kvinnliga rösträtten.

Du kan ju fråga Experten vad hon tycker om det. - Nej, det är omöjligt och inte önskvärt att avskaffa kvinnlig rösträtt. Däremot vore ju en korrekt värdering på lika villkor önskvärd när det gäller rekrytering och allt annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in