2021-10-17, 14:19
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Oj då var det så här det blev. Stefan Löfven har sovit. Det är uppenbart. Nu får Miljöpartiet bära hundhuvudet.

Man kan utgå från att allt du ser i tidningarna är opinionsbildning. Nu har man börjat opinionsbilda för annat än man opinionsbildade för före 2020. Alla dom här tokerierna med tillstånd och miljöregler är för att belysa hur iditoiskt det blev med miljöalarmismen. Folk måste tycka "meh, bort med skiten!" och när man når dit i opinionen kan man plocka bort klimatalarmismen och återställa miljöreglerna till nivåer där dom var förrut. Och då kommer det ske över en natt. Enligt principen "att miljöreglerna var idiotiska det har vi alltid tyckt".

För att kunna ge industrin rätt förutsättningar är säker och tillförlitlig el ett måste. Utan det kan vi skita i allting och gå hem. Därför är det viktigt här med opinionsbildningen för säker grön och ofarlig kärnkraft.

Det som blir meckigt är att göra allting i rätt ordning. Det gick bra att ta bort Greta, trots att SVT försökte lansera en ny Greta häromdagen. Linnea hette hon visst den här gången, men den "nylanseringen" skedde till mycket mindre hejjarop och halleluja-sjungande än förra gången.

https://sverigesradio.se/artikel/17-...limatets-skull

Knappt någon som brydde sig nämnvärt.

Detta samtidigt som Expressens Dahlbergska skriver om hur jävla bra och nödvändigt kärnkraft är.
https://www.expressen.se/ledare/anna...-och-i-europa/

EU beställde visst också någon rapport där man pekar på att kärnkraft inte är farligt för varken människor eller miljön.

https://www.reuters.com/article/us-e...-idINKBN2BJ0F0
Citat:
A draft of the JRC report, seen by Reuters and due to be published next week, said nuclear deserves a green label.

“The analyses did not reveal any science-based evidence that nuclear energy does more harm to human health or to the environment than other electricity production technologies,” it said.

Men vi är inte redo för grön kärnkraft riktigt än. Vi får nog tugga i oss lite ny information om kalla kriget först. Kalla kriget som var uppbyggt på doktrinen "mutal assured destruction", med kärnvapen som skulle ge nukleär vinter i 2 miljoner år. Nu säger experter att det det inte finns vetenskapsbaserade bevis för att kärnkraft skulle vara farligt?

Så vi ser en långsam vridning av opinionen. Det tar tid, men omställningen i opinionen har redan börjat och håller på att accelerera. Jag tror inte vi håller på att se en avindustrialisering av Sverige, men jag tror att vi kommer att få se ett maktskifte inom svenskt näringsliv där gamla maktstrukturer kommer att slås sönder och bytas ut -- så att vi som land får bättre kontroll över infrastrukturellt viktiga saker i samhället.

Att gamla unkna maktkoncentrationer bryts är nog inte bara av ondo. Handelsbanken gör grejer:
Citat:
De tre personer som drog upp porten under bladguldsdekoren på Industrivärdens jugendhus på Storgatan 10 i Stockholm den 19 januari 2015 hade ingen aning om att mötet skulle bli starten på en process som drygt sex år senare skulle leda till slutet för en nära 80-årig maktsfär.

https://www.svd.se/klassisk-maktsfar...pok-forsvinner

En epok är påväg att försvinna. Vi är inne i ett paradigmskifte.

Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Tråkigt nog så är skadan redan skedd, och skadan är av storleken enorm, omöjlig att uppskatta...// //... Spelet är helt enkelt över, det är bara frågan om NÄR landet faller.

Sluta upp med den här störtlöjliga defaitismen.

Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Nu gör jag ett avsteg från min utlovade tystnad i frågan, men kan bara konstatera att hade de läst Popper istället för Potter (som Amazon föreslår när man söker efter Popper) hade inte utopisterna tillåtits stenlägga vägen till helvetet.

Som jag pekat på håller ju opinionen på att vända i ett stort antal frågor. Och den stenlagda vägen till helvetet leder ju även från helvetet. Det är ju bara att gå åt andra hållet. Men "for the record", vi kan lämna kvar Per Bolund. Det sista var kanske onödigt men jag tror den gode Per vet vad hans klocka är slagen.

Politiker är expendables. Det är i syvende och sist inte dom som bestämmer.
Senast redigerad av Nostradumbass 2021-10-17 kl. 14:48.
Citera
2021-10-17, 16:04
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Politiker är expendables. Det är i syvende och sist inte dom som bestämmer.
Likväl så har utvecklingen gått åt fel håll under alldeles för många år.
Att vinden till viss del nu synes ha vänt betyder inte att allt blir "Milk and honey" över en natt, snarare att medias popagandister och aktivisterna i myndigheter, kommunal och statlig förvaltning sitter kvar länge än, möjligen ända till pensionen (upp till 40 år) och påverkar utvecklingen hela vägen.
På samma sätt som i det forna östblocket kommer dessa ideologiska stoppklossar ställa till mycket elände, och det finns dessutom tiotusentals av dessa precis överallt.

Möjligen skulle en motsvarighet till Av-Nazifieringen i Tyskland efter 1945 kunna råda bot på den rödgröna sjukan i PS och pressen, men stormen av gråt, tandagnissel och gnäll skulle bli enorm och med största säkerhet stoppa varje försök att avskeda aktivisterna från sina "sk. arbeten" i media.

Eufori över att en kvällsupplaga/slaskpressen vänder sig efter vinden och att EU försiktigt känner sig för och möjligen under en långt avlägsen framtid byter fot gällande kärnkraft betyder i dagsläget ingenting alls när det finns partier i Europa som baserar sin plattform på utrotandet av all kärnkraft.
För gemene man i Svärje så finns det endast ett alternativ under de närmaste åren: Betala dyrt för dårskapen och var glad.
Senast redigerad av RobbanUC 2021-10-17 kl. 16:06.
Citera
2021-10-17, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Du har uppenbara problem med att läsa innantill.

Inlägget du besvarade nämnde inte med ett (1) ord lärare. Och du missade uppenbarligen negationen när jag pekade på Hanlon.

Beträffande kriminologerna så är det ju intressant att de s.k. 'stockholmskrimniologerna' har en tämligen dramatiskt avvikande uppfattning från internationell mainstream inom samma forskningsström. Det var det jag pekade på. Jag beklagar att du trodde det handlade om 'lärare' i allmänhet.

Så, svaret på din fråga är huvudsakligen sluta läsa hermeneutiskt och sluta ljug. Det är ett ganska, för säga att inte säga väldigt, oärligt beteende. Nästan så man tror att du gör dig dummare än du är. Återigen. Jag tror inte riktigt Hanlon är applicerbar på dig, heller.

Men, det var trevligt av dig att låta bli att kalla mig 'icke-icke-nazist'.
--

Beträffande 'lärarkårens' (inte 'universitetslärarkåren' -- det är två olika grupper) så är det klart att jag ser det som ett bekymmer att de i stor utsträckning rekryteras från delpopulationer i avsaknad av akademisk tradition. Samt då, att lärarutbildningarna, påfallande ofta, har extremt låga antagningskrav. Men det var inte det inlägget du besvarade handlade om.

Jaså, verkligen? Låt oss se.
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Det är ju en intressant reflektion att socialarbetare och lärare skulle vara i avsaknad av det kognitiva kapital som krävs för att kunna förstå detta. Det ligger kanske någonting i det -- det är ju idag dessvärre som så att lärarhögskolan (och i viss mån socialhögskolans mer yrkesorienterade utbildningarna) inte direkt kan sägas ha möjlighet att göra 'hi-grading' i urvalsprocessen.

Från det förra inlägget - som är på samma tema du fortsätter med. Kan du stå för vad du säger?

Det finns inget resonemang i det du skriver. Det som lärs ut (för skattepengar) är precis det jag sagt. Och då kommer du med att eleverna inte är smarta nog för att...vad? För dumma för att helt och fullt förstå teoribyggena som görs för skattepengar? Det är rent nonsens. Alltså frågade jag, du kan väl inte på tro på ett enda ord du kommer med?

Man kan undra om du låg i koma förra året. Året då BLM var på tapeten och det hade med brottslighet att göra. Just stockholmsfalangen (bara i Sverige, bara i Stockholm) bland kriminologer skulle vara lite skev? Motivering bakom det från dig: ingen. Naturlligtvis. Det var inte som om det fanns en stor massa kriminologer som sade ifrån vad gäller BLM.
Citera
2021-10-17, 17:48
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Likväl så har utvecklingen gått åt fel håll under alldeles för många år.
Att vinden till viss del nu synes ha vänt betyder inte att allt blir "Milk and honey" över en natt

Även du verkar ha uppenbara problem att läsa innantill.
Citera
2021-10-17, 18:19
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Jaså, verkligen? Låt oss se.

Från det förra inlägget - som är på samma tema du fortsätter med. Kan du stå för vad du säger?

Det finns inget resonemang i det du skriver. Det som lärs ut (för skattepengar) är precis det jag sagt. Och då kommer du med att eleverna inte är smarta nog för att...vad? För dumma för att helt och fullt förstå teoribyggena som görs för skattepengar? Det är rent nonsens. Alltså frågade jag, du kan väl inte på tro på ett enda ord du kommer med?

Man kan undra om du låg i koma förra året. Året då BLM var på tapeten och det hade med brottslighet att göra. Just stockholmsfalangen (bara i Sverige, bara i Stockholm) bland kriminologer skulle vara lite skev? Motivering bakom det från dig: ingen. Naturlligtvis. Det var inte som om det fanns en stor massa kriminologer som sade ifrån vad gäller BLM.

Då kanske du skulle citerat det inlägget och inte ett helt annat?

Jag antar, därmed, att du är för dum och/eller oärlig för att fatta denna basala argumentationsprincip och därmed skiter jag tämligen högaktningsfullt i vad du såväl tycker, som vad du tänker.

Du kan inte ens föra en rimlig diskurs -- varför skulle jag slösa någon som helst tid på att försöka fördjupa ett resonemang för dig? Du har ju inte ens fattat den mest basala aristoteliska principen kring hur man bedriver en diskussion.

Ha en trevlig afton.
Citera
2021-10-17, 18:52
Medlem
Jag har tidigare fått hjälp med att låsa upp premium artiklar från Expressen av trådlurkare. Jag testar att göra ett nytt försök.

Expressen har ett reportage om ärvd arbetslöshet i Åmål. Nedan från ingressen väcker min nyfikenhet.

Citat:
Det är känsligt att fördjupa sig i varför arbetslösheten går i arv hos familjer med svensk bakgrund i Åmål.

– Ett minfält, säger forskaren Henrietta Huzell.

Vad syftas på med "svensk bakgrund" ? Expressen brukar ju inte vara obekväma med att explicit framhålla utländsk bakgrund som en faktor i dylika sammanhang så just nämnandet av "svensk" bakgrund gör att i alla faĺl jag tänker i banor av riktiga svenskar här.

Då inställer sig i så fall följdfrågan varför det är ett "minfält" att undersöka etniska svenskars arbetslöshet? Brukar ju normalt vara helt riskfritt att attackera etniska svenskar.

Om det inte är etniska svenskar som åsyftas ser jag bara ett tredjegenerationens invandrarmisslyckande och där syftet är att framhålla att de är "svenskar" men via strukturell rasism går det åt helvete ändå. Något annat kan det ju inte vara helt enkelt.

Någon som har svaret? Tack på förhand i så fall.

https://www.expressen.se/nyheter/man...ar-arbetslosa/
Citera
2021-10-17, 22:17
Medlem
Citat:
Det verkar som att vissa på den internationella arenan är beredda att kasta klimatalarmismen på soptippen, tillsammans med vindkrafts-skiten. Sverige har inte än fått hela memot än bara.

...

Ingenting sker av en slump.

Visst sker det saker av en slump. Till exempel var det nyss en Förintelsekonferens i Malmö där 2 av 50 inbjudna statschefer sägs ha visat upp sig, och så slumpade det sig idag att:
Ann Linde @AnnLinde
Just arrived in Israel. This official visit marks a new beginning in the relationship between Israel [and] Sweden. Will be meeting with foreign minister @yairlapid and president Isaac Herzog. This will be the first visit by a Swedish foreign minister to Israel in ten years.
5:03 PM · Oct 17, 2021·Twitter for iPhone
https://twitter.com/AnnLinde/status/...931490310?s=20

Så visst finns slumpen.
Citera
2021-10-18, 07:13
Medlem
Citat:
Man kan utgå från att allt du ser i tidningarna är opinionsbildning. Nu har man börjat opinionsbilda för annat än man opinionsbildade för före 2020. Alla dom här tokerierna med tillstånd och miljöregler är för att belysa hur iditoiskt det blev med miljöalarmismen. Folk måste tycka "meh, bort med skiten!" och när man når dit i opinionen kan man plocka bort klimatalarmismen och återställa miljöreglerna till nivåer där dom var förrut. Och då kommer det ske över en natt. Enligt principen "att miljöreglerna var idiotiska det har vi alltid tyckt". För att kunna ge industrin rätt förutsättningar är säker och tillförlitlig el ett måste. Utan det kan vi skita i allting och gå hem. Därför är det viktigt här med opinionsbildningen för säker grön och ofarlig kärnkraft.
Det som blir meckigt är att göra allting i rätt ordning. Det gick bra att ta bort Greta, trots att SVT försökte lansera en ny Greta häromdagen. Linnea hette hon visst den här gången, men den "nylanseringen" skedde till mycket mindre hejjarop och halleluja-sjungande än förra gången.
https://sverigesradio.se/artikel/17-...limatets-skull

Knappt någon som brydde sig nämnvärt. Detta samtidigt som Expressens Dahlbergska skriver om hur jävla bra och nödvändigt kärnkraft är.https://www.expressen.se/ledare/anna...-och-i-europa/EU beställde visst också någon rapport där man pekar på att kärnkraft inte är farligt för varken människor eller miljön.https://www.reuters.com/article/us-e...-idINKBN2BJ0F0Men vi är inte redo för grön kärnkraft riktigt än. Vi får nog tugga i oss lite ny information om kalla kriget först. Kalla kriget som var uppbyggt på doktrinen "mutal assured destruction", med kärnvapen som skulle ge nukleär vinter i 2 miljoner år. Nu säger experter att det det inte finns vetenskapsbaserade bevis för att kärnkraft skulle vara farligt?

Så vi ser en långsam vridning av opinionen. Det tar tid, men omställningen i opinionen har redan börjat och håller på att accelerera. Jag tror inte vi håller på att se en avindustrialisering av Sverige, men jag tror att vi kommer att få se ett maktskifte inom svenskt näringsliv där gamla maktstrukturer kommer att slås sönder och bytas ut -- så att vi som land får bättre kontroll över infrastrukturellt viktiga saker i samhället.

Att gamla unkna maktkoncentrationer bryts är nog inte bara av ondo. Handelsbanken gör grejer:
En epok är påväg att försvinna. Vi är inne i ett paradigmskifte. Som jag pekat på håller ju opinionen på att vända i ett stort antal frågor. Och den stenlagda vägen till helvetet leder ju även från helvetet. Det är ju bara att gå åt andra hållet. Men "for the record", vi kan lämna kvar Per Bolund. Det sista var kanske onödigt men jag tror den gode Per vet vad hans klocka är slagen. Politiker är expendables. Det är i syvende och sist inte dom som bestämmer.
När Bonniers ledarsidor och kultursidor skriver något kommer det oftast från Washington DC. Bonnier är också ideologiskt övertygade USA-vänner. Ta det här uttalandet från Expressens ledarsida om USA;

Citat:
Stopp i handelsvägarna, på grund av en kinesisk blockad eller ännu värre krigshandlingar, skulle dessutom riskera att dra in Japan, Sydkorea och Australien i en konflikt. Och med tanke på USA:s särskilda relation till Taiwan skulle en skärmytsling kunna leda till slutet för Pax Americana, världsordningen där USA agerar skyddsmakt. Om Washington lämnar Taipei åt sitt öde, hur ska då dess allierade kunna lita till amerikansk hjälp?

https://www.expressen.se/ledare/kina...n-for-sverige/
Det relevanta här är "Pax Americana" och "världsordningen". Detta är med andra ord bevarandet av USA som hegemon som är relevant för Bonnier - inte att USA är någon sorts av demokrati. Kina och Ryssland är de stora hoten mot amerikansk hegemoni. Det framgick förövrigt också i NYT artikel där Macrons högra hand förklarade att USA ser Kina som ett hot på grund av att det skulle resultera i en multipolär värld. Från NYT;

Citat:
“The United States wants to confront China. The European Union wants to engage China,” Mr. Le Maire, a close ally of President Emmanuel Macron of France, said in a wide-ranging interview ahead of the meetings. This was natural, he added, because the United States is the world’s leading power and does not “want China to become in a few years or in a few decades the first superpower in the world.”

https://www.nytimes.com/2021/10/11/w...-le-maire.html
Så vart kommer Bonniers nyligen vurmande för kärnkraft ifrån? Med största sannolikhet kommer det från Washington DC. Jag stötte på en artikel på National Intrests av Robert McFarlane och David Gattie i försvarsmagasinet National Intrests som beskriver det nyvunna amerikanska intresset för kärnkraft. Några utdrag;

Citat:
"Ninety percent of that growth will occur in non-Organization for Economic Co-operation and Development countries and involve migration to cities that will require an unprecedented scale of industrial and social services. The need for reliable and clean electricity, clean water, and nutritious food will be staggering and will pose the largest and most intense developmental challenge in human history. Clearly, the dominant provider of that infrastructure will have gained political influence along with staggering profits and will dominate the world. Today, China and Russia are strategically positioning their respective countries to be those providers."

(..)

Fortunately, opportunities are at hand this year and next to renew or strengthen the kind of strong competitive alliances we will need to compete successfully with China and Russia and meet the challenges of ever-increasing demands for reliable electricity under low-carbon constraints. To wit: the twenty-sixth gathering in November of the Conference of Parties (COP26) to the Intergovernmental Panel on Climate Change in Scotland offers an opportunity.

The countries of the Free World should come together and announce the looming arrival of a new generation of small modular reactors (SMRs) capable of not only providing abundant baseload power but also meeting industrial applications ranging from desalination to process heat and power for the production of hydrogen for use in hybrid systems. Look for similar meetings among the Three Seas Initiative countries from the Baltic states in the north to the Balkan countries neighboring the Mediterranean.

(..)

Fast forward to the twenty-first century. China and Russia are out front of the United States in civilian nuclear power—a science, technology, and engineering sector that has been critical to national security since its beginning. However, the U.S. nuclear power heritage, its “UN P5” status, and its excellence in operations still constitute the best on the planet. U.S. national interests and allied relationships can be advanced by the delivery throughout the world of a critical commodity—safe, clean, and reliable nuclear energy. If we aren’t building the plants and supplying the fuel, another country will—and our influence on safety standards will erode.

(...)

Announcing a U.S.-led, allied supported global energy strategy among G7 members, with nuclear power in the lead, will instill confidence in the global community and send signals throughout the $10 trillion global nuclear energy arena that the United States is returning to its important role as the country of choice for the peaceful delivery of clean energy.

(...)

It depends on us—the United States, the UK, and our allies—leveraging our economic, technological, and diplomatic capacity to restructure our alliances for twenty-first-century challenges. To this end, an allied partnership around nuclear power would constitute a strategically important move on the geopolitical chessboard to counter China and Russia—a move that would generate myriad security benefits for the West and all those hoping to join it.

https://nationalinterest.org/feature...nuclear-energy
Enligt artikeln tänker USA konkurrera med Kina och Ryssland om kärnkraften. Dels ser USA kärnkraften som försvarsstrategiskt men framförallt handlar det om pengar. Den globala kärnkraftsmarknaden är enligt författarna är värd 10,000 miljarder dollar. Det är mycket pengar. Vi kommer antagligen se Bonniertidningarna driva frågan om kärnkraft och på sikt också argumentera för att USA skall bygga kärnkraft i Sverige. Vi får dock se hur energidebatten utkristalliserar sig i USA. I synnerhet eftersom USA inte bara saknar pengar. Real Clear tror inte heller på USA längre;

Citat:
The diminution of American power will continue under Biden until there’s nothing left of the American-led world order.

https://www.realclearworld.com/artic...abandon_taiwan
USA "vinner" varken i Taiwan eller någon annanstans. De är duktiga på döda civila muslimer och afrikaner och utpressa politiska ledare men det är också allt. Om det verkligen är nya order från DC kan vi ett paradigmskifte i energifrågan i Sverige men det ar mycket lång tid innan ett paradigmskifte i synen på kärnkraft. Vidare är det inte säkert att USA ens har förmågan att driva frågan om kärnkraften. De tänker också sälja en kärnkraft som är sämre än den ryska och kinesiska. Annars är det såklart mycket bättre med kärnkraft än dyr och ineffektiv vindkraft. Om vi blir av med Miljöpartiet för att de motsätter sig kärnkraft är det naturligtvis en "win-win" för Sverige.
Senast redigerad av Edgerton 2021-10-18 kl. 07:57.
Citera
2021-10-18, 07:50
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
När Bonniers ledarsidor och kultursidor skriver något kommer det oftast från Washington DC. Bonnier är också ideologiskt övertygade USA-vänner. Ta det här uttalandet från Expressens ledarsida om USA; Det relevanta här är "Pax Americana" och "världsordningen".

Att Bonnier är Pax-Americana-kramare är ingen nyhet. Men hur tycker du det går för USA och deras Pax-Americana?

Vi ser en politisk kris i demokratiska partiet, i och med att det kommer fram oegentligheter om valet 2020, som svensk media mangrant håller käften om. Pax-Americana bygger också på att NATO kan handla på den internationella arenan. USA är verkställande handen, och NATO har använts för "fred- och demokrati-främjande insatser". Nu sist i Afghanistan. Det gick sådär.

NATO bråkar internt. Frankrike är pissed off på AUKUS samarbetet och vill rösta om att gå ur NATO, NATO är pissed off på Tyskland som köper rysk gas via Nordstream2. Turkiet köper S-400 vapensystem av ryssarna och Canada vägrar exportera vapen till Turkiet. NATO belägger NATO med exportförbud av vapen. Just en snygg hegemoni.

NATO kommer att falla sönder och därför kommer Pax-Americana inte att kunna upprätthållas. Dock kommer Sverige också tvingas införa kärnkraft, trots att den förespråkas av USA, och numer också EU.

Men Pax-Americana kommer inte att hålla. Och "judarna på Bonniers" kommer stå på fel sida staketet.

EDIT:
Att Pax Americana och globalismen är på upphällningen får vi dagliga tecken på. Det som ligger närmast i tiden är väl att Carl Bildt grinade i TV över att Joe Bidens presidentskap inte var den ändring man hoppats på; och sen har vi hela pratet om "hotad världsordning" osv. Det finns som sagt hur många tecken som helst.
Senast redigerad av Nostradumbass 2021-10-18 kl. 08:30.
Citera
2021-10-18, 09:01
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hobbyepidemiolog
Visst sker det saker av en slump. Till exempel var det nyss en Förintelsekonferens i Malmö där 2 av 50 inbjudna statschefer sägs ha visat upp sig, och så slumpade det sig idag att...

Så visst finns slumpen.

Det måste ju ha varit en ytterst exceptionellt lyckad Förintelsekonferens eftersom presidenten av en slump ville ha påhälsning av Ann Lindé. Undra om utrikesdepartementet satt munkavle på Palestina-Margot så att vi slipper anordna en exceptionellt lyckad Förintelsekonferens igen om nu Margot skulle råka öppna käften...
Citera
2021-10-18, 10:00
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty
Expressen har ett reportage om ärvd arbetslöshet i Åmål. Nedan från ingressen väcker min nyfikenhet.

Vad syftas på med "svensk bakgrund" ? Expressen brukar ju inte vara obekväma med att explicit framhålla utländsk bakgrund som en faktor i dylika sammanhang så just nämnandet av "svensk" bakgrund gör att i alla faĺl jag tänker i banor av riktiga svenskar här.

Då inställer sig i så fall följdfrågan varför det är ett "minfält" att undersöka etniska svenskars arbetslöshet? Brukar ju normalt vara helt riskfritt att attackera etniska svenskar.

En kvalificerad gissning generellt, dock kanske inte i detta fall, är s.k. resande, alltså tattare. Bockar av "ärftlig arbetslöshet", svensk och minfält. Även om många av resandesläkt numera lämnat den asociala livsstilen.

Henrietta Huzells rapport. Hennes forskningsinriktning är annars det estetiska kravet hos arbetsgivare, att de de anställer skall se propra och friska ut.

https://www.amal.se/media/470302/slutrapport-amal.pdf
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2021-10-18 kl. 10:15.
Citera
2021-10-18, 11:05
Medlem
Citat:
Men Pax-Americana kommer inte att hålla. Och "judarna på Bonniers" kommer stå på fel sida staketet.

EDIT:
Att Pax Americana och globalismen är på upphällningen får vi dagliga tecken på. Det som ligger närmast i tiden är väl att Carl Bildt grinade i TV över att Joe Bidens presidentskap inte var den ändring man hoppats på; och sen har vi hela pratet om "hotad världsordning" osv. Det finns som sagt hur många tecken som helst.

Kan tillägga Wolodarskis Söndagskrönika i DN med rubriken: "Medan vi sover förbereder Trump en ny statskupp"
Den är låst men rubriken säger vad som står i den.
Läsarkåren av DN bör vara mer intresserad av att läsa om Bidens politik och inte om en maktlös Trump. Men Wolodarski har inte så mycket kul att skriva om gällande Biden.

Det retroaktiva tar mer plats i DN över det proaktiva.
Favoriten som vann men som på kort tid visat sig vara ett fiasko värre än fienden som jagades bort går det inte att skriva om för Wolodarski.

Det är bara ett exempel i raden hur fel ute DN och Bonnier är i sin syn på hur världen och Sverige bör vara och bli. Betänk hur litet kritik i förhållande till sin gärning Löfven fått i Bonniers tidningar, undantaget Expressen, under sina 7 år som ledare för Sverige. Det var den personen Bonnier ville ha 2014 och 2018.
Och då är DN en liberal tidning. Nej alliansen med stöd av SD var värre än - som det givetvis kom att visa sig - ett mot väljarna svekfullt regeringsunderlag där C och S/V skulle samsas.
Det finns inte mycket till värde alls i Bonniers politiska tänkande. Det är ovärdigt. Det är ovärdigt invånarna i Sverige, alltså också mot judarna själva i Sverige.

Wolodarski och hans folk är inte kända för självkritik och att erkänna feltänk/agendor med negativa konsekvenser för Sverige. Sarnecki är det vådligaste och det näst mest löjeväckande exemplet.
Det västa exemplet är trots sin lätthet och absoluta dumhet Schulman i DN. Den saknar nödvändig utbildning - det var roligare att hänga på Stureplan än över böcker i läsesalar - och kunskap om samhället och Sverige.
Han skummar av i press och tv/radio vad som hänt under veckan och plockar ut något som väckt särskilt buller och så sätter han ihop - utan insikt, sammanhang och ärlig riktning i sin tankevärlds komposition - en skröna som ytligt sett ter sig bättre än spyorna i Aftonbladet en gång men som till innehåll är detsamma.
Förra veckan gav Schulman sig på Arpis tweet om judarnas flykt till Israel och denna vecka Åkessons "gormande" om han var nazist eller ej, som pojken tog ur Bolunds mun. På såna sina pavlovska hundar bygger han sin kennel, skrönor med låg stilistisk kvalité dessutom men som får förstasideplats i värdiga Dagens Nyheter.
Oändligt är C J Bonniers tålamod om karavanen går i hans riktning.
Senast redigerad av Lantarbetaren 2021-10-18 kl. 11:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in