Citat:
Ursprungligen postat av Straybullet
Är Norberg så verklighetsfrånvänd och bisarr som han framstår eller är det bara ett spel han spelar? Jag har länge sagt att våra farligaste motståndare är fanatikerna och idealisterna, de som verkligen tror på sin vansinnespolitik och är beredda att offra både sig själva och folk kring dem för att möjliggöra denna. Är Norberg en fanatiker och idealist eller är han blott en tråkig och beige karriärist? Skillnaden är betydande för man ska förhålla sig till karln i framtiden.
Bra fråga. Tror att grundorsaken till att till exempel Timbro är för fri invandring är att invandringsbranschen dels täljer guld med fällknivar, dels är nästan helt befriat från medie-kritik. Alla som kritiserar invandringen (eller invandringsbranschen) är rasister. Även om Norberg uttrycker sig elegantare:
Citat:
Han (Tino Sanandaji) skriver alltid att alla som är för invandring och som gillar Sveriges öppenhet är ohederliga, slarviga och oseriösa. Det är ett stående tema på hans blogg
Därför kommer invandringsbranschen att kunna fortsätta vara extremt lönsam inom överskådlig framtid. Varför tror ni Bert Karlsson är i invandringsbranschen?
Jag tror i Norbergs fall så är det en kombination. Fores eller Timbro betalar honom för att förfäkta en viss åsikt, i detta fall fri invandring. Denna åsikt ger dessutom cred i andra kretsar, vi kan kalla det för medie-eliten. Norberg får bra betalt, han blir publicerad och inte minst han känner sig som ett slags hjälte, en modern liberal tänkare, en litterär förkämpe för en svårförsvarad åsikt och blir beundrad av sina likar. Kan det bli bättre? Ja, man kan kämpa för det som är långsiktigt klokt, men 3 av 4 är inte dåligt. Och varför välja det obetalda alternativet?
Edit: Jag tror alltså Norberg i grunden är karriärist som övergått eller delvis blivit fanatiker. Vad gäller att motbevisa hans teorier så är det fanatiker-spåret som gäller fullt ut, vilket visas av hans avfärdande av Tinos faktagranskning.