2013-02-22, 12:48
Medlem
Har bögstad rätt i att Europa gjorde slavhandeln rasistisk? Såg man inte ned på kuvade folkslag som skiljde sig märkbart ifrån den egna innan 1600-talet?
Citera
2013-02-22, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Kazmierska kontrar desperat:

Förvånande att Kazmierska skulle vara så obeläst. Intressant.
Citera
2013-02-22, 13:53
Medlem
Citat:
Erik Helmerson talar säkert direkt ur hjärtat och är nog inte så värst PK om man skrapar litet på ytan. Han uttrycker sig rätt flashback-aktigt, faktiskt. Jämför följande stycke ur ledaren:

Helmersons roman Den onödige mannen har jag inte läst, men den handlar väl om en man vars dotter blir antastad av hrmm ... invandrare på badhuset. Inte särskilt PK det heller.

All heder åt Helmerson, alltså!

För DN:s del kan det dock vara så att han fungerar som ett slags alibi, som många redan har varit inne på.

Citat:
Ursprungligen postat av Helmersson
Kanske finns det framstående postkolonialistisk forskning som riktar in sig på arabisk, japansk eller sovjetrysk kolonialism. Men den ser jag aldrig i debatten, och jag har ändå tittat ganska noga. Där är kolonialherren alltid vit och försedd med tropikhjälm och ridspö. Han är en engelsman, inte till exempel en turk, trots att det ottomans*ka imperiet under hundratals år var ett av världens mest expansiva.
De muslimska imperiernas tid sträckte sig över mer än tusen år och lämnade ett massivt ”kolonialt” arv, inte minst vad gäller konst, religionsutövning och språk. Betyder detta att dagens araber, säg en hemmafru i Jeddah, också bär kollektiv skuld? Eller att denna kanske, av någon abstrakt anledning, är helt förbehållen vita.

Så bör man tala tystare om den ”vita”, västerländska historiska behandlingen av omvärlden? Naturligtvis inte. Det är oerhört viktigt att erkänna det förflutnas brott och i möjligaste mån sona dem. Men varför är det mindre viktigt att diskutera andra typer av kolonialism och imperialism? Resultatet av det blir en snedvriden historiebild där skulden bärs av ett enda par, vita, skuldror.

Ja, det är förbehållet vita eftersom det är judar som ligger bakom fenomen som postkolonialism och kritiska vithetsstudier. Judarnas syfte med detta är att försvaga och förstöra den vita rasen och den vita västerländska civilisationen. Nu vet du, Helmersson.
Citera
2013-02-22, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LSSAH
Har bögstad rätt i att Europa gjorde slavhandeln rasistisk? Såg man inte ned på kuvade folkslag som skiljde sig märkbart ifrån den egna innan 1600-talet?

Han har naturligvtvis inte rätt i det och har förmodligen inte rätt i mycket annat heller.
Citera
2013-02-22, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AudreyHorne

Judar inom media finns inom media främst för att media ägs och styrs av judar. Det är lite som den knappt 20-årige "experten" Benjamin Katzeff Silberstein, eller för all del Peter Wolodarski som gjorde en minst sagt anmärkningsvärd mediakarriär i extremt unga år.
Citera
2013-02-22, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AudreyHorne
Jag är inte förvånad. Hennes artiklar från Borlänge kryllade av faktafel och PK-myter om invandring, hennes chattsessions likaså. Det var där hon skrev "Om man inte är rasist när man tycker att det är för många invandrare i Sverige, vem är då rasist?"... härlig mellanstadielogik där.
Citera
2013-02-22, 15:23
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jag är inte förvånad. Hennes artiklar från Borlänge kryllade av faktafel och PK-myter om invandring, hennes chattsessions likaså. Det var där hon skrev "Om man inte är rasist när man tycker att det är för många invandrare i Sverige, vem är då rasist?"... härlig mellanstadielogik där.
Haha, sade hon det?!

"Om man inte är rasist när man tycker att det är för många bosättare i Hebron, vem är då rasist?"

Det är inte direkt särskilt hög intellektuell nivå på den svenska samhällsdebatten.
Citera
2013-02-22, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varnagel
Judar inom media finns inom media främst för att media ägs och styrs av judar. Det är lite som den knappt 20-årige "experten" Benjamin Katzeff Silberstein, eller för all del Peter Wolodarski som gjorde en minst sagt anmärkningsvärd mediakarriär i extremt unga år.

Etnisk nepotism av det slag du beskriver är onekligen utbredd i svensk media. Längre ner på mediastegen ser man även typer som Katrin Zytomierska skriva öppet om "jävla blattar på biografer" utan att bli persona non grata.

Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

Som att låta förskoleelever resonera kring stora stygga vuxenvärlden utanför skolstaketet.
Citera
2013-02-22, 18:00
Bannlyst
Moderaterna vill ta emot färre flyktingar (TTELA)

Citat:
Trollhättan kan inte ta emot fler flyktingar. Nu får andra kommuner ta större ansvar. Det säger Peter Eriksson, ledare för Moderaterna som i vår tänker presentera egna förslag för bättre integration.

Oppositionsrådet Peter Eriksson (M) yrkade på en halvering av flyktingmottagandet till 25. – Jag vet att vi inte kan påverka hur många som kommer hit, det var för att markera och få igång en diskussion. Trollhättan har skyhög arbetslöshet, skenande socialbidragskostnader och en misslyckad integration.

I det läget är det inte rimligt att Trollhättan tar emot fler flyktingar anser Peter Eriksson.
– Vi har tagit ett stort ansvar genom åren, medan andra kommuner smitit undan. Nu måste de ta ett större ansvar. Trollhättan skulle behöva ett stopp under några år för att ta hand om de flyktingar som redan är här.

Inget parti anslöt sig till Moderaternas yrkande i kommunstyrelse, även om många av ledamöterna höll med i sak.
– Ingen vågar säga något öppet, eftersom rädslan för att förknippas med Sverigedemokraterna och rasister är stor. Men vi kan inte låta SD äga en så stor och viktig fråga. Den berör många människor som kommit hit, men som inte kan komma in i samhället.
Arbete är den bästa vägen till integration, tror Peter Eriksson.

http://ttela.se/nyheter/trollhattan/...rre-flyktingar
Det tycker jag låter som ett sunt uppvaknande. Det vore dumt att blunda för problemet.
Citera
2013-02-22, 18:33
Medlem
Helmerson twitter-attackeras även av Mattias Irving på Seglora smedja:

Citat:
Irving: Förstår jag dig @Erik_Helmerson rätt idag, att vi ska börja prata mer om andras rasism och mindre om vår egen? Har nog svårt att se poängen?

Finns inte risken att när vi börjar prata om andras rasism relativiseras vår egen, blir mindre drabbande?

Påpekar ett tråkigt sakförhållande. Vore fint om så inte var fallet. Men det är en reell risk som jag ser.

Helmerson: Jag tycker att så många fakta som möjligt måste fram i alla debatter. Är nog lite konsekvensneutral här.

Irving: Jaha. Ja, jag är nog av åsikten att det räcker med att relevanta fakta lyfts fram. För hanterbarhetens skull.

https://mobile.twitter.com/Erik_Helm...2335624193?p=v

Två sorters journalister, alltså. En som vill ha fram sanningen och förespråkar konsekvensneutralitet. En annan som nöjer sig med att "relevanta fakta" presenteras för läsarna.

Helmersons krönika:

http://www.dn.se/ledare/signerat/skulden-ar-en-vit-man
Citera
2013-02-22, 19:11
Bannlyst
Någon här som har läst Åke Ortmarks memoar "Makten och lögnen : ett liv i televisionens Sverige"?

Av Åsa Linderborgs recension att döma verkar han rikta en del kritik mot det mångkulturella samhället:

Citat:
Andra åsikter som sveper förbi: klimatforskningen är infiltrerad av vänsterextremister; islam är en personlig kränkning liksom Systembolaget; man (läs: kvinna) kan inte kombinera karriär med småbarn; nigger och svart är synonymer; Palestina bör bli en del av Jordanien; massbilism är en välsignelse; mångkultur är problematiskt; fackets makt måste begränsas; höga skatter dödar demokratin.
Ortmark känner sig som en oförvägen frifräsare när han berättar vad han egentligen tycker. Han läser sin samtid dåligt: åsikterna börjar bli allmängods.

http://www.aftonbladet.se/kultur/bok...cle16208350.ab

Skulle vilja veta lite mer specifikt vad det var han skrev om mångkulturen.
Citera
2013-02-23, 07:02
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
Helmerson twitter-attackeras även av Mattias Irving på Seglora smedja:

https://mobile.twitter.com/Erik_Helm...2335624193?p=v

Två sorters journalister, alltså. En som vill ha fram sanningen och förespråkar konsekvensneutralitet. En annan som nöjer sig med att "relevanta fakta" presenteras för läsarna.

Helmersons krönika:

http://www.dn.se/ledare/signerat/skulden-ar-en-vit-man
Irving menar helt enkelt att "vår" rasism är värre än all annan rasism och ska särbehandlas och lyftas fram mycket mer.

Rasism mellan tutsier och hutuer i Rwanda (över en miljon dödade, mest med machetes!) är inte ett problem, men när en full politiker slänger ur sig "babbe" så är det jordens undergång...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in