2012-12-07, 10:47
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Upplevde det på liknande sätt. Aftonbladet kom också igår med ett stort reportage om Borlänge.

De har även reportage om Södertälje och Landskrona.

http://valkommen.aftonbladet.se/

Trodde inte jag någonsin skulle säga det här om Aftonbladet, men artiklarna är rätt så bra. Inte den vanliga uppdelningen i onda svenska rasistsvennar och offer-invandrare som de annars älskar att älta. Det är hyfsat sakliga beskrivningar av hur invandringen uppstått samt vad som händer om man för en sådan politik till ett land och städer som saknar jobb.

De sd:are som intervjuas framstår som samhälleligt engagerade svenskar som helt enkelt reagerar på den statligt påtvingade vansinnespolitiken än som rasistmonster.
Citera
2012-12-07, 15:02
Medlem
Har äntligen haft tid att lyssna på det väldigt intressanta inslaget i Studio Ett härom dagen. Till att börja med tror jag det var den mest sansade debatt jag hört på det här ämnet, sen var det ju förvånansvärt att höra Ylva Johansson använda begreppet "etniska svenskar", när jag var helt övertygad om att det inte var en erkänd folkgrupp av övriga riksdagspartiet. Alla här inne minns väl alla otaliga idiotdiskussioner på temat "vem är egentligen svensk?" eftersom gruppen inte kan diskrimineras emot och sedermera inte existerar.

Det är väl uppenbart att Jimmie Åkesson presenterar den mest attraktiva lösningen utav de tre. Det GÅR inte att frikoppla integrationsproblemet från invandringsmängden, om inte Reinfeldt eller Kamprad eller whomever knäppte med fingrarna och trollade fram 100.000 okvalificerade jobb om året under närmsta 5-10 åren.
Citera
2012-12-07, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande

Trodde inte jag någonsin skulle säga det här om Aftonbladet, men artiklarna är rätt så bra. Inte den vanliga uppdelningen i onda svenska rasistsvennar och offer-invandrare som de annars älskar att älta. Det är hyfsat sakliga beskrivningar av hur invandringen uppstått samt vad som händer om man för en sådan politik till ett land och städer som saknar jobb.

De sd:are som intervjuas framstår som samhälleligt engagerade svenskar som helt enkelt reagerar på den statligt påtvingade vansinnespolitiken än som rasistmonster.

Ett besynnerligt grepp från Aftonbladet. Av de möjliga strategier jag kunnat tänka mig var journalistiskt arbete verkligen inte ett. De är listigare än vad Anders Lindbergs ledare förleder en att tro.
Citera
2012-12-07, 16:01
Medlem
mambosiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieLindh
Ett besynnerligt grepp från Aftonbladet. Av de möjliga strategier jag kunnat tänka mig var journalistiskt arbete verkligen inte ett. De är listigare än vad Anders Lindbergs ledare förleder en att tro.

Ja om det nu skulle vara så att det är en reell trend att bedriva riktig journalistik, så inte är det av yrkesstolthet detta sker. Journalistdjävlarna börjar väl tänka på hur obehagligt det skulle kännas med ståltrådswire runt halsen, samt att landet har ganska många lyktstolpar.

/JTS
Citera
2012-12-07, 16:37
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:

De är ovanligt seriösa för att vara aftonbladet, men det är ändå svenskarnas fel. Svenskarna flyttar ifrån invandrarområden, de har fräckheten att säga till busiga invandrarpojkar, de säger neger, de ställer krav på verifiering av kunskaper för den som ska jobba med medicin. De tror att analfabeter inte kan läsa och skriva.
Och så vidare. Budskapet är helt klart att det är svenskarnas rasism som är felet och gör vi oss bara av med den så blir allt bra. De invandrare som intervjuas är handbplockade, framgångsrika, är med i LUF eller jobbar på ABF.
Citat:
Soki säger att hon ville ”bitchslappa” tvåbarnsmamman. Det var Halloweenkväll på Landskrona museum. Som timanställd på kommunen var hon ansvarig för barnaktiviteter denna kväll. Två irakiska småkillar som hon känner sen tidigare, var där. De ställde sig i kön med två svenska flickor framför sig och väntade på att kasta boll på en pappkatt. Flickornas mamma såg skitsur ut och hysschade pojkarna när de ställde en fråga, berättar Soki.
– Det var ”don’t touch my kids”-attityden.
Blattebarnen, som hon säger, är väldigt självsäkra, och kan uppfattas som störande. Men de här pojkarna gjorde inget dumt. Tvärtom hämtade dem bollen och gav den till de svenska flickorna.
– Vad ska de här pojkarna tro om henne när hon ”snear” dem helt utan anledning?
Själv har hon aldrig upplevt rasism. Hennes bästa kompisar är: en svensk, en bosnier, en kosovoalban och en irakier. Även mostern är gift med en svensk man. Hon är aktiv inom LUF, inom amatörteatern och i en dansgrupp. Och hon är stolt över sin marockanska och muslimska bakgrund.
– Det är klart att vi invandrare ska anpassa oss, men alla andra måste anpassa sig också, säger hon.
Citera
2012-12-07, 17:58
Medlem
mr.arnes avatar
Citat:
– Det är klart att vi invandrare ska anpassa oss, men alla andra måste anpassa sig också, säger hon.
Hade jag vart där hade hon fått en bitch slap. Komma och kräva att svenskar ska anpassa sig efter babbar
Senast redigerad av mr.arne 2012-12-07 kl. 18:02.
Citera
2012-12-07, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieLindh
Ett besynnerligt grepp från Aftonbladet.

Jag tror det kan vara så enkelt att de vill göra detta för att kunna bemöta argumentet "man får inte tala om invandringproblemet". Då kan de säga att vi hade ju en stor artikelserie så vi skriver visst om problemet.
Citera
2012-12-07, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minipanini
Jag tror det kan vara så enkelt att de vill göra detta för att kunna bemöta argumentet "man får inte tala om invandringproblemet". Då kan de säga att vi hade ju en stor artikelserie så vi skriver visst om problemet.

Tanken är kanske att slå hål på rassarnas myter genom att skildra verkligheten. Kruxet är så klart att rassemyterna och verkligheten har en ovana att tangera varandra, varför det slutar med att man bekräftar den verklighetsbild som florerar bland annat här på Flashback. Detta löser PK-individer genom att hitta på att SD tycker saker de inte tycker.

T ex när kommunalrådet från det eller det sjuklöverpartiet säger:

"Jag vill bara stoppa utomeuropeisk invandringen, jag vill inte tillverka lampskärmar av somaliehud som Jimmie Åkesson."

Hyfsat bra journalistik av AB hur som helst. Gissningsvis blir det lite fler röster till SD i den mån folk orkar läsa. Man kan inte gå från ensidig propagande till verklighetsskildring rakt av utan att det slår tillbaka.
Citera
2012-12-07, 19:32
Medlem
Scrublands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.arne
Hade jag vart där hade hon fått en bitch slap. Komma och kräva att svenskar ska anpassa sig efter babbar

En rakryggad svensk accepterar inte sådan där smörja. Att hon "snear" dem utan anledning verkar för övrigt osannolikt. Det "sneas" snarare antagligen för lite av svenskar i samhället.

Citat:

Det kan mycket väl ha att göra med det faktumet att SD börjar nötas ned under den tunga eld som riktats gentemot dem under en lång tid nu. Det kan vara av fördel att låta vissa representanter för SD tro att de har varit duktiga emellanåt eftersom att de då formas till att bli lydiga. Man märker ganska fort om en människa besitter rätt virke eller inte och om man ska vara ärlig så är det inte ovanligt att SD:are i gemen faktiskt skiner upp lite grand då de inte blir spottade på av etablissemanget (som de mer och mer börjar bli en del utav). Det är en bra rent säkerhetsmässigt att ha glada och mesiga "lite-på-låtsas"-kritiker på sin sida än uppretade och radikaliserade nationalister på motståndarsidan.

Om tidningarna då och då klappar någon sverigedemokrat på axeln för sina ärligt talat ofarliga åsikter stillar man vreden hos väldigt många enligt mig.
Citera
2012-12-07, 19:45
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
De är ovanligt seriösa för att vara aftonbladet, men det är ändå svenskarnas fel. Svenskarna flyttar ifrån invandrarområden, de har fräckheten att säga till busiga invandrarpojkar, de säger neger, de ställer krav på verifiering av kunskaper för den som ska jobba med medicin. De tror att analfabeter inte kan läsa och skriva.
Och så vidare. Budskapet är helt klart att det är svenskarnas rasism som är felet och gör vi oss bara av med den så blir allt bra. De invandrare som intervjuas är handbplockade, framgångsrika, är med i LUF eller jobbar på ABF.

Ja, från svenska journalisters (och svenska politikers) perspektiv, så är analysen glasklar: Det är svenskarnas fel! De tarvliga svenskarna offrar exempelvis inte sina barn som som slagpåsar för "väldigt självsäkra" invandrarbarn, som "kan uppfattas som störande" Svenskar flyttar barnen till friskolor. Fyyy!!

Går det här vinklingen verkligen hem i stugorna? Vad tror du och alla andra?
Citera
2012-12-07, 20:39
Medlem
DogDylan4.0s avatar
Del 1

Denna artikelserie som Aftonbladet syftar tyvärr inte till att ge oss någon djupare förståelse av situationen i Landskrona, Södertälje och Borlänge. Låt mig analysera artiklarna. Natalia Kazmierska besöker Södertälje i artikeln ”En stad med två verkligheter”. Inledningen sätter standarden för artikeln.

Citat:
Å ena sidan kommunen med hög arbetslöshet och tusentals entreprenörer med invandrarbakgrund.

Här får vi en bild av att Södertälje består av tusentals invandrade entreprenörer. Arbetslösheten har inte ökat på grund av invandringen - snarare tvärtom. Kazmierska intervjuar först en butiksägare vid namn Ayad Akrawi. Hon beskriver honom på följande sätt:

Citat:
Ayad Akrawi är slätrakad och håret är omsorgsfullt bakåtkammat. Det är han som är ägaren. Hans lycka går nästan att ta på. Han går rakryggad genom affären och ler hela tiden. (…) Ayad har bott i Södertälje i fem år. Hans fru är utbildad apotekare och hade inga problem att få jobb. Själv insåg han att han måste sadla om. Jobbet som inspektör på Transportministeriet i Bagdad tillhör det gamla livet.

Här får vi en bild av en trogen, glad och innovativ akademiker som trots den ”strukturella rasismen” lyckats öppna sin egen butik. Hans fru är också akademiker och arbetar möjligen inom det hon är utbildad för. Den andra personen som intervjuvas är illegala invandraren ”Hussein” som arbetar på svart på en krog. Hussein beskrivs på följande sätt:

Citat:
Han är i 20-årsåldern, och kom hit ensam från Irak för några år sedan. I hemlandet finns hans sjuka far och mor, som är kristna och har fördrivits från sin hemstad. De bor hos släktingar i en säkrare del av landet och enda inkomsten kommer från den lilla sädeskvarnen som de äger.– Jag försöker skicka lite pengar till min familj då och då. Men jag måste ha så jag klarar mig också, berättar han. (…) Men Hussein är ett undantag. En månad efter att han landat i Sverige spacklade han väggar och rev ner tapeter. Det var en kompis som fixade jobbet på en målerifirma i Södertälje. – Jag är duktig och lär mig snabbt. Det gick hur bra som helst, säger han. Under de fem åren som han har bott här han i princip arbetat oavbrutet.”(…) Eftersom Hussein fått nej på sin ansökan om uppehållstillstånd, måste han åka tillbaka till Irak, och vänta på att få besked om ett arbetstillstånd i Sverige. Men det går inte, säger han. Han är rädd att bli dödad i sitt hemland. Nu lever han i ett limbo där han ständigt tvingas se sig över axeln om polisen är i närheten. (…) Han drömmer om vitt jobb. Att kunna unna sig semester eller att bara kunna stanna hemma när han är sjuk.

Hussein beskrivs som en person som arbetar hårt. Han har ett gått hjärta och skickar pengar till sin familj. Han gömmer sig (i fem år!) för den svenska polisen som vill kasta ut honom från Sverige. I Irak skulle han bli dödad. Trots detta kan hans föräldrar bo i en säkrare del av landet. Det finns många gråzoner i den här berättelsen. Det gör den förvånansvärt hederlig men samtidigt beskrivs inte Hussein (möjligen implicit) som en arbetskraftsinvandrare som kom som ekonomisk flykting. Han beskrivs som en flykting under Genèvekonventionen vilket inte stämmer med verkligheten. Istället får vi den här bistra, men positiva bilden om den illegala invandraren som arbetar hårt och som inget hellre vill än att arbeta lagligt. Samtidigt som han fruktar döden i hemlandet om han skulle bli utvisad.

Artikeln: http://valkommen.aftonbladet.se/2012/12/tvastader/

Kazmierska andra artikel ”Flyr till Södertälje och inte till Sverige” har också politiska dimensioner. Kazmierska inleder med att beskriva en Syrisk-Ortodox gudstjänst i mycket positiva ordalag. Hon skriver följande:

Citat:
Längst bak i kyrkan bakom allvarliga vuxenryggar, springer Enkido, Ninve och de andra barnen fnissande fram till skålen med brödbitar som delas ut i slutet på gudstjänsten.

Det talas också om situationen i Syrien efter Gudstjänsten. Kazmierska lägger till följande i texten.

Citat:
Anhöriga finns kvar i infernot, där barn i samma ålder som Enkido och Ninve utsätts för våld och tortyr

Kazmierska vill alltså poängtera att till och med dessa söta barn utsätts för våld och tortyr i ett "inferno" i Syrien. Som många gånger tidigare så skall detta väcka läsarens sympatier. Det personliga porträttet syftar till att förstärka dessa sympatier. Sedan träffar hon en 16-åriga Liliarosa. Kazmierska beskriver henne på följande positiva sätt:

Citat:
En av flyktingarna som precis fått ro här tack vare ebo är 16-åriga Liliarosa, som går en introduktionsklass i svenska på Wendela Hebbe-gymnasiet. Hon lämnade Syrien för fyra månader sedan och har bara hunnit lära sig enstaka ord och fraser, så matteläraren Diana, som är kurd från Irak, hjälper till att tolka. (…) Precis som många andra nyanlända har Liliarosas familj släkt här, en farbror som är sjuk och behöver stöd från sina anhöriga. Hon håller kontakten via telefon med sina syskon, en syster och en bror som är kvar i Kamishli i Syrien där oroligheterna blir allt värre (…) ” Trots den gnagande oron ser hon lycklig ut när hon pratar om sin framtid. Livet ser vidöppet ut, som den gör för 16-åringar fulla av hopp. Hon drömmer om att bli advokat, eller farmaceut. Eller kanske skådespelerska, som Angelina Jolie. (…) Snart kommer hon att lära sig svenska och gå färdigt gymnasiet. Men än så länge vet Liliarosa inte vad Sverigedemokraterna står för, eller vad rasistiska ord som ”massinvandring” betyder. Hon vet inte heller att det finns politiker i Södertälje som går ut i tidningen och uppmanar flyktingar från krigets Syrien att åka någon annanstans. För om Boel Godner och hennes kollegor fick bestämma, skulle ebo-lagen avskaffas, eller åtminstone sättas på undantag i Södertälje. Kommunen klarar inte av att ta emot fler flyktingar nu, menar man
Liliarosa beskrivs som ”flyktingbarnet” som trots otroligheterna är glad. Hon har drömmar om att bli advokat eller farmaceut. Kazmierska tror på henne och skriver ”Snart kommer hon lära sig svenska och gå ut gymnasiet”. Notera att "massinvandring" är ett rasistiskt begrepp enligt Kazmierska. Sedan följer en beskrivning om den hjärtlösa Boel Godner som vill avskaffa EBO-lagen och kasta ut Liliarosa från Södertälje. Efter Boel Godner har fått komma till tals så skriver Kazmierska detta:

Citat:
I lokaltidningen hyllas hon numera av Nationaldemokrater som menar att hon ger dem rätt ”på punkt efter punkt” i deras åsikter om att massinvandringen är en kostsam belastning för samhället. Dagstidningarna toppar med opinionsundersökningar som visar att Sverigedemokraterna når rekordhöga siffror.

Kazmierska försöker således sammankoppla Godner med Nationaldemokraterna. Godner bär också indirekt ansvar för att Sverigedemokraterna växer i opinionen. Vill du minska invandringen är du inte bättre än en Sverigedemokrat eller Nationaldemokrat försöker Kazmierska förmedla till läsaren.

Artikeln http://valkommen.aftonbladet.se/2012...menmenintehit/
Senast redigerad av DogDylan4.0 2012-12-07 kl. 21:34.
Citera
2012-12-07, 20:47
Medlem
DogDylan4.0s avatar
Del 2

Kazmierskas tredje artikel är namngiven, ”Batulas dröm: Öppna Butik”. Kazmierska har varit i Borlänge. En stad med många somaliska invandrare. Denna artikel öppnas med en beskrivning av Abdinasir Mahamud Guled. Han är på väg till skolan med sina morgontrötta barn. Han är ledsen på grund av den hårda svenska lagstiftningen i Sverige angående anhörighetsinvandring. Kazmierska konstaterar att politikerna tycker annorlunda och ofta främlingsfientligt. Hon skriver

Citat:
Men en sak är politikerna i Borlänge överens om. Det kommer för många. Eller i alla fall fler än vad kommunen klarar av. (…)Nils Gossas är den lokalpolitiker som oftast får klä skott för ”massinvandringen” som hans kritiker uttrycker det i insändarna till lokaltidningen. Fast egentligen skiljer sig det han och de andra kommunalråden uppgivet säger inte radikalt från SD-politikernas påståenden – flyktingströmmarna tär på ekonomin, och Borlänges gräns är nådd nu.

Kazmierska noterar att lokalpolitikerna i Borlänge klagar på somalierna eller i alla fall invandringen. Hon kan inte tro att invandrarna är orsaken till det 90 miljoner hål i kommunens kassa. Kazmierska skriver:

Citat:
Det är dubbelt så stor andel som i riket i genomsnitt. Men trots att svensk-somalierna bara utgör knappt fem procent av invånarna i kommunen, så är det alltid de som pekas ut som det stora problemet.

Kazmierska har tagit kontakt med Mursal Isa. Han beskrivs mycket positivt.

Citat:
Han har ett bländvitt leende och pratar klingande dalmål, efter åtta år i Sverige. I jobbet på ABF försöker han hjälpa sina landsmän att lära sig svenska.Själv har Mursal gjort resan från nomadlivet i Somalia, via flyktingförläggningen i Tuolluvaara utanför Kiruna och så hit till Tjärna Ängar, där han länge flyttade runt som inneboende hos vänner. Sitt första jobb fick han på en restaurang efter ett år och sex månader i Sverige, medan han ännu var asylsökande. SFI-lärarna gapade när de såg hur fort han lärde sig språket.

Kazmierska träffar också den somaliska kvinnan Batula Ahmed Rage. Hon har haft en svenska vänninna men hon har lämnat det ghetto hon bor i på grund av sin rasism mot invandrare. Kazmierska beskriver Batula på följande sätt:

Citat:
Batula är en majestätisk kvinna med vackra drag och stolthet i blicken. Hon dukar upp söta somaliska kakor och bakverk på bordet, och ser förnärmad ut när vi säger att vi inte orkar mer. Det är svårt att låta bli godsakerna som hennes dotter kommer in med från köket: piroger fyllda med purjolök och morot, tårta dekorerad med ananas. Batula har en affärsidé. Hon vill öppna en delikatessbutik med somalisk mat i Borlänge, sälja fika efter fredagsbönen i moskén. Kanske locka svenska kunder, de som är nyfikna. Precis en sådan verksamhet som hon drev i hemlandet.
Vi är ett entreprenörsfolk, förklarar Batula. I Somalia är kvinnornas småföretag ryggraden i den kaotiska ekonomin.

Tyvärr vill svenska myndigheter sätta käppar i hjulen för Batula. Kazmierska reflekterar över detta på följande vis.

Citat:
Men här i Sverige kräver myndigheterna många dokument och intyg. Det är svårt att få hyra en butikslokal när man pratar knapp svenska. Och hur ska hon med socialbidrag få ihop till ett startkapital?

Kazmierska träffar också analfabeten Asha som har fem barn. Asha får inget jobb på grund av att hon inte kan läsa och skriva. Kazmierska förklarar för läsaren med hjälp av somaliern Isa att det är en lögn att analfabetismen bland somalier kan förklara deras arbetslöshet.

Citat:
Den höga arbetslösheten förklaras ofta med att majoriteten av invandrarna som kommer till Dalarna, precis som Asha är lågutbildade eller analfabeter. För dem finns inga jobb att få, menar man. Men siffrorna på analfabetismen är bara uppskattningar. Det finns ingen riktig statistik som visar att det stämmer. Enligt Mursal Isa, som träffar många människor med invandrarbakgrund på ABF, rör det sig snarare om högst 5-10 procent som inte kan läsa och skriva. Problemet är inte utbildningsnivån, menar han.

Alltså, enligt Kazmierska är det en myt att analfabetismen är utbred bland de somaliska invandrarna och Mursal Isa kan anses vara en auktoritet på området. Kazmierska påpekar att Isa träffat många människor med invandrarbakgrund på ABF, och de säger att högst 5-10 procent av invandrarna inte kan läsa. Förutom att Kazmierska låter en restaurangarbetande somalier agera som expert på statistiken så har "somalier" blivit invandrare. Naturligtvis kan det vara så att 5-10 procent av invandrarna är analfabeter men detta gäller inte för somalierna. De har en grov överrepresentation då det kommer till analfabetism. Kazmierska försöker således blanda bort korten för läsaren.

Sedan återkommer den goda trebarnsfadern Abdinasir Mahamud Guled Han berättar om kulturkrokarna. Det hårda klimatet i Sverige där arbetsgivare kräver CV och referenser. Kazmierska beskriver familjen så här:

Citat:
Hon och hennes bröder sitter klistrade framför tv:n, där Bolibompa dragit igång på Barnkanalen. Från köket hörs mamma Ubahs trygga slamrande. En helt vanlig kväll hemma hos en vanlig barnfamilj.

Vi skall alltså få en bild av en normal somalisk familj, som inte är olik den vanliga svenska familjen. Somalier är inget att vara rädd för. De vill arbeta och göra rätt för sig men vårt samhälle har för många formella regler som de inte kan eller vill anpassa sig till. Det är det svenska samhällets fel att somalierna är arbetslösa. Det är Kazmierskas budskap till läsaren.

Artikeln http://valkommen.aftonbladet.se/2012/12/lillamogadishu/
Senast redigerad av DogDylan4.0 2012-12-07 kl. 21:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in