Citat:
Ursprungligen postat av
Friherr
Ok, så om vi begränsar rösträtten till, typ etniska svenskar, så har vi uppnått ditt idealtillstånd. Här känner jag att jag kanske trots allt är mer radikal än vad du är. Jag tror våra problem är betydligt djupare än så, men jag avslutar debatten här då den förmodligen var off-topic redan från början.
Det räcker inte på långa vägar, etnicitet är ingen garant för långsiktighet. Man måste hitta attribut hos svenskarna som korrelerar med att faktiskt bry sig om hur det går med Sverige i framtiden. Kanske att vara gift och ha svenska barn, att äga nåt betydelsefullt som inte går att flytta med sig utomlands, att ha en familjebakgrund där man typiskt tänker längre än några få generationer, eller vad vet jag. Endast de som uppfyller attributen - vad de nu må vara i dagens Sverige - kan vara med och bestämma, och det rör sig inte bara om rösträtt utan om att alls få ha politisk makt: att arbeta på myndigheter, vara verksam som jurist osv. Liberalismens s.k. representativa demokrati, med partier som alltid är köpta och inte behöver uppfylla ett enda vallöfte, är klockren oligarki, inte demokrati.
Men som sagt är det inte sannolikt att demokrati införs i Sverige i någon nära framtid. Politik här och nu måste fokusera på mer realistiska saker. Demokrati är någonting positivt men i dagspolitiken tämligen irrelevant. Det är bara löjeväckande att använda det som ett magiskt ord för att godkänna eller avfärda personer - en "antidemokrat"-stämpel i pannan är verkligen skitsamma, särskilt om den kommer från en liberal.