2021-03-19, 12:05
Medlem
Blot-Svens avatar
Ruben Östlund gjorde sig förresten till den svensketniska utsatthetens hittills främsta uttolkare med filmen Play (2011). Det roliga var att den var så raffinerat uppbyggd att det blev fullt möjligt att se den som en film om klassfrågor, förtryckta som förtryckare, etc. — allt möjligt utom rasism. Kritikerkåren var hyfsat enig om att den var rasistisk varken mot de svarta killarna som rånar eller rasistisk mot se svenska rånoffren (ur den svarta förövarens perspektiv). Det är en obehaglig film. Man borde visa den i alla svenska skolor i årskurs 9.
Citera
2021-03-19, 13:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren
Se hans sekundant Orrenius långa artikel i dagens DN, där han skriver att rasismen fortfarande är en folklig sjukdom i Sverige, vilket två ursvenskar i hemmet och i jordbruket - man och kvinna - från 50-talet i bild får illustrera.

1939 var det till och med i den där bilden, tror jag.

Orrenius långa drapa är verkligen billig, och som ett eko av Peak Woke-åren för fem-tio år sedan. Här lanseras invändningarna mot Gina Dirawi som julvärd på nytt som det stora exemplet på ursvensk rasism, när det snarare handlade om en rättmätig folklig reaktion mot hur SVT i princip slängde alla programledarjobb med tunga show-events typ Mellon och Kristallengalan till denna mycket mediokra tjej. Att folk reagerar på att giget som SVT:s julvärd går till en muslim är inte att undra på (Sarah Dawn Finer som hade haft uppgiften ett par år tidigare är visserligen av judisk börd, men hon är mycket mer integrerad i hur julen firas här, och händelserna utspelades dessutom ursprungligen bland hennes folk).
Citera
2021-03-19, 13:41
Medlem
Jägaren Karl Hedin frikändes nyss för vargjakt, en seger för antiwoke

(FB) Karl Hedin frikänd för vargjakt
Citera
2021-03-19, 14:38
Medlem
McAzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Tror att ett viktigt första steg är att börja se det svenska folket som ett slags familj med många barn. Barnen är de där svenskarna som man kanske anser att man står över som svensk karriärist — men som förtjänar och ska ha svenskar med en röst på sin sida. Tino Sanandaji är inte svensk men har tydligen kallat nationalister "white trash" vid flera tillfällen. Tyvärr är jag rätt övertygad om att denna syn delas av många "liberalkonservativa" pseudoprovokatörer. I så fall är det vedervärdigt. Varför inte betrakta svenskhetens bevarande som ett självändamål som gagnar alla svenskar, oavsett vad man tycker om dem? Sluta försöka föreställa sig hur trashigt och bonnigt det ser ut i vissa svenska miljöer. Sluta frossa i det. Hiva klassförakt och socioekonomiska lojaliteter över bord. Gynna indirekt "små svenskar" i stället för "små judar".

Eftersom trenden att folk, i allt större omfattning, flyttar ut från de större städerna till mindre orter och landsbygden (som ett resultat av mångkulturen) så kommer garanterat konflikten stad/land att minska bland svenskarna. Mycket vore vunnet genom detta. Blir inte lika lätt att hålla fast i ett narrativ som innebär att det på landet bara bor ”rasistiska bönder med ’livets hårda skola’ som enda utbildning” i takt med att denna trend växer sig starkare, speciellt om man utflyttad stadsbo innerst inne vet varför man valde att fly staden.
Citera
2021-03-19, 15:36
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjunnedotcom
Jägaren Karl Hedin frikändes nyss för vargjakt, en seger för antiwoke

Ja faktiskt, eftersom domstolen slår fast att

a) det är en politisk åsikt att motsätta sig varg i hela landet, inte en fråga om ont och gott.

b) politiska åsikter är inte relevanta för att avgöra huruvida ett brott begåtts eller ej.

Bägge punkterna förnekas av woke-medvetandet, och Hedins politiska åsikt anfördes av åklagaren som indicium.

Om Hedin verkligen tjuvjagat varg eller ej låter jag dock vara osagt, där kunde bara inget bevisas.
Citera
2021-03-19, 16:28
Medlem
167-steg-kvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Frågan "Varför ska svenskar bry sig om etniskt hat mot judar när judar inte bryr sig om etniskt hat mot svenskar?" är retorisk och publiken är förstås främst de förstnämnda.

Men det räcker inte med det steget, eftersom den frågan ju förr eller senare kan få svar från judar-som-bryr-sig-om-etniska-svenskar, åtminstone när den ställs av tillräckligt många svenskar. Ja, att tro att rollen som omsorgssignalerande mäklare, för att tala med Bergsturk, för svensketniskt särintresse ska förskjutas är mer naivt än motsatsen. Redan idag finns ju Bulletin eller Yoram Hazonys "nationalism" som projektionsytor för egenintresserade svenskar som tänker att dessa är relativt bättre och mindre skadliga än uppenbara antagonister. Är inte min fiendes fiende min vän? Ska en given häst skådas i mun? Är alla katter inte grå, i mörkret?

Det är bara det att mäklararvodet är ockerhögt intill äganderätt av det förmedlade. Hazonys svenska "nationalism" representeras på hans plattform av Paulina Neuding och priset för en slags indirekt, implicit kritik mot den förändring av Malmö som förstås fått många fler svenskar att fly från riktad etnisk otrygghet på skolgården än judar, är att finansiera en pågående påverkanskampanj i linje med - Paulina Neudings preferenser.

Därför är det viktigt att tänka i objektiva termer av kvantitet, såväl som kvalitet. Det ska finnas ett lantmäteri av textarealer som i första steget mäter och ifrågasätter varför det skrivits och skrivs så många ord om en sak men så få om en annan. Men också i andra steget kräver en kvantifierbar korrektur och håller löpande räkning. Det räcker alltså inte med en förlösande krönika om att också ta hänsyn till svensketnisk utsatthet vid sidan av andra utsattheter, det krävs en ständig ström av inlagor som dessutom ska vägas på guldvåg för sin renhet. Gudmundsons text var 24 karat exklusiv och uppvägs inte av en bisats om svenskar i en annan text.

Det här kommer att hålla på.
Apropå bisatser och renhet, här kommer ytterligare svavelosande högoktanig rasism och osynliggörande, denna gång signerad Adam Cwejman, GP. Som studieobjekt förtjänar artikeln läsas i sin helhet. Cwejman förnekar sig inte, inte ett dugg. Att svenskarnas minoritetsstatus sedan länge är ett faktum, nämns naturligtvis inte heller med en stavelse. Svenskhatet är uppenbart svår att dölja, oavsett artikelförfattare, tidningsredaktion eller perspektiv.

Malmö har ett problem med antisemitism. Det är ingen hemlighet. I perioder har det varit en världsnyhet att det lilla och trygga framgångslandet Sverige kan hysa så mycket rasism på en plats att judar flyttar från staden eller döljer sin etniska eller religiösa tillhörighet.

För att komma tillrätta med problemet har Malmö stad beställt en rapport över hur problemet ser ut i stadens skolor. Rapportförfattaren, Mirjam Katzin, har nu levererat resultatet. I "Skolgårdsrasism, konspirationsteorier och utanförskap" beskrivs situationen och möjliga lösningar presenteras.

Samtliga intervjuade judiska skolbarn hade varit med om fysiska eller verbala angrepp.

De som utsätts för glåpord, hot eller våld uttrycker upprepade gånger att det är kopplingen till Israel/Palestina-konflikten som utgör grunden för angreppen. En lärare berättar att i samtal med föräldrar från Palestina har vårdnadshavarna ställt sig på barnets sida som uttryckt rasism. "Det är svårt att nå eleverna när de får det hemifrån och har växt upp med det" berättar läraren.

Studiens intervjumaterial förvånar inte. Bland vuxna hyser "39 procent av dem som betecknar sig som muslimer i Sverige en systematisk antisemitisk inställning jämfört med 5 procent totalt". Detta enligt en studie utförd av Forum för levande historia från 2005. Studier från resten av Europa uppvisar liknande resultat.

Den växande antisemitismen i Europa beror främst, men inte uteslutande, på invandring från Mellanöstern och de trauman, konflikter och erfarenheter dessa personer bär med sig.

Men Katzin gör i sin rapport sitt yttersta för att blanda bort korten. När hon ska sammanfatta situationen beskriver hon problemen i Sverige med en "historisk rasistisk struktur i samhället" och hur det svenska samhällets protestantiska grund skapar "en utsatthet och ett utanförskap".

https://www.gp.se/ledare/de-politisk...dar-1.43309261
Citera
2021-03-19, 16:56
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 167-steg-kvar
När hon ska sammanfatta situationen beskriver hon problemen i Sverige med en "historisk rasistisk struktur i samhället" och hur det svenska samhällets protestantiska grund skapar "en utsatthet och ett utanförskap".

Från rapporten:

Citat:
Även om det svenska samhället idag flaggar med sekularisering och upplysningsideal kvarstår mycket av den protestantiska grunden i kulturen och skapar en utsatthet och ett utanförskap för den som har en annan bakgrund. På det viset blir den historiska dominansen av protestantismen kvarlevande också idag, vilket påverkar alla minoriteter i samhället, inklusive judar.

Jag förstår att hon utifrån sin framåtförståelse måste bakåtkonstruera en motståndarideologi, men protestantismen?!! Ett moln, som ingen enda människa känner sig träffad av?!!

Citat:
De begränsade bilder och berättelser som ges av judar i skolan möjliggör, enligt dessa teorier, förhållningssätt präglade av en maktstruktur där det som är förknippat med västvärlden
och vithet är norm och andra sätt att vara blir marginaliserade och gjorda till ”det Andra”.

Där blev jag så marginaliserad att jag saknar ord.

https://malmo.se/download/18.4f363e7...lutversion.pdf
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2021-03-19 kl. 16:59.
Citera
2021-03-19, 17:22
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McAz
Eftersom trenden att folk, i allt större omfattning, flyttar ut från de större städerna till mindre orter och landsbygden (som ett resultat av mångkulturen) så kommer garanterat konflikten stad/land att minska bland svenskarna. Mycket vore vunnet genom detta. Blir inte lika lätt att hålla fast i ett narrativ som innebär att det på landet bara bor ”rasistiska bönder med ’livets hårda skola’ som enda utbildning” i takt med att denna trend växer sig starkare, speciellt om man utflyttad stadsbo innerst inne vet varför man valde att fly staden.
Det vore väl på tiden om det kunde bli så, tänker jag. Det har nog visserligen alltid existerat en mer eller mindre skarp gräns mellan stad och landsbygd i fråga om mentalitet och ömsesidig misstänksamhet/nyfikenhet, så länge vi haft städer i landet. Nytt är dock att värre fördomar än sannolikt någonsin sår split i en befolkning som behöver hålla samman och bemöta ett verkligt, gemensamt hot. Massinvandringen raserar ju hela fundamentet för vår fina och harmoniska samhällskultur. Den är ett vapen. Det är ju nu man inte vill läsa att det är fjollorna i 08 som ligger bakom allting eller att rassarna på vischan inte vet bättre. Svensk samling — det är vad vi ska ha.

Svensk samling kring saken. Saken är till att börja med att återställa det svenska samhället för att sedan kunna bygga ett bättre. Det bättre framtida Sverige kan se ut på lite olika sätt, men det blir ett annat vägval än den idiotiska ökenvandring man tvingade oss ut på sist. Jag hoppas att både stad och land ska leva igen, som alltid förr.

Sedan ska jag tillägga att jag ju håller med oyto om att priset man betalar för att låta andra intressenter mäkla någonting alls är skyhögt och på ockernivå. Vi får lov att göra't själva. Och då vill vi höra mer om svensk fattigdom och svensk oro — vilket innebär långt mindre (eller inget...) om andras. Och mer beröm till detta styvmoderligt behandlade svenska folk. En svensk lovsång ibland som annars kunde framföras för döva öron, tillägnad minoritetsgrupper med förtroendet för oss svenskar någonstans nere på den negativa skalan. Varför elda för kråkorna?
Citera
2021-03-19, 17:42
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Från rapporten:

Jag förstår att hon utifrån sin framåtförståelse måste bakåtkonstruera en motståndarideologi, men protestantismen?!! Ett moln, som ingen enda människa känner sig träffad av?!!

Där blev jag så marginaliserad att jag saknar ord.

https://malmo.se/download/18.4f363e7...lutversion.pdf
Hon är väl så pass bakom att hon tror att protestantismen är statsideologi i Sverige, eller något sådant. Med utmärkt högaktning "fuck you" till henne, och så funderar vi på om det inte börjar bli dags att avskaffa religionsfriheten i vårt land.
Citera
2021-03-19, 18:22
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto

Kolumnen för "etniska-judar-som-visar-omsorg-om-etniska-svenskar" gapar fortfarande tom medan listan på "etniska-judar-som-inte-visar-omsorg-mot-etniska-svenskar" är intakt och inkluderar Bulletins Paulina Neuding, Dan Korn, Naomi Abramowicz, Aron Flam, Salomon Shulman och alla andra som har tillgång till plattformar som de använt för att rikta än mer ljus på sin och andra specifika grupper, men inte etniska svenskar.
Nää...Jag blir så ledsen när ni angriper den undersköna och behagliga Neuding!

Dessutom tycker jag att det är orättvist eftersom hennes granskning av och kritik mot exempelvis boblioteksstök de fakto är ett försvar av etniska svenskar, de som drabbas är väl rimligen svenskar?
Citera
2021-03-19, 18:30
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp

Dessutom tycker jag att det är orättvist eftersom hennes granskning av och kritik mot exempelvis boblioteksstök de fakto är ett försvar av etniska svenskar, de som drabbas är väl rimligen svenskar?

Ja visst. Ibland blir det för mycket ideologi. Och för lite verklighet.
Citera
2021-03-19, 18:40
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp

Kom igen med mothugg! Alla åsikter är lika mycket värda! Jag blir sekundärkränkt om man kallar oytos kritik orättvis utan att bemöta den. Vore jättekul med lite diskussion i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in