2021-06-08, 11:49
Medlem
Jag noterar att allas vår Alex Schulman har gått från Expressen till DN. Jag tycker det är bra att alla de mest motbjudande och destruktiva krafterna samlas under ett och samma tak. Om Expressen ersätter Schulman med någon vettig skribent blir Expressen ett snäpp friskare samtidigt som DN binder fast sig i Värdegrundsmasten ännu hårdare.
Citera
2021-06-08, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
I ett normalt samhälle så hade denna professor i kriminologi från Lund fått sparken för forskningsfusk.
I Sverige sitter han i statstelevisionen & sprider sina medvetna lögner.

Kan inte dra mig till minnes att jag genom decennierna läst eller hört någon kriminolog i MSM som inte ljugit. Strukturellt, instrumentellt och med statistik som verktyg. Ibland öppna blålögner då de tröttnat på eget nonsens. Inga namn behövs nämnas men brumbjörnen ingår i skocken.

Det är väntat. En kriminolog som talar klarspråk underkänner sig själv och sitt skrå. Då finns inget existensberättigande för BRÅ och instituten i ämnet på universitet och högskolor är där endast för syns skull.
Citera
2021-06-08, 12:41
Avstängd
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Ja du förstår att det måste vara väldigt desperata nu.
Frågan är varför så här några månader efter att Biden tillträtt och garanterar globalismen.
Nu borde de vara lugna och säkra men istället är de nu desperata. Märkligt.

Försöker de ompositionera sig inför någon större händelse som de misstänker komma i närtid som kan vända upp och ner på allt?
Jag tror att vi kommer se något efter toppmötet Biden - Putin.

Jag har inget konkret utan det är ren känsla jag går på.
Citera
2021-06-08, 13:42
Medlem
Det tolkas in alldeles för mycket i någon aftonbladetledare här. Sossarna går ALLTID till val som ett populistiskt vänsterparti och därför kommer det alltid en ”omsvängning” ett år före valet.

Dessutom är sossarna det parti som mest slaviskt följer och studerar väljartrender från, framförallt USA, men även Europa och försöker kopiera valframgångar från partier både till höger och vänster. Jag tror att USA-valet — där Republikaner hade stora framgångar — har övertygat sossarna om att trumpismen och högerpopulismen inte kommer att försvinna, utan att det snarare gäller att inkorporera den retoriken och politiken. Därför kan man nu dra fram gamle Juholt och säga att man nog borde ha lyssnat mer på honom.

Men det är alltså bara ännu en valrörelse från sossarna och ingenting av det betyder något för vad man kommer att stå för i regeringsställning.
Citera
2021-06-08, 17:41
Medlem
Holdingbreaths avatar
Elissa Slotkin:
Citat:
Ingen dör om du inte blir omvald

Slotkins farfar var en rysk jud som byggde upp ett affärsimperium inom kötthandeln. Hans företag grundades på det bästsäljande korvmärket som säljs vid basebollspel.

Han sålde skräpmat. Hans barnbarn, en före detta CIA-lingvist, säljer neo-liberalism till Amerika.

Citat:
Michiganrepresentant Elissa Slotkin säger att vissa kollegor surfade populismens våg till deras fördel, och nu kommer vågens krullning över huvudet.

Källa: CNN

Slotkins farfar var en rysk jud som byggde upp ett affärsimperium inom kötthandeln. Hans företag grundades på det bästsäljande korvmärket som säljs vid basebollspel.

Han sålde skräpmat. Hans barnbarn, Slotkin, är en före detta CIA-lingvist. Hon säljer neo-liberalism till Amerika.

Hon är medveten om att USA: s politik kan bli våldsam. Hon vet att Trumpism inte är en produkt av Trump. Hon vet också att hennes valområde är fullt av vita människor som radikaliserats av populism. Hon fruktar antisemitism. Men nyliberalerna har drivit identitetspolitiken som i slutändan inte är liberal.
Citera
2021-06-08, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
På tal om mediers makt & en ev. omsvängning.

Igår kväll fick jag en fråga från en vän. Vi snackade rent allmänt om ditt & datt & hon kom in på Kina.
-"Vad har hänt med Dalai Lama, man hör aldrig något?"- frågade hon.

Mitt svar var att han föll i onåd i media efter hans uttalande om att Europa tillhör Européerna & att flyktingar skall återvända hem när krigen är över.

Men senare funderade jag på att jag givetvis har rätt, men att medianernas taktik funkar även på mig. Jag har inte heller ens tänkt på Dalai Lama på 2-3 år. Trots att under nästan hela mitt liv så figurerade Dalai Lama i media i princip varje vecka. Men sen blev det tyst & han sjönk undan i minnet. Som en utrensad sovjetkommunist som Stalin låtit retuschera bort ur historien.

Så även när man lärt sig genomskåda dagliga psyops, desinformation & rena lögner i "nyheterna" så är man ändå mottaglig för det som förtigs.

Makten över tystnaden är den högsta makten.

På samma sätt måste man söka sig bakåt, längs minnets igenväxta stigar, för att inse hur stor Hans Rosling var under den stora migrationsfesten 2015. Han var verkligen överallt, fram till uttalandet på publicistklubben...

(för de vars minnen mot förmodan behöver uppfriskas:

https://m.youtube.com/watch?v=BFdglA6BeYA )

Efter detta framträdande kan jag inte minnas att jag såg honom igen.

Efter ett och ett halvt år i medieskuggan fick vi höra att han hade dött. Och nu hänvisar ingen längre till hans tro på fakta och populära framställningar av statistik. Det är som om han aldrig funnits...

Associationerna går faraon Echnaton, som kom på kant med prästerskapet. Efter faraons död, ansträngde sig teokratin för att utradera alla minnen av hans liv och gärning: statyer krossades, målningar målades över, reliefer hackades bort... Damnatio memoriae, som romarne sade!
Citera
2021-06-08, 18:59
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
...
Det Håkan Juholt visade är att vi nog läst den politiska kartan över 2000-talet fel. Den stora berättelsen börjar inte i de hunsades revansch utan i att eliten börjat se ner på de som föder den.

Vi? Vilka vi?
"Vi päron, vi flyta vi, sa svinskiten."
Citera
2021-06-09, 09:39
Medlem
Ett stycke närhistoria - Oligarkerna i Ryssland

Den ofta intressante Woods har gjort en genomgång av vilka oligarkerna i Ryssland var.

https://www.youtube.com/watch?v=tkQ5TXzR0Kk

För de intresserade så har Yale lagt upp en föreläsningsserie som kallas Power and politicts in todays world. Avsnitt 2 handlar om samma skeende.

https://www.youtube.com/watch?v=f5nbT4xQqwI

Professor Shapiro föreläser.

Tydligen är kontroll av media centralt för aspirerande oligarker. Så snart rikedom uppnåtts så är media centralt. Verkar finnas en parallellitet.
Senast redigerad av Ottokar 2021-06-09 kl. 09:42.
Citera
2021-06-09, 10:15
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Engelska fotbollslandslaget blev utbuat för en andra gång när man knäböjde i en vänskapslandskamp.

https://www.friatider.se/engelska-la...ta-knaboja-blm

Detta har pågått i ett år i Premier League, men eftersom det inte funnits någon publik så har ingen buat. Om de kör med detta när PL drar igång till hösten så kommer det sannolikt att buas överallt och PL tvingas backa och förbjuda knäböjandet.

Jag tror detta kan bli en viktig seger på sikt. Vad vi behöver är segrar som visar att historien inte har en förutbestämd riktning utan att den kan förändras om tillräckligt många säger ifrån.
Det händer nu på fler håll, när man börjar släppa in publik igen.
Republic of Ireland players were booed in Budapest as they took the knee at kick-off in their friendly with Hungary.
https://www.newstalk.com/sport/watch...dapest-1207428
Citera
2021-06-09, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Det verkar vara lilla Danmark som krängt på sig ledartröjan för projekt Rädda Europa. Landets invandrarminister Mattias Tesfaye intervjuades i gårdagens Aktuellt där han på ett avspänt vis förklarade varför Danmarks nya hållning i migrationsfrågan är både rätt och nödvändig och något för övriga Europa att ta efter. Dagens asylsystem anses vara såväl missriktat som inhumant eftersom en majoritet av asylsökarna saknar skyddsskäl samtidigt som de som har asylskäl blir kvar i konfliktområdena. Det kostar alldeles för mycket i form av allehanda resurser - inte minst sönderfallande europeiska samhällen - att ta hand om relativt välbeställda yngre män, oftast i avsaknad av skyddsskäl, som haft råd att betala människosmugglare för resan till Europa.

Men, men FN och EU är ju kritiska, försökte Aktuellt-Anders slå sönder argumentationen med, varpå dansken kontrade med att man självklart haft tät kontakt med såväl FN som EU-kommissionen under processen att ta fram det nya lagförslaget. Någon måste ta första steget, och nu blev det Danmark, sa den danske invandringsministern med det somaliska efternamnet och som kanske just på grund av sitt påbrå inte har samma fördomar om Afrikas obeboelighet som många andra.

För säkerhets skull tog SVT in någon pilt till talesperson för EU-kommissionen som föga övertygande fick framföra åsikten att Danmarks tilltag inte är förenligt med EU-paragraferiet och inte heller med den globala migrationspakt som tvingades på huvudsakligen västerländska befolkningar härom året.

Intressant utveckling

Her kan SVT's interview med Mattias Tesfaye ses i si fulde længde:

https://denkorteavis.dk/2021/tesfaye...ange-stoetter/
Citera
2021-06-09, 10:27
Medlem
Citat:
Ja du förstår att det måste vara väldigt desperata nu.
Frågan är varför så här några månader efter att Biden tillträtt och garanterar globalismen.
Nu borde de vara lugna och säkra men istället är de nu desperata. Märkligt.

Försöker de ompositionera sig inför någon större händelse som de misstänker komma i närtid som kan vända upp och ner på allt?

Tror att man tyvärr måste svinga sig upp på den geopolitiska nivån för att rätt kunna placeras den "omsvängning" som tråden avhandlar i sitt sammanhang. Men jag noterar också att det är något som skett som inte är så lätt att tolka.

Det kan vara fråga om att presidentvalet är över och att den trumeld av propaganda som föregick valet nu gradvis måste minskas. Just nu så minskar t.ex. mediernas stöd för BLM och skandalerna kring ledargarnityret är något som rapporteras. Så moren har gjort sin plikt etc.....

Men den viktigaste anledningen tror jag är det nya kalla krig som är under uppsegling. Om Imperiet ska kunna "contain Russia and China" så krävs någon typ av sammanhållning och då går det inte att pressa på vasallerna för hårt. Glöm inte att nationalism är den starkaste politiska ideologin här i världen, så det krävs en mer subtil propaganda.

Men jag vänder mig mot att använda ordet "omsvängning". Det är snarare fråga om en ompositionering. Mediernas krig mot svenskarna kommer att fortsätta, men i något modifierade former.

Imperiet har märkt att "the natives are becomming restless" så det krävs justeringar.
Senast redigerad av Ottokar 2021-06-09 kl. 10:30.
Citera
2021-06-09, 10:58
Medlem
Det nya kalla kriget

Citat:
USA
Amerikanska senaten godkänt lagförslag för att bekämpa kinesiska tekniksektorn (Finwire)
2021-06-09 10:31
Den amerikanska senaten har godkänt ett lagförslag som innebär stora investeringar i teknikforskning och produktion samt flera bestämmelser relaterade till Kina. Det rapporterar bland annat BBC.

Förslaget röstades igenom med siffrorna 68 för och 32 emot.

Det sägs vara ett av de största industrimässiga lagförslagen i landets historia. Cirka 250 miljarder dollar öronmärks för teknikutveckling, halvledarindustrin och subventioner.

När det kommer till Kina kommer sociala medieappen Tiktok att förbjudas från att laddas ned på statliga tekniska enheter. Inköp av drönare som tillverkas och säljs av kinesiskt ägda bolag kommer blockeras samtidigt som kinesiska organisationer vilka engagerar sig i cyberattacker eller IP-stöld riskerar sanktioner.

USA:s president Joe Biden har uttalat sig positivt om lagförslaget som behöver passera representanthuset innan det träder i kraft.

Det heter ju att det första offret i ett krig är sanningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in