2021-02-19, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
Haha ja hade varit typiskt oss. Men sannolikt var det eliten som införde kristendomen. De ville vara som sina idoler på kontinenten. "Acceptera" var en fråga om order. Jag undrar om folket någonsin varit särskilt kristet.
Det finns ju domar om kätteri mot asatroende från så sent som 1500-talet, och visa riter och element av den förekom ännu på 1800-talet. T.ex. när bönderna hittade gamla forntida stenyxor i marken var det många som trodde att det var en hammare som Tor kastat.
Kristendomen var väl något man följde eftersom man var tvungen mer eller mindre. Husförhör verkar vara ett unikt svenskt påhitt, exempelvis. Åtminstone hittar jag inget om att något liknande förekom i andra länder, men lite för osäker för att uttala mig. Men att det ens behövdes ett husförhör i Sverige visar väl på att folket inte var särskilt intresserade av kristendomen i sig. De som var intresserade av kristendomen var väl frikyrkorörelsen, som staten gjorde allt för att så ner. Svenska kyrkan var mest ett maktredskap för staten.

Att avsaknaden av religion är svaret på den extremt politiska korrektheten i Sverige vet jag inte om jag helt köper. Visst finns inslag av religion i mångkulturvurmandet. Men Estland och Tjeckien har ju färre andel kristna än Sverige, och det är ju inte direkt som att Danmark är särskilt mycket mer kristet än vad Sverige är.
Citera
2021-02-19, 11:35
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Haha ja hade varit typiskt oss. Men sannolikt var det eliten som införde kristendomen. De ville vara som sina idoler på kontinenten. "Acceptera" var en fråga om order. Jag undrar om folket någonsin varit särskilt kristet.

Ändringar i teologin som anpassning till samhällsförändringar har förstås ofta stött på folkligt motstånd. Tänk 1800-tal och hur den offciella teologin blev mera moralistisk (mera "gärningar", mindre "nåd") för att passa ett mera liberalt samhälle ("var och en för sig själv"), vilket stötte på motstånd i form av olika väckelserörelser. Väckelserörelserna får man nog kalla folkliga.

Men i valet att vara hårdnackad eller foga sig har, på gott och ont, foga sig för det mesta vunnit i den svenska historien.

Men införandet av kristendomen var säkert ett elitärt projekt som stötte på ett folkligt motstånd precis som "kristliga förbättringar" på 1800-talet också stötte på folkligt motstånd därför att de också var elitära projekt.

Snabba förändringar är oftast elitära projekt. Tills det går åt helvete och folket får börja bygga långsamt och organiskt igen. "Tyst bygga dem bonden och hans son, som så uti blodbestänkt mull".
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2021-02-19 kl. 11:47.
Citera
2021-02-19, 11:45
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Texten är liberalt förljugen. Det finns vad jag vet ingen liberal som är konsekvent och universellt mot identitetspolitik. Varken Expressen, G-P eller Bulletin i Sverige, t ex.

Också detta är en amerikanskhegemonisk importideologi, vi kan kalla det Big Difference!-doktrinen. Identitetspolitiskt monopol eller åtminstone hierarkisk rangordning över vilka ingrupper som får agera i egen sak, när och hur.

Därför tycker jag sämre om denna text än det stolliga uppropet mot Vita havet, även om det senare kanske ska ses som en astroturfad tes att ställa upp en "sansad" antites mot om ett europeiskt undantag från identitetspolitik, syftande till en syntes om att "vi" kan få mångkulturen att fungera bara vi lägger bort stollerierna.

Expressen låtsas som att en sekundär nivås triviala problem och löjliga identitetspolitik, negerar det faktum att såväl USA som delar av Europa är fundamentalt etniskt fragmenterade. Syftet är att vidmakthålla ett "liberalt" mäkleri och domvärjo - vilket ju var det amerikanskhegemoniska projekt som importerade splittringen från första början. Framförallt ska en europeisk identitetspolitik/nationalism så länge som möjligt sinkas.
Ja, jag instämmer. Den här ledartexten från Expressen är renlärigt liberal, som jag ser det, men i liberalismen finns också en inbyggd motsättning i form av en svårighet att hantera "oberörbara" illiberala fenomen. Att liberaler motsätter sig identitetspolitiska projekt är en naturlig följd av individualismen som hörnsten i deras ideologi. Det som saknas är konsekvens.

Jag tror jag förstår vad du menar med att du tycker sämre om texten vi diskuterar än om debatten om Vita havet. Den senare ger inget nytt. Identitetspolitiska utspel är legio, och där har vi i inlägg och motinlägg en ständigt pågående kraftmätning. Liberalismen har ett universellt anspråk och utger sig för att inte ta ställning i den dynamik som identitetspolitiken lever på, men det gör den indirekt. Jag tyckte dock att ledartexten i Expressen var ett steg framåt — isolerad — i det att den är tydligt liberal. Förmodligen skenhelig, ja. Absolut.

Det enda man kan vara säker på när det gäller liberaler är att de säger att de inte vill att något ska gå till överdrift. Vissa saker som gått över styr kritiserar man tyvärr inte.
Citera
2021-02-19, 12:04
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Ändringar i teologin som anpassning till samhällsförändringar har förstås ofta stött på folkligt motstånd. Tänk 1800-tal och hur den offciella teologin blev mera moralistisk (mera "gärningar", mindre "nåd") för att passa ett mera liberalt samhälle ("var och en för sig själv"), vilket stötte på motstånd i form av olika väckelserörelser. Väckelserörelserna får man nog kalla folkliga.

Men i valet att vara hårdnackad eller foga sig har, på gott och ont, foga sig för det mesta vunnit i den svenska historien.

Men införandet av kristendomen var säkert ett elitärt projekt som stötte på ett folkligt motstånd precis som "kristliga förbättringar" på 1800-talet också stötte på folkligt motstånd därför att de också var elitära projekt.

Snabba förändringar är oftast elitära projekt. Tills det går åt helvete och folket får börja bygga långsamt och organiskt igen. "Tyst bygga dem bonden och hans son, som så uti blodbestänkt mull".
Delar ditt synsätt. Kristendomen är med största sannolikhet påtvingad uppifrån, men med tiden blev den folkets religion. När folket slutligen tillägnat sig något nytt blir det i stället buller när någon ska in och peta i det och förändra saker och ting. Inte så konstigt. Folket är en trög massa som kollektiv betraktat. Vi har "early adopters", och så har vi flocken som följer efter. Svängarna blir väääldigt långa.
Citera
2021-02-19, 12:04
Medlem
SvenskOppositions avatar
Låt er inte förledas av Expressenartikeln och dess förmenta attack på identitetspolitiken. I själva verket är det dig den attackerar.

Koshermackans modus operandi är att vänstern ska främja och bejaka kollektiv hets mot vita människor, medan den så kallade högerns uppgift är att moderera och pacificera vita människor så att ingen motreaktion uppstår.

När den antivita hetsen svallar hög så kan det leda till att fler vita människor blir medvetna om kollektivets makt, och själva blir intresserade av vit identitetspolitik (vilket ju är den självklara vägen framåt mot friheten). Dock är vit identitet förklarad som verboten av makten som är.

Därför vill liberaler i detta fall moderera. Och syftet är som alltid: Never Again!
Citera
2021-02-19, 12:13
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Låt er inte förledas av Expressenartikeln och dess förmenta attack på identitetspolitiken. I själva verket är det dig den attackerar.

Koshermackans modus operandi är att vänstern ska främja och bejaka kollektiv hets mot vita människor, medan den så kallade högerns uppgift är att moderera och pacificera vita människor så att ingen motreaktion uppstår.

När den antivita hetsen svallar hög så kan det leda till att fler vita människor blir medvetna om kollektivets makt, och själva blir intresserade av vit identitetspolitik (vilket ju är den självklara vägen framåt mot friheten). Dock är vit identitet förklarad som verboten av makten som är.

Därför vill liberaler i detta fall moderera. Och syftet är som alltid: Never Again!
Det är väl som sig bör, helt enkelt. Liberaler som angriper företeelser som inte är lagom, förnuftiga, civiliserade, etc. På ett ytligt plan är det kul att se när de fördömer narrativ som konkurrerar med mitt/vårt. Samtidigt vet vi ju att de gör samma sak med europeisk identitetspolitik. Inget nytt under solen.

Kanske är det ett privilegium för den som är trygg i sin svenska identitet att ha roligt åt detta.
Citera
2021-02-19, 12:24
Medlem
Citat:
Min mening är dock att vi i Sverige är a-religiösa. Vi vet inte vad det är. Således agerar vi också naivt när vi blir konfronterade av religion. Svenskarna är det gudlösa folket och så har det varit länge.

Jag tror det ligger till på det sättet att antalet starkt religiösa/troende i alla folk är tämligen konstant sett över tiden. Troligen så finns det en genetisk komponent inblandad.

Frågan är bara vad de ska tro på. Om man tar Iran som exempel så finns mätningar som visar att antalet hard-core muslimer i befolkningen faktiskt är ganska lågt, bara ca. 10 procent eller så. I Israel så är antalet hard-core judiskt troende något högre. Men absolut inte ens i närheten av en majoritet.

I Sverige har det sedan 1950 talet arbetats hårt för att döda den traditionella kristna tron. Men fortfarande finns en andel av befolkningen om något mellan 5 - 10 procent som är kristet troende. Vad vi kan se är att Bonniers m.fl. arbetar hårt för att stävja traditionell kristendom (se t.ex. de ständiga påminnelserna om Knutby etc. och påminnelser om påstådd pedofili inom den katolska kyrkan.)

Men det pågår hela tiden försök till att bryta ned den gamla statskyrkan genom infiltration av de ledande skikten av kyrkan och dels så introduceras i pulserade återkommande vågor dessa märkliga kvasireligiösa rörelser som woke och Greta kulten.

Jag uppfattar att det är fråga om medveten social ingenjörskonst av den högre skolan.
Citera
2021-02-19, 12:24
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Kristendomen är med största sannolikhet påtvingad uppifrån, men med tiden blev den folkets religion.

Människan har i alla tider bejakat någon form av religion. Speciellt när det är frågan om liv och död. I krig ber även den siste ateisten.
Vilken religion som varit tillåten att bejaka har däremot varit styrd uppifrån.
Behovet av en tro på något finns där och det har varit lätt att styra folk genom att fylla det behovet med något som på något sätt levererat. Vad är mer värt än evigt liv i paradiset för de som anpassar sig till rätt religion? Det fungerade i flera tusen år.

Problemen för religioner av alla de slag är när folk inte längre tror på den utlovade leveransen. Evigt liv.

Där är vi nu i det upplysta väst.
Citera
2021-02-19, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Apropå behovet av och lansering av nytt kulturellt narrativ för att kunna slänga mångkulturnarrativet på tippen. En artikel återigen i dagens Expressen som jag anar faktiskt har en mer tyngd av positionsförändring för tidningen än en enkel krönika för skribenten: Återlanseringen av barnen som det viktigaste i livet. Men också i kulturen.
Vi vägrade skriva om barn – som om det var motsatsen till passion
...
i krogsamtalen med andra skribenter var vi unga och övermodiga alla överens om att barn, det var inget ämne för den som ville vara intellektuell, djuplodande och nyskapande. Vi rös överlägset åt en tillvaro som tycktes stå i rak motsats till allt det vi ville stå för och bevisa, för andra och oss själva, att vi erövrat.
...
På måndag har det gått femton år sen min första dotter föddes och en ny världsordning började.
...
jag ägde inte längre min egen tid, var inte längre huvudperson i mitt liv. Vissheten om att jag skulle vara förälder varje stund tills den dag jag dör tvingade mig att äntligen bli helt vuxen.
...
För att någon annan är viktigare än vi, för att vi skulle både dö och döda för våra barn. Utan att tveka, burna av den kärlek som gör att världen lever vidare. Ändå är den så mycket mindre skildrad i litteratur och konst, musik och film, än kärleken mellan man och kvinna. Som om barn vore en motsättning till passion, skapande och tänkande, som om vi inte inser att utan tyngd finns ingen flykt, utan konstraster ingen spänning.
https://www.expressen.se/kronikorer/...-till-passion/

Ingen slump tror jag. Nästa stora trendiga trend blir barn och familj också i ett kulturellt sammanhang. Och det kommer byggas nygamla samhällsnarrativ om detta som kommer påverka politiker och politiken. Fokuset kommer inte vara på enbart barnen utan på familjen.
Kanske det börjar med ett större politiskt fokus på familjepolitiken? Det kommer påverka allt i samhället. Hur vi bor, hur vi jobbar och hur vi ser på andra.

Jag tror att familjepolitiken kommer segla upp som något stort i nästa val. Det ligger i tiden.

Det där var faktiskt en sant revolutionär text!
Citera
2021-02-19, 12:31
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Texten är liberalt förljugen. Det finns vad jag vet ingen liberal som är konsekvent och universellt mot identitetspolitik.
Mot identitetspolitik? Nu förstår jag inte.
Texten är ett exempel på en liberal identitetspolitik. En egen identitetspolitik som alla andras rätt.
Inte skall vi väl vara mot identitetspolitik? Vi skall väl bara ha en egen identitetspolitik?
En egen identitetspolitik för ett folk som alla andra.

Grejen med texten är att de kritiserar Imperiets export och version av identitetspolitik vilket är något nytt. De vill tydligen ha en egen.
Citera
2021-02-19, 12:41
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Människan har i alla tider bejakat någon form av religion. Speciellt när det är frågan om liv och död. I krig ber även den siste ateisten.
Vilken religion som varit tillåten att bejaka har däremot varit styrd uppifrån.
Behovet av en tro på något finns där och det har varit lätt att styra folk genom att fylla det behovet med något som på något sätt levererat. Vad är mer värt än evigt liv i paradiset för de som anpassar sig till rätt religion? Det fungerade i flera tusen år.

Problemen för religioner av alla de slag är när folk inte längre tror på den utlovade leveransen. Evigt liv.

Där är vi nu i det upplysta väst.
Man måste ha någon sorts övertygelse och något att hoppas på. Annars blir man tokot.

Liberalerna är trygga i sin optimistiska framtidsvision där liberalismen segrar globalt för att det inte är några konstigheter. Om det kniper kan vi bosätta oss på Mars. Samtidigt stämplar man gärna det naturliga, organiska som "extremt". De anser att liberalismen är lagom och förnuftig. Det är den inte. Den är också utopisk och leder till extrema konvulsioner. De har sannerligen huvudet uppe bland molnen. Det finns en plats ledig där sedan Gud och Sankte Per flyttat ut.

Är man motståndare till auktoritära system måste man kritisera liberalismen. Den är inte lagom.
Citera
2021-02-19, 12:50
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Kan ingen gå till "Vita Havet" med en sprayburk & sätta lite mer fart på mediakriget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in