Citat:
Ursprungligen postat av
Vågskålen
Min mening är dock att vi i Sverige är a-religiösa. Vi vet inte vad det är. Således agerar vi också naivt när vi blir konfronterade av religion. Svenskarna är det gudlösa folket och så har det varit länge.
Jag tror det ligger till på det sättet att antalet starkt religiösa/troende i alla folk är tämligen konstant sett över tiden. Troligen så finns det en genetisk komponent inblandad.
Frågan är bara vad de ska tro på. Om man tar Iran som exempel så finns mätningar som visar att antalet hard-core muslimer i befolkningen faktiskt är ganska lågt, bara ca. 10 procent eller så. I Israel så är antalet hard-core judiskt troende något högre. Men absolut inte ens i närheten av en majoritet.
I Sverige har det sedan 1950 talet arbetats hårt för att döda den traditionella kristna tron. Men fortfarande finns en andel av befolkningen om något mellan 5 - 10 procent som är kristet troende. Vad vi kan se är att Bonniers m.fl. arbetar hårt för att stävja traditionell kristendom (se t.ex. de ständiga påminnelserna om Knutby etc. och påminnelser om påstådd pedofili inom den katolska kyrkan.)
Men det pågår hela tiden försök till att bryta ned den gamla statskyrkan genom infiltration av de ledande skikten av kyrkan och dels så introduceras i pulserade återkommande vågor dessa märkliga kvasireligiösa rörelser som woke och Greta kulten.
Jag uppfattar att det är fråga om medveten social ingenjörskonst av den högre skolan.