2021-03-15, 16:01
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Identitetspolitik är en aspekt av mångetniska stater. Duh.

Ja, en direkt kausal följd. "Alla folks frihet - hela världens fred", som sossarna sa en gång men nu aktar sig noga för att säga.

Citat:
För långt, läste inte: Håkan Boström varnar för risken för en rekyl av svensk identitetspolitik. Det är den avsikt läsaren bör ta ställning till, inte om man sympatiserar med "vänsterns" identitetspolitik.

Jag tycker inte synd om dessa liberaler som nu målat in sig i ett hörn, men det har funnits inomliberala kritiker av identitetspolitik sedan åtminstone Brian Barry för över 20 år sedan. Men dem slog de dövörat till inför. Nå, om de sjungit om det mångkulturella lyckoriket i alla dessa år kan de väl dansa nu.
Citera
2021-03-15, 16:09
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Risken är ju att det faktum att "vänsterns identitetspolitik" har udden riktad mot majoritetssvenskar gör att många låter sig luras att hålla med i kritik av identitetspolitik. Ungefär som att ta avstånd från en lagsport som fenomen, istället för att träna och slipa på strategier för att vinna mot antagonisterna på andra sidan mittlinjen. De "rasifierade" är förvisso motståndare, men alla deras kritiker är sannerligen inte medspelare.

"Risken är att etniska svenskar agerar i eget kollektivt intresse politiskt!", sa ingen svenskallierad någonsin.
Exakt. Enligt mig är det inte alls fel att kritisera relevansen i främmande identitetspolitik i Sverige, men då ska man göra det som uttalat svenskvänlig. Partisk, som du brukar skriva. Attacken på annan identitetspolitik är identitetspolitisk, eller ska vara. Inte neutral. Det tycker jag man ska vara medveten om.

Visst, man kan tycka illa om identitetspolitik för att den känns udda och obekväm i ett historiskt ytterligt homogent land som Sverige, men man bör trots det kunna förhålla sig till att det dessvärre är andra tider nu. Identitetspolitik ska bemötas och bekämpas med identitetspolitik.
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Mångkulturideologins enda syfte är att pacificera majoritetsbefolkningarna i väst. De svaga ska lyftas upp och de starka ska tryckas till. Eliterna, det vill säga de riktigt rika har velat ha större marknader och fler konsumenter för att säkra tillväxt och fortsatta vinster. Det blev en utvidgning av EU och till och med Turkiet föreslogs som medlem. Invandringen till Europa från tredje världen sköt fart. Mångkulturideologin kom in på scenen i rätt ögonblick för att underlätta mångkulturprojektet och ge legitimitet åt befolkningsutbytet. Som talet om öppna gränser och antirasism. Det finns nu en hel handbok i olika tekniker för att försvara/förklara/besvärja det ökade våldet och otryggheten. Som våldsdådet i Vetlanda nyligen. Sådana händelser ska betraktas som normala ansåg en forskare på BRÅ. Eller som när Stefan Löfvén säger att dådet i Vetlanda inte har med invandring att göra. Diskussionen är inte så lite skruvad och kontraintuitiv.

Man kan inte säga annat än att man lyckats med sitt projekt. Men det är klart - lyckas man värva både medier och politiker för sin sak så är framgången garanterad. Ett tag till. När börjar folk gå ut på gatorna på allvar?
Skriver under på allt. Min förhoppning är att det du beskriver gå att tvinga fram en massiv svenskvänlig opinion, men den processen behöver hjälp på traven. Vill också passa på att inflika att jag låter hård mot Bulletin etc. ibland, men att det inte är min avsikt att håna någon, eller kritisera för kritikens egen skull. Jag vill bara ha en reaktion från den som läser dessa inlägg. Jag vill ha ut folk på gatorna, eller i alla fall på forum och i kommentarsfält. Jag vill att folk ska se vad det är som sker. Inte läsa Eckhart Tolle för att försöka ändra sin inställning till livets vedermödor.
Citera
2021-03-15, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Ja, en direkt kausal följd. "Alla folks frihet - hela världens fred", som sossarna sa en gång men nu aktar sig noga för att säga.

Jag tycker inte synd om dessa liberaler som nu målat in sig i ett hörn, men det har funnits inomliberala kritiker av identitetspolitik sedan åtminstone Brian Barry för över 20 år sedan. Men dem slog de dövörat till inför. Nå, om de sjungit om det mångkulturella lyckoriket i alla dessa år kan de väl dansa nu.

Läste ledaren som var klarsynt och bra. Läste sedan alla kommentarerna och insåg att av de goda liberaler som läst samma ledare så var det bra ett fåtal som förstått den.

Men de goda liberalerna är fortfarande kvar i tron på att man genom att fördöma den intersektionella identitetspolitiken så kommer den att upphöra. Men vänstern har självfallet insett att den inte ska avstå från identitetspolitik eftersom den fungerar väldigt bra. De har helt enkelt byggt en atombomb och de kommer inte att släppa kontrollen över den enbart för att några klassiska liberaler säger åt dem att sluta.

1. Intersektionell identitetspolitik fungerar mycket bra. I Imperiets kärnland erövrade den intersektionella alliansen tillsammans med godtrogna liberaler makten genom en storkoalition med de kapitalägande grupperna.

2. Intersektionell identitetspolitik har i princip varit curriculum i den svenska skolan sedan 1990 talet.

3. Intersektionell identitetspolitik har en andlig sida som fyller ett viktigt behov när traditionella trosuppfattningar tömts på sin kraft.

4. Det är ingen slump att det är i GP som denna ledare förekommer eftersom Bonniers, Schibsted och SVT i princip alla är positiva till, eller öppet propagerar för, de uppfattningar som hela eller delar av alliansen omfattar som radikalfeminism etc.

Sammanfattningsvis är svenskarna illa ute.
Citera
2021-03-15, 16:36
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Där har du kärnan man biter i. Vad tror du — finns potential i att vanligt folk blir förbannade på utspel på temat "afrofobi", och liknande? Går ilskan och irritationen att bygga något på?

Jag tänker att det är väldigt många som måste dumpa uppfattningen att identitetspolitiska "dumheter" (som man nästan kan skratta åt) förblir marginella fenomen. En sak är i alla fall säker: reaktionen från det svenska majoritetssamhället behöver inte bli liten. Vi är många och vi kan utnyttja vår ställning. Det var våra förfäder som byggde det här samhället. Vi är på hemmaplan.

Ja som vi påpekat flera gånger i tråden så växer kulturmarxisterna inte i antal. Frustrationen ligger då i att mainstreammedia framställer det som att deras politiska agenda har någon slags folklig förankring, vilket är totalt fel. Kulturmarxisterna är i minoritet. Än större frustration är att underhållningsbranschen och modeindustrin leds in i kulturmarxisternas idéproduktion, men till vad nytta? Bland annat så tittar allt färre på svensk film eftersom den är så politiserad och vi har tidningsdöden. BLM vill förnedra vita, men resultatet är att svarta uppfattas som efterblivna bland latinos, östeuropéer och asiater.
Citera
2021-03-15, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Ja som vi påpekat flera gånger i tråden så växer kulturmarxisterna inte i antal. Frustrationen ligger då i att mainstreammedia framställer det som att deras politiska agenda har någon slags folklig förankring, vilket är totalt fel. Kulturmarxisterna är i minoritet. Än större frustration är att underhållningsbranschen och modeindustrin leds in i kulturmarxisternas idéproduktion, men till vad nytta? Bland annat så tittar allt färre på svensk film eftersom den är så politiserad och vi har tidningsdöden. BLM vill förnedra vita, men resultatet är att svarta uppfattas som efterblivna bland latinos, östeuropéer och asiater.

Det är detta som (M) ger upp om de låter (S) bilda regering trots majoritet tillsammans med (KD) och (S). Ser man till kulturarbetare, inklusive underhållare, så är de helt beroende av skattefinansiering. Det gäller att ta makten och sluta göda sådant skräp med pengar. Det skall helt enkelt inte gå att livnära sig på göra dock-teater av gamla Brecht pjäser.
Citera
2021-03-15, 16:50
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Jo men precis. Det ser ut och låter som de är hur många som helst eftersom de sitter i sina trattar och gapar, trist nog på betryggande avstånd. Och i ekokamrarna i anslutning till dags- och kvällstidningarna på nätet är dominansen total. De har sina befästningar.

Är personligen osäker på hur stor effekt det intersektionella perspektivet i t.ex. film har, men att avsikten är att demoralisera och underminera räcker för mig. Oavsett om någon har ekonomiska motiv som drivkraft till dessa provokationer eller inte. Eländet förtjänar bara förakt. Tyvärr är strukturen bakom det mångkulturella komplexet komplex med trådar till Hollywood, Washington, London och gud vet vart. Det handlar om politik, om cash, om en agenda. Hoppas på att folkets tålamod om inte annat tryter, om det inte går att få tyst på urkällorna.
Citera
2021-03-15, 16:55
Medlem
Citat:

Ett litet instick bara. Kineserna skrev ju ännu bara för ett par år sedan mycket nedsättande om "vit vänster" som de uppfattade som mentalt efterbliven. Nu har de fattat galoppen och talet om vit vänster har helt försvunnit när de inser att Västvärlden håller på att gå ned sig i en intersektionell kulturrevolution.

Tror det var Napoleon som sa att man aldrig ska hindra sin fiende när den är på väg att begå ett misstag.
Citera
2021-03-15, 17:19
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:

Apropå underhållning så tittade jag på Mellon härom veckan. OK...vi har svarta Tusse och The Mamas men annars var programmet förbluffande svenskt. Jag tror man insett att om man flörtar för mycket med det mångkulturella och tappar majoritetsbefolkningen så tappar man hela programmet. Jag tycker nog SvT tappat nyårsafton på grund av mångkulturanpassning och en missriktad trendighet. USA däremot ångar på i mångkulturens tecken verkar det som i Grammy Awards där en svart grupp vunnit som alluderat på George Floyd i låten "I cant breathe". Inget framgångsrecept förstås. Men det handlar kanske om att värva de svarta till det demokratiska lägret. Inte om något annat. Finansiären bestämmer innehållet.
Citera
2021-03-15, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Exakt. Enligt mig är det inte alls fel att kritisera relevansen i främmande identitetspolitik i Sverige, men då ska man göra det som uttalat svenskvänlig. Partisk, som du brukar skriva. Attacken på annan identitetspolitik är identitetspolitisk, eller ska vara. Inte neutral. Det tycker jag man ska vara medveten om.

Visst, man kan tycka illa om identitetspolitik för att den känns udda och obekväm i ett historiskt ytterligt homogent land som Sverige, men man bör trots det kunna förhålla sig till att det dessvärre är andra tider nu. Identitetspolitik ska bemötas och bekämpas med identitetspolitik.

Skriver under på allt. Min förhoppning är att det du beskriver gå att tvinga fram en massiv svenskvänlig opinion, men den processen behöver hjälp på traven. Vill också passa på att inflika att jag låter hård mot Bulletin etc. ibland, men att det inte är min avsikt att håna någon, eller kritisera för kritikens egen skull. Jag vill bara ha en reaktion från den som läser dessa inlägg. Jag vill ha ut folk på gatorna, eller i alla fall på forum och i kommentarsfält. Jag vill att folk ska se vad det är som sker. Inte läsa Eckhart Tolle för att försöka ändra sin inställning till livets vedermödor.

Men våra unga damer vill ju ha mörka killar. De där som är som i IKEA-katalogerna, på Intels reklam, Apple, Google, som de har det på västkusten i USA. Senast idag råkade jag se Gant-reklam på Facebook som följde samma recept. De unga damerna skiter i små-gangstrarna från förorten, de är lika ointressanta som de fattiga svennarna. De är de där snygga, städade och fina killarna som är idealet och det är då man måste kompromissa en aning och åtminstone hitta någon snygg, mörk som är generös. Jag tror att de unga damernas mödrar är nästan lika svaga och befarar att det därför blir svårt att få tillstånd en massiv svenskvänlig opinion.
Senast redigerad av Bovelius 2021-03-15 kl. 17:30.
Citera
2021-03-15, 17:27
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Ett litet instick bara. Kineserna skrev ju ännu bara för ett par år sedan mycket nedsättande om "vit vänster" som de uppfattade som mentalt efterbliven. Nu har de fattat galoppen och talet om vit vänster har helt försvunnit när de inser att Västvärlden håller på att gå ned sig i en intersektionell kulturrevolution.

Tror det var Napoleon som sa att man aldrig ska hindra sin fiende när den är på väg att begå ett misstag.
Vilket på något vis känns lite naturligt. Då jag är övertygad om att mycket av den intersektionella kulturrevolutionen antagligen från början initierades av sovjetisk subversion. Som ett vapen mot väst. Som så småningom blev självgående & togs över av andra aktörer. Nu skördar kineserna frukterna.
Citera
2021-03-15, 17:39
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bovelius
Men våra unga damer vill ju ha mörka killar. De där som är som i IKEA-katalogerna, på Intels reklam, Apple, Google, som de har det på västkusten i USA. Senast idag råkade jag se Gant-reklam på Facebook som följde samma recept. De unga damerna skiter i små-gangstrarna från förorten, de är lika ointressanta som de fattiga svennarna. De är de där snygga, städade och fina killarna som är idealet och det är då man måste kompromissa en aning och åtminstone hitta någon snygg, mörk som är generös. Jag tror att de unga damernas mödrar är nästan lika svaga och befarar att det därför blir svårt att få tillstånd en massiv svenskvänlig opinion.
Haha, "Academic Work-negrer", som det heter (ursäkta förekomsten av N-ordet i tråden). Snygga brillor, översta knappen i skjortan knäppt, portfölj, hipstermössa.

Men det är en humoristisk förenkling du gör. Det lät väl likadant på 60-talet också, men då var det charmiga spaggar som flörtade med di blonda i stället. Har själv mycket svårt att tro att romantik och sex är en så stark faktor i sammanhanget, exotisk sex-appeal, att det har någon påverkan på politiken. Vet annars att det är ett väldigt vanligt synsätt på Flashback att unga kvinnor är positiva till invandring för att de vill ha mörka/svarta pojkvänner.
Citera
2021-03-15, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bovelius

Det är ännu få blandade par som man ser på gatorna. Det ser ut att följa den normala bilden om högst 5 procent per generation. Ett antal av de man ser är nog också barn till andra invandrare.

Beträffande fallet GANT så ligger nog svaret på gåtan om deras afroreklam nog snarare i företagets ägarbild.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in