April 2022
One of the most surprising things I've witnessed in my lifetime is the rebirth of the concept of heresy.
In his excellent biography of Newton, Richard Westfall writes about the moment when he was elected a fellow of Trinity College:
Supported comfortably, Newton was free to devote himself wholly to whatever he chose. To remain on, he had only to avoid the three unforgivable sins: crime, heresy, and marriage. [1]
The first time I read that, in the 1990s, it sounded amusingly medieval. How strange, to have to avoid committing heresy. But when I reread it 20 years later it sounded like a description of contemporary employment.
[...]
http://www.paulgraham.com/heresy.html
Men det är inte gott och ont som står emot varandra i Ukraina – som båda sidorna vill få det till, även om vi i Sverige bara är utsatta för den västliga propagandan. Det är ett krig om inflytandet i Ukraina och Europa – där USA och Nato är vinnarna på att Ryssland låtit sig provoceras till att anfalla Ukraina, och där såväl den ukrainska som ryska arbetarklassen och alla fredsvänner i Europa är förlorare.https://proletaren.se/artikel/vad-ar...men-runt-butja
PUBLICERAD 20 FEBRUARI 2020
-Jag är mest orolig för att vi får ett internationellt system som blir instabilt och att det förr eller senare leder till att vi inte kan hantera enskilda händelser. Då kan hela systemet komma ur balans och då kan vi till och med i värsta fall få krig.
...
Vad ska Europa vara i framtiden? Hur ska man agera i det här?
– Vi måste bli en starkare politisk aktör i världen. Om vi inte kan vara en spelare i världen så blir vi bara en spelplan, tror Carl Bildt.
Hon fick sparken efter en ledare i ETC som måste vara världsrekord i kass tajming.https://bulletin.nu/altstadt-kajsa-e...ka-skygglappar
Hennes kritiska ledarkrönika om tidningen Kyiv Independent var – kan man lugnt säga – lite feltajmad.
Min senaste ledare, ett klassiskt grävjobb om hur svenska tidningar samarbetat med en tidning vars försvarsreporter varit frontplacerad med nazistiska Azovbataljonen, skickade jag in i torsdags och redaktören Andreas Gustavsson skrev "Väldigt bra detta."
Sen händer inget förrän jag plötsligt får ett mail idag om att jag inte får skriva där något mer, jag har överträtt en "gräns." Jag får ingen förklaring till vad eller varför. Jag ber Andreas att få prata med honom, vad har hänt? Han har tydligen bråttom att lägga ut det här för det är "akut." De hinner inte ens prata med mig i telefon eller träffa mig. Sen skriver han att saken gäller en diskussion jag hade på instagram med någon om ifall det är graverande för en politiker att ha låtit sig intervjuas av RT - och att DET tydligen ska vara anledningen.
- Kajsa Ekman
[...]
Ivar Andersen: Kajsa Ekis Ekman och Dagens ETC agerar som Putins språkrörhttps://arbetet.se/2022/04/11/kajsa-...tins-sprakror/
”Med denna text gör sig Dagens ETC:s ledarsida till ett språkrör för Putins linje i det pågående informationskriget. Det är en hållning jag i övrigt inte känner igen från tidningen. Det är också att svika våra ukrainska reporterkollegor”, skriver Arbetet Globals redaktör Ivar Andersen i en replik.
...
Genom att insinuera, utelämna relevant kontext, och presentera en stundtals absurd bild väljer skribenten Kajsa Ekis Ekman att framställa Kyiv Independents redaktion som en sammansvärjning av nazistiska USA-lakejer.
Ivar Andersen: Kajsa Ekis Ekman och Dagens ETC agerar som Putins språkrörhttps://arbetet.se/2022/04/11/kajsa-...tins-sprakror/
”Med denna text gör sig Dagens ETC:s ledarsida till ett språkrör för Putins linje i det pågående informationskriget. Det är en hållning jag i övrigt inte känner igen från tidningen. Det är också att svika våra ukrainska reporterkollegor”, skriver Arbetet Globals redaktör Ivar Andersen i en replik.
...
Genom att insinuera, utelämna relevant kontext, och presentera en stundtals absurd bild väljer skribenten Kajsa Ekis Ekman att framställa Kyiv Independents redaktion som en sammansvärjning av nazistiska USA-lakejer.
Kajsa Ekis Ekman: Varför accepteras Kyiv Independents nazistkopplingar?Hon har uppenbart inte förstått att det varit krig i Ukraina sedan 2014 med ca 13.000 dödade.
Members of the Aidar territorial defence battalion, operating in the northOm Ekis tycker att finansieringen av Kyiv Independent är ett problem så är finansieringen av vapnen använda i Ukraina ett större problem. Men så långt vågade hon inte gå.
Luhansk region, have been involved in widespread abuses, including
abductions, unlawful detention, ill-treatment, theft, extortion, and possible
executions.
The Aidar battalion is one of over thirty so-called volunteer battalions to
have emerged in the wake of the conflict, which have been loosely
integrated into Ukrainian security structures as they seek to retake
separatist held areas.
Kajsa Ekis Ekman: Varför accepteras Kyiv Independents nazistkopplingar?Hon har uppenbart inte förstått att det varit krig i Ukraina sedan 2014 med ca 13.000 dödade.
Members of the Aidar territorial defence battalion, operating in the northOm Ekis tycker att finansieringen av Kyiv Independent är ett problem så är finansieringen av vapnen använda i Ukraina ett större problem. Men så långt vågade hon inte gå.
Luhansk region, have been involved in widespread abuses, including
abductions, unlawful detention, ill-treatment, theft, extortion, and possible
executions.
The Aidar battalion is one of over thirty so-called volunteer battalions to
have emerged in the wake of the conflict, which have been loosely
integrated into Ukrainian security structures as they seek to retake
separatist held areas.
@alexvoronovhttps://twitter.com/alexvoronov/stat...93849060634624
·
6h
En fyraåring och en tioåring. Mördade. Det är det här som gör att jag har noll tålamod med vissa svenskars navelpillande över att inte alla inom Ukrainas försvarsmakt har benan kammad åt samma håll.
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!
Swish: 123 536 99 96 Bankgiro: 211-4106