2021-01-19, 15:13
Medlem
orrtupps avatar
Repatrieringsmannen i form av Svenska kyrkan och Röda korset?

Ser på en sån där stoppa utvisningar grupp på Fejjan att man är förtretad över att migverket har inlett ett samarbete med kyrkan och RK om information och utbildning inför återvandring.

Glädjande ifall dessa pengaslukande kolosser börjar göra nytta, trots allt är det nog vad de välmenande medlemmarna vill.
Som vanligt fixar jag inte att länka med telefonen 😟
Citera
2021-01-19, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp

Ser på en sån där stoppa utvisningar grupp på Fejjan att man är förtretad över att migverket har inlett ett samarbete med kyrkan och RK om information och utbildning inför återvandring.

Glädjande ifall dessa pengaslukande kolosser börjar göra nytta, trots allt är det nog vad de välmenande medlemmarna vill.

Det vore intressant att se en länk till nyheten.

Naturligtvis kommer ideella/kommersiella organisationer som Röda Korset, Rädda Barnen, Läkare utan Gränser och Postkodlotteriet att i ett senare skede involveras i den Stora Hemvandringen.

Ser framför mig insamlingsgalan i Globen där hela den svenska artisteliten samlas under temat hjälp dem hem.
Citera
2021-01-19, 17:02
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar

Naturligtvis kommer ideella/kommersiella organisationer som Röda Korset, Rädda Barnen, Läkare utan Gränser och Postkodlotteriet att i ett senare skede involveras i den Stora Hemvandringen.

Ser framför mig insamlingsgalan i Globen där hela den svenska artisteliten samlas under temat hjälp dem hem.

-"Skriv en dikt, sjung en låt, vi skramlar till en gummibåt"-
Citera
2021-01-19, 17:28
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar

Det indignerade inlägget, kommentarerna är skojiga att läsa också!

Citat:
Så fort gick det alltså.... 😡😡😡
Svenska Kyrkan och Röda Korset samarbetar nu med Migrationsverket när det gäller att människor som flytt krig ska återvända till länderna de flytt ifrån genom så kallad "utbildning" om återvändarprocessen.... till världens farligaste länder.
"Vårt uppdrag som kristna: Varje människa är oändligt värdefull. När en människa kränks eller förminskas, då kränks Gud. Vårt uppdrag som kristna är att arbeta för att varje människa ska få leva ett värdigt liv."
"Röda Korset tar inte ställning i fråga om politik, etnisk tillhörighet, religion eller ideologi. Vi är neutrala för att bevara människors förtroende."

Det länkas till en artikel om en serie föreläsningar om återvandringsarbetet som ägde rum redan i höstas så de arga batiktanterna är liksom jag lite sena på bollen.

Edit: När man läser kommentarerna under fb-inlägget får jag intrycket av att det för dessa människor är viktigare att "flyktingarna" ska bo i Sverige än att de ska ha det bra?! Det är rena ondskan att försöka skapa bättre förhållanden i hemländerna och de som vill återvända betraktas om inte som förrädare så i alla fall som lurade.
Senast redigerad av orrtupp 2021-01-19 kl. 17:47.
Citera
2021-01-19, 19:27
Bannlyst
Citat:

Vad heter gruppen?
Citera
2021-01-19, 21:20
Medlem
Galaxvakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiveinchboots
Vad heter gruppen?
Stoppa utvisningarna till Afganistan!
https://m.facebook.com/groups/808057209336108/

Minna Blom har postat

/Galaxvakt
Citera
2021-01-20, 00:53
Medlem
Hlewagastirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galaxvakt
Minna Blom har postat
Generalsekreterare för Amalgamskadefonden. Delar tydligen lägenhet med sina 2 barn och 3 hazarer.

Gammal utskällning:
Citat:
Morgan Johansson, jag skäms över att du inte ens är villig att lyssna på oss som arbetar med, för och kring dessa ungdomar och som ser hur verkligheten ser ut, skriver Minna Blom.
...
Bostadsbristen är akut för många i Sverige i dag, men ju mer utsatt en målgrupp är, desto svårare är det. Få hyresvärdar erbjuder en lägenhet till en person som inte har fast inkomst, så som de ensamkommande under 20 år som i bästa fall får försörjningsstöd och studiehjälp.

Att höra dig säga: “Sköt skolan. Håll er i skinnet. Etablera er på arbetsmarknaden.” är för mig ett hån, dessa ungdomar vill inget hellre. Men många av dem är hemlösa, de lever i stor otrygghet, många lider av stora trauman och missbruk till följd av den långa och svåra tiden i Sverige innan de fick uppehållstillstånd, då de inte haft rätt att få varken undersökning eller behandling innan de fått uppehållstillståndet.
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/...a-sig--men-hur

Notera utseendet på ungdomarna på bilden.

Om det är så svår bostadsbrist - varför ta in fler?

Citat:
Minna Blom är boendesamordnare och arbetar på boendet på uppdrag av Svenska kyrkan:

– Allt började med att vi hade en mötesplats för ensamkommande, och genom det upptäckte vi att väldigt många av de här ungdomarna inte hade någonstans att bo. En del hade placerats i boenden för vuxna i andra kommuner, många flyttades runt mellan olika instanser och valde istället att leva som hemlösa i Västerås eftersom de inte ville lämna skolan, berättar hon.

...
Västerås stadsmission har varit en av de frivilligorganisationer som uppmärksammande den nya gruppen hemlösa i höstas.

– Det är egentligen inte en målgrupp som vi jobbar med. Men här såg vi ett humanitärt problem i Västerås som ingen riktigt tog i, förutom civilsamhället. Eftersom vi har en bra dialog med kommunen kunde vi hålla i den dialogen mellan kommunen och civilsamhället, säger Magnus Uhlin som är direktor på Västerås stadsmission.
https://www.vasterastidning.se/vaste...29BfNAuaisvXw/

Så här 1½ år efteråt, vad hände med målgruppen stadsmissionen "egentligen jobbar med"?
Citera
2021-01-20, 07:32
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiveinchboots
Vad heter gruppen?

Citat:
Ursprungligen postat av Galaxvakt
Stoppa utvisningarna till Afganistan!
https://m.facebook.com/groups/808057209336108/

Minna Blom har postat

/Galaxvakt
Just det, Stoppa utvisningarna till Afghanistan och Vi står inte ut men slutar aldrig kämpa är två grupper som jag lurkar i.

Kan ibland vara frestande att svara på de bizarra inläggen men jag tror att det är bäst att bara observera så att grupperna förblir öppna.

De värsta inläggen i mina ögon är snyfthistorierna om alla (och de är skrämmande många!) Unga kvinnor som har skaffat barn med Afghaner som har utvisningsbeslut hängande över sig.

Då brukar jag tvivla på ifall kvinnor ska få räknas som myndiga och om inte de specifika tjejerna borde utvisas med sina män 😥
Citera
2021-01-20, 09:21
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Just det, Stoppa utvisningarna till Afghanistan och Vi står inte ut men slutar aldrig kämpa är två grupper som jag lurkar i.

Kan ibland vara frestande att svara på de bizarra inläggen men jag tror att det är bäst att bara observera så att grupperna förblir öppna.

De värsta inläggen i mina ögon är snyfthistorierna om alla (och de är skrämmande många!) Unga kvinnor som har skaffat barn med Afghaner som har utvisningsbeslut hängande över sig.

Då brukar jag tvivla på ifall kvinnor ska få räknas som myndiga och om inte de specifika tjejerna borde utvisas med sina män 😥
En stor eloge till dig som rapporterar inifrån dessa grupper. Även starkt att du kan avhålla dig från att trolla dom, så stark hade jag aldrig klarat av att vara.
Citera
2021-01-20, 13:36
Medlem
SvD idag kör ett reportage om en invandrad gängkriminell som varit i branschen i 15 år (och ställt till med mycket lidande för oskyldiga människor). Men parentesen står inte i tidningen.
Han har lagt av nu tror jag för artikeln är låst och det går bara läsa rubrik och inledande text.

Det rör sig om, för vilken gång i ordningen i MSM? om snyft och vad synd det är om våldsverkarna.
Huvudpersonen pratar om sina sömnproblem som plågade honom under hans kriminella karriär och som också plågar hans kollegor i branschen.

Fel att kommentera en bara inledningsvis läst artikel i SvD - SvD! - men är övertygad ändå om att den avhoppade kriminella aldrig fick hårda frågor i reportaget.

Hur stor är f ö risken att han återgå till kriminalitet när pengar inte längre finns att stila med och som gjorde livet för honom så behagligt och trist vardagsliv med snåla pengar från någon skattefinansierad organisation försörjer honom i hans föreläsning för yngre att inte slå in på brottets bana?

De hårda frågorna från journalisten skulle kunna vara: du kommer som flykting till Sverige eller dina föräldrar och du får det så mycket bättre här än i ditt hemland, är det då försvarbart att löna Sverige med brottslighet och lidande för andra människor? Är det försvarbart att skylla på att ni inte har det lika bra som svenskar och mena att det beror av rasism och diskriminering?

Finns tjogtalet andra frågor journalisten skulle kunna ställa som i sin tur ställt den avhoppade från kriminella gäng mot väggen, om han har intellektuell förmåga till att förstå, vilket jag betvivlar.

Dessa återkommande reportage i MSM som koncentrerar sig på att det är samhällets och svenskarnas fel och att kriminella med flyktingbakgrund är oskyldiga offer trots sin kriminalitet, är bedrövligt och gynnar bara fortsatt växande kriminalitet från dessa.

Egentligen som sagt skall inte reportage om flyktingars kriminalitet som inte kan läsas helt kommenteras, men här fick rubriken med sömnproblem för stress hos kriminella för en verksamhet de själva valt mig att åter förstummas över galenskapen i MSM.

Det hade varit lämpligare att göra reportage i SvD om brottsoffers sömnproblem som började när de utsatts för brott från kriminella med sömnproblem.
Senast redigerad av Lantarbetaren 2021-01-20 kl. 13:44.
Citera
2021-01-20, 13:46
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren
SvD idag kör ett reportage om en invandrad gängkriminell som varit i branschen i 15 år (och ställt till med mycket lidande för oskyldiga människor). Men parentesen står inte i tidningen.
Han har lagt av nu tror jag för artikeln är låst och det går bara läsa rubrik och inledande text.

Det rör sig om, för vilken gång i ordningen i MSM? om snyft och vad synd det är om våldsverkarna.
Huvudpersonen pratar om sina sömnproblem som plågade honom under hans kriminella karriär och som också plågar hans kollegor i branschen.

Fel att kommentera en bara inledningsvis läst artikel i SvD - SvD! - men är övertygad ändå om att den avhoppade kriminella aldrig fick hårda frågor i reportaget.

Hur stor är f ö risken att han återgå till kriminalitet när pengar inte längre finns att stila med och som gjorde livet för honom så behagligt och trist vardagsliv med snåla pengar från någon skattefinansierad organisation försörjer honom i hans föreläsning för yngre att inte slå in på brottets bana?

De hårda frågorna från journalisten skulle kunna vara: du kommer som flykting till Sverige eller dina föräldrar och du får det så mycket bättre här än i ditt hemland, är det då försvarbart att löna Sverige med brottslighet och lidande för andra människor? Är det försvarbart att skylla på att ni inte har det lika bra som svenskar och mena att det beror av rasism och diskriminering?

Finns tjogtalet andra frågor journalisten skulle kunna ställa som i sin tur ställt den avhoppade från kriminella gäng mot väggen, om han har intellektuell förmåga till att förstå, vilket jag betvivlar.

Dessa återkommande reportage i MSM som koncentrerar sig på att det är samhällets och svenskarnas fel och att kriminella med flyktingbakgrund är oskyldiga offer trots sin kriminalitet, är bedrövligt och gynnar bara fortsatt växande kriminalitet från dessa.

Egentligen som sagt skall inte reportage om flyktingars kriminalitet som inte kan läsas helt kommenteras, men här fick rubriken med sömnproblem för stress hos kriminella för en verksamhet de själva valt mig att åter förstummas över galenskapen i MSM.

Det hade varit lämpligare att göra reportage i SvD om brottsoffers sömnproblem som började när de utsatts för brott från kriminella med sömnproblem.
Just kriminella blattars sömnproblem verkar vara en bärande del av denna reportage-genre. Återkommer ständigt.
Citera
2021-01-20, 14:47
Medlem
McAzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Just kriminella blattars sömnproblem verkar vara en bärande del av denna reportage-genre. Återkommer ständigt.

Och anledningen till sömnproblemen är sannolikt inte, som läsarna eventuellt skall fås att tro, pga dåligt samvete gentemot sina stackars brottsoffer, utan snarare pga av rädsla för att få det egna skinnet rivet av katter tillhörande samma klientel som honom själv. Antingen det eller, vid enstaka tillfällen, pga rädsla för konsekvenser från svenskt rättsväsende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in