2021-02-19, 10:24
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Tror tyvärr du övertolkar detta. För mig kan det lika gärna vara ett försök att anslå en mer neokonservativ linje. Svenskarna ska bli "medborgar nationalister", medan de intersektionella aktiviteterna ska få fortsätta som en mäktig underström.

Dagens Nyheter fortsätter som Pravda, medan Expressen blir medborgar nationalistisk.
Det är ändå positivt att de sätter ned foten som de liberaler de är. Liberaler ska vara liberaler. Man vill veta var man har dem. Även mycket efterlängtat att man nämner just det aktuella problemet vid dess rätta namn: det rör sig om skit från Imperiets hjärtland (förlåt mig om jag tar fel på terminologin...).

Vänsterns livsblod är kamp och konflikter med grupp mot grupp. Det ligger i liberalernas intresse att säga stopp till det. Jag uppfattar inte att det finns något konservativt eller ens medborgarnationalistiskt i texten.
Citera
2021-02-19, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det är ändå positivt att de sätter ned foten som de liberaler de är. Liberaler ska vara liberaler. Man vill veta var man har dem. Även mycket efterlängtat att man nämner just det aktuella problemet vid dess rätta namn: det rör sig om skit från Imperiets hjärtland (förlåt mig om jag tar fel på terminologin...).

Vänsterns livsblod är kamp och konflikter med grupp mot grupp. Det ligger i liberalernas intresse att säga stopp till det. Jag uppfattar inte att det finns något konservativt eller ens medborgarnationalistiskt i texten.

Jo jag får lov att hålla med om att det är bra när liberaler är liberaler. Tidigare var det i princip bara Göteborgsposten som var liberal.

Men eftersom jag vet hur ägarstyrning fungerar i koncerner så inser jag att Bonniers nu tycker att tiden är mogen för att lansera medborgarnationalism. Den som tror att VD/chefredaktör/styrelse kan gå sina egna vägar vet inte hur privatägda koncerner och företag fungerar.
Citera
2021-02-19, 10:41
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Apropå Muslimska brödraskapet som var uppe i tråden för några dagar sedan
Frankrike inför repressiv lagstiftning mot Muslimska brödraskapet – Sverige allt viktigare som säker hamn

Frankrikes nationalförsamling godkände tidigare i veckan en lag för att bekämpa islamistisk extremism och separatism i ett försök att ta itu med de grundläggande orsakerna till jihadistiskt våld och terrorism. Detta som svar på en våg av attacker med islamistiska eller jihadistiska motiv som har sett mer än 250 fransmän mördade sedan 2015.
...
Lagförslaget bottnar i president Macrons initiativ där mordet på läraren Samuel Paty blev startskottet på en rad med konstitutionella reformer för att “försvara republiken och dess värderingar”.
...
En komponent i den nya franska lagen är att den förbjuder företeelser i den offentliga sektorn som bryter mot ”principen om sekularism” och mot jämställdhetsprinciper.

“Offentlig anställda som av religiösa skäl vägrar skaka hand med personer av det motsatta könet eller kvinnliga offentlig anställda som bär slöja är företeelser som inte längre ska accepteras. Reglerna ska även gälla företag som deltar i upphandlingar med den offentliga sektorn”.
...
Skulle motsvarande lagrum införas i Sverige skulle inte bara studieförbundet Ibn Rushd förlora samtlig skattefinansiering utan även sannolikt behöva upplösas. En upplösning skulle även drabba Förenade Islamiska Föreningar i Sverige samt dess grundande medlemsorganisation Islamiska Förbundet i Sverige med bland annat Stockholms moské samt Kista Folkhögskola. Även biståndsorganisationen Islamic Relief skulle riskera indragna statsbidrag.

Andra moskéer som med en sannolikhet gränsande till visshet skulle behöva stänga sin verksamhet utöver Stockholms moské är Gävle moské, Vivalla moské, Landskrona Moské samt Bellevue-moskén i Göteborg.
https://ledarsidorna.se/2021/02/fran...om-saker-hamn/

Mångkulturen skall tämjas med principen av en sekulär stat och statsapparat.
Stor skillnad mot USA där Gud lyfts fram som garant för staten och statsapparaten.

Detta lagförslag läggs fram samtidigt som Qatar, den största finansiären av Muslimska Brödraskapet får leverans av moderna stridsflygplan, Rafale, från Frankrike. Observera att det sker samtidigt. Som om de vore kopplade till varandra.

Kommer de islamska inflytandet på mångkultur i Frankrike att stillas genom vapenaffärer med Frankrike? Eller kommer Frankrike böja sig om de vill investera mer?

Att exportera vapen till den stat som finansierar den ideologiskt största fienden är ändå lite märkligt.
Det gäller också USA som mer än gärna säljer vapen också till ogudaktiga stater.

Men kanske Frankrike har krävt stopp på finansieringen till Muslimska Brödraskapet från Qatar för att leverera stridsflygplanen? Det är inte alls otroligt och vi kan landa i att vapenaffärer de facto hindrar mångkulturinförandet i Europa. Det skulle förklara mycket av retoriken både för och emot detta.
USA: In God we trust.
Frankrike: Nous ne avions pas besoin de cette hypothèse-là.
Sverige: Va?
Senast redigerad av Vågskålen 2021-02-19 kl. 10:49. Anledning: Elegantare att parafrasera Laplace svar till Napoleon
Citera
2021-02-19, 10:46
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
USA: In God we trust.
Frankrike: Gud kanske finns men har inget i statsapparaten att göra.
Sverige: Va?

Ha ha ha.
Beskriver det bra men det visar också att vi gått ifrån att vara mer influerade av det sekulära Frankrike och Europa till att bejaka religionen likt USA. Precis som den lydstat vi är. Och nu står vi där i mitten och vet inte vilket ben vi får lov att stå på.
Citera
2021-02-19, 10:48
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Jo jag får lov att hålla med om att det är bra när liberaler är liberaler. Tidigare var det i princip bara Göteborgsposten som var liberal.

Men eftersom jag vet hur ägarstyrning fungerar i koncerner så inser jag att Bonniers nu tycker att tiden är mogen för att lansera medborgarnationalism. Den som tror att VD/chefredaktör/styrelse kan gå sina egna vägar vet inte hur privatägda koncerner och företag fungerar.
Mm. Håller det inte för uteslutet att rabbi Korns måttliga och inkluderande nationalism blir très chic bland liberaler när som helst. Kan tänka mig att det också är någonstans där partiet Liberalerna landar, med fokus på lag och rätt och lika förutsättningar för Sveriges bästa.
Citera
2021-02-19, 10:51
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Ha ha ha.
Beskriver det bra men det visar också att vi gått ifrån att vara mer influerade av det sekulära Frankrike och Europa till att bejaka religionen likt USA. Precis som den lydstat vi är. Och nu står vi där i mitten och vet inte vilket ben vi får lov att stå på.
Min mening är dock att vi i Sverige är a-religiösa. Vi vet inte vad det är. Således agerar vi också naivt när vi blir konfronterade av religion. Svenskarna är det gudlösa folket och så har det varit länge.
Citera
2021-02-19, 10:52
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Mm. Håller det inte för uteslutet att rabbi Korns måttliga och inkluderande nationalism blir très chic bland liberaler när som helst. Kan tänka mig att det också är någonstans där partiet Liberalerna landar, med fokus på lag och rätt och lika förutsättningar för Sveriges bästa.
Och då kanske TS "mediakrig" kan bli verklighet. För "lika rättigheter" är enligt nyvänstern = "rasism". Nu är det "equity" som gäller, fast givetvis bara för vanlig pöbel som oss.
Citera
2021-02-19, 10:53
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
Min mening är dock att vi i Sverige är a-religiösa. Vi vet inte vad det är. Således agerar vi också naivt när vi blir konfronterade av religion. Svenskarna är det gudlösa folket och så har det varit länge.
Om nu den svenska folksjälen har varit oförändrad länge, så kan man anta att svenskarna accepterade kristendomen bara för att inte skapa "dålig stämning".
Citera
2021-02-19, 10:54
Medlem
Citat:

Texten är liberalt förljugen. Det finns vad jag vet ingen liberal som är konsekvent och universellt mot identitetspolitik. Varken Expressen, G-P eller Bulletin i Sverige, t ex.

Också detta är en amerikanskhegemonisk importideologi, vi kan kalla det Big Difference!-doktrinen. Identitetspolitiskt monopol eller åtminstone hierarkisk rangordning över vilka ingrupper som får agera i egen sak, när och hur.

Därför tycker jag sämre om denna text än det stolliga uppropet mot Vita havet, även om det senare kanske ska ses som en astroturfad tes att ställa upp en "sansad" antites mot om ett europeiskt undantag från identitetspolitik, syftande till en syntes om att "vi" kan få mångkulturen att fungera bara vi lägger bort stollerierna.

Expressen låtsas som att en sekundär nivås triviala problem och löjliga identitetspolitik, negerar det faktum att såväl USA som delar av Europa är fundamentalt etniskt fragmenterade. Syftet är att vidmakthålla ett "liberalt" mäkleri och domvärjo - vilket ju var det amerikanskhegemoniska projekt som importerade splittringen från första början. Framförallt ska en europeisk identitetspolitik/nationalism så länge som möjligt sinkas.
Senast redigerad av oyto 2021-02-19 kl. 10:57.
Citera
2021-02-19, 11:04
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Och då kanske TS "mediakrig" kan bli verklighet. För "lika rättigheter" är enligt nyvänstern = "rasism". Nu är det "equity" som gäller, fast givetvis bara för vanlig pöbel som oss.
Ja, precis.

Halleluja. Vi närmar oss topic för tråden.
Citera
2021-02-19, 11:08
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Om nu den svenska folksjälen har varit oförändrad länge, så kan man anta att svenskarna accepterade kristendomen bara för att inte skapa "dålig stämning".
Haha ja hade varit typiskt oss. Men sannolikt var det eliten som införde kristendomen. De ville vara som sina idoler på kontinenten. "Acceptera" var en fråga om order. Jag undrar om folket någonsin varit särskilt kristet.
Citera
2021-02-19, 11:09
Medlem
longbow4ys avatar
Apropå behovet av och lansering av nytt kulturellt narrativ för att kunna slänga mångkulturnarrativet på tippen. En artikel återigen i dagens Expressen som jag anar faktiskt har en mer tyngd av positionsförändring för tidningen än en enkel krönika för skribenten: Återlanseringen av barnen som det viktigaste i livet. Men också i kulturen.
Vi vägrade skriva om barn – som om det var motsatsen till passion
...
i krogsamtalen med andra skribenter var vi unga och övermodiga alla överens om att barn, det var inget ämne för den som ville vara intellektuell, djuplodande och nyskapande. Vi rös överlägset åt en tillvaro som tycktes stå i rak motsats till allt det vi ville stå för och bevisa, för andra och oss själva, att vi erövrat.
...
På måndag har det gått femton år sen min första dotter föddes och en ny världsordning började.
...
jag ägde inte längre min egen tid, var inte längre huvudperson i mitt liv. Vissheten om att jag skulle vara förälder varje stund tills den dag jag dör tvingade mig att äntligen bli helt vuxen.
...
För att någon annan är viktigare än vi, för att vi skulle både dö och döda för våra barn. Utan att tveka, burna av den kärlek som gör att världen lever vidare. Ändå är den så mycket mindre skildrad i litteratur och konst, musik och film, än kärleken mellan man och kvinna. Som om barn vore en motsättning till passion, skapande och tänkande, som om vi inte inser att utan tyngd finns ingen flykt, utan konstraster ingen spänning.
https://www.expressen.se/kronikorer/...-till-passion/

Ingen slump tror jag. Nästa stora trendiga trend blir barn och familj också i ett kulturellt sammanhang. Och det kommer byggas nygamla samhällsnarrativ om detta som kommer påverka politiker och politiken. Fokuset kommer inte vara på enbart barnen utan på familjen.
Kanske det börjar med ett större politiskt fokus på familjepolitiken? Det kommer påverka allt i samhället. Hur vi bor, hur vi jobbar och hur vi ser på andra.

Jag tror att familjepolitiken kommer segla upp som något stort i nästa val. Det ligger i tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in