Citat:
Ursprungligen postat av
Blot-Sven
Det är ändå positivt att de sätter ned foten som de liberaler de är. Liberaler ska vara liberaler. Man vill veta var man har dem. Även mycket efterlängtat att man nämner just det aktuella problemet vid dess rätta namn: det rör sig om skit från Imperiets hjärtland (förlåt mig om jag tar fel på terminologin...).
Vänsterns livsblod är kamp och konflikter med grupp mot grupp. Det ligger i liberalernas intresse att säga stopp till det. Jag uppfattar inte att det finns något konservativt eller ens medborgarnationalistiskt i texten.
Texten är liberalt förljugen. Det finns vad jag vet ingen liberal som är konsekvent och universellt mot identitetspolitik. Varken Expressen, G-P eller Bulletin i Sverige, t ex.
Också detta är en amerikanskhegemonisk importideologi, vi kan kalla det Big Difference!-doktrinen. Identitetspolitiskt monopol eller åtminstone hierarkisk rangordning över vilka ingrupper som får agera i egen sak, när och hur.
Därför tycker jag sämre om denna text än det stolliga uppropet mot Vita havet, även om det senare kanske ska ses som en astroturfad tes att ställa upp en "sansad" antites mot om ett europeiskt undantag från identitetspolitik, syftande till en syntes om att "vi" kan få mångkulturen att fungera bara vi lägger bort stollerierna.
Expressen låtsas som att en sekundär nivås triviala problem och löjliga identitetspolitik, negerar det faktum att såväl USA som delar av Europa är fundamentalt etniskt fragmenterade. Syftet är att vidmakthålla ett "liberalt" mäkleri och domvärjo - vilket ju var det amerikanskhegemoniska projekt som importerade splittringen från första början. Framförallt ska en europeisk identitetspolitik/nationalism så länge som möjligt sinkas.