Citat:
Ursprungligen postat av
Ottokar
I den här delen av trådens diskussion så ansluter jag mig till Edgertons argumentationslinje. Enbart folkliga protester påverkar sällan det maktägande skiktet. Det är först när det uppstår sprickor och intern oenighet i den maktägande gruppen som folkliga missnöjesyttringar faktiskt kan medföra förändringar.
Men jag är ovillig att ansluta mig till ordvalet elit (det är huvudsakligen en term som används av utländska statsvetare) eftersom det ger uttryck för att det skulle vara en "elit" i bemärkelsen kvalitativt utvald. I Sverige har vi en nomenklatura som i huvudsakligen är kopplad till Socialdemokratin som permanent politiskt och administrativt maktägande grupp.
Våldsfantasier lämnar jag därhän. Politiska frågor löses bäst genom att i varje given beslutssituation ställa frågan vilket alternativ som är bäst (eller minst dåligt) för svenskarna.
Det här är ju besvärlig och farlig materia. Uppmaningar till våld fungerar lätt som svepskäl att skruva åt repression ett varv till, på samma sätt som en naziflagga i en fredlig protest.
Samtidigt handlar det om demokratisk spelteori. Om en styrande teknofeodal klick utan återverkningar kan sätta allt snävare gränser för opinionsbildning, så slutar det som vi ser med frysta banktillgångar, eskalerande polisvåld och ett offentligt samtal där "sanningen" blir en ren fråga om synkronisering med det för tillfället påbjudna narrativet. Repressionens aptit ökar med ätandet av fri- och rättigheter och det finns ingen botten. Det kommer att krävas kostnader för att skapa en jämvikt i nyttokalkylen.
Nu behöver det ju inte ens handla om internt våld, utan kan handla om extern impotens. Det är ju ett mönster genom historien att den imperieelit som lyckats kastrera den inre oppositionen och egalitära frihetsimpulsen, samtidigt skapar svaghet i förhållande till yttre konkurrenter. När den tjurigt republikanske romaren väl ersatts av servila imperieundersåtar, fanns fortfarande barbariska legosoldater med etnisk sammanhållning att frukta.
Ett nytt kallt krig och en multipolär geopolitik innebär inte per automatik att alienerade majoritetsbefolkningars män återfår förlorad ställning - däremot att den förlorade sammanhållningen och motivationen kommer få realpolitiska konsekvenser. Om det visar sig att mångkulturens slogans inte har täckning i praktiken, går det i princip att bortse från lärdomen men inte lärdomens följder.
En annan historisk iakttagelse är alltså att eliter och oligarker per definition är sårbara och utsatta, eftersom de är så få. Jeff Bezos är i princip inte säkrare än Caligula eller den ryske tsaren när Ryssland var som mäktigast på 1800-talet. Dåtidens praetorianer eller anarkister visar på hotbilder som fortfarande existerar i allra högsta grad.
Jag vibbar ju att debatten mellan Proudhon och Marx kommer aktualiseras och att en upprepad utgång inte är given.