Citat:
Ursprungligen postat av
Blot-Sven
Vad anser du att den här moralismen bottnar i, om det faktiskt rör sig om genuin övertygelse? Det finns väl knappast en rädsla eller fruktan (Gudsfruktan) i grunden, som inom religionen? Man kan ju tänka sig att det snarast handlar om gruppsykologi, och metoder för att bestraffa den som avviker saknas inte. Jag undrar dock vad det är som måste blottläggas för att korthuset ska falla. En mekanism av den här typen kräver nog någon form av hård kärna för att fungera. Ett latent men verkligt hot.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ottokar
Religionens hårda kärna är antirasismen och tron på allas lika värde.
På många sätt är den tid vi lever i exakt lika religiös som tidigare epoker.
Jag brukar ofta betrakta den moderna liberalismen som en modern upplaga av Gamla Testamentet; det är samma utvalda herrefolk och samma stränga tro på lagen (vilket utöver juridiken innefattar alla påbjudna auktoriteter, t.ex. vetenskapen, medierna etc.).
Att den (gudlösa) tro som tvingas på gojerna i form av liberalism översvallas av egalitära ideal, universalism, internationalism och materialism kan ha flera orsaker. Dels så kan det härledas till
tikkun olam, en judisk förställning om ansvar för att hela världen.
Utöver det så finns det rent härskartekniska skäl till att gojerna ska förledas till allt detta, som på många sätt är väsensfrämmande för det genuina västerlandet med nordbor, germaner, romare och greker.
Om gojerna förleds att tappa sin egen auktoritet, sin egen andlighet, sin egen historia och tradition, sin egen tro och om gojerna förleds till atomisering och att slutligen börja förakta sig själva så är vi hopplöst förlorade. Och det är såklart målet.
Detta har länge varit herrefolkets ambition. Men med modern propaganda och efter gojernas ovälkomna och aggressiva försvar i början av förra århundradet så accelereras denna agena med syftet
Never Again.
En sidokommentar. Jag har länge betraktat den moderna liberalismen som en tvilling till den avskyvärda bolsjevismen, men med den praktiska skillnaden att den moderna liberalismen inte är lika explicit blodtörstig som bolsjevismen (med undantag för bombandet av araber, förstås). Jag är dock rädd att det kommer att förändras under vår levnad.