Citat:
Ursprungligen postat av
Mjäll
Även här låter sig paralleller göras till denna tråds egna dramatiska mikrokosmos.
Absolut. Min teori om "moralisk makt" och dess profitörer är alls icke specifik; tvärtom går det att applicera på alla teorier och strömningar som lyckats nå makt genom att basera sitt budskap på någon form av moral (inte nödvändigtvis god sådan enligt våra nuvarande bedömningar). Till exempel var nazismen (ja, jag får väl dra upp det, som vanligt) definitivt moraliserande till sin natur; den var bara specifik med vilka moralen riktade sig till. Dåtidens "judar" motsvaras konceptuellt exakt av nutidens "vita män", det vill säga en tänkt skurkaktig motståndsgrupp till det moraliskt baserade lyckoriket som skulle levereras. (inga diskussioner om dåtida judar var eller inte var skyldiga till det ena eller andra önskas här, jag diskuterar bara principen)
Samtliga totalitära rörelser har följt detta mönster:
1) sätt upp det tänkta lyckoriket som inte uppnåtts
2) deklarera att det inte uppnåtts pga den omoraliska gruppen "X"
3) tillsätt en utförandegrupp, ledd av de värsta skrikhalsarna och konspiratörerna
4) utplåna makthavarna samt "X", entusiastiskt påhejade av troende, medan otroende försöker huka sig
5) nu är utförandegruppen diktatorer. Inget annat har ändrats.
6) fortsätt utplåna motstånd mot de nya diktatorerna, ett motstånd ofta bestående av "de egna" troende, samt de otroende som nu vågar sticka upp huvudet
7) hundra års tyranni innan konstruktionen kollapsar
8) vissa av de troende frågar sig voffur? voffur? voffur blev det så här? utom de dummaste, som fortfarande tågar med i leden och sjunger de gamla kampsångerna, som nu är inaktuella -- men det är ju skönt att vara med i en grupp som är god!
Nu är det Svenne som är grupp "X". Vad ska du göra åt det, Svenne?