2022-02-14, 12:27
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raukberg
Ok, jag har lite för snålt med tid för djupare efterforskningar men du menar alltså att pojkar presterar bättre på nationella prov än flickor men att flickorna får högre betyg ändå?
Så har jag uppfattat det. Jag vet att det postats siffror om detta här i tråden & det kommer säkert igen när Edgerton loggar in nästa gång.
Citera
2022-02-14, 12:32
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsmaran
Det motiveras rent juridiskt i princip med att svenskar visserligen räknas som en folkgrupp men att den utgör en så stor del av befolkningen att den inte behöver samma skydd som mindre minoritetsgrupper.
Är inte det en föråldrad syn på befolkningen? Nationellt?

Svenskar är en liten minoritet av befolkningen i det EU vi är medlemmar i.
Det EU vars lagar står över svenska lagar.

Vi är alltså en minoritet. Dags att hävda våra rättigheter till skydd som minoritetsgrupp i vårt gemensamma Europa.
Citera
2022-02-14, 12:37
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Det här är väl ändå ganska enkelt? "Samisk kultur" är något primitivt, något löjligt. De klär ut sig lite grann och håller på med renar. Jojkar lite kanske? Det är svårt att ta detta seriöst så man säger att det där är ju jättefint... ungefär som man säger till någon på Samhall... nämen vilket bra jobb du gör! Ingen känner sig exkluderad från denna.

Svensk kultur är inte lika lätt att ta fasta på på det sättet. Vi går inte runt i folkdräkter annat än Jimmie Åkesson när det är riksdagsinvigning. Men, svensk kultur är något bra, vi är framgångsrika. Då blir det att andra exkluderas. Att påtala svensk kultur är att indirekt påtala hur icke-fungerande andra så kalllade "kulturer" faktiskt är. Vi märker det från politiskt håll. För inte så länge sedan hette det hur det inte fanns någon svensk kultur och hur vi har mycket att lära av andra. Sedan blev kaoset och ruttenheten hos andra "kulturer" (i en "mångkultur") omöjligt att förneka. Då hette det plötsligt att svenska värderingar behövs.

https://www.expressen.se/ledare/sann...a-varderingar/
Att Ylva Johansson nu vill lära nyanlända om svenska värderingar innebär en uppseendeväckande u-sväng från regeringens sida.

Nu gör du samma sak mot mig som du påstår att vi gör mot samer.

Det samiska erkänns i svensk lag. Med det samiska följer lagstadgade rättigheter, och skyldigheter för det allmäna och andra. Det är inget löjligt och är på fullaste allvar.

I övrigt är din nedlåtande inställning till samerna ledsam. De har all rätt till sin särart m.m. Men inte på min och andras bekostnad. Samma ledsamhet gäller för din nedlåtande hållning visavi frågan om den uppenbara inkonsekvensen. Tycker du verkligen att frågorna om samernas rättigheter i egenskap av samer, och andras avsaknad av samma rätt, är en trivial och lite löjlig fråga som bör skämtas bort? Är besviken på dig.
Senast redigerad av Naranbaatarkhan 2022-02-14 kl. 12:38. Anledning: rättstavning
Citera
2022-02-14, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
Nu gör du samma sak mot mig som du påstår att vi gör mot samer.

Det samiska erkänns i svensk lag. Med det samiska följer lagstadgade rättigheter, och skyldigheter för det allmäna och andra. Det är inget löjligt och är på fullaste allvar.

I övrigt är din nedlåtande inställning till samerna ledsam. De har all rätt till sin särart m.m. Men inte på min och andras bekostnad. Samma ledsamhet gäller för din nedlåtande hållning visavi frågan om den uppenbara inkonsekvensen. Tycker du verkligen att frågorna om samernas rättigheter i egenskap av samer, och andras avsaknad av samma rätt, är en trivial och lite löjlig fråga som bör skämtas bort? Är besviken på dig.

Jag har svårt att förstå ditt inlägg. Vad gör jag mot dig exakt?

Nu är det väl meningen att det ska handla om den här kulturfrågan ur ett samhällsperpektiv. Vad jag personligen anser eller inte anser om samisk kultur kan ju per definition inte ha något med det att göra. Huruvida jag avfärdar "samisk kultur" som löjlig eller tar mig på rollen att hylla den fina kulturen detta naturfolk har är alltså inte relevant. Eller?

Förklara gärna vad du menar med bekostnad. "Inkonsekvensen" förklarade jag.
Citera
2022-02-14, 13:18
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Är inte det en föråldrad syn på befolkningen? Nationellt?

Svenskar är en liten minoritet av befolkningen i det EU vi är medlemmar i.
Det EU vars lagar står över svenska lagar.

Vi är alltså en minoritet. Dags att hävda våra rättigheter till skydd som minoritetsgrupp i vårt gemensamma Europa.

Eller i världen för den delen.
Det finns garanterat fler sunnimuslimska araber än svenskar i världen. Hur som helst så har åtminstone lagen om hets mot folkgrupp testats mot svenskar, med svensk rätt, men det ENDA ärdendet som finns kom inte högre än tingsrätten. Tidigare JK's har uttalat sig åt ett håll och departementschefer och, som sagt, tingsrätten åt ett annat.

Samer omfattas också av ILO Convention No. 169 vilket ger samer särrättigheter (se t.ex. Girjas-domen).

Mer intressant kanske skulle också vara att utvärdera folkgruppers rättigheter gentemot EU-rätten som du antyder, även vad som ÄR en folkgrupp, men där är jag för dåligt påläst. Ska vid tillfälle uppdatera mig i ämnet.
Citera
2022-02-14, 13:19
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:

Nu är det väl meningen att det ska handla om den här kulturfrågan ur ett samhällsperpektiv. Vad jag personligen anser eller inte anser om samisk kultur kan ju per definition inte ha något med det att göra. Huruvida jag avfärdar "samisk kultur" som löjlig eller tar mig på rollen att hylla den fina kulturen detta naturfolk har är alltså inte relevant. Eller?

Man kan nästan märka hur du gråter när du angriper Naranbaatarkhan.
Citera
2022-02-14, 13:54
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:

bekostnad [-kås´t-]
subst., ingen böjning
ORDLED: be-kost-nad
• (i vissa uttr.) kostnad (för ngt) ex. på bekostnad av

I övrigt tror jag att du mycket väl förstår vad jag menar. Du märker bara ord, gör dig till och håller på. Du gör dig viktig, skulle man kunna säga. Himla tråkigt. Är det en kulturell grej?

Och det där med samhället. Vad menar du med det? Skriver du här å andras vägnar? Du talar inte för dig själv? Då inte i betydelsen att du pratar dig själv.
Citera
2022-02-14, 14:22
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Nybyggarna i västerbottensfjällen var samer som uppmuntrades att byta livsstil samtidigt flyttades samer från norra norrbotten till västerbottensfjällen för att bedriva renskötsel så i just Västerbotten kan man säga att konflikten står mellan ursprungliga västerbottenslappar utan privilegier och ditflyttade sådana som har alla rättigheter, men sånt förstör hela indian vs vite mannen narrativet.

Det gick inte så bra för nybyggarna i Västerbottensfjällen när en vulkan på Island gick i luften och det blev missväxt 1867. Inlandet var inte uppodlat tidigare för att det inte var hållbart helt enkelt. Så renskötsel var säkerligen förnuftigare, den renskötande befolkningen svalt inte på samma sätt vintern 1867-68. Att lura nybyggare till fjällvärlden, samer eller svenskar, var ingen bra idé.

Att låta sig "integreras" av invandrade, som inte känner förutsättningarna på platsen, och inte bryr sig egentligen är ingen bra idé.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2022-02-14 kl. 14:29.
Citera
2022-02-14, 18:52
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Intressant, det visste jag inte, men parallellen till kolonialism och indianer mot vita är ju uppenbar i det här tänket.

Birgitta Holm, 85 år gammal feministisk professor emeritus i litteraturvetenskap (nästan lika känd som Ebba bland kvinnliga littvetare) hade nyligen en helt hopplös artikel i SvD där hon beskrev Sara Lidmans och Torgny Lindgrens välkända och älskade romaner från Västerbotten som en del av det kulturella förtrycket av samerna. I Lidmans Jernbanesvit är skogssamerna osynliga och vi får inte veta att svennarna (den fattiga bondebefolkning som Sara Lidman berättar om) stal deras land och trängde undan dem från deras marker... Jag menar, herregud.
Mer att läsa om konflikten i Västerbottensfjällen finns att läsa i boken Ingen frid i fjällen av Svante Isaksson, många absurda exempel där, exempelvis politikern som fick en massa skit i media för att han hade kallat någon för lappjäveln, "men jag är ju själv en lappjävel " fick han förklara!

Eller det sjuka att sameriet bara går i arv på farssidan vilket I vårt sjuka land innebär att vissa barn inte får lära sig sameslöjd i skolan fast deras kusiner får göra det eller att vissa kusiner inte får fiska i vissa vattendrag.

Citat:
Det här är väl ändå ganska enkelt? "Samisk kultur" är något primitivt, något löjligt. De klär ut sig lite grann och håller på med renar. Jojkar lite kanske? Det är svårt att ta detta seriöst så man säger att det där är ju jättefint... ungefär som man säger till någon på Samhall... nämen vilket bra jobb du gör! Ingen känner sig exkluderad från denna.

[/indent]
Jag har ju börjat förstå att du inte bor i Sverige eller i varje fall inte följer svensk samhällsdebatt utanför den här tråden så din okunskap är förlåten.

Konflikten i samefrågan handlar inte om kläder eller jojk utan om naturresurserna och livsstilen i halva Sverige.

Renägarna vill ha monopol på jakt och fiskerättigheterna och bestämmanderätt i allt och ekonomisk ersättning för allting som gruvor och liknande.

Övriga samer kämpar för att få samma rättigheter som renägarna, media och många rikspolitiker gör ingen eller vet ingen skillnad mellan dessa grupper men står på deras sida, de vill ju stå på rätt sida om historien gubevars i denna indianfråga. (De är nog rätt deppade över att det inte finns några samemassakrer att ta avstånd ifrån. )

Mot dessa grupper står övriga befolkningen i Norrland som ska förväntas att vara en lägre kast fråntagna sin urgamla livsstil med jakt och fiske, ifall de inte betalar dyrt till de nya herrarna.
Vanligt folk ska bli en andra klassens medborgare helt enkelt, därför blir det konflikt!

Edit: Det här hör I allra högsta grad till trådens ämne, vi är trängda av all mångkultur, både den som kommer utifrån och den som kommer inifrån.
De nyanlända och makteliten säger att vi inte har mer rätt till vårt land än någon annan på jordklotet och "ursprungsbefolkningen" samt kultureliten säger att vi inte har någon rätt alls till halva landet för det är samernas.

Edit igen: Lapparna kommer inte att få sin vilja igenom när det gäller malmen, skogen och energin, det har staten helt enkelt inte råd med men norrlänningen, särskilt landsbygdsbon är kommer att kastas under bussen, Girjasdomen var bara den första, jakten fisket och skoterkörningen ryker för godhetssignalerandets skull och det är fruktansvärt för de drabbade.
Senast redigerad av orrtupp 2022-02-14 kl. 19:15.
Citera
2022-02-14, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redrik.feinfeldt
Tror du, på vilket sätt?
Spännande i den bemärkelsen att det orsakar kaos eftersom politiker inte kan hantera dissidenter inom politiken. Vi såg det med Sverigedemokraterna efter att de kom in riksdagen 2010. Vi såg det med Örebropartiet och vi kommer se det om Nyans kommer in i ett par kommuner. Det krävs väldigt lite för att skapa friktion idag.

Citat:
Ursprungligen postat av Raukberg
Standardiserade prov? Typ de nationella proven då? De där proven som friskolorna medvetet drillar sina elever inför just för att få upp snittbetygen? Jag förstår inte varför du tror att standardiserade betyg skulle ge pojkarna högre betyg jämfört med flickorna - vad skulle det göra för skillnad? Känns snarare som att skillnaden skulle öka än mer. (Däremot tror jag du har rätt i att skolorna behöver mer katederundervisning).
De nationella proven är semi-standardiserade och andra prov kommer med riktlinjer hur de skall gå till. Det beror på vilket ämne. Proven rättas av lärarna själva. De nationella proven ser inte ut som högskoleproven som de facto är standardiserade. Jag har inte hört eller sett att friskolor "drillar" elever när det kommer till nationella proven men det skulle inte förvåna mig. När det kommer till flickors och pojkars prestationer i skolan. När du jämför resultaten från de nationella proven, högskoleproven, PISA samt andra tester med betygen finns det en dissonans. Det kan inte förklaras med slumpen. Jag antar att du känner till hur mäns och kvinnor intelligens är distribuerad.

Kvinnor befinner sig närmare medianen medan män klustrar på båda sidorna. Intelligens och andra faktorer korrelerar med skolresultat. Män och kvinnor har ungefär samma genomsnittliga intelligens och där med skulle vi under gynnsamma villkor få ungefär samma snittbetyg men det får de inte. Flickor får bättre betyg än pojkar. Detta bottnar i en lång rad orsaker och som delvis har att göra med läroplanerna, hjälpdokumenten från skolverket samt progressiva pedagogers och politikers destruktiva inflytande.

Detta tvingar lärare att bedriva en viss typ av didaktik samt konstruera bedömning (delvis bunden av kunskapskraven som är en del av läroplanen) på ett sådant sätt som gynnar framförallt flickor och ett visst segment av talföra pojkar från framförallt bemedlade hem. Detta kan ta sig i uttryck i till exempel grupparbeten eller aktivitet på lektionen - dvs. att eleven räcker upp handen mycket. Lärare har också rätten att sätta betyg på basis av alla former av tillgänglig insamlad information. Till exempel vad eleven säger eller gör utanför klassrummet.

Citat:
Vid betygssättningen utnyttja all tillgänglig information om elevens kunskaper i förhållande till de nationella kunskapskraven och göra en allsidig bedömning av dessa kunskaper.

https://www.skolverket.se/undervisni...-fritidshemmet

En sådan bedömning gynnar elever som är populära bland sina klasskamrater och ögontjänare men inte den tysta eller mobbade eleven som inte vill göra så mycket väsen av sig. Inte heller gynnar det kontroversiella elever med uppfattningar eller beteenden läraren ogillar trots deras eventuella kunskaper. Bedömning som vilar på emfas på sociala förmågor och ögontjäneri tenderar att missgynna pojkar ur arbetarklassen samt elever med invandrarbakgrund. Det blir inte bättre av att du sedan 2011 måste ha godkänt på alla delar av av något för ett godkänt betyg. Jag tror dock detta är under förändring.

Detta är sedan flera decennier tillbaka något som till och med Dagens Nyheters debattsidor och ledarsidor tar upp och är allmänt känt bortom personer verksamma i skola, universitet eller i skolbyråkratin. Faktum är att i princip alla lärare på grundskola och universitet är medvetna om det jag skrivit ovan. De är medvetna om detta eftersom forskning bedrivs, står i studentlitteraturen, lärs ut på lärarutbildningarna som nämnes i doktorandernas pedagogiska kurs.

Till sist och för att koppla det till tråden. Ett gäng svenska skolledare och "forskare" åkte över till DDR på 1970-talet. De noterade att allt fungerade i DDR. Sedan kom de hem till Sverige och hävdade att Sverige skulle fortsätta avskaffa den germanska pedagogiken för amerikansk liberal-progressiv John Dewey pedagogik. När skolledare och forskare åkte över till Kina, Singapore, Japan och Sydkorea på 2000-talet såg de också att allt fungerade. De kom sedan hem, hävdade att det var "auktoritärt" och krävde motsatsen. Vad dessa studiebesökare inte nämnde var att skolsystemen i forna DDR och i Asien inte bara har mer rättssäkra och plausibla bedömning och betygsystem dvs. att de inte byggde på vad någon lärare "tycker" och "tror" om sina elever för vad de säger på rasten men vad de facto presterar på proven.

Asiatiska länder ser skolan som en plantskola för talang ungefär på det sättet vi känner igen från professionell sport. Notera att även Schweiz och i viss mån Tyskland också gör det. I synnerhet har Schweiz varit duktiga på att bryta med massutbildningssystemet. Det vill säga att Schweiz inte anser att alla skall gå på högskolan så som Göran Persson (S) föreslog på 1990-talet. I Sverige verkar skolan handla om förvaring och någon form av godtycklig sortering. Det stärker knappast svensk konkurrenskraft.

I USA gjorde delvis upp med den progressiva pedagogiken på 1980-talet och införde standardiserade prov för att utvärdera elever. Det resulterade i ett ramaskri bland amerikanska lärare eftersom de ansåg att dessa prov inkräktade på deras "profession". De ansåg att de hade "rätt" att sätta vilka betyg de ville utan någon substantiell motivering och förställde sig att detta hotade deras lönesättning för att inte tala om rädslan att bli "granskade" om deras elever inte nådde upp till en viss poäng på dessa prov.

Vidare fanns det en del minoritetsgrupper samt föräldrar till flickor som ogillade detta eftersom de missgynnades när de inte längre räckte med att vara en ögontjänare och taktiskt räcka upp handen. De som gynnades av standardiserade prov var vita pojkar ur arbetarhem, asiater och en flickor med latinamerikansk bakgrund.

Tänk dig hur många invandrarelever och arbetarpojkar som skulle göra bättre ifrån sig i skolan om vi byte ut grupparbeten till katederundervisning. Om vi återinförde böcker igen (finns förvisso kvar på många skolor) och hade standardiserade eller semi-standardiserade test istället för att elever skulle bli bedömda för vad de säger i kön till skolmatsalen. Jag är rätt säker på att vi skulle höra ett ramaskri från Stockholms innerstad och Bromma då deras flickor inte skulle komma in på Enskilda Gymnasiet och Viktor Rydberg eller få tillräckligt bra betyg i gymnasiet för att komma in på juristlinjen, handels eller läkarlinjen. Det finns mer att säga men jag stannar här för att inte bli mer bitter än vad jag redan är.

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Pro Tip: Man kan jämföra mellan dessa provresultat & de slutliga betygen.
Precis så!

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Så har jag uppfattat det. Jag vet att det postats siffror om detta här i tråden & det kommer säkert igen när Edgerton loggar in nästa gång.
Jag tror jag redan postat det i tråden. Ni vet ju hur bitter jag är när jag skriver om detta. Egentligen borde jag fan i mig skriva av mig i en bok. Du börjar förstå varför Hamid Zafar satt och näthatade när han var lärare och skolinspektör på Flashback.
Senast redigerad av Edgerton 2022-02-14 kl. 22:58.
Citera
2022-02-14, 22:50
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Jag tror jag redan postat det i tråden. Ni vet ju hur bitter jag är när jag skriver om detta. Egentligen borde jag fan i mig skriva av mig i en bok. Du börjar förstå varför Hamid Zafar satt och näthatade när han var lärare och skolinspektör på Flashback.
Jag har tidigare föreslagit att du bör skriva en bok om den svenska skolan. Är du orolig för outning kan du publicera anonymt på Amazon.
Citera
2022-02-14, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Mycket text
Ok, intressant läsning! Jag håller inte med om allting till fullo (jag tror det är väldigt få lärare som är så totalt i avsaknad av integritet att de straffar elever som snackar dynga i matsalskön med sänkta betyg) men mycket av det du skriver ställer jag upp på. Sen tillhör jag eventuellt det där skiktet av "talföra pojkar från bemedlade hem" själv, det är lite för många år sedan för att jag ska komma ihåg ordentligt. Men visst fan är det mycket som är bedrövligt med hur svenska skolor fungerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in