Citat:
Ursprungligen postat av
Edgerton
HejaFinland skrev så här;
Jag smetar nazism och folkmord på människor. Vad jag gjort?
1. Sagt att man skall kritisera eliter och inte etniska grupper. Däremot bör man kritisera eliter inom en etnisk grupp. Det har jag skrivit. Den distinktionen var inte populär. Mina kritiker gillar att säga; "alla judar", "alla muslimer", "alla svenskar", "alla amerikaner", "alla svarta" osv.
2. Jag vände mig emot en konspirationssida som någon publicerade här. Sidan sålde sådant om att vaccinering är ett sätt för judar att kontrollera icke-judar. Det var en ren UFO-sida gjord av någon som tittat för mycket på X-files. Den var på den nivån och inte någon invandringskritisk populistsida. På grund av detta är jag en kurd, jude, kosmopolit, liberal, kapitalist, kommunist, muslim osv.
Det är nog få som skriver "alla judar", "alla muslimer", "alla svenskar", "alla amerikaner", "alla svarta" osv.
Däremot är det många som skriver judar/judarna, muslimer/muslimerna, svenskar/svenskarna,
amerikaner/amerikanerna, svarta osv - där det är upp till läsaren att välja mellan olika tolkningar t.ex somliga judar, alltför många judar osv.
Det är synnerligen tröttsamt när det insisteras, att om formuleringen judar/judarna, muslimer/muslimerna osv inte åtföljts av fras naturligtvis-så-är-det-inte-alla så SKA det startas en steril diskussion betr. om det verkligen är alla.
Det är knappast svårförståeligt, att med formuleringen hundar bits - hästar sparkas så avses inte alla hundar eller alla hästar.