Citat:
Ursprungligen postat av
167-steg-kvar
Lögnaktiga problemformuleringar, vilseledning och sakfel hör fienden till, inte ens vänner och allierade. På vilket sätt skulle det för den kvarvarande lilla svenska folkspillran vara fördelaktigt opportunt inte påtala synliggöra det massiva kollektiva hyckleriet och de dubbla måttstockarna? För att de är judar!?Konspirationssajt och KKK-sida dina starkaste argument?

Open borders for Isarel?Really?Spännande, då inväntar vi bara leverans också. För det är väl inga fantasifoster du för stunden råkar trolla fram från någonstans där solen aldrig lyser, eller?
Jag blir misstänksam när du hänvisar till en artikel vid namn; "Är antisemitism bara en sund försvarsmekanism? Artikeln är ett plockande av "memes" från anti-judiska sidor och en lång rad konspirationssidor varav många är nedstängda. Vad är analysen? Att han återpublicerat gamla tidningscitat som inte är tagna direkt från källan men kommer anti-judiska hemsidor? När jag tittar igenom "Fria Sidor" så bekräftas mina slutsatser. Det är en konspirationssajt som blandar förintelseförnekande, NWO, 9/11, Pizzagate, David Duke, Juri Lina, nordfront, trump-vurmande, anti-vaccin motstånd.
Personen bakom sidan tror till och med att Covid-19 är en konspirationen och hänvisar till The Gateway Pundit - vilket är som att hänvisa till Alex Jones. Personen som ligger bakom "Fria Sidor" är uppenbarligen oseriös. Det är ingen sida jag vill associeras med. Om personen bakom "Fria Sidor" försöker skriva ned judar eller judendom så har jag läst mycket bättre texter (med referenser) av andra och många bättre inlägg i tråden. Det finns många som kritiserat judisk teologi, och judisk identitetspolitik på ett seriöst sätt - där bland en lång rad judar. Om du hade gjort en nyläsning av Baruch Spinoza - som kritiserade Talmud från ett proto-upplysningsperspektiv eller något liknande hade det varit intressant.
Den judiska gruppen är föränderlig precis som alla andra. Fantasifoster skriver du. Bara för att Peter Beinart (som jag förövrigt respekterar) tycker något så innebär inte att det kommer att ske. Du bör lära dig skilja på judiska eliter, skiktningar i den judiska eliten, vanliga judar, individer osv. Detta inte sagt att man inte kan skönja övergripande värderingar i till exempel judisk-amerikanska och judisk-europeiska gruppen. De är uppenbart positiva till Israel. Antagligen är den procentuella siffran omkring 70% utanför Israel. Det finns en del metastudier på detta från bland annat Pew, JPR, Brandies osv. Stödet till Israel har inte alltid varit så här stort men är det idag. Detta beror bland annat på att sionister lyckades förmå rabbiner att inkorporerade politisk sionism i judendomen. När det kommer till vad Amerikanska judar (som grupp) tycker finns det surveys. En av dem är American Jewish Opinion (2003) av AJC. Respondenterna uppgav;
15% menade att invandringen skulle öka till USA
43% menade att invandringsnivåerna varken skulle öka eller minska till USA
41% menade att invandringen skulle minska
Resterande osäkra
https://www.ajc.org/news/survey2020
Det är sant att det finns judiska organisationer är hårt pådrivande till öppna gränser i väst samtidigt som de själva förespråkar en exkluderande nationalism i Israel. Är deras åsikter i linje med judar utanför eliten tycker? Jag är rakt ingen expert på det judiska men jag läser alla sidor.
Jag är kan läsa till exempel Shlomo Sands; konstruktivistiska "The Invention of the Jewish People" (2008) till peer-reviews om "judisk populations genetik" samtidigt som jag kan sätta detta i ett sammanhang av andra discipliner. Jag är varken en hård socialkonstruktivist eller biologist - utan faller mitt i mellan.
Jag försöker också hålla mig kritisk till det jag läser. Inte sagt att jag kan dra en korrekt slutsats men jag försöker i alla fall förstå vad jag har framför mig och försöker få komplexiteten i något. Att måla "memes" som avbildar judar med horn och sedan klistra på dem något gammalt citat känns rätt ofräscht. Om man nu vill komma under huden på judiska eliter så gör man antagligen dem en björntjänst om man ägnar sig åt konspirationsteorier, drar långtgående slutsatser, överdriver, kallar människor för fula saker och använder sig av dåliga källor. Min uppfattning är att man inte bör hata människor för deras etnicitet eller religion. Detta inte sagt att man inte kan kategorisera - sådant är inte att hata men den sidan du länkade till är nog mer intresserad av att odla hat mot judar än att förstå något eller förändra något.
Citat:
Ursprungligen postat av
oyto
Man bör som svensk inte kritisera svensk identitetspolitik. Knappast historiskt och verkligen inte idag. Och gör man det bör det uppfattas som performativ självexkludering av kollektivet. Att tala om "hus-X" eller "självhatande Y" är en del av en kåranda och disciplin som SKA kännas jobbig och in på skinnet.
Det krävs ett grupptryck för att ett kollektiv inte ska implodera och bara om det yttre trycket är litet, kan det balanserande grupptrycket lätta. Naturen skyr lågtryck och vakuum och den svunna svenska homogeniteten där svensk identitetspolitik var till förväxling harmonisk med allmänintresset, får inte tas till intäkt att individen inte behöver tillhöra ett solidariskt kollektiv i konflikt med andra kollektiv, när dessa existerar inpå livet. Det svenska folk som överlever intakt kommer inte att upplösas utan bli mer kompakt i sin hopträngdhet, tills dess denna samordning åter tillåter en identitetspolitisk expansion.
Däremot finns det ju idag i högsta grad anledning för många judar att ifrågasätta judisk identitetspolitiks gränslösa anspråk. Där finns andrummet att reflektera över om viljan till ständigt större andel makt verkligen är värt priset, en lyx som Europa möjligen hade innan första världskriget; att kanske i längden behålla mer genom att kräva mindre.
Du har aldrig funderat på de politiska och intellektuella ramifikationerna av att göra detta? Gränslös svensk identitetspolitik?