Citat:
Jag måste tillstå att jag blev lite stött när jag såg anslaget i ditt svar till mig. Visst kan det vara en fördel att öh. veta något, och det är i vanlig ordning en väldigt detaljerad sammanfattning du bjuder på. Jag tänkte att den var riktad till hela tråden. Den är riktad till mig. Du kan uppenbarligen mycket mer än jag om judendomen — inget snack om det, men du tycks trots det missa hela poängen med min lilla reflektion över tid och rum, vägar och vägval. Det handlar om det där välbekanta, definierande som judendomen håller fast i genom seklernas lopp. Som man aldrig släpper taget om.
Du tar upp talmud som en samlad källa till judisk visdom. Du nämner att talmud är (flera) levande dokument och framställer judendomen som en pågående process, om jag inte misstolkar dig utifrån min egen förförståelse. Du nämner traditioner och texter med rötter i den babyloniska fångenskapen. Det är helt vansinnigt, inte av dig, men att tänka på — och allt detta hänger med än i dag. Samtidigt som ny vägledning, nya texter, nya kommentarer tillkommer.
Vår svenska kultur är inte mindre värd än den judiska, men jag upplever att vi famlar litegrann i mörkret här im Abendland. Sparkar omkull en spann, välter något, och i himlen ovanför är det tomt och öde. Något av det vi hade som folk har gått förlorat på vägen. "Framtiden är ett svävande skepp, förankrat i forntiden" heter ett album med en svensk musikgrupp. Fin titel, tycker jag, men jag tänker att någon varit framme och skurit loss det där skeppet från ankaret i forntiden.
Och jag menade givetvis aldrig att judar skulle vara chauvinister med daglig hänvisning till gamla stolligheter i talmud. De klarar det bra ändå.
Du tar upp talmud som en samlad källa till judisk visdom. Du nämner att talmud är (flera) levande dokument och framställer judendomen som en pågående process, om jag inte misstolkar dig utifrån min egen förförståelse. Du nämner traditioner och texter med rötter i den babyloniska fångenskapen. Det är helt vansinnigt, inte av dig, men att tänka på — och allt detta hänger med än i dag. Samtidigt som ny vägledning, nya texter, nya kommentarer tillkommer.
Vår svenska kultur är inte mindre värd än den judiska, men jag upplever att vi famlar litegrann i mörkret här im Abendland. Sparkar omkull en spann, välter något, och i himlen ovanför är det tomt och öde. Något av det vi hade som folk har gått förlorat på vägen. "Framtiden är ett svävande skepp, förankrat i forntiden" heter ett album med en svensk musikgrupp. Fin titel, tycker jag, men jag tänker att någon varit framme och skurit loss det där skeppet från ankaret i forntiden.
Och jag menade givetvis aldrig att judar skulle vara chauvinister med daglig hänvisning till gamla stolligheter i talmud. De klarar det bra ändå.
Jag svingade mot en annan användare i tråden och så kom du i skottlinjen. Det ber jag om ursäkt för. Religion är föränderlig. När contra-jihadistförfattare så som Robert B. Spencer i The Truth About Muhammad (2006) hävdar att "Svärsversen" (Surah 9:5) i Koranen
http://www.perseus.tufts.edu/hopper/...D9%3Averse%3D5
är ett bevis på att muslimer går runt och besinningslöst dödar människor har han fel. Versen är kontextuell. Robert B. Spencer syfte är att smutsa ned muslimer på ungefär samma sätt som Eisenmenger skrev ned Talmud. Till saken hör att Koranen är 1500 år. De flest muslimer har omtolkat vad som står i Koranen.
Talmud är föränderlig - den förändras över tid. Det tillkommer nya kommentarer på Talmud som kommenterar Talmuds kommentarer. De får sedan får status som doxa eller kanon. Judendomen går bortom "omtolkning" så som muslimer och kristna men har skapat en (etno)religion som följer i sin samtid. Talmud innehåller en del referenser till analsex - vilket av senare kristna kritiker av Talmud har tolkas som om att judar ägnade sig åt detta. Skälet till varför beror på att när detta skrevs så ägnade sig de omgivande samhället åt detta. Varken grekerna och senare romarna var motståndare till detta. Det är rätt klart att den tiden rabbiner ansåg att analsex bör vara förbjudet;
Citat:
Men samtidigt bollar rabbinerna när detta skrevs med varandra om detta. Detta var inte hugget i sten utan de försökte mejsla fram en judisk position i en icke-judisk värld.
"A man should not engage in sexual intercourse in an atypical manner, i.e., anal intercourse, with his wife, as it causes her discomfort. (Sanhedrin 100b)
https://www.sefaria.org/Sanhedrin.100b?lang=bi
https://www.sefaria.org/Sanhedrin.100b?lang=bi
Den judiska eliten från antiken har skapat en levande religion som hela tiden följer sin samtid. Om den judiska eliten ser ett problem - så som assimilation - så kan eliterna omtolka de religiösa dokumenten så de blir snävare och mer religiöst konservativa för att öka endogamin. I andra tider så kan de gå åt ett annat håll när exgami är nödvändigt. Möjligheten till konvertering har ett sådant syfte. Judar har historiskt konverterat inte bara semitiska folkgrupper till sin religion. På det sättet överlever hela tiden judendomen. Trots att judar enligt passager inte skall gifta bort sina döttrar till icke-judar har de gjort det. Det mest kända exemplet är Esters bok. Nedan är den judiska versionen i Tanakh som är snarlik med den som finns i Gamla Testmentet;
https://www.sefaria.org/Esther.1?lang=bi
Men det finns ett annat exempel. Det är Miriam och Bilga - som konverterade till den grekiska religionen och gift in sig i den grekiska eliten. Från Mishnah Sukkah;
Citat:
A woman of (i.e., kin to one of) the watch of Bilga, Miriam the daughter of Bilga, became an apostate and married a Greek officer. When the Greeks entered the sanctuary, she went and kicked the altar with her sandal, crying: "Lukos ("wolf" in Greek), Lukos, how long will you (continue) to consume the wealth of Israel and not stand up for them in time of need!" (Mishnah Sukkah, kap 5.)
https://www.sefaria.org/Mishnah_Sukk...About&lang2=en
https://www.sefaria.org/Mishnah_Sukk...About&lang2=en
Trots att Miriam är gift med grekerna är hon ändå etnisk judinna och enligt stycket ovan skall ha varit sympatisk med Israel. Syftet med den här typen av blandäktenskap mellan judar och icke-judar var att främja familjens och nationens intressen på samma sätt som europeisk adel gifte bort sina döttrar till utländska adelsfamiljer och kungafamiljer. Således - judendomen förbjuder blandäktenskap men undantag kan göras. Så här resonerade också vår protestantiska och katolska aristokratiska elit. Det som finns i religionen kan undantas om det finns profana (icke-religiösa eller världsliga) intressen. I andra tider har det gått åt andra hållet.
Utöver detta har du också konflikter mellan judiska grupper. Ett känt exempel är hasmoneanska inbördeskriget mellan hellenistisk urbana judar och religiösa judar . Idag har du konflikten mellan icke-religiösa judar, progressiva religiösa rörelser (reform och masorti), de ortodoxa med de ultra-ortodoxa (Satmar med fler). Trots att judendomen hävdar att judar är "guds utvalda folk" - verkar de vara skrämmande lika alla andra folkgrupper. De är inte exceptionella men ett folk bland andra.
Senast redigerad av Edgerton 2021-02-13 kl. 07:44.
Senast redigerad av Edgerton 2021-02-13 kl. 07:44.