Citat:

Adam Cwejman har talat i alkemiska termer om att olika folkgrupper ska "absorberas" så att liberalism uppstår. Men jag vet inte om det är vad Gür syftar på. Gür kommer från ett land med en stark imperialistisk tradition, där eliter har härskat över mångetniska befolkningar, som de genom kombinationer av repression och representation har inordnat i diverse ordningar.Det man undrar är ju, om Thomas Gür och Tino Sanadaji inser, att det inte finns ngr kända metoder som transformerar en befolkning från de utomeuropeiska kulturer, som svenska politiker har nischat in sig på, till en befolkning med samma samhällsekonomiska och kulturella profil som den skandinaviska?
Om de har klart för sig det, så är deras svammel om att det tar "en generation eller så" alt. tre generationer enbart ett försök att få utsugne Svensson att gilla läget och acceptera sin roll som försörjningsinstrument för Sveriges nya befolkning.
Tino Sanadaji har imo varit rätt tydlig med sitt förakt för Svensson. Jag misstänker, att det är ett förakt som Thomas Gür delar.

Om de har klart för sig det, så är deras svammel om att det tar "en generation eller så" alt. tre generationer enbart ett försök att få utsugne Svensson att gilla läget och acceptera sin roll som försörjningsinstrument för Sveriges nya befolkning.
Tino Sanadaji har imo varit rätt tydlig med sitt förakt för Svensson. Jag misstänker, att det är ett förakt som Thomas Gür delar.
Faktum är att det alltid har varit standardläget i den främre orienten. Olika vilda och potentiellt livsfarliga befolkningar har med påhittiga berättelser (och våld) inlemmats i olika samhällsordningar, under de härskare som har klarat av att skapa en någorlunda stabil maktbas. Jag tror inte att Gür drömmer om modern alkemi, som Cwejman. Jag tror att han drömmer om en modern version av djurens herre, ett av orientens mest klassiska motiv.