2020-04-25, 09:48
Medlem
Den stora Hemvandringen

En opinionsbildande text i Samnytt från AfS om återvandring.

https://samnytt.se/atervandring-odesfraga-for-sverige/

Utmärkt att de publicerar sig. Det tar tid att bygga opinion.
Citera
2020-04-25, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Den stora Hemvandringen

En opinionsbildande text i Samnytt från AfS om återvandring.

https://samnytt.se/atervandring-odesfraga-for-sverige/

Utmärkt att de publicerar sig. Det tar tid att bygga opinion.

När Expressen i mitten av 00-talet hade ett modererat diskussionsforum som (kanske skenbart) tillät anonyma inlägg, framförde jag med flera faran i att SD skulle gå mot "etableringsspöket" när partiet växte och tog plats i riksdagen. Etableringsspöket innebär då att partiet medvetet och omedvetet rör sig mot mitten i flyktingpolitiken.
Ett första tecken på denna nivellering var, som sägs i den länkade artikeln av afs-skribenterna, SD:s inställning till flyktingkvotsystemet för något år sedan.

Det tycks vara en oskriven men orubblig lag som övermannar alla radikala politiker när de intar sina stolar i plenisalen. Den inarbetade "högtidliga" miljön blir övermäktig. Både den mänskliga och materiella. Det sitter boksavligen och bildligt i väggarna i huset.

Man kan inte alls räkna med någon revolutionerande ändring av svensk flktingpolitik även om SD kommer in i en nationalistiskt präglad regering eller föredrar att till en början stå som stödparti.
M:s och KD:s tankar om asyl- och invandringspolitiken måste ju kompromissas av SD.

Men något bättre, alltid något, kan det bli för Sverige om nuvarande regering med stödparti kommer i minoritet 2022. Då allt tar sån tid i Sverige kommer ändå inte mycket av den absolut nödvändiga förändringen att hinna ske i Sverige förrän det är dags för val igen 2026. Och då är kommuner och regioner konkursbo och välfärdssverige på riktig dekis. Upplåning låter sig knappast göras då coronan redan har intecknat all kredit och med krympande skattebas är vägen stängd för skattehöjningar, vilket vore politisk harakiri att söka införa.

Och talet om återvandrig som afs-skibenterna i artikeln skriver om, och som cirkulerat i tråden av b l a också Oyto, är osannolik. Det finns många skäl till det och den tyngsta är att belastande nysvenskar helt enkelt inte tas emot av sina hemländer. Repatriering är en utopi. Det enda som i försvinnande litet antal givit resultat är den frivilliga återvandringen till hemländer med den goda patriotiska ansatsen till uppbyggande av ursprungslandet under etableringsbidrag för nysvenskar som suttit arbetslösa i åratal i Sverige.
Senast redigerad av Lantarbetaren 2020-04-25 kl. 10:50.
Citera
2020-04-25, 12:46
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren
Men något bättre, alltid något, kan det bli för Sverige om nuvarande regering med stödparti kommer i minoritet 2022. Då allt tar sån tid i Sverige kommer ändå inte mycket av den absolut nödvändiga förändringen att hinna ske i Sverige förrän det är dags för val igen 2026. Och då är kommuner och regioner konkursbo och välfärdssverige på riktig dekis. Upplåning låter sig knappast göras då coronan redan har intecknat all kredit och med krympande skattebas är vägen stängd för skattehöjningar, vilket vore politisk harakiri att söka införa.

Jag använder allt mer sällan ordet invandrare utan istället bosättare, vilket bättre förklarar vad det handlar om. Bosättarna har redan av klanen blivit angivna platser där man ska bo när man kommer hit och annan framtid såsom giftermål och engagemang för sin egen grupp. Detta har utvecklats till att man nu tar över hela områden som eget territorium. Parallella samhällen är ingen brist på integration utan en medveten strategi för att skapa inflytande för sin egen grupp. Detta inflytande vill man markera ytterligare genom att sprida det utanför förorterna och Paula Neuding sysslade för några år sedan med fenomenet i serien stök i offentliga rum.

Det här förutsätter naturligtvis ett omfattande bidragssystem och stora hjälpinsatser. Den så kallade hjälplösheten är dock skenbar. Med samhällets enorma insatser är taktiken att försöka göra sig betydelsefull, som om samhället väl och ve är beroende av dessa bosättare, vilket skapar makt.

Precis som du tror jag att vi lär komma en bit in i 2020-talet innan splittringen i samhället är så omfattande att politiker tvingas välja vilken sida man ska stödja. En överväldigad majoritet har sedan länge varit emot massiv invandring, men det behövs tydligen än mer kaos för att fler ska protestera och att det får verkan. Coronan har skrämt de ledande och fått dem att inse att det faktiskt är skattebetalarna som möjliggör samhällets fortlevnad. KOmmunerna krisar för att det finns för lite skatteintäkter. Det är så dags nu när BNP blir minus 10 procent och arbetslösheten mellan 12 och 14 procent. Ändå fortsätter massinvandringen. Än så länge försöker man kombinera generös invandring och lösning av den finansiella krisen. Till och med en idiot inser att det är omöjligt. På något sätt verkar det som att styrande vill ha en riktig jävla kris för att kunna ändra sin politik. Historien visar att det i regel också är det som måste hända. Så vi kan nog förvänta oss att SD ännu om ett eller två år fortfarande står och tjatar med centern eller vänstern om invandringens konsekvenser.
Citera
2020-04-25, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av experten10

Jag håller med. Att personen i fråga avsåg invandrarkravaller som skäl till Sveriges sätt att hantera är Corona väldigt långsökt. Det är inte som om Sverige är det enda landet med invandrargrupper. I Frankrike och England finns de också i stora antal.

Jag håller med. Det känns ju givetvis oerhört långsökt att tro att följande replikskifte infann sig vid ett möte mellan landets statsminister och polischef i skarpt läge när den slutliga corona-strategin skulle fastställas.

- Hör du du. Det är dags att prata allvar nu. Den där Anders säger att vi måste stänga ned hela landet på grund av Corona. Svenskarna är jag inte orolig för. De är auktoritetsbundna och kommer att följa order även om det kommer knotas lite efter ett tag. De nyare svenskarna är jag dock djupt oroad för. Nu frågar jag dig på fullaste allvar; om vi stänger ned Sverige helt förutom samhällsnödvändiga funktioner, kan du då garantera, verkligen garantera, att polisen har resurser och förmåga att hantera till exempel Järvafältet om det skulle visa sig att hela Järvafältet skiter i vad vi säger?

- Jo men snälla statsministern, driver du med mig! Du vet ju lika bra som jag att polisen är helt chanslös om Järvafältet skulle "visa musklerna" på allvar. Vi har ingenting att sätta emot i skarpt läge!

- Så vad du säger är att om vi fullständigt stänger ned landet och de nya svenskarna inte lyssnar så kan vi inget göra?

- Det är exakt vad jag säger. Fråga vilken polis som helst och du får samma svar.

- Tack för dina synpunkter. Detta möte har aldrig ägt rum. Vi kommer inte stänga ned landet. Den politiska back-lashen av ett sådant scenario blir omöjligt för oss att hantera. Om vår oförmåga att hantera de nya svenskarna exponeras på ett så pass dramatiskt sätt kommer vi Socialdemokrater att implodera och SD stiga till skyarna. Detta får inte ske!

- Alltid till er tjänst Stefan!

Jo det förstår man ju direkt att en sådan konversation är helt otänkbar....... eller hur?
Citera
2020-04-26, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty
Jag håller med. Det känns ju givetvis oerhört långsökt att tro att följande replikskifte infann sig vid ett möte mellan landets statsminister och polischef i skarpt läge när den slutliga corona-strategin skulle fastställas.

- Hör du du. Det är dags att prata allvar nu. Den där Anders säger att vi måste stänga ned hela landet på grund av Corona. Svenskarna är jag inte orolig för. De är auktoritetsbundna och kommer att följa order även om det kommer knotas lite efter ett tag. De nyare svenskarna är jag dock djupt oroad för. Nu frågar jag dig på fullaste allvar; om vi stänger ned Sverige helt förutom samhällsnödvändiga funktioner, kan du då garantera, verkligen garantera, att polisen har resurser och förmåga att hantera till exempel Järvafältet om det skulle visa sig att hela Järvafältet skiter i vad vi säger?

- Jo men snälla statsministern, driver du med mig! Du vet ju lika bra som jag att polisen är helt chanslös om Järvafältet skulle "visa musklerna" på allvar. Vi har ingenting att sätta emot i skarpt läge!

- Så vad du säger är att om vi fullständigt stänger ned landet och de nya svenskarna inte lyssnar så kan vi inget göra?

- Det är exakt vad jag säger. Fråga vilken polis som helst och du får samma svar.

- Tack för dina synpunkter. Detta möte har aldrig ägt rum. Vi kommer inte stänga ned landet. Den politiska back-lashen av ett sådant scenario blir omöjligt för oss att hantera. Om vår oförmåga att hantera de nya svenskarna exponeras på ett så pass dramatiskt sätt kommer vi Socialdemokrater att implodera och SD stiga till skyarna. Detta får inte ske!

Jo det förstår man ju direkt att en sådan konversation är helt otänkbar....... eller hur?

Intressant teori. Om det vore så att Sverige vore det enda landet i Europa med invandring. Det finns betydligt större områden än Järva-fältet i andra länder.
Citera
2020-04-26, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Intressant teori. Om det vore så att Sverige vore det enda landet i Europa med invandring. Det finns betydligt större områden än Järva-fältet i andra länder.
Frankrike har haft upplopp i tre veckor i sina banlieues pga nedstängningen. Samma problem där som här, polisen har för lite resurser för att kunna bedriva regelrätt krig.

Dessa människor lever till stor del på drogförsäljning och har inte råd med att sitta hemma och stirra på Netflix.
Citat:
The interior ministry has previously said some of those behind the unrest were connected to drug gangs, whose activities have ground to a virtual halt because of the lockdown.

France’s stringent restrictions on public movement to tackle the epidemic have stoked deep-seated tensions in deprived neighbourhoods. The lockdown permits people to leave home only to buy food, go to work, seek medical care or exercise.
https://www.express.co.uk/news/world...me-coronavirus
I Sverige hade vi för några år sedan upplopp i förorterna som myndigheterna bemötte med att göra ingenting för att inte riskera något större som inte skulle gå att hantera. Att tänka sig svensk polis åka runt i orten och bötfälla araber och somalier för att de lämnar sina hem för att sälja knark är rent skrattretande. Det kommer aldrig att ske, ens om en halv miljon dör i Corona.
Citera
2020-04-26, 08:17
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
I Sverige hade vi för några år sedan upplopp i förorterna som myndigheterna bemötte med att göra ingenting för att inte riskera något större som inte skulle gå att hantera. Att tänka sig svensk polis åka runt i orten och bötfälla araber och somalier för att de lämnar sina hem för att sälja knark är rent skrattretande. Det kommer aldrig att ske, ens om en halv miljon dör i Corona.

Om vi tittar lite på hur manus brukar vara efter katastrofer och kriser så vet vi att retoriken alltid bygger på att "vi måste säkerställa att det här aldrig händer igen". Ord som krafttag, handlingskraft och beslutsamhet och uthållighet. Det som nyss hänt ska aldrig få hända igen.

När det gäller den nuvarande krisen kommer vi efteråt att få höra samma retorik. Och för att inte slå sönder ekonomin varje år med en årligt återkommande "Coronakris" så måste massiva omfördelningar ske i samhället för att åter bygga upp beredskapslager och olika typer av vård- och försvarskapacitet.

Den omfördelning som i relativ tysthet skett där man omfördelat försvarsbudgeten till att försörja våra hopplösa invandrargrupper måste igen omfördelas tillbaka till att bygga upp självständighet när det gällar krisberedskap. Det kommer framkomma sådana krav efter den första krisen har lagt sig.

Politikerna har bara en chans nu. Kör man på som vanligt efter den här krisen och antingen att det dyker upp någon ny smitta igen, eller att Corona kommer tillbaka så kan vi inte ha samma situation igen. Det skulle vara rentav fatalt för våra politiker.

Ändring måste alltså till. Jag tror att repatriering kommer att komma upp för våra mest hopplösa grupper. Det finns inte pengar till allting på en gång. Kanske kommer någon smartskalle på att ta hälften av det flyktingindustriella komplexets 100 miljarder/år och lägga 50 miljarder/år för att bygga tillbaka en grundläggande medicinsk och militär beredskap. Erbjud hopplös-migranterna motsvarande 10% av sina bidrag och skicka dessa till hemländerna. Alla utan egen försörjning, hem.

Så lösgör man pengar för att omfördela resurser. Låt gå mentaliteten hos våra nu sittande politiker löser ingenting - så det blir nog inte som jag vill iallafall - det blir ett andra Coronautbrott istället, där vi fortfarande inte har någon beredskap. Men vad händer sen?
Citera
2020-04-26, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Om vi tittar lite på hur manus brukar vara efter katastrofer och kriser så vet vi att retoriken alltid bygger på att "vi måste säkerställa att det här aldrig händer igen". Ord som krafttag, handlingskraft och beslutsamhet och uthållighet. Det som nyss hänt ska aldrig få hända igen.

När det gäller den nuvarande krisen kommer vi efteråt att få höra samma retorik. Och för att inte slå sönder ekonomin varje år med en årligt återkommande "Coronakris" så måste massiva omfördelningar ske i samhället för att åter bygga upp beredskapslager och olika typer av vård- och försvarskapacitet.

Den omfördelning som i relativ tysthet skett där man omfördelat försvarsbudgeten till att försörja våra hopplösa invandrargrupper måste igen omfördelas tillbaka till att bygga upp självständighet när det gällar krisberedskap. Det kommer framkomma sådana krav efter den första krisen har lagt sig.

Politikerna har bara en chans nu. Kör man på som vanligt efter den här krisen och antingen att det dyker upp någon ny smitta igen, eller att Corona kommer tillbaka så kan vi inte ha samma situation igen. Det skulle vara rentav fatalt för våra politiker.

Ändring måste alltså till. Jag tror att repatriering kommer att komma upp för våra mest hopplösa grupper. Det finns inte pengar till allting på en gång. Kanske kommer någon smartskalle på att ta hälften av det flyktingindustriella komplexets 100 miljarder/år och lägga 50 miljarder/år för att bygga tillbaka en grundläggande medicinsk och militär beredskap. Erbjud hopplös-migranterna motsvarande 10% av sina bidrag och skicka dessa till hemländerna. Alla utan egen försörjning, hem.

Så lösgör man pengar för att omfördela resurser. Låt gå mentaliteten hos våra nu sittande politiker löser ingenting - så det blir nog inte som jag vill iallafall - det blir ett andra Coronautbrott istället, där vi fortfarande inte har någon beredskap. Men vad händer sen?

Även börsnoterade företag kan t o m låna pengar på marknaden för att avveckla övertalig personal i kris. Då ses det som en investering för framtiden.
Citera
2020-04-26, 10:24
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Även börsnoterade företag kan t o m låna pengar på marknaden för att avveckla övertalig personal i kris. Då ses det som en investering för framtiden.

Ok. Så lånespåret säger du. Låna enmiljonfemhundratrettiotusenmiljarder. Kör på som vanligt...

Ekonomin kraschar redan bakom Coronakulissen. Vad gör det för skillnad om ekonomin kan lånebelastas ett år till, eller kanske två år till? Sen då?
Senast redigerad av Nostradumbass 2020-04-26 kl. 10:26.
Citera
2020-04-26, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Ok. Så lånespåret säger du. Låna enmiljonfemhundratrettiotusenmiljarder. Kör på som vanligt...

Ekonomin kraschar redan bakom Coronakulissen. Vad gör det för skillnad om ekonomin kan lånebelastas ett år till, eller kanske två år till? Sen då?

Har inte den överblicken över svensk ekonomi. Ville enbart påpeka att det kan ses som en investering för framtiden att göra sig av med tärande kostnadsställen.
Citera
2020-04-27, 12:59
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty

Fast nu var det ju just det här (det fetade) jag invände emot. Att upprepa detta är inte "en argumentation". Och invändningen var alltså att de nya svenskarna är de som är auktoritetsbundna. Det har påpekats många gånger att den svenska skolan inte är auktoritär nog för att få ordning på invandrarbarnen. Från invandrarhåll efterfrågar man hårdare tag. Tydlighet. Inte rekommendationer och vädjanden. Och hjälp från de egna ledarna hade myndigheterna också fått - för det har de redan fått, med stängda moskéer och inställd ramadan.

Så sanningen är snarast precis tvärtom än vad detta argument utgår från.

Och dessutom har det som påpekats inte blivit uppror i andra länder med lock-down och mycket värre ghettofiering än Järva kan ståta med.

Snälla, upprepa nu inte igen samma argument.
Citera
2020-04-27, 13:23
Medlem
En fråga att gå till val på

Nu kom utredningen som kan ge en Mahmoud i varje klass.

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7460996

Både höger och vänster bör slipa knivarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in