2021-02-10, 13:20
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vryzas
Sveriges störste svensk Gustavus Adolphus kan möjligen ha benämnts som galen av somliga?
Heliga romerska riket: Inget kan besegra oss katoliker
G2A: Håll mitt kors

https://sv.wikipedia.org/wiki/Nyk%C3..._g%C3%A4stabud

Det kallas Tysk-romerska riket på svenska (Heliga romerska riket av tysk nation).
Citera
2021-02-10, 13:42
Medlem
En Arvid någonting i Expressens ledarstab har en ganska intressant stickledare inne idag om skillnaden mellan tyskt 1920-tal och svenskt 2010-tal. Morgan Johansson ställs fram som en som missade samtliga historielektioner i grundskolan, om det ämnet ännu levde kvar när han gick där. Arvids text är ett tvärt kast mot vad som annars är brukligt skrivande i Expressen om det senare komna tyska 30-talet (för att applicera på partierna i Sverige till höger om L).

Dahlberg trappar som setts sedan månader tillbaka upp kritiken mot vänsterliberala rörans asylpolitik med amnestier och misshandel av lagstiftningen. I övrigt inkompetensförklarar hon Löfven och regeringen i pandemihanteringen och går hårt åt mycket annat som regeringen ställt till med, som skolan och arbetskraftsinvandringen för att nämna en del.. Och Annie Lööf får också sin rättmätiga beskärda del. Hon är definitivt inte längre Dahlbergs favorit.

Frågan växer sig starkare. Vad vill egentligen Expressen? Vill man maktskifte 2022 där SD måste få igenom sin politik i många fall. Eller återgår Expressen till samma agenda valåret som man hade 2018.

Tidningen och Dahlberg sitter i en rävsax. Hon står inte ut med Löfven och sossarnas makthunger som spolierar politiken Sverige behöver för att bryta destruktiva utvecklingar. Samtidigt är det fullkomligt omöjligt för Bonnier att SD får något som helst inflytande över svensk rikspolitik. Det blir en omöjlig nöt att knäcka för Dahlberg och några stycken andra på ledarsidan med hennes syn och förstånd. Jag har varit kritisk mot henne ett antal ggr i tråden och vill mot detta belysa vilken svår situation hon befinner sig i.

En tidnings hållning för ett visst block i ett val begränsas inte endast till ledarsidorna utan genomsyrar hela tidnings innehåll med vissa undantag, som tv-tablåer och annat liknande. Nyhetschefen har makt, kulturchefen har makt, debattredaktören har makt, bildchefen har makt. Men jag föreställer mig att det är den politiska chefredaktören som skall ha näst sista ordet innan tidningen "går i tryck". Det sista har ägarna, och det är här skon klämmer.
Senast redigerad av Lantarbetaren 2021-02-10 kl. 13:59.
Citera
2021-02-10, 16:35
Medlem
Björn Wiman om corona

Bäst som tråden börjar tröttna på frågan om pro- eller antisemitism så har Malou hållit en intervju med Björn Wiman (kulturchef på DN) där han söker reda ut frågan om varför judarna får skulden för corona.

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/ot...3%B6r-pandemin

Nyheten är en sensation. Björn Wiman har lyckats att hitta något som jag tror inte ens förekommer i Flashbacks djupaste kloaker. Många teorier finns ju om coronans ursprung. Våta marknader eller stängda hemliga laboratorier i Wuhan är några. Men jag har faktiskt aldrig sett att judar anklagas för coronan.

Trådens giganter och följare kommer utan tvekan att korrigera mig om jag missat något viktigt.
Citera
2021-02-10, 18:54
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Björn Wiman om corona

Bäst som tråden börjar tröttna på frågan om pro- eller antisemitism så har Malou hållit en intervju med Björn Wiman (kulturchef på DN) där han söker reda ut frågan om varför judarna får skulden för corona.

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/ot...3%B6r-pandemin

Nyheten är en sensation. Björn Wiman har lyckats att hitta något som jag tror inte ens förekommer i Flashbacks djupaste kloaker. Många teorier finns ju om coronans ursprung. Våta marknader eller stängda hemliga laboratorier i Wuhan är några. Men jag har faktiskt aldrig sett att judar anklagas för coronan.

Trådens giganter och följare kommer utan tvekan att korrigera mig om jag missat något viktigt.
Lite pikant av Wiman. Historiskt har det ju fungerat att ge sagda folkgrupp skulden för i stort sett allt ont. Ansågs ju som fullgott skäl till att gasa ihjäl så många som möjligt. Men som sagt diskuteras gärna i annan tråd än denna.
Citera
2021-02-11, 08:21
Medlem
longbow4ys avatar
Det stora återvändandeprojektet. Nu ett projekt som säljs in av public service:

Ylva Johansson: ”Vi måste ha ett fungerande återvändande-system”

EU har svårigheter att få dem som fått avslag på sin asylansökan att återvända till ursprungslandet. Ungefär en tredjedel återvänder, enligt en rapport som kom på onsdagen. En siffra som rimmar illa med EU:s ambitioner för en ny gemensam migrationspolitik.

Ett nej ska vara ett nej, det är budskapet från EU-kommissionen. Det är en utmaning, konstaterar rapporten som kom på onsdagen.
Av dem som får avslag på sin asylansökan i EU återvänder ungefär en tredjedel till ursprungslandet och av dem så är det mindre än 30 procent som gör det frivilligt.
https://www.svt.se/nyheter/ylva-joha...andande-system

Ett nej är ett nej, säger en S-politiker ett parti som just nu för fram ett nytt lagförslag för folk som fått avslag. Återvändande som ny politik norm enligt partiets Propaganda Service (PS) största avdelning SVT.

Men ändå lägger S nu fram förslag igen som gör ett nej till ett ja i asylfrågan.
Säger en sak och gör en annan. Igen.

Nu saknas bara att PS börjar systematiskt kritisera mångkulturen för att försöka rädda S kvar vid makten i valet 2022.
Citera
2021-02-11, 10:03
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Det stora återvändandeprojektet. Nu ett projekt som säljs in av public service:

Ett nej ska vara ett nej, det är budskapet från EU-kommissionen. Det är en utmaning, konstaterar rapporten som kom på onsdagen.
Av dem som får avslag på sin asylansökan i EU återvänder ungefär en tredjedel till ursprungslandet och av dem så är det mindre än 30 procent som gör det frivilligt.
https://www.svt.se/nyheter/ylva-joha...andande-system

Om min procenträkning stämmer så innebär det att över 90% av alla asylsökande som får avslag obstruerar i någon utsträckning. Med tanke på den siffran borde det vara självklart att hålla asylsökande i något typ av låst förvar medan ärendena hanteras.
Citera
2021-02-11, 16:16
Medlem
Ivar Arpis podd om konservatismen med Simon Westberg, talskrivare åt Ebba Busch var förvånansvärt uthärdligt. Ni som kommer ihåg hur det brukade låta från ”konservativa” posörer för några år sedan (typ Roland Poirier Martinsson) vet vad jag menar.

När han kallade Trump för en ”tyrann” så trodde jag vi var tillbaka till den tiden, men han motiverade sitt ordval med en bra definition av tyranni som jag omedelbart gör till min egen. En tyrann är en person som uteslutande drivs av egen vinning och inte till någon del har en idé om ett bättre samhälle som han försöker skapa. Med denna definition så blir Trump mycket riktigt en tyrann, men knappast Putin som knappt ens till 50 procent motiveras av egenintresset, och definitivt inte Orbán som är beredd att ta stora personliga risker för att rädda sitt folk från det öde som drabbat svenskarna och andra olyckliga folkslag.

På samma sätt var han neutralt positiv till populismen. ”Konservatismen blir farlig för vänstern först när den blir folklig”.

Jag skulle aldrig få för mig att rösta på KD som jag ser som ett vänsterliberalt parti, men Simon Westberg är ingen konservativ posör utan en genuin konservativ.

https://podcasts.apple.com/se/podcas...4wPvF6n0oRzzYg
Citera
2021-02-11, 20:12
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Det var en dålig konspirationssajt med o-länkade översatta citat som säkert är 15-20 år gamla hämtade från en KKK-sida. Vidare ogillar jag påhoppen på judar som etnisk grupp. Man bör kritisera identitetspolitik - även vår egen - men påhopp mot hela den judiska gruppen känns jävligt osmakligt. Det påminner om kontra-jihadisterna som hoppar på "alla" muslimer eller när journalister hoppar på svenskar. Den här tråden bör stå över sådant. Mer intressant är varför Peter Beinart 2017 förespråkar en tvåstatslösning i judisk krönika;

och år 2020 har bytt fot;

Han representerar J-street och är väldigt mainstream. Jag vill hävda att något sker i den judiska communityn i västvärlden som jag påpekat tidigare i tråden. Det kan förövrigt beläggas med data från Pew, Brandies universitet, Jewish Policy institute osv. Peter Beinart påpekar i intervjun ovan om sociokulturella-politiska förändringar i gruppen. Som påvisat tidigare så etniska gruppers attityder inte statiska. De är föränderliga. Det gäller även judar.

Det kan ju vara bra om man överhuvudtaget vet något om judiska skrifter. Jag kan förklara det här för dig. De grundläggande dokumentet(en) för judendomen kallas för Tanakh. Dessa innehåller Torah (instruktion eller lärdom), Neviim (profeterna) och Ketuvim (skrifterna eller berättelserna). Det är Tanakh som innehåller delar av Moseboken men skrivna från ett judisk perspektiv.. Du kan läsa Tankha i sin helhet nedan inklusive Targum (arameiska versionen) nedan

https://www.sefaria.org/texts/Tanakh

med Talmudisk kommentar eller utan dessa nedan;

En Pdf - nyöversättning (1998) Verso Books
https://ferrusca.files.wordpress.com.../thetanakh.pdf

Det är endast karaiter som läser Tanakh i sin ensamhet. Alla andra judar som tillhör humanistisk, reform, rekonstruktvistisk, masorti (konservativ), modern ortodox och (ultra)ortodox judendom läser Talmud - vilket är fristående dokument. Talmud handlar judisk lag (halakha), kommentarer till Tanakha, psalmer, berättelser, praxis, dikussionener osv. Talmud anses också vara heliga texter. Detta är vad som kallas för "rabbinsk judendom" eller standard judendom. Nedan följer en engelsk översättning av babyloniska Talmud;

https://www.sefaria.org/texts/Talmud

Den heter babylonisk talmud eftersom den uppkom i Babylonien. Det finns också en (sekundär) Talmud som uppkom i Jerusalem. Det finns likheter och skillnader mellan dem. Det finns också en rad andra dokument som också anses heliga eller viktiga för den judiska religionen. Många kan läsas här;

https://www.sefaria.org/texts

Sefaria är förövrigt en sanktionerad källa och är byggd av Google med hjälp och ledande översättare av judiska texter. Med alla dokumenten inräknade (det är alltså inte bara Tanakah och Talmud) så talar vi om tiotusentals sidor av text där bland drivor av översättningar, tolkningar, kommentarer osv. Orsaken till varför (ultra)ortodoxa eller Hasidic ägnar ett helt liv att att läsa, studera och tolka beror inte bara på de grundläggande textmassorna i den Babyloniska Talmud och Tanakha men på grund av judendomen är ett levande dokument där ny vägledande text hela tiden tillkommer. För att ge ett exempel. Från Talmud;

En mamzer är ungefär en "blandras", "smutsig", "förbjuden" eller "horunge" (beroende på tolkning) och där med kan en person med en judisk mamma inte gifta sig med en jude även om personen är en jude.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mamzer

I senare delar framgår det att vi talar om en "Cohen" när vi talar "fit lineage - det vill säga ungefär ett rabbinsläkte. I senare dokument så kallar man inte halvjudar för varken "blandras" eller "horunge". Ofta kan ett kapitel i Tanakha och Talmud innehålla flera motsägelser precis som vi känner igen från Koranen eller Nya Testamentet. Sedan 1983 i reform rörelsen så räcker det med att ha judisk fader för att betraktas som jude vilket var otänkbart för femtio år sedan.

Poängen med judendomen är att det är ett dynamiskt dokument som följer med tiden. Visst, du kan hävda som Hasidic att allt efter Haskalah - den judiska upplysningen (1770-1880) och reformationen är åt helvete men de tillhör också bara 5-10% av alla världens judar. Judendomen som helhet rör sig mot ett progressivt och mer inkluderande håll - samtidigt som gruppen ortodoxa och ultra-ortodoxa växer.

Vidare är jag tveksam om religiösa texter kan spegla judar som grupp i helhet idag - om syftet är social-antropologiskt. Snarare är opinionsmätningar och djup intervjuer mer intressanta. Det är knappast så att judar förespråkar att typ en oxe eller ko som dödar en människa skall stenas till döds. Förbudet mot utgifte verkar inte heller vara särskilt relevant för den judiska gruppen.

Drygt hälften av de under 35 år i Israel skulle kunna gifta sig med en icke-jude (så länge det inte är en palestinier). I USA gifter sig över hälften av judarna med icke-judar. Siffran är över 60% i Sverige. Den äldre teologin speglar inte hur judar agerar som grupp på samma sätt som Nya testamentet inte speglar hur svenskar agerar som grupp. Däremot speglar nytolkningarna av Talmud och Nya testamentet det. Människor i väst är fortfarande etnocentriska och nationalistiska - men knappast i sina privata relationer och knappast med hänvisning till religiösa dokument.

Bra vore ju om man läser vad judar själva säger: de talar om värdfolket. Vilket säger mycket om vad det handlar om. Judar har varit viktiga för ekonomisk utveckling mot marknadsekonomi och kapitalism som kräver ett sekulärt samhälle och att man bryter mot gamla förlegade föreställningar för att på så sätt få en effektiv ekonomi. All judisk beskrivning om Europa och judar handlar då om att Europa bör anpassa sig efter judar, inte tvärt om. Man kan inta den inställningen eftersom man varit viktig för att Europa blev en ledande aktör ekonomiskt sett. Men det är väl snarare så att makteliten i Europa använde och använder judar för att nå vissa mål för att slippa skylta med sin egen agenda. Tänk Malmö.

Jag irriterar mig enormt mot beskrivningen av en judisk hegomoni som europeisk maktelit slaviskt följer, när det istället är tvärt om, vilket historien envist visar.
Senast redigerad av TheLucky 2021-02-11 kl. 20:18.
Citera
2021-02-12, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Man bör som svensk inte kritisera svensk identitetspolitik. Knappast historiskt och verkligen inte idag. Och gör man det bör det uppfattas som performativ självexkludering av kollektivet. Att tala om "hus-X" eller "självhatande Y" är en del av en kåranda och disciplin som SKA kännas jobbig och in på skinnet.

Det krävs ett grupptryck för att ett kollektiv inte ska implodera och bara om det yttre trycket är litet, kan det balanserande grupptrycket lätta. Naturen skyr lågtryck och vakuum och den svunna svenska homogeniteten där svensk identitetspolitik var till förväxling harmonisk med allmänintresset, får inte tas till intäkt att individen inte behöver tillhöra ett solidariskt kollektiv i konflikt med andra kollektiv, när dessa existerar inpå livet. Det svenska folk som överlever intakt kommer inte att upplösas utan bli mer kompakt i sin hopträngdhet, tills dess denna samordning åter tillåter en identitetspolitisk expansion.

Däremot finns det ju idag i högsta grad anledning för många judar att ifrågasätta judisk identitetspolitiks gränslösa anspråk. Där finns andrummet att reflektera över om viljan till ständigt större andel makt verkligen är värt priset, en lyx som Europa möjligen hade innan första världskriget; att kanske i längden behålla mer genom att kräva mindre.

Kan du med ett enkelt språkbruk förklara varför svensk identitetspolitik skall bejakas? Vad är det vi skall göra och varför?
Citera
2021-02-12, 13:12
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bovelius
Kan du med ett enkelt språkbruk förklara varför svensk identitetspolitik skall bejakas? Vad är det vi skall göra och varför?

Det kan du väl göra själv?

Varför skulle inte Sverige agera i svenskt intresse?
Citera
2021-02-12, 13:14
Medlem
nickomyras avatar
Vita högstadieelever vågar inte gå ut om kvällarna https://www.facebook.com/644748250/p...918763251/?d=n
De blir mobbade och rånade på offentliga platser https://www.svt.se/nyheter/inrikes/m...jJbnNjm0T-tPIE
Citera
2021-02-12, 13:28
Moderator
Siegfrids avatar
OT raderat. Trump och det amerikanska valet får ni diskutera någon annanstans.
/Mod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in