Citat:
Ursprungligen postat av
Blot-Sven
Om du frågar mig blir svaret givetvis att det räcker mer än väl. Problemet är att den svenska kulturen inte är tillbakablickande i speciellt stor utsträckning i dag. Missförstå mig inte: är mest bekymrad över vår belägenhet. Att finna anledning till stolthet i historien är stort, men även detta försvinner väl så sakteliga. Det är tragiskt om det först är ett yttre tryck som svetsar oss samman. Vilket väl är fallet med die Juden.
För Love Almqvist var det fattigdomen som var det typiskt svenska.
Att vara fattig, det betyder att vara hänvisad på sig sjelf. Man agerar mot naturen, inte mot andra folk för sin långsiktiga överlevnad, och naturen bryr sig inte om defintioner. Jag förordar "Vårt Land" som ny nationalsång, med just raden "vårt land är fattigt, skall så bli".
Att överflöd är tillfälligt och att man måste fylla ladorna inför vintern, inte minst inför
Fimbulvintern som alltid är andligen närvarande, är i alla fall
en viktig del i det som formade svenskhet. "Att vara hänvisad på sig sjelf". Men insikten att vara hänvisad på sig själv leder till viljan att ha en god relation till sin omgivning. Med resultatet att man inte längre är helt hänvisad på sig själv, utan plötsligt har en rudimentär folkgemenskap. Och erbjuder en ingång för parasitism från andra, mera relationsinriktade kulturer.