2021-01-29, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 167-steg-kvar
Korrekta siffror är nog så viktigt. Med siffror kan man "påvisa", dölja eller vilseleda, beroende på vilka syften man har. Sättet att definiera/räkna är inte ointressant heller.

Vilken är källan?
Redigerade mitt inlägg ovan, se tillägg ang svenskfödda.

Allt är från SCB.
Senast redigerad av vonSnorre 2021-01-29 kl. 12:57.
Citera
2021-01-29, 13:30
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Linnea Claesson om förintelsen

Linnea Claesson (handbollsspelande feminist med regnbågshår) har begått det stora misstaget att solidarisera sig med förintelsens offer på fel sätt. Hon har tydligen nu orsakat en twitterstorm.

https://www.msn.com/sv-se/noje/kandi...?ocid=msedgntp

Hur man än gör med Heidi Frid blir det tydligen fel. Hon är som kryptonit.
Hon skulle ha stannat vid påhittade kukbilder.
Citera
2021-01-29, 13:34
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
"Judiskheten" är tvärtom exceptionellt och instrumentellt vag i sina definitioner. Det är inte en distinkt kultur, inte en definierad religiositet, inte en allmänt och alltid accepterad DNA-kategori. Förutom när det är det. Men ändå inte riktigt. Fastän egentligen. Varför tjatar du så mycket om judiskhet, förresten? Det är bara att följa diskussioner kring Israel för att förstå att måttstockarnas dubbelhet inte är ett fabriksfel, utan deras specifikation. Big difference! är en härskarteknik som liksom all teknik utvecklats med en avsikt.

Det är en diffus, flytande subjektiv självdefinition som handlar om att fylla varje kärl som finns till hands i situationen. Om att driva partisk process med de regler, lagar och argument som står till buds.

Det svenska tynar inte bort i kontrasten med det icke-svenska. Inte heller finns någon anledning att känna mindervärdeskomplex för svensk identitetspolitiks potential, när den väl blir ett överlevnadsimperativ. Svensk tradition att anamma, anpassa och applicera teknik fungerar även här.
Jo, judar är judar bara ibland och när det passar dem, det vet de flesta av oss, fast det verkar föreligga en sorts immanent judiskhet som de bär med sig innanför rocken. Det blir lätt ett stort nummer av att "du visste inte att jag är jude, för det syns inte utanpå". Det är detta judiska element jag kanske främst har i åtanke när jag talar om en definierad judenhet, som också är exkluderande. En form av mytologiserad judisk erfarenhet, på något sätt, som kretsar mycket kring traderade motiv och myter — något bl.a. vi svenskar i huvudsak saknar motsvarigheter till. Ottokar nämner ett utmärkt exempel i mytbildningen kring förintelsen. Har vi förslag på något liknande som skulle kunna tjäna samma syften för svensk del?
Citera
2021-01-29, 13:41
Medlem
Citat:
Linnea Claesson om förintelsen

Linnea Claesson (handbollsspelande feminist med regnbågshår) har begått det stora misstaget att solidarisera sig med förintelsens offer på fel sätt. Hon har tydligen nu orsakat en twitterstorm.

https://www.msn.com/sv-se/noje/kandi...?ocid=msedgntp

Hur man än gör med Heidi Frid blir det tydligen fel. Hon är som kryptonit.

Det var med en jublande skadeglädje jag hörde ”haveristarna” lägga Linnéa Claesson på slaktbänken. Men ”haveristarna” har ju sin upprinnelse i IRM och är väl ändå fortfarande antirasistisk vänster. Och nu har alltså även Hedis svans gått till angrepp mot Linnéa Claesson.

Vad är det som händer? Varför kastar den antirasistiska vänstern en av sina mest hängivna anhängare under bussen? Vad har hon gjort? Någon som vet varför hon fallit i onåd inför sina herrar?
Citera
2021-01-29, 13:47
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarrySlisk
Det var med en jublande skadeglädje jag hörde ”haveristarna” lägga Linnéa Claesson på slaktbänken. Men ”haveristarna” har ju sin upprinnelse i IRM och är väl ändå fortfarande antirasistisk vänster. Och nu har alltså även Hedis svans gått till angrepp mot Linnéa Claesson.

Vad är det som händer? Varför kastar den antirasistiska vänstern en av sina mest hängivna anhängare under bussen? Vad har hon gjort? Någon som vet varför hon fallit i onåd inför sina herrar?
Jag tror man blev lite besviken på att det blev uppenbart att hon ljugit om kukbilderna. Alternativt så blev man sur för att hon backade när det avslöjades. För iom. det så föll lite av "kvinnor ljuger aldrig om övergrepp"-narrativet.
Citera
2021-01-29, 13:52
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren
("Hela tråden" = Judisk krönika)

Finns det någon jude i Sverige som uttalar sig positivt om Sverige? Som trivs i landet och är tillfreds med svensk kultur och traditioner, som är så viktiga i Israel och för religiösa judar i Sverige även om de sekulära taktiskt nog undviker de frågorna men ingen av dessa tar avstånd från judisk religion/kultur i Sverige eller i Israel
Jag kan inte erinra mig någon svensk jude som är glad i Sverige.
De finns över hela skalan från hur hemska vi är (Rosenberg, Scherman) över hur Sverige skall omstöpas (Wolodarski) till rena sabotörer (Sarnecki).

Dan Korn skulle väl jag säga, folklivsforskare som han är, rekommenderar starkt Youtubeserien Sverige, slaveriet och rasismen där han samtalar med Patrik Engellau i sex intressanta avsnitt.
Citera
2021-01-29, 13:54
Medlem
167-steg-kvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Jo, judar är judar bara ibland och när det passar dem, det vet de flesta av oss, fast det verkar föreligga en sorts immanent judiskhet som de bär med sig innanför rocken. Det blir lätt ett stort nummer av att "du visste inte att jag är jude, för det syns inte utanpå". Det är detta judiska element jag kanske främst har i åtanke när jag talar om en definierad judenhet, som också är exkluderande. En form av mytologiserad judisk erfarenhet, på något sätt, som kretsar mycket kring traderade motiv och myter — något bl.a. vi svenskar i huvudsak saknar motsvarigheter till. Ottokar nämner ett utmärkt exempel i mytbildningen kring förintelsen. Har vi förslag på något liknande som skulle kunna tjäna samma syften för svensk del?
Vi har i det närmaste en historisk unik kontinuitet och särställning som sträcker sig många tusen är bakåt i tiden, där vikingatiden i stort, är att betrakta som nutid. Räcker inte det?
Citera
2021-01-29, 14:00
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarrySlisk

Det är väl uppenbart?

Hon begår majestätsbrott då hon jämställer sig med sina herrar. Det går inte. Hon skall veta sin plats som alla andra och betyga sina herrar evig underkastelse.
Citera
2021-01-29, 14:02
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 167-steg-kvar
Vi har i det närmaste en historisk unik kontinuitet och särställning som sträcker sig många tusen är bakåt i tiden, där vikingatiden i stort, är att betrakta som nutid. Räcker inte det?
Om du frågar mig blir svaret givetvis att det räcker mer än väl. Problemet är att den svenska kulturen inte är tillbakablickande i speciellt stor utsträckning i dag. Missförstå mig inte: är mest bekymrad över vår belägenhet. Att finna anledning till stolthet i historien är stort, men även detta försvinner väl så sakteliga. Det är tragiskt om det först är ett yttre tryck som svetsar oss samman. Vilket väl är fallet med die Juden.
Senast redigerad av Blot-Sven 2021-01-29 kl. 14:04.
Citera
2021-01-29, 14:20
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Påminner tråden om förintelsens betydelse för judarnas sammanhållning. Det har gjorts stora undersökningar om detta och när kulturen och religionen minskat i betydelse så har förintelsen seglat upp som den absolut viktigaste faktorn för judars känsla av identitet. Möjligen är det den mest avgörande faktorn för varför den judiska nomenklaturan trycker så hårt på förintelsenarrativet. Utan förintelsen som "skapelseberättelse" så skulle organiserad judendom helt falla samman.

Ett internt behov för aktivister att göra sig själv relevanta.
Citera
2021-01-29, 14:32
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Om du frågar mig blir svaret givetvis att det räcker mer än väl. Problemet är att den svenska kulturen inte är tillbakablickande i speciellt stor utsträckning i dag. Missförstå mig inte: är mest bekymrad över vår belägenhet. Att finna anledning till stolthet i historien är stort, men även detta försvinner väl så sakteliga. Det är tragiskt om det först är ett yttre tryck som svetsar oss samman. Vilket väl är fallet med die Juden.

För Love Almqvist var det fattigdomen som var det typiskt svenska. Att vara fattig, det betyder att vara hänvisad på sig sjelf. Man agerar mot naturen, inte mot andra folk för sin långsiktiga överlevnad, och naturen bryr sig inte om defintioner. Jag förordar "Vårt Land" som ny nationalsång, med just raden "vårt land är fattigt, skall så bli".

Att överflöd är tillfälligt och att man måste fylla ladorna inför vintern, inte minst inför Fimbulvintern som alltid är andligen närvarande, är i alla fall en viktig del i det som formade svenskhet. "Att vara hänvisad på sig sjelf". Men insikten att vara hänvisad på sig själv leder till viljan att ha en god relation till sin omgivning. Med resultatet att man inte längre är helt hänvisad på sig själv, utan plötsligt har en rudimentär folkgemenskap. Och erbjuder en ingång för parasitism från andra, mera relationsinriktade kulturer.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2021-01-29 kl. 14:58.
Citera
2021-01-29, 14:47
Medlem
longbow4ys avatar
Allt går igen. Den globala liberalismen har sin rangordning inom alla områden.
Bildt: ”Farligt med vaccin-nationalism”
...
– Man skyller på varandra och då hamnar vi i det farliga fenomen som kallas för vaccin-nationalism där man börjar upprätta gränser, säger Carl Bildt.

– Det är jättefarligt om man faller i den fällan.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/b...in-nationalism

Det efter att UK, Israel och USA mycket snabbare har fått tillgång till större mängd vaccin på den liberala globala marknaden.

Givetvis en ren slump att just dessa länder lyckats med det.

Ingen europeisk nationalism skall få hindra några utvald länders nationalism. Regelbaserad liberal världsordning har sina regler. Och rangordningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in